Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer

Nöjesparken i Botkyrka

Sida 2 av 3
Jag har hört många kritiska röster påstå att vårt klimat i Sverige gör att det inte går att få ekonomi i ett nöjesfält av den typ som planeras i Botkyrka. Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i ett sådant påstående? Någon som har en uppfattning?

Det låter ju dessvärre inte helt orimligt. Å andra sidan finns ju Six Flags i New Jersey, som också har fullblodsvinter en stor del av året. Å tredje sidan är kundunderlaget aningen större i New York med omnejd.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Skansen och Grönan är ju överbefolkade en stor del av säsongen. Och Liseberg och Skara Sommarland verkar väl inte ha några problem med ruljansen?

Pengarna till Botkyrkaparken är ju privata, så om det blir en flopp så slipper vi skattebetalare ta smällen.

Skansen och Grönan är ju överbefolkade en stor del av säsongen. Och Liseberg och Skara Sommarland verkar väl inte ha några problem med ruljansen?

Pengarna till Botkyrkaparken är ju privata, så om det blir en flopp så slipper vi skattebetalare ta smällen.

Mjaaa... Att Grönan kanske känns "överbefolkat" beror väl mest på att det är byggt på väldigt liten yta. Och mig veterligen har Skara Sommarland "kursat" både en och två gånger. Första gången i samband med att man skaffade en massa dyra bergochdalbanor och annat, om jag inte missminner mig.
Liseberg och Grönan funkar väl så länge de inte antar just de storlekar som den tänkta parken ska vara.
Vore ju synd om någon byggde ett superambitiöst nöjesfält på den där ytan, som sedan går i graven och blir en död plats som måste byggas om på nytt.
Bygg ett enormt inomhusnöjesfält istället! Såg ett sådant i Kanada. Oerhört kultiverat.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Mats G skrev:

Mjaaa... Att Grönan kanske känns "överbefolkat" beror väl mest på att det är byggt på väldigt liten yta. Och mig veterligen har Skara Sommarland "kursat" både en och två gånger. Första gången i samband med att man skaffade en massa dyra bergochdalbanor och annat, om jag inte missminner mig.
Liseberg och Grönan funkar väl så länge de inte antar just de storlekar som den tänkta parken ska vara.
Vore ju synd om någon byggde ett superambitiöst nöjesfält på den där ytan, som sedan går i graven och blir en död plats som måste byggas om på nytt.
Bygg ett enormt inomhusnöjesfält istället! Såg ett sådant i Kanada. Oerhört kultiverat.

Själv besökte jag inomhusnöjesfältet Lotte World i Seoul för ett par veckor sedan. Funkade alldeles utmärkt och lämpar sig där såväl som här pga de kalla vintrarna.

Senast ändrad 7 januari 2009 09:38
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Än så länge så tänker jag ta det här förslaget med en nypa salt. Mycket kan hända än, själv tycker jag projektet är gigantiskt till storleken och jag är inte så himla säker på om det går igenom. Botkyrka är också en kommun med ekonomiska bestyr. Det känns just nu som det finns projekt i kommunen som är mer angelägna.
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

Än så länge så tänker jag ta det här förslaget med en nypa salt. Mycket kan hända än, själv tycker jag projektet är gigantiskt till storleken och jag är inte så himla säker på om det går igenom. Botkyrka är också en kommun med ekonomiska bestyr. Det känns just nu som det finns projekt i kommunen som är mer angelägna.

Det hänger väl på vem det är som finansierar kalaset. Om kommunen ska stå för parken så kan de lika gärna skrota projektet redan nu. Om det däremot är någon annan som vill bygga ett nöjesfält så kan man ju alltid se hur långt de är villiga att gå.
Anders Gardebring skrev:

Själv besökte jag inomhusnöjesfältet Lotte World i Seoul för ett par veckor sedan. Funkade alldeles utmärkt och lämpar sig där såväl som här pga de kalla vintrarna.

Påminner rätt mycket om det jag besökte i Kanada. Kul lösning, faktiskt.
Profilbild
Per-Anders Framgård
5 Inlägg
Hej, som Botkyrka kommuns projektledare för övergripande planprogram där Familjeparken ingår kan jag meddela att arbetet pågår för fullt. Just har vi att hantera frågor rörande arkologi samt hur en ny Hågelbyled ska gå genom programområdet. Programområdet omfattar områdena Eriksberg, Hågelby och Lindhov och sträcker sig från Hallunda trafikplats i norr och ner söder om sjön Aspen i söder. Inom detta område ska bland annat familjen Lindgren etablera en familjepark men förutom detta ska området få en profil samt ett som stärker kommunens profil och devis ''Långt ifrån lagom''. Hör gärna av er om ni har tankar och funderingar dessa devis kan omsättas i fysisk form och stadsbyggnads gestaltning.
Per-Anders Framgård arkitekt och utvecklingschef vid Samhällsbyggnadsförvaltningen i Botkyrka kommun
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Hej Per-Anders. Kul att du hittat hit!
Jag misstänker att Leo o några till kommer att komma med några frågor, så håll utkik
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Per-Anders Framgård skrev:

Hej, som Botkyrka kommuns projektledare för övergripande planprogram där Familjeparken ingår kan jag meddela att arbetet pågår för fullt. Just har vi att hantera frågor rörande arkologi samt hur en ny Hågelbyled ska gå genom programområdet. Programområdet omfattar områdena Eriksberg, Hågelby och Lindhov och sträcker sig från Hallunda trafikplats i norr och ner söder om sjön Aspen i söder. Inom detta område ska bland annat familjen Lindgren etablera en familjepark men förutom detta ska området få en profil samt ett som stärker kommunens profil och devis ''Långt ifrån lagom''. Hör gärna av er om ni har tankar och funderingar dessa devis kan omsättas i fysisk form och stadsbyggnads gestaltning.
Per-Anders Framgård arkitekt och utvecklingschef vid Samhällsbyggnadsförvaltningen i Botkyrka kommun

Hej Per-Anders!
Samma sak här! Vad kul att du har hittat hit! Verkligen! Välkommen till Yimby!
Ok, så det pågår för fullt. Det är intressant att läsa det här. En ny Hågelbyled behövs (breddas, t.ex.). Vad kul att ni hårdsatsar på devisen "långt ifrån lagom" så ovanligt på något sätt. Men se till att det görs rätt, vilket vi självklart antar att ni gör så, och att det ändå görs på ett jordnära sätt. Det är bra att hitta en balansgång. Vad kul att du vill bjuda in oss med våra tankar och funderingar, om du vill så skulle vi kunna ha ett möte med er där vi bl.a. kan diskutera det här projektet. Jag nås på leonardo(snabel-a)yimby.se.

Ha det trevligt och välkommen åter!
Martin Nilsson
79 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Har en stark känsla av att detta projekt (om det blir av) kommer att bli ett rejält fiasko, i stil med Heron City och den där outletbyn i Södertälje.
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

En ny Hågelbyled behövs (breddas, t.ex.).

Idag är det ju trafikstockningar där nästan hela tiden, inte bara vid rusningstid. Det har ju inte alltid varit så, men bilberoende områden utanför Tumba såsom etc Solhöjden(som jag visade dig i höstas) och externhandel såsom ICA Maxi tillför ju en del trafik till leden. Om familjeparken kommer att bli så populär som vissa befarar så kommer ju biltrafiken att öka bortom rimlighetens gränser. Antagligen så kommer också ett område för camping/hotell/vandrarhem, samt enorma parkeringsytor att tillkomma i närheten. Bara en spekulation dock.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Det är ju ganska uppenbart att kollektivtrafikslösningar behöver ses över.
Per-Anders Framgård
5 Inlägg
Hej,

Beträffande trafikfrågan så är vi mycket väl medvetna i projektgruppen att denna fråga måste få särskild genomlysning. Vi kommer därför att låta projektet ''Hållbart resande'' ingå som en särskild del det övergripande programarbetet. Projektet ''Hållbart resande'' är ju något som drivs gemensamt av Södertörns kommunerna. För specifika studier när det gäller ett hållbart resande så är både utvecklingen kring den regionala kärna Flemingsberg och Famijeparken i Hågelby aktuella.
David A
24 Inlägg
, Gick med: November 2008
Martin Nilsson skrev:

Har en stark känsla av att detta projekt (om det blir av) kommer att bli ett rejält fiasko, i stil med Heron City och den där outletbyn i Södertälje.

Du har inte varit på Heron City på ett tag va? Jag var där i dag för första gången på ett par år, och förutom att fontänen inte fungerade såg jag ett oerhört levande och välbesökt köpcentrum jämfört med det folktomma hus det var för några år sedan. Bion och MediaMarkt verkade vara de stora dragplåstren men även övriga butiker och restauranger var välbesökta.
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Slagstas köpcentrum är väl kanske ett mycket mer talande exempel för fiasko. Det är även mycket närmre Nöjesparken än Heron City.
Profilbild
Lasse Kärrbäck
31 Inlägg
Martin Nilsson skrev:

Jag vet inte varför du jämför Heron och en outlet med detta projekt.
Vet inte heller hur mycket du känner till om de föregående ägarna till Gröna Lund?
Familjen Lindgren.
Familjen har ju trots allt drivit Gröna Lund i 100 år eller så.
Varför skulle dom ge sig in i högriskprojekt och förlora pengar?
Tvärtom, där familjen Lindgren går in så är det raka puckar, det här kommer med största sannolikhet att bli en succé.
Behovet har funnits länge, placeringen är idealisk, nära till Stockholm, nära till allt.
De farhågor som målas upp om att trafiken kommer att stoppa allt är nog bara onda tankar.
Om nu Botkyrka får en sådan här anläggning, skulle dom då inte se till att framförallt trafikflödet fungerade? Jag är fullständigt övertygad om det.
Vad som är tråkigt är att det inte går att ta sig dit med båt från Stockholm.

Senast ändrad 1 februari 2009 00:18
Profilbild
Per-Anders Framgård
5 Inlägg
En viktig fråga för oss som arbetar med planprogrammet i på kommen är hur vi åstadkommer en strategisk landskapsplanering som kan inrymma olika faciliteter för upplevelsenäringen. Det handlar alltså om att gestalta en modern stadspark i en suburban miljö. I detta ingår som en av utmaningarna är att åstadkomma en hållbar stadsutveckling där det råder brist på stad. Hur göra?
Mvh Per-Anders Framgård
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Per-Anders Framgård skrev:

En viktig fråga för oss som arbetar med planprogrammet i på kommen är hur vi åstadkommer en strategisk landskapsplanering som kan inrymma olika faciliteter för upplevelsenäringen. Det handlar alltså om att gestalta en modern stadspark i en suburban miljö. I detta ingår som en av utmaningarna är att åstadkomma en hållbar stadsutveckling där det råder brist på stad. Hur göra?
Mvh Per-Anders Framgård

Har ni funderat på att i samband med projektet också ta kontakt med andra aktörer som kan vara intresserade av att tillföra bostäder/kontor i anslutning (direkt utanför) parken? Samla flera saker på samma plats. Det ökar ju också underlaget för att få täthet med t.ex. busstrafik (eller ännu hellre spårtrafik).

Senast ändrad 3 februari 2009 22:56
L-Å H
115 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen (Nybohov)), Gick med: Augusti 2008
Hotell och enklare övernattningsmöjlighet är väl något som skulle göra området mer attraktivt för gruppresor av olika slag. Både kommersiella och typ föreningsresor.
(Det kanske redan har nämnts, har inte läst hela tråden i kväll.)
Sida 2 av 3

> Städer
Nöjesparken i Botkyrka

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan

@yimbysthlm på Twitter