Utskrift från www.yimby.se
....

 > Städer

Nöjesparken i Botkyrka

Sida 3 av 3
Profilbild
Per-Anders Framgård
5 Inlägg
Ort: Huddinge, Gick med: Januari 2009
De norra stadsdelarna i Botkyrka saknar helt ett större sammanhållet parkområde som är tillgängligt för dess invånare. Vi har därför i vårt projektarbete fundetat över möjligheterna kring att etablera en större stadspark i detta område. Idéen är inte helt ny. I samband med att Botkyrka staden uppfördes på 60-talet lanserade Folkparkernas riksförbund en motsvarande ideé. I vårt projektarbete har vi bland annat haft följande följande parker som intressanta referenser:

Orange county great park i Califonien:
http://www.ocgp.org

Efterling i Holland:
http://www.efteling.com/

California Academy of Siences:
http://www.calacademy.org/

Dessa tre är exempel intressanta exempel där stor omsorg har lagts på en kvalificerad landskapsplanering. Parkerna är även goda exempel på anläggningar där frågan kring hållbar utveckling har hanterats på ett intressant sätt.
Senast ändrad 7 februari 2009 20:16
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Per-Anders:
Jag blir väldigt glad när jag läser dina inlägg här! Det finns verkligen intressanta idéer och visioner, och jag hoppas verkligen att de kan realiseras!

Apropå nöjesparken så besökte jag sydkorea och Seoul över jul. I Seoul finns Lotte World, en mycket stor och välbesökt nöjespark. Nu kanske vi inte kan jämföra Seoul med 24 miljoner invånare inom storstadsområdet (metropolitan area) men det som var intressant var det faktum att en del av nöjesparken var inomhus. På så sätt kan de hålla öppet året runt. Det var ett antal minusgrader när vi besökte Lotte World, men det var ändå full rulle.

Det är en stor byggnad med högt i tak så att det får plats berg- o dalbanor, flumeride och annat inomhus. Det kanske är något som blir alldeles för dyrt här, men det vore helt klart vettigt att titta på vilken sorts verksamhet som skulle kunna lokaliseras inomhus så att säsongen inte blir så kort.

Kanske kan man göra en lösning med öppningsbara fasader/tak på sommaren.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 7 februari 2009 20:24
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Per-Anders, när vi talar om Hågelbyleden och de norra stadsdelarna i Botkyrka så kan man verkligen unna de boende övergångsställen och trafikintegrering på de ställen som seperationen är helt onödig.

Jag har ringat in två gångtunnlar i Alby som är skulle kunna omvandlas till mer attraktiva övergångsställen. Biltrafiken som passerar där är minimal, men det är en hel del gående.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007

Bilden ovanför är på ett sätt underbar. Den är ett lysande exempel på hur man tänkte när man byggde de här områdena. Bilen först. Man hade ju faktiskt lika gärna kunnat bygga tvärtom, att biltrafiken fick gå ner under gångvägen...

Men nu är ju som sagt trafikseparation något som vi överhuvudtaget bör göra upp med i den mån det går, och naturligtvis bör de där gångtunnlarna tas bort. Här finns också tydliga exempel på menlösa gräsmattor som få lär se någon poäng med, och som det borde få plats flera stadskvarter på.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Det finns förvisso praktiska skäl att ha bilväg ovanför och gångväg under; det är önskvärt att även höga fordon kan passera korsningen. Liknande lösningar med onödiga vidadukter finns även i mina kvarter på fina Lidingö, där trafikbelastningen är ännu lägre.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
H G skrev:

Det finns förvisso praktiska skäl att ha bilväg ovanför och gångväg under; det är önskvärt att även höga fordon kan passera korsningen. Liknande lösningar med onödiga vidadukter finns även i mina kvarter på fina Lidingö, där trafikbelastningen är ännu lägre.


Man får väl "ta lite höjd" när man bygger? ;)
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Daniel Holm
117 Inlägg
Ort: Stockholm (Västertorp), Gick med: Maj 2009
Martin Nilsson skrev:

Har en stark känsla av att detta projekt (om det blir av) kommer att bli ett rejält fiasko, i stil med Heron City och den där outletbyn i Södertälje.

Outlet i Södertälje var väl inget fiasko? Inte om man frågar Scania iaf (de fick nog stället billigt).


Lasse Kärrbäck skrev:

Vad som är tråkigt är att det inte går att ta sig dit med båt från Stockholm.

Om man nu väljer spårväg (vilket jag också röstar på) så kan man ju tänka sig ett spår ner till Mälaren i Slagsta, så kan man göra paketresor inklusive skärgårdsbåt. Så blir resan till upplevelseparken en större upplevelse den också.
__________________
"Buy land, they don't make it anymore"

Highway Engineer Pranks
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
Lite kritik.
I första inlägget från HG finns det en länk till SVD, där finns det en artikel från 30 augusti 2007 ”om inga förseningar inträffar sätts bygget igång år 2009 och invigningen sker under första halvan av 2010.”

Hur går det, kan bygget fortfarande starta 2009?
Hur mycket mer måste utredas?
Om Hågelbyparken byggs kommer det då även att finnas åkattraktioner som fritt fall och en massa bergbanor som på Gröna Lund och Liseberg?
Senast ändrad 15 juni 2009 13:39
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Botkyrka kommuns tjänstemän har godkänt detaljplanen, och den kommer upp i kommunfullmäktige i oktober. Parken planeras bli 300 000 kvm. Som jämförelse har Gröna lund 38 000 kvm, och Liseberg har 1 000 000 kvm.

http://www.botkyrka.se/boochbygga/samhallsbyggnad..

Vad ska Yimby säga om detta? Som jag nämnt i andra trådar, är det nästan nödvändigt med en ny spårlinje, med sträckningen Alby - Hågelby - Tumba. Antingen som en gren av tunnelbanan, eller light rail, eller möjligen riktig järnväg. Förhoppningsvis kan både parkens finansiärer och Botkyrka kommun bidra med pengar.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 19 september 2011 17:22
Profilbild
Daniel Holm
117 Inlägg
Ort: Stockholm (Västertorp), Gick med: Maj 2009
Så här står det sist i stycket med rubriken Kollektivtrafik i Planbeskrivningen:

Detta innebär att planen är i linje med programmets intentioner om att på sikt utveckla spårtrafik


Så vi ska bara vänta på lite mer underlag så kanske det kan bli en spårväg. ;)
__________________
"Buy land, they don't make it anymore"

Highway Engineer Pranks
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Tror ni att en gondol som är integrerad med nöjesparken snarare än SL skulle fungera? Skulle kunna ingå i biljettpriset till parken och gå från Alby:s tunnelbana?

Ett annat alternativ skulle kunna vara något upplevelsetåg med samma idé. Oavsett så borde man kunna få huvudsaklig finansiering från nöjesparken.
Senast ändrad 19 september 2011 10:10
Profilbild
Mårten Landström
47 Inlägg
Ort: Salem (Söderby), Gick med: Februari 2011
Daniel Holm skrev:

Så här står det sist i stycket med rubriken Kollektivtrafik i Planbeskrivningen:



Så vi ska bara vänta på lite mer underlag så kanske det kan bli en spårväg. ;)


Detaljplanen är antagen men överklagad. Det finns massvis med dokument hos Botkyrka kommun:

http://www.botkyrka.se/boochbygga/samhallsbyggnad..

Att kommunen och Citycon samtidigt tittar på överdäckning av Tumba busstation borde ju innebära att man kan skapa en bekväm omstigning för resande till Familjeparken/Upplevelseparken. Att det dessutom åtminstone tidigare pratats om att vissa turer med pendeltågen ska gå hela vägen Tumba<-->Arlanda flygplats gör ju att det finns vissa förutsättningar att göra något bra när det gäller resandebehoven.

M
Senast ändrad 30 september 2012 00:54
Profilbild
Mårten Landström
47 Inlägg
Ort: Salem (Söderby), Gick med: Februari 2011
Familjen Lindgren är ute ur bilden, och det har gjorts ett omtag. Kommunen hade nyligen ett event där olika intressenter som eventuellt vill lämna in förslag på utveckling av området fick träffa ledande politiker.

M
Sida 3 av 3

 > Städer
Nöjesparken i Botkyrka

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter