Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer

Vapiano, ny krog i Gamla Stan

Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Epsteins STHLM
Lars Epstein ondgör sig över ett nybygge i Gamla stan.

För det första tycker han att den fysiska tillbyggnaden är ful. Jag tar inte ställning.

Däremot tycker jag att resten av hans kritik är ren och skär nimbyism:
Lars Epstein skrev:

Men hallå! Nu räcker det väl ändå med krogar i Gamla stan. (...) Ju fler krogar i Gamla stan ju fler ölstinna människor som står och urinerar i portarna i gränderna på kvällarna och ju skräpigare vid miljöstationen på Mälartorget där mindre nogräknade krogägare regelbundet dumpar sina sopor...

Det blir en indirekt anklagelse om att just denna krögare kommer skräpa ner, och att gäster från just denna krog kommer kissa i gränderna.

Man kan visserligen tycka att en oansvarig scenkonst- och restaurangpolitik gjort svenskt nöjesliv alltför baserat på alkohol. Man kan också tycka att de offentliga toaletterna kunde vara många, rena och gratis. Eller att sopstationer borde bevakas bättre.

Men sydvästra Gamla stan är Stockholms tredje största krogdistrikt, efter Stureplan och Medis. Den som inte gillar krogar har många andra stadsdelar att röra sig i.

Senast ändrad 27 februari 2009 03:40
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
H G skrev:

Epsteins STHLM
Lars Epstein ondgör sig över ett nybygge i Gamla stan.

För det första tycker han att den fysiska tillbyggnaden är ful. Jag tar inte ställning.

Däremot tycker jag att resten av hans kritik är ren och skär nimbyism:

Det blir en indirekt anklagelse mot att just denna krögare kommer skräpa ner, och att gäster från just denna krog kommer kissa i gränderna.

Man kan visserligen tycka att en oansvarig scenkonst- och restaurangpolitik gjort svenskt nöjesliv är alltför baserat på alkohol. Man kan också tycka att de offentliga toaletterna kunde vara många, rena och gratis. Eller att sopstationer borde bevakas bättre.

Men sydvästra Gamla stan är Stockholms tredje största krogdistrikt, efter Stureplan och Medis. Den som inte gillar krogar har många andra stadsdelar att röra sig i.

Herr Epstein är en sann nimbyit ut i fingerspetsarna.
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Theodor Adolfsson skrev:

Han bor väl dessutom i Gamla stan?

Ja, det gör han.
Tore Kullgren
973 Inlägg
Det är inte hållbart att de boende i attraktiva områden i innersta innerstaden säger "inte på min bakgård" om krogliv.

Senast ändrad 1 mars 2009 20:59
Mats Andersson
20 Inlägg
, Gick med: Februari 2008
Sverige består till den allra största delen av oändliga skogar och glesbygder. För den som önskar lugn, ro och stillsamhet finns därför ett oändligt utbud. Utbudet av levande, livliga och myllrande stadsmiljöer är däremot nästan obefintligt. Varför måste tråkiga träbockar med behov av total avskildhet bosätta sig just där det råkar finnas en sådan, och dessutom kräva att även dessa små undantag ska omvandlas till sterila och tomma platser?
Martin Nilsson
79 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Är han släkt (gift?) med kulturtanten Louise Epstein, hon med den närmast parodiska P1-skånskan i radio?
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Mats Andersson skrev:

Varför måste tråkiga träbockar med behov av total avskildhet bosätta sig just där det råkar finnas en sådan, och dessutom kräva att även dessa små undantag ska omvandlas till sterila och tomma platser?

Nu målar du allt upp en halmgubbe. Epstein rör sig ju mycket i staden och dokumenterar dess liv. Bara för att man är negativ till fler krogar i Gamla stan behöver man verkligen inte vara en tråkig eremit. Ibland behöver vår syn på Nimbys nyanseras en hel del. Människor har i regel en drös av både dåliga och bra egenskaper. Och nog har även människor boende i Stockholms innerstad rätt att tycka till om sin närmiljö, och att tycka att de ska flytta tycker jag i de flesta fall är ganska extremt, även om det finns fall där det kanske kan vara befogat.
Senast ändrad 27 februari 2009 18:34
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Jag kan nog hålla med om att det är mindre lyckat att gå till personangrepp mot Epstein eller andra meningsmotståndare.

Här ska vi inte diskutera hur Epstein är som person, utan vad han skriver. Och hans artiklar medverkar i mitt tycke till ett tråkigt och slutet Stockholm.
Mats Åhrman
290 Inlägg
men utbyggnaden är fortfarande trevlig! har verkligen lyft upp en av gamla stans absolut tråkigaste platser (och hus).. sen att jag inte har några förväntningar på restaurangen är ju en annan femma.
, Gick med: Februari 2008
Det var inte min mening att gå till personangrepp mot just Epstein, men jag håller med om att det ser ut så. Jag ber om ursäkt för det. Tvärtom uppskattar jag Epsteins bilder och texter i DN mycket. Min avsikt var att kritisera en karaktär som inte är helt ovanlig i Stockholms innerstad. Det handlar om människor som haft turen att få ett attraktiv boende i en attraktiv miljö, men som sedan inte unnar andra att ta del av den. Men, återigen, jag vill inte peka finger mot någon enskild person.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Mats Andersson skrev:

Det var inte min mening att gå till personangrepp mot just Epstein, men jag håller med om att det ser ut så. Jag ber om ursäkt för det. Tvärtom uppskattar jag Epsteins bilder och texter i DN mycket. Min avsikt var att kritisera en karaktär som inte är helt ovanlig i Stockholms innerstad. Det handlar om människor som haft turen att få ett attraktiv boende i en attraktiv miljö, men som sedan inte unnar andra att ta del av den. Men, återigen, jag vill inte peka finger mot någon enskild person.

Ta det lugnt, vi förstår vad du menar. Vi förstår precis vad du menar. Jag tror (och hoppas inte) inte att herr Epstein tar så illa upp om han läser det här. Han är en trevlig person.
Edvard G
46 Inlägg
Såg krogen från tunnelbanan häromdan och tyckte den såg ganska trevlig ut, dock vet jag inte hur det ser ut från gatan.

> Städer
Vapiano, ny krog i Gamla Stan

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter