Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

Ny hamn i Nynäshamn - Norvik

Sida 1 av 3
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Det finns planer på en ny stor hamn i Nynäshamn - Norvik:



Låter som en lysande utveckling. Dels blir det lättare för fartyg att ta sig dit, dels avlastar vi mer centrala delar av Stockholm som istället kan användas för stadsutveckling. Vi slipper också en massa tung lastbilstrafik intill centrala delar av innerstaden.

http://www.stockholmshamnar.se/stockhol..

Man planerar också att dra industrispår till den nya hamnen. Det tackar vi för! Så mycket trafik som möjligt bör lastas över från lastbil till järnväg:
http://www.nynashamn.se/byggabo/samhall..
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 21 juli 2008 15:20
Nima Djohari-Taimouri

Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2008
Men varför måste vi nödvändigtvis flytta bort allt vad vattenära arbete heter så långt bort från stan som möjligt?
Varför ska centralt belägna hamnområden jämt reserveras till att bli nya övremedelklass-ghetton?
Visst finns det massvis med vinster i transportkostnader och miljö med att förlägga all hamnverksamhet i Nynäshamn, men vad händer då vi flyttar ut allt arbete så långt från innerstan som möjligt?
Man kan se den här utvecklingen, att industri och hamnområden omvandlas till dyra bostadsområden, ur ett annat perspektiv. Nämligen att det leder till ökad socialsegregation där innerstan allt mer blir ett ghetto för dom välbeställda, där dom med lite mindre pengar i plånboken bara har ärenden just för att tömma densamma (genom diverse shopping och krogbesök). Borde inte YIMBY diskutera även sådana frågor?
Martin Ek
302 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2008
De höga priserna i innerstaden beror på att många fler vill bo där än vad det finns bostäder. Hur löser man det problemet? Man bygger mer innerstad. Det är det som vi i yimby vill.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Nima:
Jag förstår inte ditt resonemang. Priserna i innerstaden är dyra. Lösningen på det är väl inte att inte bygga mer innerstad? Lösningen på det är naturligtvis just att bygga mer innerstad. Diskussionen bör ju snarare handla om vad och hur vi bygger. Vikten av blandade upplåtelseformer är t.ex. där något som Yimby tagit tydlig ställning för.
Dessutom handlar det inte om att flytta allt arbete från innerstan. Det handlar om att förlägga rätt sorts arbete till rätt plats. Just att skrymmande och ofta också nedsmutsande industrier förut låg i direkt anslutning till boende var en av anledningarna till modernismen, och den utarmning av staden som följde. Hamnverksamhet har ingenting i en innerstadsmiljö att göra. Lika lite som elkraftverk eller bilfabriker har i innerstäder att göra.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 4 augusti 2008 20:53
Nima Djohari-Taimouri

Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2008
Men nu gör du ju dig skylldig till NIMBYism! ;-)
Jag anser att livliga hamnområden visst kan vara, och brukar vara, en del av en levande storstad. Titta bara på alla stolta hamnstäder världen över! Förstås så finns det ju vissa hamnområden som kan ta och flytta på sig, men jag hävdar att vi redan har haft tillräckligt av detta då man har ersatt Lugnet med sjöstan (visserligen inte ett hamnområde, men sjönära) och då man har bebyggt gamla varv som Minneberg och Ekensberg. Frihamnen/Värtan t.ex. är ju ett hamnområde som verkligen används än idag, och det är ju en arbetsplats för tusentals människor!

Dessutom så är det ju fel att det skulle vara en modernistisk idé det där med att man ska ha arbetet nära bostaden.
Det är en industrialistisk idé, och det var ju på 1800-talet som fabrikerna låg mitt i dåtidens arbetar stadsdelar på Kungsholmen och Södermalm. Modernismen var ju en reaktionen på detta, det var ju med modernismen som idéer som det renodlade industriområdet, på avtsånd från bostäderna, kom!
Jag vet att många inom YIMBY är motståndare mot modernismen, och det har ni all rätt att vara, men då krävs det att ni är pålästa och kan komma med sakliga argument! Ni kan inte skylla en estetisk stil på diverse snedsteg i stadsplaneringen (som ju i realiteten är en social planering och inte en estetisk sådan). Och egentligen inte heller modernismen som idé. Visst har den tagit sig uttryck på en del riktigt konstiga och dåliga sätt, men det gör ju inte att det är dom grundläggande värderingarna och idéerna som det är fel på, utan hur dessa har utförts i praktiken!
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007

Nima, nu är jag förvirrad. Jag skrev att modernismen (bl.a) var en reaktion på att man blandade industrier och bostäder. Du skriver att jag har fel och att modernsismen istället var en reaktion på att man blandade industrier och bostäder..

Du måste ha feltolkat mitt inlägg på något sätt.

Jag är väl införstått med mekanismerna bakom modernismens genombrott och de är sedda ur sitt tidsperspektiv fullkomligt rimliga och förståeliga.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Yimby är inte modernister. Vi är inte heller "reaktionära nyurbanister" som vill idealisera något ideal om småstaden eller den gamla stenstaden. Vad vi istället menar är att de samhällsmekanismer som låg bakom modernismens genombrott nu har spelat ut sin roll. Det samhälle som modernismen var en reaktion på finns inte längre. Därför är också modernismen inte längre en fungerande modell för att bygga våra samhällen. Lika lite är en återgång till den klassiska stenstaden en fungerande modell för att bygga våra samhällen. Vi behöver återknyta den historiska tråd som modernisterna klippte av, men också i samma steg gå framåt och bygga dagens stad.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Nima Djohari-Taimouri

Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2008
Men låt oss då inte förkasta allt det modernismen stog för!
Varför måste t.ex. göra oss av med modernismens idéer om demokratisering och den hälsosamma staden?
En mer demokratisk stad och en stad på invånarnas villkor är väll ändå just en väldigt central fråga för YIMBY?
Jag kan tycka att kritiken mot modernismen kan vara lite väl ensidig ibland, och att man framförallt gör samma misstag som många progressiva rörelser har gjort förut, man klipper bandet till historien (vilket du ju iofs tar upp).
Modernismen är en stor del av dagens Stockholm (och Sverige, och värld för den delen), och en stor del av detta arv borde vi förvalta och utveckla istället för att förkasta. Där behövs kritiken, där behövs ett motstånd, men stannar det vid att förkasta så blir det ju bara destruktivt...
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Fast det är ju just det som du beskriver som jag tycker att vi i Yimby gör. Vi försöker att komma med en konstruktiv och utvecklande bild av Stockholm. Hur kan vi förbättra och utveckla staden? Hur knyter vi samman de isolerade bostadsenklaverna till en fungerande helhet?
Du får gärna vidare definiera vad du tänker på rent konkret när du tänker på "den hälsosamma staden". För mig är det en stad där människor mår bra. Däremot är det inte en stad som planeras av experter som tror sig veta vad som behövs för att människor skall må bra.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 4 augusti 2008 22:32
Martin Ek
302 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2008
Nima Djohari-Taimouri

Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2008
Det jag menar är just reaktionen mot den extremtrånga industristaden från 1800-talet och "dyrkandet" av ljuset och luften som den tidiga modernismen och funkisen är ett tydligt uttryck av. Människor här i Norden, vill ha luftiga och ljusa lägenheter med så många soltimmar som möjligt (det blir ju något av en nödvändighet under vinterhalvåret), och det är delvis därför modernismen har kunnat behålla ett starkt grepp fram tills idag. Dessutom så fanns ju idéer om mycket lummig grönska mellan husen, och plats för rekreation och odling t.ex.
Detta var ett sätt att (tillsammans med infrastruktursatsningar som dragningar av avlopp och varmvatten till alla hushåll) ge en mer hälsosam stad där det negativa med urbaniseringen och urbanismen "byggdes bort".
Sen håller jag med dig om att modernismen i ett senare skede kom att utvecklas i en överdriven monumentalinriktning, men fortfarande är modernismens lösningar på sanitära problem något som vi alla borde vara tacksamma för, och idéerna om luftiga och ljusa bostäder bör för evigt ha en plats i vårt stadsbyggande.
Det kommer att kräva ett byggande på höjden för att vara genomförbart, men det är ju just det som eftersträvas här på forumet!

Nu började det att handla väldigt lite om hamnar och arbetsplatser...
Senast ändrad 4 augusti 2008 22:50
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Nja. Soltimmar är faktiskt någonting som jag bryr mig måttligt om. En urban och levande stad är klart viktigare för mig.

Men som Martin säger så tycker jag att vi fortsätter diskussionen om modernismen här:
http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?i..
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 4 augusti 2008 23:04
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Nima:
Skulle du kunna utveckla vad du menar när du skriver att den modernististiskt planerade staden är mer demokratisk.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Tåg är ett bra komplement till hamnarna, särskilt eftersom en stor del av godset i hamnarna inte har Stockholm som start- eller slutstation.

Men godståg till och från Norvik kommer behöva passera Älvsjö, vilket innebär att de måste trängas med pendel- och fjärrtåg.

Det skulle behövas ett nytt spår mellan Segersäng och Södertälje för hamnens skull. Ett sådant spår kan också användas för persontrafik.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
Det går inte snabbt.
2007-03-06 kunde man läsa: Bygget är tänkt att börja nästa år och hamnen är i en första etapp tänkt att kunna öppnas för trafik 2011.

2009-04-23 kan man läsa: Just nu väntar Stockholms Hamnar dels på att detaljplanen ska antas av Nynäshamns kommun samt att miljödomstolen ska ge tillstånd till hamnbygget. Planen är att bygget kan starta under 2010 och att hamnens första etapp invigs under 2013.
http://www.stockholmshamnar.se/


Samtidigt i Nynäshamn: Kommunfullmäktige har den 13 maj 2009 beslutat att bordlägga detaljplanen för Norvik.
http://www.nynashamn.se/
Senast ändrad 22 maj 2009 09:19
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
Ort: Stockholm (Gamla Stan), Gick med: November 2008
Planerna på en storhamn i Norvik har funnits och debatterats flitigt i Nynäshamn sedan många år tillbaka, men först nu med motorvägsplanerna i hamn blir det intressant i ett nationellt perspektiv, men kanske också för staden eftersom man ser att det kan komma arbetstillfällen som kanske kan ersätta de som försvann i och med Ericssons nedläggning för ett par år sedan. Då kan man ju fråga sig vad det betyder: mer transporter med lastbil genom södertörn, verksamheter flyttas ut från staden (enligt modernistiska principer), arbetstillfällen flyttas, ett känsligt naturområde blir stört och så vidare. Jag kan dessutom tycka att det är sorgligt att mer och mer av de "skitiga" verksamheterna lyfts ut från staden och lämnar efter sig finare bebyggelse: bostadsområden med inget eller mycket litet inslag av verksamheter.
David A
24 Inlägg
, Gick med: November 2008
Linda Kummel skrev:

Planerna på en storhamn i Norvik har funnits och debatterats flitigt i Nynäshamn sedan många år tillbaka, men först nu med motorvägsplanerna i hamn blir det intressant i ett nationellt perspektiv, men kanske också för staden eftersom man ser att det kan komma arbetstillfällen som kanske kan ersätta de som försvann i och med Ericssons nedläggning för ett par år sedan. Då kan man ju fråga sig vad det betyder: mer transporter med lastbil genom södertörn, verksamheter flyttas ut från staden (enligt modernistiska principer), arbetstillfällen flyttas, ett känsligt naturområde blir stört och så vidare. Jag kan dessutom tycka att det är sorgligt att mer och mer av de "skitiga" verksamheterna lyfts ut från staden och lämnar efter sig finare bebyggelse: bostadsområden med inget eller mycket litet inslag av verksamheter.


Själv föredrar jag bostäder framför containerhamnar.
Leo E
34 Inlägg
Ort: Stockholm/Tallinn, Gick med: Februari 2009
David A skrev:



Själv föredrar jag bostäder framför containerhamnar.


Hellre en containerhamn i Norviken än i Värtan.
Senast ändrad 23 maj 2009 09:43
David A
24 Inlägg
, Gick med: November 2008
Leo E skrev:



Hellre en containerhamn i Norviken än i Värtan.


Det var det som var min poäng.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
H G skrev:

Tåg är ett bra komplement till hamnarna, särskilt eftersom en stor del av godset i hamnarna inte har Stockholm som start- eller slutstation.

Men godståg till och från Norvik kommer behöva passera Älvsjö, vilket innebär att de måste trängas med pendel- och fjärrtåg.

Det skulle behövas ett nytt spår mellan Segersäng och Södertälje för hamnens skull. Ett sådant spår kan också användas för persontrafik.

Håller helt med. Den nya stora hamnen behöver tvåspårig järnväg hela vägen ut i hamnen och även (minst) ett enkelspår som riktas mot Sötälje. Annars kommer den nu så bejublade utbyggnaden av vägen ner till Nynäs vara (minst) lika igenkorkad som dagens väg illa kvickt.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Sida 1 av 3

 > Infrastruktur
 > Övrigt
Ny hamn i Nynäshamn - Norvik

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8651 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S.

@yimbysthlm på Twitter