Men nu gör du ju dig skylldig till NIMBYism! ;-)
Jag anser att livliga hamnområden visst kan vara, och brukar vara, en del av en levande storstad. Titta bara på alla stolta hamnstäder världen över! Förstås så finns det ju vissa hamnområden som kan ta och flytta på sig, men jag hävdar att vi redan har haft tillräckligt av detta då man har ersatt Lugnet med sjöstan (visserligen inte ett hamnområde, men sjönära) och då man har bebyggt gamla varv som Minneberg och Ekensberg. Frihamnen/Värtan t.ex. är ju ett hamnområde som verkligen används än idag, och det är ju en arbetsplats för tusentals människor!
Dessutom så är det ju fel att det skulle vara en modernistisk idé det där med att man ska ha arbetet nära bostaden.
Det är en industrialistisk idé, och det var ju på 1800-talet som fabrikerna låg mitt i dåtidens arbetar stadsdelar på Kungsholmen och Södermalm. Modernismen var ju en reaktionen på detta, det var ju med modernismen som idéer som det renodlade industriområdet, på avtsånd från bostäderna, kom!
Jag vet att många inom YIMBY är motståndare mot modernismen, och det har ni all rätt att vara, men då krävs det att ni är pålästa och kan komma med sakliga argument! Ni kan inte skylla en estetisk stil på diverse snedsteg i stadsplaneringen (som ju i realiteten är en social planering och inte en estetisk sådan). Och egentligen inte heller modernismen som idé. Visst har den tagit sig uttryck på en del riktigt konstiga och dåliga sätt, men det gör ju inte att det är dom grundläggande värderingarna och idéerna som det är fel på, utan hur dessa har utförts i praktiken!