Theodor Adolfsson skrev:
Trängselskatten är kanske också ett gränsfall, men om vi är neutrala där så är vi antagligen neutrala i frågan om förbifarten.
Nja, Trängselskatterna och förbifarten leder till olika effekter som påverkar positionen av verksamheter.
I förbifartens fall så får man en massiv utglesning med villaområden och handelsplatser långt ut i regionen. I fallet med trängselskatter så får ett scenario där city avlastas med biltrafik och vissa går över till att åka kollektivt med bieffekten att trafiken väljer bort city till förmån för platser utanför staden. Det kan ju vara bra om dessa platser utanför tullarna urbaniseras, annars blir det ju större underlag för stora malls utanför city.
Alltså:
Trängselskatten gynnar handelsplatser och missgynnar villasprawl utanför tullarna, samt också innerstan(i kundunderlag och kommunikationer). -+-
Förbifarten gynnar såväl villasprawl som handelsplatser utanför tullarna och missgynnar innerstan. ---
En trängselskatt mitt på essingeleden skulle dock ha en helt annan effekt än inträdesavgift till staden.
Håller dock med om att yimby inte är neutrala till ombildningen av hyresrätter då upplåtelseblandningen är viktig. Frågan är om vi också är neutrala till marknadshyror eller om vi vill ha en situation där man antingen kan få lägenhet till marknadshyra eller till planhyra?