Utskrift från www.yimby.se
....

 > Städer

Ytterligare en intressant artikel!

Per J
29 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: September 2008
Känns som om framtiden går åt rätt håll!!

http://www.dn.se/sthlm/liljeholmen-bullrig-trafik..
Senast ändrad 6 april 2009 15:53
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Ett par saker jag märker och ställer mig negativ till:
1. Att Västerleden (och andra kringleder) skulle minska trafiken på denna väg. Enligt Vägverket själva kommer Västerleden inte påverka trafiken på Essingeleden. Västerleden hjälper egentligen bara de som vill bygga fler bilberoende förorter i Ekerö och de yttre förorterna i Sydväst och Nordväst.
2. Varför bara låghus? Om detta skall vara en stor stadsgata så bör skalan höjas. lägg nivån på 15 våningar så kommer gaturummet ha stadskaraktär (om husen byggs rätt) istället för en den karaktär av motorled som delar en stad som kommer av att husen är för låga jämfört med ledens bredd.

Men!
I grunden är jag otroligt positiv till planen. Jag vill ha mer, helt enkelt.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Det man ser närmast vattnet är inget annat än trafikseparering av samma typ som i det stendöda N Hammarbyhamnen. Man frågar sig varför inte man anlade ett blandat stråk där. Nu blir det tillträde i stort sett bara för de som bor där. Jag skulle inte ha något emot att detta bostadsområde revs till fördel för en riktig stadsdel med publika platser mot vattnet och en riktig waterfront.

Vill man få ner trafikmängden bör man satsa på att smalna av gatan och höja trängselskatten. Gatan bör vidare förgrenas in i staden gytter. Tantogatan skulle ju kunna förlängas mot Årsta med förgreningar mot Södertäljevägen. Denna gata skulle också kunna avlasta Huddingevägen/Johanneshovsvägen när och om den görs om till stadsgata vid Årstaparken.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2008
Niklas Öhrström skrev:

Det man ser närmast vattnet är inget annat än trafikseparering av samma typ som i det stendöda N Hammarbyhamnen.
Området är inte bara trafikseparerat utan även funktionsseparerat. Området man ser består enbart av kontorshus, parkeringsplatser och parkeringshus. Byggnadsplatsen närmast i bild kommer antagligen fortsätta det bostadsområde som finns till höger. Området i stort är alltså uppdelat i en bostads- och en kontorsdel.
Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Ort: Stockholm (Enskede), Gick med: Februari 2008
Det där diskuterade vi även i den här tråden. Men visst är det trist att hon slingrar sig om biltrafiken, inga ytterligare kringleder kommer ju hjälpa där. (Den redan färdigställda Essingeleden avlastar såklart!)

I det förberedande arbetet har tjänstemännen bara torrt konstaterat att köerna in mot stan kommer flytta utåt när stan växer, det är en bättre inställning tycker jag.

 > Städer
Ytterligare en intressant artikel!

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter