Utskrift från www.yimby.se
....

> Infrastruktur
 > Övrigt

Vad hände med kollektivtrafik på vattnet?

Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
(Det här är en sån här tråd som bara måste finnas här, så jag startar den)

För några år sedan var det tal om kollektivtrafik på vattnet i Stockholm. Det är ju en förträffligt trevlig idé; ska man kalla sig nordens venedig är det kanske dags att skaka fram några isklassade gondoler. Men vad hände med det egentligen?
Senast ändrad 21 juli 2008 20:53
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Färjor är långsammare än spår- och busstrafik, och kommer förmodligen bara tjäna ett praktiskt syfte om de korsar Mälaren eller Saltsjön där ingen parallell landförbindelse finns. Dessutom behöver både bil- och passagerarfärjor bra anslutningar med väg respektive kollektivtrafik.

En möjlig linje är bilfärjan mellan Frihamnen och Bergs oljehamn i Nacka.
http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Nackaborn..
När Norra länken blir klar så kommer det vara ett billigt substitut för Österleden, och till stor nytta för alla som ska mellan norrort/Norrmalm/Östermalm/Lidingö och Nacka/Värmdö. Den skulle emellertid kräva en hel del anläggningsarbete i Nacka.

En annan möjlighet skulle vara en passagerarfärja Nybrokajen-Danvikstull-Sickla kaj. Omstigningsmöjligheterna är inte de bästa, men det skulle vara ett bra alternativ för Hammarby Sjöstads- eller Henriksdalsbor som vill till östra city, blå linjen (via Kungsträdgården) eller röda linjen norrut (via Östermalmstorg). Turister från Viking Line kan också tänkas vara intresserade.

Senast ändrad 27 juli 2008 22:22
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Det finns en båtlinje mellan Nybrokajen, Saltsjöqvarn, Nacka Strand och Larsberg. Jag vet inte vem som är huvudman för den linjen, men den borde integreras i SL-trafiken på något sätt.
52 Inlägg
Färjan Tore pratar om heter m/s Emelie och trafiken drivs av Ressel Rederi (www.ressel.se). Den går sträckan Hammarby Sjöstad (Sjöbussbryggan) - Södermalm (Barnängsbryggan) - Nacka (Saltsjökvarn) - Djurgården (Allmänna gränd) - Stockholms City (Nybroviken).

De driver även m/s Lotten som trafikerar den korta sträckan mellan norra hammarbyhamnen (barnängsbryggan) och hammarby sjöstad (sjöbussbryggan vid luma). Den tar 80 passagerare åt gången och går i skytteltrafik, tror det är var tionde minut i rusningstid.
Bo Lagerqvist
6 Inlägg
Linjen Nybroviken - Nacka Strand - Larsberg trafikeras av M/S Ballerina.

Aktuell tidtabell och info finns på:

http://www.nackastrand.se/upload/NackaS..
Bo Lagerqvist
6 Inlägg
Skärgårdens trafikantförening driver bl.a. frågan om utökad pendelbåtstrafik i Stockholms hamn och inre skärgård.

http://skargardstrafikanten.se
Senast ändrad 17 augusti 2008 11:04
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
En bilfärja Lidingö-Djursholm, med kompletterande busslinje, skulle bli ett lyft för Lidingö. I kombination med färja Nacka-Lidingö eller Nacka-Frihamnen så skulle även Nacka/Värmdö vinna stort.
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Vi borde ha mer av sådan kollektivtrafik med tanke på alla sjöar och vikar. Jag skulle gärna vilja åka på vattnet från mitt hem till sta'n istället för att behöva åka med tåget hela tiden. Frisk luft och vackra vyer skadar ju inte.
Staffan Söderhäll
43 Inlägg
H G skrev:

En möjlig linje är bilfärjan mellan Frihamnen och Bergs oljehamn i Nacka.
http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Nackaborn..
.

Länken har tyvärr pajat (om den nånsin funkat).
Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
I översiktsplanen stod det om kollektivtrafik på vattnet i positiva men inte särskilt konkreta ordalag. De påpekade att staden som den ser ut nu i mångt och mycket vänder ryggen mot vattnet, men att nya områden är mer öppna mot kajen. Och det är klart, det vill ju till att man kan byta från spårväg/buss/tunnelbana till båt utan att gå mer än ett par hundra meter om det ska vara en bra idé.
Erik Engholm
41 Inlägg
Ta båten med SL-kort i höst

En båtlinje mellan Nacka, Lidingö och Nybroviken blir det första testet på om vattenvägarna runt Stockholm attraherar pendlare. I höst startar ett försök med SL-kort på linjen.

http://www.dn.se/sthlm/ta-baten-med-sl-kort-i-hos..
Moderaterna har gått ut och sagt att man ska starta fyra linjer med båtar till våren om man får behålla makten i Stockholms stad.

Bra initiativ, men de förslagna rutterna lämnar en del i övrigt att önska. Väldigt korta allihop, t ex Liljeholmskajen - Hornstulls Strand, en sträcka man promenerar på fem minuter.
Nähäpp... av detta blev uppenbarligen intet. Tvärtyst på båtbuss-fronten.
Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Nejdå, det är inte tvärtyst. Södermalmsnytt skrev om det härom veckan. Av någon anledning ska båtarna drivas på el, antagligen för att fördyra och försena projektet maximalt så de slipper genomföra det. De pratar om att det hänger på budgeten för 2012, men jag skulle inte hålla andan.
Allt är förstås väldigt inriktat på konkurrenskraften gentemot kollektivtrafik på land. Och visst - strikt matematiskt är det förstås självklart att en båt inte spöar tunnelbanan, men som vanligt tycks politikerna glömma upplevelseaspekten.

Om det gick en båt från min "hemmabrygga" på Liljeholmskajen in till mitt jobb i stan så fick den resan gärna ta 20 minuter längre tid, så länge jag fick åka båt till jobbet. Det skulle kännas mycket häftigare och innebära en viss njutning i pendlandet. Och sjöbussar skulle dessutom göra Stockholm en gnutta mer spektakulärt, udda och folkkärt. Man ska inte förakta sådana värden heller.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Skulle YIMBY kunna komma upp med ett förslag på båtlinjenät, där kajerna givetvis har bra koppling till övrig kollektivtrafik?
161 Inlägg
Daniel Jonsson skrev:

(Det här är en sån här tråd som bara måste finnas här, så jag startar den)

För några år sedan var det tal om kollektivtrafik på vattnet i Stockholm. Det är ju en förträffligt trevlig idé; ska man kalla sig nordens venedig är det kanske dags att skaka fram några isklassade gondoler. Men vad hände med det egentligen?

När jag satt i styrelsen för Kollektivtrafikant STHLM för ett par år sen var faktiskt detta en punkt som vi återkom till, då och då. Biogas båtar på Mälaren såväl som i Saltsjön. Men sen har det varit tyst. Göteborg har ju sina Älvsnabben-båter så tiden borde vara mogen även för Stockholm. Bra inlägg, Daniel.
144 Inlägg
Anders Anttonen skrev:

Bra inlägg, Daniel.

Tack! Det var en insats jag gjorde för tre år sen, men det var mycket just precis som jag skrev för att det måste finnas, inte minst bara så vi kommer ihåg idén.

Jag tror att det som håller det tillbaka är att man vill koppla det till att utveckla en helt ny typ av fartyg hela tiden. Först skulle man ju bygga biogasdrivna båtar, och nu tydligen el.

Varför då? Det är samma miljönytta att bara köpa ett par biogasbussar till och sen låta båtarna gå på diesel. Blir det en jättesuccé kan man ju börja speca biogas i upphandlingarna sen, men det blir inte en succé om det inte kommer igång och det kommer inte igång om man bara sitter och gör utredningar och drömmer ihop teknikkrav. Typisk sak där man bara borde kolla vad som finns på marknaden och köra.

> Infrastruktur
 > Övrigt
Vad hände med kollektivtrafik på vattnet?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8651 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S.

@yimbysthlm på Twitter