Utskrift från www.yimby.se
....

Förslag till förtätning i Alvik

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Alvik har blivit en strategisk knutpunkt, som kommer öka i betydelse med Tvärbanans förlängning. Finns det några planer på att förtäta området?

Här är några idéer:

* Bygg ut gathusen söder om Alviksplan (längs Gustavslundsvägen och Alviksvägen) till stadskvarter. Låt villorna längs Runda vägen stå orörda, men ge dem möjlighet att ombildas till kommersiella lokaler.

* Knyt ihop Vidängsvägen, Törnrosvägen och Majvägen, så man får en inbjudande rak allé från Alviks centrum 500 meter in i villakvarteret.

* Lägg en restaurang ovanpå Tvärbanans tunnelmynning vid Salkhallen.

* Försök inrymma någon lokal i Salkhallens olycksaliga västra gavel. Hellre en liten godiskiosk än ingenting.

* Dra vägar mellan Alviks strand och Alviks villastad.

* Bygg ett bostadshus med minigalleria i bottenvåningen precis vid Alviks strands östra perrong.
47 Inlägg
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Och det här:
http://www.rosenbergs.se/default.html

En i grunden bra plan för Alvik, fast med för lite butiksservice och många punkhus(som dock är hyffsat placerade).
Senast ändrad 7 april 2009 11:47
Kalle .
47 Inlägg
Rosenbergs har några intressanta stadsplaneförslag för Solna och Telefonplan också. Och Västra City så klart..
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Fet G_ skrev:

många punkhus(som dock är hyffsat placerade).

Ligger Kafé 44 i ett punkhus?
426 Inlägg
H G skrev:

Ligger Kafé 44 i ett punkhus?

Jag tror det kommer ligga ovanför butiksplan vid drottningvägen i kvartersmiljö, det ser ut så enligt skisserna utav den övergripande visionen. Om kaféet nu skulle ligga i ett punkthus så skulle det ju vara bra, men nu verkar i princip all butiksverksamhet koncentreras till stråket längst Drottningholmsvägen som längst Hammarby Allé i Hammarby Sjöstad.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Glömde smileyn, det var tänkt att vara ett skämt.
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Kalle . skrev:

Rosenbergs har några intressanta stadsplaneförslag för Solna och Telefonplan också. Och Västra City så klart..

Dessa meningar klämmer Rosenborgs in i Kv Akka i Bromma:

"Innerstadens täthet, intensitet, närhet, utbud med förstadens grönska, småskalighet, luftighet och utblickar."

Är det någon som får ihop den ekvationen? Inte jag i alla fall.. :-)
Senast ändrad 7 april 2009 14:49
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Grönska = oanvändbara gräsplättar.
Småskalighet = småborgerlig inskränkthet.
Luftighet = lågt exploateringstal.
Utblickar = öppningar i kvarter som gör att de varken fungerar som offentliga eller privata rum.
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
H G skrev:

Utblickar = öppningar i kvarter som gör att de varken fungerar som offentliga eller privata rum.

Jag älskar när arkitektbyråer klämmer ur sig floskler som dessa.. Tyvärr så köper många floskelsäcken med hull och hår utan någon dirket eftertanke på vad som egentligen menas med det. Dvs, det du radade upp, skulle dock vilja skriva Småskalighet = drömmen om Bullerbyn..
Kalle .
47 Inlägg
Jag tyckte det kvarteret de hade skissat på och som skulle innehålla de kvaliteterna så intressant ut.
Men det är ju lättare att klaga..
Grönskan var t ex gröna takterrasser, småskaligheten var gårdsradhus, luftigheten en strategisk placering av byggnadsvolymen, utblickar var utblickar. Så kan man också tolka det..
Senast ändrad 7 april 2009 16:01
Anders LP
426 Inlägg
H G skrev:

Glömde smileyn, det var tänkt att vara ett skämt.

Hehe ok, det hade nog hjälpt. Tänkte du menade Akka 44 där det med stor sannolikhet blir ett kafé i detta fall.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
H G skrev:

Precis som Mikael så håller jag med dig i denna analys. Det verkar som man är villig att gå hur långt som helst för att undvika att bygga stad...
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Kalle . skrev:

Jag tyckte det kvarteret de hade skissat på och som skulle innehålla de kvaliteterna så intressant ut.
Men det är ju lättare att klaga..
Grönskan var t ex gröna takterrasser, småskaligheten var gårdsradhus, luftigheten en strategisk placering av byggnadsvolymen, utblickar var utblickar. Så kan man också tolka det..

Det är det ena perspektivet av det hela, men hur får du ihop det med den andra texten? En ekvation som inte går ihop. Går inte bo i förort och i staden samtidigt.
Kalle .
47 Inlägg
Verför skulle inte kvaliteter från innerstaden gå att kombinera med kvaliterer från förstaden?
I deras förslag är det väl tydligt hur de tänkt?
Stadskvaliteter:
Täthet- innerstadsnivåer på e-tal.
Funktionsblandning- bostäder, kontor och lokaler mot gatan blandat.

Förstadskvaliteter:
Grönska- gröna gårdar och takterrasser
Förstadstypologier- punkthus med hörnlägenheter, 3-våningslameller, radhus
Ljus- jämn halvhög takfotshöjd ersätts med kombination av låga och höga hus. Vilket ger en ljusare miljö förutsatt att de höga husen placeras rätt väderstrecksmässigt.
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Kalle . skrev:

Verför skulle inte kvaliteter från innerstaden gå att kombinera med kvaliterer från förstaden?
I deras förslag är det väl tydligt hur de tänkt?
Stadskvaliteter:
Täthet- innerstadsnivåer på e-tal.
Funktionsblandning- bostäder, kontor och lokaler mot gatan blandat.

Förstadskvaliteter:
Grönska- gröna gårdar och takterrasser
Förstadstypologier- punkthus med hörnlägenheter, 3-våningslameller, radhus
Ljus- jämn halvhög takfotshöjd ersätts med kombination av låga och höga hus. Vilket ger en ljusare miljö förutsatt att de höga husen placeras rätt väderstrecksmässigt.

Njae, jag tycker nog att det är just man har försökt med sedan modernismens införande, att just försöka kombinera förort med stad, inte särskilt lyckat tycker jag.

Problemet med radhus i detta fall blir att det blir ett halvoffentligt rum där det kan vara svårt att avgöra vad som är vad. Är detta privat eller är detta ett offentligt rum? Det är bara att knata iväg till ett radhusområde så märker man ganska omgående att osäkerheten innfinner sig om vad som är vad. Att bygga på med ett punkthus i hörnan tror jag hjälper föga. Skillnad vore det om de planerade Townhouses a´la London eller liknande och planerade in det i staden och inte i förorten, ja då är det en annan sak tycker jag.

Att kombinera innerstadens täthet(som de faktiskt skriver)med det luftiga i förorten får inte jag ihop. Du glömmer några viktiga saker i sammanhanget och det är att de skriver intensiteten från staden, närhet, dvs den stad som jag gillar och förespråkar där flödet och intensiteten är viktiga ingredienser för mig, kontra det mot småskalighet, luftighet och "utblickar". Njae, jag köper inte den säcken på långa vägar. Känns som ett arkitektexperiment de håller på med där de tar det negativa aspekterna från förortsplanering och försöker uppväga det med de postiva aspekterna från staden och sedan sälja in det till allmänheten, politker osv. För mig är det den ena foten i modernismen och den andra inte riktigt vet var den ska stå.
Senast ändrad 7 april 2009 18:20
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Jag vill som sagt ha ett rutnät av gator som förbinder Alviks centrum, Alviks strand och Alviks villastad så gott det går.

Det finns höjdskillnader som gör vissa gator blir riktigt branta. Men om det går i San Francisco så går det i Stockholm. Och att de nya hus jag föreslår måste byggas med souterrängvåningar (eller till och med dubbla eller tredubbla souterränger) gör dem bara ännu mer intressanta.

Senast ändrad 11 april 2009 01:53
Anders LP
426 Inlägg
H G skrev:

Jag vill som sagt ha ett rutnät av gator som förbinder Alviks centrum, Alviks strand och Alviks villastad så gott det går.

Det finns höjdskillnader som gör vissa gator blir riktigt branta. Men om det går i San Francisco så går det i Stockholm. Och att de nya hus jag föreslår måste byggas med souterrängvåningar (eller till och med dubbla eller tredubbla souterränger) gör dem bara ännu mer intressanta.

Fast nu bor vi inte i San Fransisco.
http://www.stockholm.se/ByggBo/BygglovBygganmalan..

Likaså anser Stockholm att BBR:s krav på lutning 1:12 är för brant. En lutning på 1:20 i stället motiveras av att det endast är unga starka personer, som klarar en lutning på 1:12. För att de flesta rörelsehindrade ska kunna klara sig själva krävs en lutning på 1:20.

Men jag hade gärna bott i Alvik om ditt förslag hade realiserats.
Senast ändrad 14 april 2009 17:03
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Gatorna måste inte gå 90 grader mot branten. Den totala höjdskillanden är inte mycket mer än något tiotal meter. Höjdskillnaden söderut går säkert att övervinna. Däremot blir det svårare norrut och där ligger ändå Drottningholmsvägen som en barriär.

Helst skulle jag nog se Drottningholmsvägen som en stadsgata och att det mesta av tågdepån blev överdäckad.
973 Inlägg
Det finns väl många sätt att lösa de tillgänglighetsproblem som kan uppstå med branta backar? Hissar, rulltrappor etc...
12>

Förslag till förtätning i Alvik

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8671 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky