Utskrift från www.yimby.se
....

> Allmänt

Vilken är din favorit förort?

Sida 1 av 2
12>
Per J
29 Inlägg
Det blir lätt att man fokuserar kring det negativa kring Stockholms förorter, men det finns trots allt några ganska lyckade.

Vilken är din favoritförort i Stockholm?

Min röst går till Gröndal.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Gröndal är ju ganska hyfsat, men som YIMBY:ist kan man ju konstatera att det beror på att det finns en stadskaraktär. Själv har jag bott i Gamla Råsunda i Solna vars hus skulle kunna ligga inne i Stockholms innerstad lika gärna. Man har börjat bygga upp en stadsstruktur, men sen kom tyvärr andra ideal in med mindre lyckat resultat när man skulle fortsätta bygga... Aspudden är ju ett annat lyckat exempel också där det finns stadskaraktär.
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Det beror på:
Upplands Väsby var tidigare riktigt illa planerat med ett förortscentrum som låg 600 meter från pendeltågsstationen. Märsta är likadant skräckexempel där centrum ligger 1 km från pendeltågsstationen som även har förbindelse med Uppsala.

Vad gäller UpplandsVäsby har situationen de senast åren förbättrats avsevärt då man byggt ett (små-)stadsmässigt stråk mellan Centrum och stationen. Här finns det åtminstone delvis lokaler i bottenplan (om man befinner sig en bit från centrum, men nära stationen). Så fort man kommer nära det stora och dominerande förortscentrument (innecentrum), märker man underlaget för bottenplansaktiviteter minskar. Detta är inte min favoritförort, men de senaste årens tillskott är föredömligt. Även samma sak, fast i större och bättre skala, håller på att ske vid Tureberg (fast där stannar byggen upp pga den ekonomiska svackan tyvärr.).

Om man enbart ser till de förorter som idag ska kunna ses som favoriter så blir det självklart Gamla Råsunda, Gröndal, Kransen och Aspudden (+ eventuellt Hammarby Sjöstad). Problemet med dessa är att men borde kunna förvänta sig att dessa områden istället skulle vara en del av innerstaden och därmed väcker en hel del besvikelse.
Niklas Öhrström skrev:

Om man enbart ser till de förorter som idag ska kunna ses som favoriter så blir det självklart Gamla Råsunda, Gröndal, Kransen och Aspudden (+ eventuellt Hammarby Sjöstad). Problemet med dessa är att men borde kunna förvänta sig att dessa områden istället skulle vara en del av innerstaden och därmed väcker en hel del besvikelse.

Är det kanske inte så att det finns inga bra förorter, för att en bra förort inte är förort utan innerstad?
Mattias Källman
55 Inlägg
Jag skulle säga Sundbyberg - en egen liten och ytterst kompakt tätort, som bara råkar ligga i Stockholms absoluta närhet. Så enkelt kan det vara att uppnå det ouppnåeliga.
Peter D
329 Inlägg
Det beror lite på vad man räknar som förort. Aspudden och midsommarkransen räknar jag mer som stadsdelar.

Mälarhöjden däremot är en trevlig äldre förort, Stuvsta och Huddinge centrum är två andra förorter som inte är planerade och snabbt utbyggda på samma sätt som nyare förorter. Sundbyberg är väl också okej.

Fruängen är ett exempel på en helt okej 50/60 tals förort. Några trevliga 70 tals förorter existerar så vitt jag vet inte.
Profilbild
Anders Anttonen
157 Inlägg
Per J skrev:

Det blir lätt att man fokuserar kring det negativa kring Stockholms förorter, men det finns trots allt några ganska lyckade.

Vilken är din favoritförort i Stockholm?

Min röst går till Gröndal.

Det blivande Telefonplan. Redan nu finns Konstfack, Landet, LM-staden i enhetlig funkis, industrifastigheter som kommer att inredas som bostäderlägenheter, ett nytt 16-våningshus. Men mycket mer kommer att hända där i framtiden. Inne i Ericssons gamla lokaler så ska "Höglagret" bli en mässhall. T-banan ska täckas över med ett riktigt höghus ifall stan får som den vill. Telefonplan, alltså.
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Martin Ek skrev:

Är det kanske inte så att det finns inga bra förorter, för att en bra förort inte är förort utan innerstad?

Jag har få förhoppningar att det kommande området runt Sollentuna C kommer bli någon del av innerstaden de närmaste 100 åren. På sin höjd kan det bli en del av Kista om man slutar upp med dumheterna att bygga radhus mitt i axeln mellan dess områden. Tills dess kommer det nog vara en väl fungerande förort med goda kommunikationer radiellt och axiellt. Kommer Kista i framtiden räknas som förort? I så fall skulle det nog vara en favorit.

Håller med Peter D att Huddinge C är trevligt, relativt tätt och mysigt. Det kommer dessutom bli bättre då man bygger Storängen. Tyvärr saknas bra kommunikationer annat än in mot stan och i motsatt riktning.
3334 Inlägg
Sollentuna tycker jag annars är ett bra exempel på en förort som går åt rätt håll:
http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=31
47 Inlägg
Dalen, Telefonplan, Kransen, Hjortis, Mälarhöjden, Rinkeby.
Peter D
329 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Håller med Peter D att Huddinge C är trevligt, relativt tätt och mysigt. Det kommer dessutom bli bättre då man bygger Storängen. Tyvärr saknas bra kommunikationer annat än in mot stan och i motsatt riktning.

Tyvärr är tvärkommunikationerna väldigt dåliga, Huddinge C borde vara slutstationen för den planerade tvärbana syd, inte Flemingsberg.
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Sundbybergs centrala stråk är som sagt trevligt. Annars är väl de andra områdena strax söder om innerstaden också lite mer stadsmässiga och trevliga. Många av dessa kommer väl också att utvecklas mer än Sundbyberg.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Anders Gardebring skrev:

Sollentuna tycker jag annars är ett bra exempel på en förort som går åt rätt håll:

Sollentuna C eller som det egentligen heter, Tureberg, är ingen förort. I alla fall så har jag aldrig känt det så. När jag levde där så kändes det aldrig som en förort, snarare som en småstad. Tureberg är en köping. Det kändes redan då ganska komplett och det fanns aldrig något behov av att åka till Stockholm. Nu är Tureberg ännu mer komplett med alla sina stadsbygggnadsprojekt, utbyggnad av centrum, planerad tvärbana, m.m.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg

Sant Leo, sant. Man blir lätt blind och utgår från Stockholm som "den enda" staden... Men Solna och Sumpan (och många andra ställen runt Stockholm) har ju en historia sedan innan Stockholm började sprida förorter omkring sig.

Senast ändrad 13 april 2009 16:47
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
"off topic"

Ni pratar om förorter och kanske ser ni stora 220kv högspänningsledningar lite här och var i förorten. Men förhoppningsvis så är det snart slut på dessa sjabrak. Allt ska rivas!

Projekt Stockholm Ström.

Ett projekt som kanske inte är helt känt och som jag tror YIMBY tycker om heter Stockholms ström. Ett projekt där 150 km högspänningsledning ska rivas. På marken beräknas det att man kan bygga 5 000 nya bostäder i förorten. Exempelvis Årsta, Enskede och Solberga kan därmed förtätas.

”Fakta/Stockholms Ström
• Projektet Stockholms Ström är ursprungligen ett regeringsuppdrag till Svenska Kraftnät, som sköter stamnätet för elkraft i Sverige, att utreda hur den långsiktiga elförsörjningen i Stockholmsregionen ska säkras. I januari 2008 överlämnades utredningen till regeringen med förslag på att kapaciteten måste förstärkas för att klara en högre belastning på elnätet framöver.
City Link, som är den viktigaste delen av Stockholms Ström, binder ihop norra och södra Stockholmsregionen. City Link ska bland annat gå i en tunnel under centrala Stockholm och sluter en 400 kV-ring runt regionen.
• 20 kommuner berörs av Stockholms Ström, bland andra Stockholm, Huddinge, Sollentuna, Ekerö, Järfälla, Lidingö, Danderyd och Värmdö.
• Anläggningskostnaderna beräknas till 4,6 miljarder kronor. Elnätsföretagen Fortum och Vattenfall står för omkring en tredjedel av finansieringen.
• Sammanlagt är det 150 kilometer lufthängande 220 kV-elledningar som ska rivas. De ersätts i de flesta fall av elledningar i mark, bergtunnlar och i vatten. Marken som frigörs beräknas ge plats för upp till 5 000 bostäder.
• År 2020 ska Stockholms Ström vara färdigbyggt.”

http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Granssni..
Senast ändrad 14 april 2009 00:32
Ingen av Stockholms förorter har väl idag någon vidare storstadskänsla. Men handlar det om hur pittoreskt det är så delar Midsommarkransen förstaplatsen med vissa delar av Enskede i min bok.
Sedan vill jag hävda att Sundbybergs centrum är väldigt trevligt, men det är väl i ärlighetens namn mest för att det påminner om en vanlig svensk tråkstad, vilket man tenderar att uppskatta som andningshål när man är inflyttad. Det är ju dock inte på det viset man vill att Stockholm ska utvecklas. Då blir det bara ett stort utspritt Örebro.
Mattias Källman
55 Inlägg
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

Anders Gardebring skrev:

Sollentuna C eller som det egentligen heter, Tureberg, är ingen förort. I alla fall så har jag aldrig känt det så. När jag levde där så kändes det aldrig som en förort, snarare som en småstad. Tureberg är en köping. Det kändes redan då ganska komplett och det fanns aldrig något behov av att åka till Stockholm. Nu är Tureberg ännu mer komplett med alla sina stadsbygggnadsprojekt, utbyggnad av centrum, planerad tvärbana, m.m.

Det är ju det som är lite av poängen jag försökte förmedla ovan. De bästa förorterna är de som inte är planerade som förorter utan som städer. Av uppenbara skäl. När en stad börjar fungera som en förort finns det förstås en massa utmaningar att ta hänsyn till, risken för utarmning av det egna centrumet t ex, men i Sumpans fall har man klarat det bra, åtminstone upplevde jag det så då.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Mattias Källman skrev:

Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

Anders Gardebring skrev:

Det är ju det som är lite av poängen jag försökte förmedla ovan. De bästa förorterna är de som inte är planerade som förorter utan som städer. Av uppenbara skäl. När en stad börjar fungera som en förort finns det förstås en massa utmaningar att ta hänsyn till, risken för utarmning av det egna centrumet t ex, men i Sumpans fall har man klarat det bra, åtminstone upplevde jag det så då.

Jo. Tureberg är en ort som växte fram längs med järnvägens utbredning norrut under 1860-talet. Tureberg var namnet på stationen mellan 1866 och 1969. 1944 blir Sollentuna ett köping. I och med kommunreformen 1971 försvann det och man började använda sig av kommunbeteckningen. Sedan i takt med funktionalismens ABC-tänkande så bytte man namn på stationen till "Sollentuna C", ett namn som jag aldrig har gillat.

Järnvägsstationen finns bevarad till viss del:

© Stig Lundin http://web.telia.com/%7Eu18116900/nsb/linje/tureberg.htm .
Senast ändrad 14 april 2009 13:27
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Mats G skrev:

Sedan vill jag hävda att Sundbybergs centrum är väldigt trevligt, men det är väl i ärlighetens namn mest för att det påminner om en vanlig svensk tråkstad, vilket man tenderar att uppskatta som andningshål när man är inflyttad.

Nja, jag tycker inte att det påminner så mycket om nutida svenska tråkstäder. Däremot mer klassiska småstäder. Nutida svenska "städer" är ju mest gles bebyggelse och några affärer i vägkorsningar. Men visst, om du syftar på de i vissa fall bevarade urbana stadskärnorna så stämmer det ju. De är ju dock ett arv från tidigare generationer.
Theodor Adolfsson skrev:

Nja, jag tycker inte att det påminner så mycket om nutida svenska tråkstäder. Däremot mer klassiska småstäder. Nutida svenska "städer" är ju mest gles bebyggelse och några affärer i vägkorsningar. Men visst, om du syftar på de i vissa fall bevarade urbana stadskärnorna så stämmer det ju. De är ju dock ett arv från tidigare generationer.

Det jag menar är att den typ av stadsmiljö som kännetecknar Sumpan kanske inte är vad man vill uppleva i en metropol. Då kan man lika gärna flytta till Västerås. Trivsamt, visst. Men föga urbant i storstadsbemärkelse. Därav "tråkstad". Ta bort tunnelbanan och pendelstationen och du skulle kunna stå mitt i Gävle. Inget fel i det, men som sagt: kanske inte något som ska stå modell för hur man vill forma Stockholm.
Sida 1 av 2
12>

> Allmänt
Vilken är din favorit förort?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8653 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S

@yimbysthlm på Twitter