Det är inte bara i Stockholm det finns nimbyister. Men koncentrationen av dem är tätare i och med att Stockholm är störst. Det är en förlkaring.
En annan förklaring är att många tror att ett bostadsområde är "färdigbyggt" den dan man flyttar dit och blir jätteupprörd och känner sig lurad när planer på nybygge plötsligt dyker upp från tomma intet.
Nimbyisterna pratar ofta om HOTET mot barnen, vår park, de äldre, Stockholm silhuett... Dom upplever ett hot, tydligen?!?
En del verkar tro att "utsikten ingår" när man hyr/köper en lägenhet.
Det är en myt.
Inte ens fasaden ingår i hyran. De som tror att utsikten ingår blir ju naturligtvis väldigt frustrerade vid ett nybygge utanför fönstret. Speciellt ifall man "hyr" en sjöutsikt eller en skogsvy.
Jag personligen tror inte på Cityregleringen som en förklaring.
Jag tror att det fanns nimbyister innan men att det var svårare att överklaga på 50-talet och tidigare. Överklagandet är en "rättighet" numera som en del vill åtnjuta till det yttersta. (ibland enbart för överklagandet i sig, kanske?)
Visst, det ÄR jobbigt med grävskopor och lyftkranar utanför fönstret, men vi YIMBY:ister vet att det är övergånde fas och efter ett år ungefär har vi fått nya trevliga grannar. Det är tydligen det där året av byggandet som är så jobbigt och nimbyisterna vill slippa.
Detta var mina teorier varför det finns nimbyism,
skrev Anders i HOMO (Hornstull med omnejd)