Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Enorma järnvägsplaner i USA

Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007


http://edition.cnn.com/2009/POLITICS/04/16/obama...

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8003077.stm

* California corridor:
Bay Area, Sacramento, Los Angeles, San Diego

* Pacific Northwest corridor:
Eugene, Portland, Tacoma, Seattle, Vancouver British Columbia

* South Central corridor:
Tulsa, Oklahoma City, Dallas/Fort Worth, Austin, San Antonio, Little Rock

* Gulf Coast corridor:
Houston, New Orleans, Mobile, Birmingham, Atlanta

* Chicago hub network:
Chicago, Milwaukee, Twin Cities, St. Louis, Kansas City, Detroit, Toledo,
Cleveland, Columbus, Cincinnati, Indianapolis, Louisville

* Florida corridor:
Orlando, Tampa, Miami

* Southeast corridor:
Washington, Richmond, Raleigh, Charlotte, Atlanta, Macon, Columbia,
Savannah, Jacksonville

* Keystone corridor:
Philadelphia, Harrisburg, Pittsburgh

* Empire corridor:
New York City, Albany, Buffalo

* Northern New England corridor:
Boston, Montreal, Portland, Springfield, New Haven, Albany
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 18 april 2009 20:31
Jänkarna ropar på Keynes. Det borde vi göra här också.
Edvard G
46 Inlägg
Ort: ?, Gick med: Februari 2009
Mats G skrev:

Jänkarna ropar på Keynes. Det borde vi göra här också.


Trodde han var död?
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Mats G skrev:

Jänkarna ropar på Keynes. Det borde vi göra här också.


Tja. Därom tvista väl de lärde... Men att det är vettigt att satsa på järnväg har ju inte med Keynesianismen att göra egentligen.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Borg & Torstensson: Se och lär av av USA....
Anders Gardebring skrev:



Tja. Därom tvista väl de lärde... Men att det är vettigt att satsa på järnväg har ju inte med Keynesianismen att göra egentligen.


I viss mån, men det är kanske en annan diskussion för ett annat forum.
Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Ort: Stockholm (Enskede), Gick med: Februari 2008
Det här är jättebra! Det är många här i landet som gärna vill göra som USA. USA satsar på bil, vi satsar på bil. USA satsar på tåg, vi satsar på tåg. Historiskt har det väl funnits en fördröjning, men man kan ju hoppas.

Att USA med sitt billiga inrikesflyg och kärlek till bilar satsar på tåg gör det (ännu) lättare att ifrågasätta svensk politik, som t ex finansministerns idé om att man måste satsa mest på vägar eftersom flest transporter idag görs där. Man får ett väldigt pedagogiskt exempel att peka på. Typ "I USA görs idag flest transporter på väg. De vill minska det och få mer transporter på järnväg. Därför satsar de mer på järnväg.", gärna illustrerat och laminerat.
Henrik Cederlund
62 Inlägg
Ort: Piteå, Gick med: Maj 2009
Skulle vara intressant med satsningar även på järnväg i Sverige. Inte bara persontransporter utan även för att lyfta över en hel del transporter ifrån lastbil till järnväg. Har inte siffror på mig, men har för mig att järnväg 23 mil är samma kostnad som lastbil 2 mil (kostnad/ton).
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
^O ja. Där kommer en av de stora bieffekterna av att bygga Snabbspår (350+) i (syd)Sverige att verka: en stor del av persontrafiken flyttas över till de nya banorna vilket frigör plats på de gamla banorna för fler gods- och lokaltåg. Förhoppningsvis så passar man på att göra som på Stockholm Central, nämligen använder den frigjorda kapaciteten först för att modernisera och uppgradera spåren på gamla banan (stationen i Centralen-fallet) för att sedan släppa på mer trafik på gamla banan än vad som gick förut!


USA:s satsning på snabbtåg är långt från vad vi kallar snabbtåg. I USA är gränsen 110 miles per timma, vilket vi redan har en himla massa tåg som klarar i Sverige. Dock är det fråga om satsningar som hade behövts vara klara redan idag - även med ekonomin så usel som den är nu i USA. Att de kommer ta lång tid att genomföra är ett aber, men jobben som skapas och att de förmedlar till befolkningen att tåg är framtiden är inte dumt alls.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm

Senast ändrad 19 maj 2009 19:57
Bengt-Inge Larsson
6 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: September 2008
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

Borg & Torstensson: Se och lär av av USA....


Än så länge har vi inte så mycket att lära av USA på järnvägar, eftersom de är på pratstadiet ännu och flera av dessa projekt har diskuterats i många år utan att så mycket hänt.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Jo jänkarna har en bit att gå innan de kommer ikapp. Men det intressanta är ju ändå att de tycks vara på väg. De har insett att deras utvecklingsmodell inte var så bra, och försöker nu kopiera Västeuropa. Och tacka för det - idag har Västeuropa gått om dem i BNP/inv om man får tro Världsbanken, IMF och CIA (se http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by...

Desto mindre anledning för Borg att svansa efter den modell de håller på att lämna.
Senast ändrad 15 juli 2009 23:51

 > Infrastruktur
Enorma järnvägsplaner i USA

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8672 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl

@yimbysthlm på Twitter