Utskrift från www.yimby.se
....

 > Städer

Tumba Centrum

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Daniel Holm
117 Inlägg
Ort: Stockholm (Västertorp), Gick med: Maj 2009
Det finns planer på en utbyggnad av gallerian i Tumba Centrum. Botkyrka kommun har lite dokument här.

Jag var inte helt nöjd med förslaget (för lite bostäder, t.ex.) och ser en del problem med dagens trafiklösningar i Tumba Centrums närhet. Så jag satte mig och ritade på satellitbilderna och kom fram till detta förslag:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Ett steg från blandtrafik, som ju brukar förespråkas här, men det handlar ju om en vältrafikerad väg också. När Förbifart Tullinge byggs känns det lämpligt med en smidigare trafikapparat i Tumba. Jag lyckades få bort de 3 signalkorsningarna på 226:an...

Jag har lite fler idéer kring detta, men det kan väl vara kul med lite åsikter från andra också. Ju fler vi är tillsammans, ...
__________________
"Buy land, they don't make it anymore"

Highway Engineer Pranks
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
Trist att det ska va gallerior och innomhuscentrum överallt, varför inte riktiga torg och stadsbebyggelse istället.
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Hehe, snygg trafiklösning!

Frågan är om man inte skulle kunna överdäcka spåren och plattformarna och lägga busstationen ovanpå. Då skulle bussarna mot Fruängen/Norsborg/Rönninge kunna gå direkt ut på Munkhättevägen, istället för att först trängas en minut på Hågelbyleden. Fast det är nog inget fall för Citycon.
Profilbild
Daniel Holm
117 Inlägg
Ort: Stockholm (Västertorp), Gick med: Maj 2009
Peter D skrev:

Trist att det ska va gallerior och innomhuscentrum överallt, varför inte riktiga torg och stadsbebyggelse istället.

Med vårt klimat tycker jag inomhus har sina fördelar. I övrigt så har det efterlysts mer levande torgyta, något jag lämnat plats för i mitt förslag (vid de 3 cirkelformade takfönstren).


Anders LP skrev:

Hehe, snygg trafiklösning!

Tack.

Anders LP skrev:

Frågan är om man inte skulle kunna överdäcka spåren och plattformarna och lägga busstationen ovanpå. Då skulle bussarna mot Fruängen/Norsborg/Rönninge kunna gå direkt ut på Munkhättevägen, istället för att först trängas en minut på Hågelbyleden.

Området runt stationen är ganska platt, så då skulle bussarna hamna högt upp i luften, vilket jag gissar att de närmaste grannarna har något emot. Alternativet är väl att gräva ner spåren, men det blir ett mastigt jobb det också. Om SL skulle få pengar så det stör så får vi ta upp detta förslag igen. ;)


Har börjat fundera på att lägga ett lock över en del av 226:an, så kan man bygga ett tajt bostadskvarter där, eller två. Får nog uppdatera min skiss.
__________________
"Buy land, they don't make it anymore"

Highway Engineer Pranks
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Daniel Holm skrev:

Området runt stationen är ganska platt, så då skulle bussarna hamna högt upp i luften, vilket jag gissar att de närmaste grannarna har något emot. Alternativet är väl att gräva ner spåren, men det blir ett mastigt jobb det också. Om SL skulle få pengar så det stör så får vi ta upp detta förslag igen. ;)

Jag tänkte på en något snedvriden busstation som kan placeras på däck över spåren. Visserligen innebär det att vägar måste höjas, men det är längre bort från bostäderna på andra sidan spåret. Jag slafsade ihop en bild över vad jag ungefär menade. Och då kan man ju tillföra kontor som bullermur till centrumet och även lite bostäder.

http://i39.tinypic.com/wgos39.png
Profilbild
Daniel Holm
117 Inlägg
Ort: Stockholm (Västertorp), Gick med: Maj 2009
Aha, det var så du tänkte.

Kanske jag snor några husplaceringar där till nästa skiss. :P
__________________
"Buy land, they don't make it anymore"

Highway Engineer Pranks
Profilbild
Hans Berglund
110 Inlägg
Ort: Södertälje, Gick med: April 2008
Anders LP skrev:


Jag tänkte på en något snedvriden busstation som kan placeras på däck över spåren. Visserligen innebär det att vägar måste höjas, men det är längre bort från bostäderna på andra sidan spåret. Jag slafsade ihop en bild över vad jag ungefär menade. Och då kan man ju tillföra kontor som bullermur till centrumet och även lite bostäder.

http://i39.tinypic.com/wgos39.png



Ser interesant ut. Området är i behov av fler bostäder och lite kvartersstruktur. Tumba centrum är allderles för isolerad mot omkringliggande områden idag. Och inga förlag att lösa det finns med i det ursprungliga förslaget från kommunen.
Profilbild
Mårten Landström
47 Inlägg
Ort: Salem (Söderby), Gick med: Februari 2011
Daniel Holm skrev:

Det finns planer på en utbyggnad av gallerian i Tumba Centrum. Botkyrka kommun har lite dokument här.

Botkyrka kommun har byggt om sin hemsida, och gamla adresser ser inte längre ut att fungera. ;-)

Jag var inte helt nöjd med förslaget (för lite bostäder, t.ex.) och ser en del problem med dagens trafiklösningar i Tumba Centrums närhet. Så jag satte mig och ritade på satellitbilderna och kom fram till detta förslag:

Förslaget var väl främst Citycons, och någon nämnvärd bearbetning av kommunen har väl inte skett?

Har du haft några tankar om hur omstigningen mellan tåg och buss skulle kunna göras bekvämare?

Mårten
Profilbild
Mårten Landström
47 Inlägg
Ort: Salem (Söderby), Gick med: Februari 2011
Hans Berglund skrev:

Ser interesant ut. Området är i behov av fler bostäder och lite kvartersstruktur. Tumba centrum är allderles för isolerad mot omkringliggande områden idag. Och inga förlag att lösa det finns med i det ursprungliga förslaget från kommunen.

Nej, Tumba är ju skuret i flera delar och möjligheterna att röra sig är även kringskurna av höjdskillnader.
Att gräva ned spåren som man planerar att göra i Sundbyberg vore väl lovvärt, men är knappast realistiskt.
Dock skulle det ju tillskapa möjligheter till en bra mycket smakfullare planering av handel och trafik.

Mårten
Profilbild
Daniel Holm
117 Inlägg
Ort: Stockholm (Västertorp), Gick med: Maj 2009
Här är en länk enligt dagens standard: länk.

Kommunen är definitivt inblandad, men hur mycket dom faktiskt gjort eller tänkt göra vet jag inte. Däremot vet jag att dom skickade runt mitt förslag internt, eftersom jag fick kopior. Dock har jag kommit på att svängen söder om rondellen är för tajt, samt att hela trafikapparaten gör det ännu värre än det redan är för gående och cyklister. Nytt förslag finns givetvis, men jag måste orka göra det i ett format som andra kan ta till sig...
__________________
"Buy land, they don't make it anymore"

Highway Engineer Pranks
Profilbild
Daniel Holm
117 Inlägg
Ort: Stockholm (Västertorp), Gick med: Maj 2009
Råkade sitta hela kvällen med detta... Jaja, så kan det gå.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Tanken med genomfarten under är att få bort en del av trafiken så att miljön i markplan blir lite behagligare. Söder om genomfarten finns också plats för pendelparkering av samma storlek som idag, i källaren under "F-huset".
__________________
"Buy land, they don't make it anymore"

Highway Engineer Pranks

Senast ändrad 25 februari 2011 22:55
Profilbild
Mårten Landström
47 Inlägg
Ort: Salem (Söderby), Gick med: Februari 2011
Daniel Holm skrev:

Råkade sitta hela kvällen med detta... Jaja, så kan det gå.

Tanken med genomfarten under är att få bort en del av trafiken så att miljön i markplan blir lite behagligare. Söder om genomfarten finns också plats för pendelparkering av samma storlek som idag, i källaren under "F-huset".

Kommer man med detta förslag inte att kunna köra österut längs spåret mot Uttran från Tullinge?

Mårten
Profilbild
Daniel Holm
117 Inlägg
Ort: Stockholm (Västertorp), Gick med: Maj 2009
Mårten Landström skrev:


Kommer man med detta förslag inte att kunna köra österut längs spåret mot Uttran från Tullinge?

Mårten

Jo, du kan ta dig vart som helst precis som idag. Det ska föreställa på- och avfarter till väg 226 strax utanför tunnelmynningarna.
__________________
"Buy land, they don't make it anymore"

Highway Engineer Pranks
Profilbild
Daniel Holm
117 Inlägg
Ort: Stockholm (Västertorp), Gick med: Maj 2009
Ny version nedan, där detta förhoppningsvis är lite tydligare.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

__________________
"Buy land, they don't make it anymore"

Highway Engineer Pranks
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Inte dumt alls, fast skulle man inte kunna förbilliga överdäckningen genom att använda de befintliga östra ramperna?
Profilbild
Daniel Holm
117 Inlägg
Ort: Stockholm (Västertorp), Gick med: Maj 2009
Herbert, Tingesten skrev:

Inte dumt alls, fast skulle man inte kunna förbilliga överdäckningen genom att använda de befintliga östra ramperna?

Vilka ramper pratar du om?
__________________
"Buy land, they don't make it anymore"

Highway Engineer Pranks
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Daniel Holm skrev:


Vilka ramper pratar du om?

Ja, nu svamlar jag visst ser jag, trodde din första karta var den befintliga lösningen. Blev visst förvirrad av den trasiga länken...

Ja, i så fall har jag inga invändningar alls! Bara att bygga.
Profilbild
Daniel Holm
117 Inlägg
Ort: Stockholm (Västertorp), Gick med: Maj 2009
Herbert, Tingesten skrev:


Ja, nu svamlar jag visst ser jag, trodde din första karta var den befintliga lösningen. Blev visst förvirrad av den trasiga länken...

Ja, i så fall har jag inga invändningar alls! Bara att bygga.

Misstänkte det.

Vore trevligt om kommunen och trafikverket sa samma sak. "Bara att bygga". Men det är väl tyvärr en utopi... Men jag ska maila dom iaf så får vi se.
__________________
"Buy land, they don't make it anymore"

Highway Engineer Pranks
Profilbild
Mårten Landström
47 Inlägg
Ort: Salem (Söderby), Gick med: Februari 2011
Daniel Holm skrev:


Misstänkte det.

Vore trevligt om kommunen och trafikverket sa samma sak. "Bara att bygga". Men det är väl tyvärr en utopi... Men jag ska maila dom iaf så får vi se.


Det vore verkligen önskvärt att göra någonting åt den här sidan av Tumba; det är en grymt otrivsam plats som det är i dag och trafiklösningen för bussarna är heller inte bra. Vad jag hört så har SL varit positiv till kommunens sonderingar så här långt, men exakt när i tiden Citycon vill bygga och när kommunen kan komma att ta ställning tycks än så länge inte helt klart. Dock hittar jag en notis på webben som antyder utredning under innevarande år och nästa år, samt möjlig byggstart 2014:

http://www.fastighetsvarlden.se/notiser/citycon-s..

På kommunens hemsida finns inget nytt sedan tidigt i våras:

http://www.botkyrka.se/boochbygga/samhallsbyggnad..

M
Senast ändrad 29 september 2012 12:43
Profilbild
Mårten Landström
47 Inlägg
Ort: Salem (Söderby), Gick med: Februari 2011
Jag undrar om det inte vore bra att ha ingång till centrum och busstationen från broplanet även vid den östra pendeltågsentrén?

M
Senast ändrad 27 januari 2015 00:51
Sida 1 av 2
12>

 > Städer
Tumba Centrum

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8624 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 18:38 av Mårten Landström
Vega station
1 Mars 18:01 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter