Några förslag som syftar till mild förtätning av villaområden:
-Inför generösare planbestämmelser (som Alf var inne på). Idag är det ofta hus för 1-2 hushåll, maximal byggyta på c:a 120 kvm 1-2 våningar som gäller även för ganska stora tomter. Borde vara möjlgt att bygga lite större stadsvillor avsedda för flera familjer och ändå bevara karaktären av trädgårdsstad. Minska även minsta tillåtna tomtstorlek radikalt. Kunde väl räcka med 200 kvm vid en byggyta på 50% av tomten?
-Gör det lättare att ha verksamhet t.ex restaurang, hotell, café, butik etc. (Dagis som H G föreslog är nog redan möjligt i de flesta villaområden.)
-Bygg fler stadsradhus: Detta är en i Sverige mycket underskattad boendeform. Sådana kan byggas med ganska hög täthet, och om de utformas varierat och intressant och om lokaler möjliggörs i bottenplan kan det bli en typ av stadsmässig bebyggelse som nästan helt saknas här i Sverige. Kom hit till London och titta hur det kan te sig. (Här finns dock lite föör många radhus.)
-Förbjud kommunerna att reglera villornas utseende om det inte finns särskilda skäl: Det är förståeligt att man i områden som Storängen eller Södra Ängby inte får bygga vad som helst, men att man i vissa områden med typhus från 70- och 80-talen i traditionell stil inte ger bygglov till villor med spännande arkitektur tycker jag är märkligt.
-Bygg stadsmässigt längs genomfartsleder i villaområden: Det är ändå inte så populärt att ha trädgård intill en genomfartsled. Idag byggs ofta plank runt dessa. Vore bättre med ovannämnda stadsradhus med lokaler i bv och trädgård mot gatan, 3-4 våningar. Blir samtidigt en effektiv bullerskärm för resten av området.