Theodor Adolfsson skrev:
Det pratas mycket om blandstad i Tyskland, men hur kommer det sig att Tyskarna har fler bilar än svenskarna om det är så urbant? Handlar det egentligen inte om ytterst begränsade undantag? Eller skulle det finnas ännu mer bilar där än idag om de bodde som i Sverige?
Eftersom det är enkelt och snabbt att förflytta sig mellan tyska städer i 180 tenderar många att göra det. Den bipolära stadsstrukturen (dvs det finns många städer av samma storlek, inte en dominerande) i västra Tyskland gör att många kör bil MELLAN städerna.
Sedan är de mindre städerna tätare av historiska skäl. Många har flera hundra år på nacken medan mindre städer som Sala är väldigt "amerikanska".
Jag har arbetat med sk "Brachenflächentwicklung" i Ruhrområdet och noterade samma variant, just att de likt i Stockholm väljer att förtäta inom befintliga urbana områden.
I Rhen-Ruhrområdet, liksom t ex Frankfurtområdet, är såväl kollektivtrafiken som motorvägarna bättre utbyggda än i Stockholmsområdet. Men det härrör sannolikt i att de har 15 - 30 mil mellan metropolerna, inte 50 - 60 som i Sverige.
Likväl fanns jag inte den fanatiska motsättning mellan bilägande och urbanitet som i Sverige. Tyskland är helt enkelt mer urbant. Kulturen sitter i städerna på ett annat sätt i Sverige, där den är förskjuten mot sommarstugan och naturen (eftersom förutom ett par hundra tusen är det ingen som är tredje generationens urbana invånare i Sverige).