Jag behöver åka från Lidingö till Nynäshamn på lördag för vidare resa till Gotland. Enligt SL.se tar resan 1 timme och 57 minuter. (Efter att ha levererat denna deprimerande information orkade sajten inte mer, utan gick i strejk.)
Det är inte semestertid. Det är inte kvälls- eller natt-trafik, utan mitt på dagen. Visserligen pingstafton, men tidtabellen är en helt vanlig lördag.
Det är inte nån obskyr tvärförbindelse mellan två bondgårdar. Det är en radiell resa från ett centrumområde i Sveriges femte mest tätbefolkade kommun, via Stockholms Central, till en av Sveriges största färjeterminaler. Nästan hela färdvägen är tunnelbana och järnväg.
Ändå tar det för bövelen
två timmar att göra en resa på fem mil inom länet. Exklusive 500 meters promenad från stationen till terminalen. Medelfarten från station till station blir inte mer än 25 km/h. På dessa två timmar hinner X2000 från Stockholm till Skövde.
Dessutom är jag beroende av den ökända pendeln, och det är Stockholm Marathon. Alltså är ytterligare tidsmarginal nödvändig.
Varför är Stockholms kollektivtrafik så sabla seg? Inte undra på att folk tar bilen.
Senast ändrad 27 maj 2009 23:53