Utskrift från www.yimby.se
....

> Infrastruktur

Lidingö-Nynäshamn tar 2 timmar

Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Jag behöver åka från Lidingö till Nynäshamn på lördag för vidare resa till Gotland. Enligt SL.se tar resan 1 timme och 57 minuter. (Efter att ha levererat denna deprimerande information orkade sajten inte mer, utan gick i strejk.)

Det är inte semestertid. Det är inte kvälls- eller natt-trafik, utan mitt på dagen. Visserligen pingstafton, men tidtabellen är en helt vanlig lördag.

Det är inte nån obskyr tvärförbindelse mellan två bondgårdar. Det är en radiell resa från ett centrumområde i Sveriges femte mest tätbefolkade kommun, via Stockholms Central, till en av Sveriges största färjeterminaler. Nästan hela färdvägen är tunnelbana och järnväg.

Ändå tar det för bövelen två timmar att göra en resa på fem mil inom länet. Exklusive 500 meters promenad från stationen till terminalen. Medelfarten från station till station blir inte mer än 25 km/h. På dessa två timmar hinner X2000 från Stockholm till Skövde.

Dessutom är jag beroende av den ökända pendeln, och det är Stockholm Marathon. Alltså är ytterligare tidsmarginal nödvändig.

Varför är Stockholms kollektivtrafik så sabla seg? Inte undra på att folk tar bilen.

Senast ändrad 27 maj 2009 23:53
Leo E
34 Inlägg
Kan det vara pga att tågen till Nynäs bara går en gång i timmen och vänetiden i Stockholm C blir lång, eller har jag helt fel?
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Nu funkar SL-sidan bättre.

Buss Lidingö-Ropsten 12 min
Väntetid Ropsten 21(!) min
T-bana Ropsten-Centralen 7 min
Väntetid Centralen 11 min
Pendeltåg Centralen-Västerhaninge 30 min
Väntetid Västerhaninge 5 min
Västerhaninge-Nynäshamn 31 min

Att det är halvtimmestrafik på min busslinje till Ropsten på lördagförmiddagarna är ett irritationsmoment i sig.

Ett helt annat problem är att pendeln från Stockholm till Nynäshamn tar mer än en timme på sig. När man ser att medelfarten på sträckan Västerhaninge-Nynäshamn är 60 kilometer i timmen, undrar man i vilket århundrade vi lever.

Senast ändrad 28 maj 2009 11:02
Fredrik Saltin
11 Inlägg
Problemet som du upplever gäller (tyvär) inte bara på sträckan mellan lidingö-nynäshamn. själv är jag uppväxt på ekerö och har förmodligen spenderat mer tid på bussen ut till ön än vad jag har gjort i skolan och på arbetsplatser (förmodligen en liten överdrift). med tanke på att den enda kollektivtrafiken ut till ekerö är buss och att det endast är en fil ut till ön, som alltid i rusningstrafiken står mer eller midre stilla, så är det inte konstigt att de flesta väljer att bosätta sig någon annanstans. nu bor jag i solna istället och sparar flera timmar i veckan i transporteringsväg, men det är (enligt mig) bedrövligt att det knappt ska gå att bo i förorten i stockholm.
David A
24 Inlägg
, Gick med: November 2008
Äh vadå, det är väl inget större fel på SL? Problemen med förseningar på pendeln kanske undantaget. Stockholm har en väldigt bra lokaltrafik i min och vad jag förstått de flesta utomståendes ögon (reseguider, utländska besökare o dyl).

5 mil är faktiskt en rätt lång sträcka och du kan väl inte jämföra det med ett X2000-tåg? Varför inte jämföra med ett flygplan, då hade du varit i London på två timmar? Det är som sagt lördag. Jag bodde länge i Täby och det tog, om det ville sig illa, ungefär en timme att ta sig in till stan. Samtidigt tog det bara 30 minuter när man hade tur eller planerade sin resa väl.
Frej Sandin
12 Inlägg
Det märkligaste i detta är väl väntetiden i Ropsten på 21 minuter. Tunnelbanan går ju var 10:e minut. Snittfarten för pendeltåget på 60 knyck är annars rätt bra för ett tåg som stannar vid alla stationer. Enda sättet att väsentligt snabba upp det vore direkttåg till Nynäs, som bara stannade vid några av stationerna. Vore i alla fall inte dumt om man kunde avskaffa det trista tågbytet i Västerhaninge, men det kanske kommer...
Peter D
329 Inlägg
Det beror ju på att det är enkelspår efter västerhaninge. Lidingö ligger helt enkelt inte så centralt som det ser ut att göra.

Pendeltåget fungerar för det mesta alldeles utmärkt, med undantag för två saker den något gammelmodiga sträckan Västerhaninge-Nynäshamn, och de faktum att det inte går några tåg nattetid.

> Infrastruktur
Lidingö-Nynäshamn tar 2 timmar

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8637 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
21 April 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter