Utskrift från www.yimby.se
....

> Allmänt

Utbildning mot stadsplanering

Sida 1 av 2
12>
D-jo D
3 Inlägg
Hejsan jag är en nybliven student som brinner innerligt för strukturella frågor i urbana miljöer.
Har kollat runt en del efter en utbildning mot just stadsplanerare.
Men det närmsta jag har kommit är till sammhällsplanerarprogrammet.
Finns det någon utbildning mot stadsplanering eller hur gör man för att bli en stadsplanerare.

MVH
Studenten
Karl Zetterholm
34 Inlägg
Du kan läsa Samhällsplanerarprogrammet, någon av Arkitekturskolorna eller till fysisk planerare på BTH i Blekinge.
Martin Ek
302 Inlägg
Man tackar! Karl, du slår studie-/yrkesvägledaren på mitt gymnasium med hästlängder. Fast om det säger mest om henne eller dig själv är en annan fråga.

Kan civilingenjör i samhällsbyggnad, på KTH, vara en utbildning, som leder åt samma håll?
Senast ändrad 12 juni 2009 20:26
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Martin Ek skrev:

Kan civilingenjör i samhällsbyggnad, på KTH, vara en utbildning, som leder åt samma håll?

Om jag minns rätt så är det det.

btw - det är väl ändå utbildning TILL stadsplanerare som det handlar om, inte MOT stadsplanering? ;)
408 Inlägg
David Olsson Jones skrev:

Finns det någon utbildning mot stadsplanering eller hur gör man för att bli en stadsplanerare.

MVH
Studenten

Fysisk planering i Karlskrona, alla gånger. Civilingenjör låter kanske tjusigt men du kommer att ångra dig hela livet om du väljer en sådan utbildning framför Fysisk planering. (Jag talar av egen erfarenhet.)

Anders
Samhällsbyggnad på KTH (Civilingejör) är en väldigt bred utbildning för de som vill jobba inom fastighetssektorn. Det finns "utgångar" mot fastighetsekonom, fastighetsjuridik, stads- och trafikplanering, naturresursteknik, huskonstruktion osv. Det är en sammanslagning av de gamla linjerna "Lantmäteri" och "Väg- och Vatten".

Jag har själv gått "Lantmäteri" och måste säga att jag aldrig har ångrat det. I mitt jobb där jag arbetar med fastighetsutveckling i tidiga skeden så är den utbildningen en väldigt bra bas att stå på. Jag har goda kunskaper både när det gäller planfrågor, fastighetsjuridik, fastighetsekonomi och genomförande.

Jennie
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
Jag jobbar med samhällsplanering och har gått Fysisk planering samt läst lite på Landskapsarkitektur (SLU Alnarp) och lite på Arkitektur (LTH). Utifrån mina erfarenheter från dessa utbildningar samt av att ha deltagit i flera rekryteringar av samhällsplanerare måste jag säga att om man vill arbeta med samhällsplanering är FP den jag vill rekommendera - om du kan stå ut i Karlskrona vill säga. Själv gjorde jag inte det (därav min blandade utbildningsbakgrund).

På min arbetsplats har vi huvudsakligen fysiska planerare på samhällsplanerartjänster, men även någon arkitekt och någon landskapare som har haft den inriktningen under sin studietid. På detaljplanetjänster är det ungefär hälften-hälften FP och arkitekt. Jag tror att de flesta stadsbyggnadskontor har ungefär samma sammansättning.
Martin Ek
302 Inlägg
Men det som gäller för oss, som knappt klarar av att lämna stan en sekund, är alltså Samhällsbyggnad på KTH? Det vore vänligt ifall du, Jennie, kunde specifiera lite mer vad det är för jobb man kan få efter den utbildningen.
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
Martin Ek skrev:

Men det som gäller för oss, som knappt klarar av att lämna stan en sekund, är alltså Samhällsbyggnad på KTH? Det vore vänligt ifall du, Jennie, kunde specifiera lite mer vad det är för jobb man kan få efter den utbildningen.

Om "stan" är Stockholm kan du ju också läsa arkitektur på KTH, men kan du tänka dig andra städer av rimlig storlek och folkliv så finns ju arkitektutbildningar i Lund och Göteborg också. På LTH kan du rikta in dig mot hållbar stadsutveckling (master) vilket du också kan på en masterutbildning som SLU och Malmö högskola har gemensamt. Det bedömer jag som mycket gångbart om du vill jobba med planering.
Martin Ek
302 Inlägg
Okej. Min uppfattning om arkitektutbildningarna är dock att det mest är en massa flum och dogminpräntning. Fast å andra sidan är det nog bara en följd av vad för arkitektur vi ser i dagens Sverige...

Men en arkitektutbildning leder alltså till bättre förutsättningar att bli en som är med i något hörn och påverkar utformningen av morgondagens svenska stad, än vad Samhällsbygnad ger?

Först och främst borde det kanske redas ut vad för yrken det egentligen gäller. Jag har, vilket kanske redan märkts, väldigt liten koll på sånt här.

(Och ja. Stan är Stockolm. Går bara inte att bo någon annan stans i Svergie;))
Senast ändrad 23 juni 2009 23:30
Henrik Cederlund
62 Inlägg
Det verkar som att ett par utbildningar missats här. Både A&T vid CTH men även Civ.ing arkitektur med inriktningen stadsbyggnad i Luleå. Sen kan man ju alltid säga att stadsplanering är så mycket mer än bara detalj/ÖP-arbete. Det involverar VA, olika typer av infrastruktur (GC/Väg/JVG etc).

Har läst snart fyra år vid LTUs utbildning, civ.ing A, inriktning stadsbyggnad, har inte haft några problem vid diskussioner kring stadsbyggnad som hänger samman med utbildningen. Sen har jag ju iofs inte så stora arbetslivserfarenheter annat än ett halvårs "praktik" (internship) och nu i sommar tre månader med uppgiften att inventera tillgänglighet samt utforma åtgärdsförslag för EAH.

Kan rekommendera Luleå som studieort av flera olika anledningar. PMa om du har några frågor så kan jag försöka svara.
Magnus Johansson
1 Inlägg
Är det någon som har några erfarenheter från KTH:s masterprogram i samhällsplanering (Spatial planning) och som nu arbetar inom samhällsbyggnadssektorn? Hur tror ni den utbildningen står sig ute i arbetslivet sedan (OK glöm krisen för några sekunder..)?
Anders Norén
408 Inlägg
Henrik Cederlund skrev:

Det verkar som att ett par utbildningar missats här. Både A&T vid CTH men även Civ.ing arkitektur med inriktningen stadsbyggnad i Luleå. Sen kan man ju alltid säga att stadsplanering är så mycket mer än bara detalj/ÖP-arbete. Det involverar VA, olika typer av infrastruktur (GC/Väg/JVG etc).

Har läst snart fyra år vid LTUs utbildning, civ.ing A, inriktning stadsbyggnad, har inte haft några problem vid diskussioner kring stadsbyggnad som hänger samman med utbildningen. Sen har jag ju iofs inte så stora arbetslivserfarenheter annat än ett halvårs "praktik" (internship) och nu i sommar tre månader med uppgiften att inventera tillgänglighet samt utforma åtgärdsförslag för EAH.

Kan rekommendera Luleå som studieort av flera olika anledningar. PMa om du har några frågor så kan jag försöka svara.

Risken är att man som civilingenjör alltid kommer att anses mindre kvalificerad än en arkitekt eller landskapsarkitekt och som arkitekt/landskapsarkitekt alltid kommer att anses som mindre kvalificerad än en fysisk planerare. (En landskapsarkitekt jag hade i en kurs uttryckte sig ungefär så.) Jämförelsen mellan utbildningsplanerna för t.ex. en civilingenjör A-LTU eller civilingenjör AT-Chalmers, en landskapsarkitekt SLU-Uppsala, en arkitekt KTH och en fysisk planerare BTH är slående.

Risken för civilingenjören är också att bli inkopplad först efter att all stadsplanering är gjord och bara få göra buller- och trafiksäkerhetsutredningar eller syssla med projektering.

Vad beträffar LTU är det värt att tänka på att det i praktiken är endast två personer som håller i planerarinriktningens kurser. (Till för ett par år sedan var det bara en, så ökningen är förvisso 100 %, men två är ändå väldigt få.) Professuren (arkitektur, tidigare trafikteknik) som stått tom i hela åtta år är tillsatt sedan i vintras men om LTU menar allvar med att inte lägga ned planerarutbildningen bör man sikta på tre professurer (arkitektur, fysisk planering och trafikteknik) med vidhängande forskarutbildning och kursutbud. På S räckte kursutbudet inte till att fylla ett helt civilingenjörsprogram; jag har hört samma sak sägas om A, även om A är en otroligt mer genomtänkt utbildning än S.

Jag vill inte varken rekommendera eller avråda från LTU som studieort, däremot uppmana presumtiva sökanden att i förväg noggrant studera utbildningsplaner och liknande. I dag finns allt sådant på webben för den kritiske att ta del av; 1997, när jag en gång sökte, gjorde det inte det.

Anders
Anders Norén skrev:

Risken är att man som civilingenjör alltid kommer att anses mindre kvalificerad än en arkitekt eller landskapsarkitekt och som arkitekt/landskapsarkitekt alltid kommer att anses som mindre kvalificerad än en fysisk planerare. (En landskapsarkitekt jag hade i en kurs uttryckte sig ungefär så.) Jämförelsen mellan utbildningsplanerna för t.ex. en civilingenjör A-LTU eller civilingenjör AT-Chalmers, en landskapsarkitekt SLU-Uppsala, en arkitekt KTH och en fysisk planerare BTH är slående.

Risken för civilingenjören är också att bli inkopplad först efter att all stadsplanering är gjord och bara få göra buller- och trafiksäkerhetsutredningar eller syssla med projektering.

Vad beträffar LTU är det värt att tänka på att det i praktiken är endast två personer som håller i planerarinriktningens kurser. (Till för ett par år sedan var det bara en, så ökningen är förvisso 100 %, men två är ändå väldigt få.) Professuren (arkitektur, tidigare trafikteknik) som stått tom i hela åtta år är tillsatt sedan i vintras men om LTU menar allvar med att inte lägga ned planerarutbildningen bör man sikta på tre professurer (arkitektur, fysisk planering och trafikteknik) med vidhängande forskarutbildning och kursutbud. På S räckte kursutbudet inte till att fylla ett helt civilingenjörsprogram; jag har hört samma sak sägas om A, även om A är en otroligt mer genomtänkt utbildning än S.

Jag vill inte varken rekommendera eller avråda från LTU som studieort, däremot uppmana presumtiva sökanden att i förväg noggrant studera utbildningsplaner och liknande. I dag finns allt sådant på webben för den kritiske att ta del av; 1997, när jag en gång sökte, gjorde det inte det.

Anders

Visst är det en risk i sig, men problemet ligger väl i så fall hos arbetsgivaren. Har träffat flera olika yrkeskategorier, och inte på något sätt känt mig vilsen i diskussionerna, trots en på pappret "sämre" utbildning.

Att bli inkopplad sent är ett fel i sig, då det är betydligt enklare att påvisa problem och möjligheter i ett tidigt skede, sen blir det ju billigare för alla parter.

Det var ju inte på något sätt tänkt som en jämförelse mellan olika utbildnignar vilket det verkar ha blivit. Det går ju med samma sakargument att säga att Fysisk planerare inte var någon perfekt utbildning när den kom heller. Eller att A-utbildningarna fjärmat sig ifrån stadsbyggandet på ett hemskt sätt när vi idag talar om arkitekter.

Delen om att kritiskt granska utbildningsplaner gäller dock inte bara LTU utan alla utbildningar man funderar på ;).

Sen för att avsluta så tror jag faktiskt att jag träffat dig i Luleå, urbanmorfologi 2007?
Anders Norén
408 Inlägg
Henrik Cederlund skrev:

Sen för att avsluta så tror jag faktiskt att jag träffat dig i Luleå, urbanmorfologi 2007?

2008 månne, jag dök upp på första kurstillfället eftersom jag inte visste hur det skulle bli med en annan kurs. Tog urbanmorfologin i vintras i stället. Nu exjobbare, enskilt.

Anders
Den mest lovande utbildningen för att arbeta rent konkret med planritningar
är alltså Fysisk planering på BTH?
Anders Norén
408 Inlägg
David Olsson Jones skrev:

Den mest lovande utbildningen för att arbeta rent konkret med planritningar
är alltså Fysisk planering på BTH?

Ja.
10 Inlägg
Kan verkligen rekommendera Fysisk Planering i Karlskrona då jag själv går där, väldigt mycket intressant på G. Det ska dock sägas att det är inte är den roligaste staden att bo i.
Profilbild
Alexander Larsson
31 Inlägg
Upptäckte denna tråd lite sent, ber om ursäkt för det.

Jag läser Samhällsbyggnad på KTH och vill/planerar att jobba inom stadsplanering. Huruvida KTH eller Karlskronas utbildning är bättre låter jag vara osagt, man får dock en bredare grund på KTH eftersom den är femårig civilingenjör. Av all info jag fått ta del av så ska det inte vara någon större skillnad på arbetsmöjligheter inom stadsplanering oavsett om du läst Fysisk planering i Karlskrona eller Samhällsbyggnad på KTH.

Jag diskuterade framtida arbetsmöjligheter med chefen (som är stadsarkitekt) på mitt sommarjobb, och i hans tycke var en student som läst stadsplanering på KTH minst lika kompetent som en från Karlskrona om man t.ex. söker jobb som planarkitekt/ingenjör. Detta kanske är en smaksak bland arbetsgivarna dock, det kan jag inte svara på.

Anledningen att jag valde KTH var dock att jag trivs bra i Stockholm och kände staden sen tidigare, dessutom är KTH en skola med gott rykte och jag tyckte Samhällsbyggnad kändes som en bred utbildning just för att det finns så många inriktningar, om man mot all förmodan skulle tröttna på planering (vilket jag dock betvivlar att jag kommer göra )
Senast ändrad 25 augusti 2009 22:48
Sida 1 av 2
12>

> Allmänt
Utbildning mot stadsplanering

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9599 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky