Utskrift från www.yimby.se
....

> Allmänt

Utbildning mot stadsplanering

Sida 1 av 2
12>
D-jo D
3 Inlägg
Hejsan jag är en nybliven student som brinner innerligt för strukturella frågor i urbana miljöer.
Har kollat runt en del efter en utbildning mot just stadsplanerare.
Men det närmsta jag har kommit är till sammhällsplanerarprogrammet.
Finns det någon utbildning mot stadsplanering eller hur gör man för att bli en stadsplanerare.

MVH
Studenten
Karl Zetterholm
34 Inlägg
Du kan läsa Samhällsplanerarprogrammet, någon av Arkitekturskolorna eller till fysisk planerare på BTH i Blekinge.
Martin Ek
302 Inlägg
Man tackar! Karl, du slår studie-/yrkesvägledaren på mitt gymnasium med hästlängder. Fast om det säger mest om henne eller dig själv är en annan fråga.

Kan civilingenjör i samhällsbyggnad, på KTH, vara en utbildning, som leder åt samma håll?
Senast ändrad 12 juni 2009 20:26
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Martin Ek skrev:

Kan civilingenjör i samhällsbyggnad, på KTH, vara en utbildning, som leder åt samma håll?

Om jag minns rätt så är det det.

btw - det är väl ändå utbildning TILL stadsplanerare som det handlar om, inte MOT stadsplanering? ;)
408 Inlägg
David Olsson Jones skrev:

Finns det någon utbildning mot stadsplanering eller hur gör man för att bli en stadsplanerare.

MVH
Studenten

Fysisk planering i Karlskrona, alla gånger. Civilingenjör låter kanske tjusigt men du kommer att ångra dig hela livet om du väljer en sådan utbildning framför Fysisk planering. (Jag talar av egen erfarenhet.)

Anders
Samhällsbyggnad på KTH (Civilingejör) är en väldigt bred utbildning för de som vill jobba inom fastighetssektorn. Det finns "utgångar" mot fastighetsekonom, fastighetsjuridik, stads- och trafikplanering, naturresursteknik, huskonstruktion osv. Det är en sammanslagning av de gamla linjerna "Lantmäteri" och "Väg- och Vatten".