Utskrift från www.yimby.se
....

> Allmänt

Uthyrningsdel

Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
I diskussionen om ägarlägenheter nämndes snabbt begreppet "uthyrningsdel", men det fick inte riktigt den uppmärksamhet det förtjänar. Det är en smidig kombination av bostadsrätt och hyresrätt där båda samsas sida vid sida. Finkornigare blandning av upplåtelseformer finns inte. Det handlar om lägenheter med dubbla ingångar, dubbel köksutrustning och/eller dubbla badrum. En del av en bostadsrätt kan göras så självständig att den kan hyras ut som hyresrätt.

Idag är uthyrningsdelar praktiskt taget obefintliga i nyproduktion. En vettig orsak till det kan vara brist på efterfrågan, men också att det kostar mycket mer att ha dubbel utrustning i en lägenhet, givet de krav på minimistandard som finns. Det kan således bli en förlustaffär för ett byggföretag att bygga uthyrningsdelar.

Ett par fördelar med uthyrningsdelar är att t.ex. ett par kan köpa en större lägenhet och hyra ut en del som de inte behöver (kanske för lite mer än självkostnadspris). När familjen växer kan hela lägenheten tas i besittning, och när familjen återigen krymper (när barnen flyttar ut) kan uthyrningsdelen återigen hyras ut. Några andra fördelar är att det skapar hyresrätter inom ett bostadsrättsområde och att hyresgäst och hyresvärd får en oslagbar kontakt.

Vad hände med uthyrningsdelarna? Bör de utrotas, eller behövs det fler?
Profilbild
Erika N
122 Inlägg
Det är oflexibelt! Under den period familjen vill nyttja hela bostaden är det extra köket & badrummet helt överflödigt.
Profilbild
Anders Gardebring
3335 Inlägg
Jag tycker att det ligger en del i vad Erika säger. Vad ska man göra med det extra köket när man inte vill hyra ut? Däremot är inte det extra badrummet onödigt, det är inte så kul att bara ha ett badrum som barnfamilj... ;)
Mats Åhrman
290 Inlägg
det behöver ju inte vara mer än en kokvrå eller tillåmed kokskåp.. några plattor + liten kyl,..
3335 Inlägg
Mats Åhrman skrev:

det behöver ju inte vara mer än en kokvrå eller tillåmed kokskåp.. några plattor + liten kyl,..

Absolut. Och det är faktiskt inte så knepigt att fixa till.
Min sambos föräldrar delade av en del av sin lägenhet och hyrde ut separat när de bodde i Paris i ett par år. De satte upp en mellanvägg och gjorde om en garderob till kokvrå.
Erika N
122 Inlägg
Nja, jag är ändå skeptisk. Vem vill köpa ett extra kök/pentry utan att ha användning för det under begränsade perioder? Dessutom begränsar man kundkretsen till endast de personer som kan tänka sig att hyra ut en den av sin bostad.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ett uthyrningsrum behöver ju inte byggas med fullt utrustat kök. Det räcker med skåpsats med en liten diskho (något som är en tillgång i hobbyrum och sovrum) och extra eluttag.

Och ett badrum med toalettstol och dusch går ju att slimma ner rejält. Tänk på badrummen i hytterna på finlandsbåtarna.

Senast ändrad 6 augusti 2009 03:31
Anders Norén
408 Inlägg
Jag och min fru bor i en trea med uthyrningsdel. Det är inte det minsta opraktiskt att ha två toaletter. Kokskåpet tjänstgör som skåp med förvaringshyllor (låt vara ett skåp där en av hyllorna är av plåt och har en vattenkran och en diskho). Uthyrningsdelens entré är kapprum med hatthylla monterad mitt för dörren (som naturligtvis alltid är låst). Vår katt har en egen balkong att gona sig på.

Det enda jag har att anföra mot idén om lägenhet med uthyrningsdel är att planlösningen inte är helt optimal. Uthyrningsdelens rum är större än vi skulle behöva och i gengäld är köket och sovrummet mindre. Vår förra lägenhet hade samma planlösning i grund och var nästan exakt lika stor men hade en mer normal disponering av golvytan.

Vi har aldrig känt oss på något vis tvungna att hyra ut uthyrningsdelen och har inga som helst planer på att någonsin göra det. Det innebär inte att vi missunnar framtida bostadsrättsinnehavare att kunna göra det om de vill.

Anders
Själv bor jag i en fyra (kåken är byggd 1969) där ett rum är uthyrningsdel, med dubbla ingångar och tre (!) toaletter, badkar på den ena, dusch på den andra och en liten gästtoa. Vi har användning för alla tre (lilltoan ligger bredvid äldsta sonens rum, så den är "hans", frugan gillar att bada, jag föredrar att duscha), och när barnen blir äldre (om en oherrans massa år, men ändå) kan de få egen ingång. Uthyrningsrummet är hemmakontor/gästrum i väntan på att ungarna ska växa till sig. Lilla hallen använder vi som barnvagnsparkering.

Om man har fler toaletter än det antal människor som bor i lägenheten är det kanske en annan sak, förstås. Men för en barnfamilj finns det knappast något negativt med konceptet även om man inte planerar att hyra ut.

Jag tycker det är fantastiskt att kunna bo i innerstan med barn, nära till parklek och ett enormt utbud av fritidsaktiviteter när de blir lite äldre. Förortsromantiken biter inte på mig...
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Jag bor i en trea på 80 kvm, och har under perioder hyrt ut ett sovrum till en gymnasieelev. Vi delar kök och badrum.

Uthyrningen skulle ha blivit betydligt enklare om det hade funnits en köksbänk med diskho i något av rummen (rimligen det största). Jag skulle som sagt ha nytta av diskhon även när jag bor ensam.

Två riktiga badrum skulle nog vara i mesta laget, men ytterligare ett litet toalettrum på 1,5 kvm med ingång från gästrummet hade varit bra. Jag tycker att toalettrum borde vara avskilda från badrum av hygien- och logistikskäl.

Senast ändrad 6 augusti 2009 14:22
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Den extra köksutrustningen kan förstås vara precis så omfattande som man vill. Ett litet pentry räcker, och som ett par redan påpekat så kan man ha nytta av det på andra sätt än att laga mat också.

För en byggare skulle det kunna bli mycket enkelt att bygga uthyrningsdelar.
1. Att lägga till en extra ingång från trapphuset kan inte vara så svårt. Ett alternativ är att utforma den egna hallen så att lägenheten kan delas där istället.
2. Ett badrum med dusch och ett annat med badkar finns det nog en marknad för också. Om man inte delar av lägenheten från början så kan man garantera att man tillgodosett handikappsnormerna för lägenheten (plats för badkar i badrummet).
3. Den andra köksutrustningen behöver inte ingå från början. Det räcker med att man förbereder för vatten, el och avlopp innanför en garderob. Det kan mycket enkelt gömmas i sockeln på garderoben.

Min första egna bostad var en uthyrningsdel. Det var två rum i en femrumslägenhet, där det ena rummet hade ett litet pentry som vi gjorde om till ett riktigt kök och det andra rummet blev sovrum. Det fanns egen ingång och ett badrum med dusch.
Min andra egna bostad är en trea med uthyrningsdel, med en trinett i det största sovrummet (som också har egen ingång). För närvarande hyrs sovrum nr 2 ut istället. Trinetten (med vattenkran och ho) fungerar som bas för lite hobbymålning.
Profilbild
Anders Anttonen
157 Inlägg
Uthyrningsdelar finns i Stockholm i framförallt 50-, 60- och 70-talshus i förorten.
Ett praktiskt boende för forskare och utländska studenter såväl som vanliga dödliga svenskar.
Så länge hyres- och uppsägningsavtal gäller och ocker inte föreligger så har jag inga betänkligheter i denna fråga.
En kompis till mig hade en lägenhet med uthyrningsdel i Hallonbergen. Den hyrdes av den utländske hyresgästens svenska arbetsgivare = trygg inbetalning av hyran varje månad. Funkade bra det hela.
290 Inlägg
finns ju även i äldre hus, men då var det bostäder för tjänstefolk. . eget trapphus egen ingång . .
163 Inlägg
Det borde ju ändå inte skada att bygga några fler lägenheter med uthyrningsdelar. Det borde finnas en viss marknad för det.
Gregor Fulemark
2 Inlägg
Hej,

Här finns en lägenhet till salu som har en uthyrningsdel, dvs. man bor själv i en trea och hyr ut en 1:a till någon helt annan. Rent juridiskt så blir som en inneboende som kan bekosta ens egna boende och man bor helt separat från dom.

Länk: www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-johanneberg-goteborgs-kommun-gyllenkrooksgatan-7-19863177

Vad tror ni på om detta upplägget?
Gregor Fulemark
2 Inlägg
Eric Thärnström skrev:

I diskussionen om ägarlägenheter nämndes snabbt begreppet "uthyrningsdel", men det fick inte riktigt den uppmärksamhet det förtjänar. Det är en smidig kombination av bostadsrätt och hyresrätt där båda samsas sida vid sida. Finkornigare blandning av upplåtelseformer finns inte. Det handlar om lägenheter med dubbla ingångar, dubbel köksutrustning och/eller dubbla badrum. En del av en bostadsrätt kan göras så självständig att den kan hyras ut som hyresrätt.

Idag är uthyrningsdelar praktiskt taget obefintliga i nyproduktion. En vettig orsak till det kan vara brist på efterfrågan, men också att det kostar mycket mer att ha dubbel utrustning i en lägenhet, givet de krav på minimistandard som finns. Det kan således bli en förlustaffär för ett byggföretag att bygga uthyrningsdelar.

Ett par fördelar med uthyrningsdelar är att t.ex. ett par kan köpa en större lägenhet och hyra ut en del som de inte behöver (kanske för lite mer än självkostnadspris). När familjen växer kan hela lägenheten tas i besittning, och när familjen återigen krymper (när barnen flyttar ut) kan uthyrningsdelen återigen hyras ut. Några andra fördelar är att det skapar hyresrätter inom ett bostadsrättsområde och att hyresgäst och hyresvärd får en oslagbar kontakt.

Vad hände med uthyrningsdelarna? Bör de utrotas, eller behövs det fler?

Hej,

Här finns en lägenhet till salu som har en uthyrningsdel, dvs. man bor själv i en trea och hyr ut en 1:a till någon helt annan. Rent juridiskt så blir som en inneboende som kan bekosta ens egna boende och man bor helt separat från dom.

Länk: www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-johanneberg-goteborgs-kommun-gyllenkrooksgatan-7-19863177

Vad tror ni på om detta upplägget?
Profilbild
Tom Keller
1 Inlägg
As for me the decision to include or exclude rental parts in new construction projects should consider market demand, economic viability, and the preferences of potential homeowners and tenants. While rental parts may not be prevalent in current developments, their continued relevance and utility in certain contexts should not be dismissed outright.

> Allmänt
Uthyrningsdel

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8670 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl

@yimbysthlm på Twitter