Då är frågan om man ska gå på Axels förslag istället för Stockholms stads på
stadsplaneförslaget Stockholm Nordost.
Själva stadsplanen är det ju inte så stor skillnad på. Det är mest husens utseende Axel har behandlat. Och det är trots allt något som inte bör avgöras i en stadsplan, tycker jag. En stadsplan ska slå fast gator, kvarter, torg och parker, och möjligen, möjligen några offentliga byggnader. Dessutom ska den tala om vad som är absolut förbjudet, vilket inte bör vara mer än en lista på högst 7 punkter (bortsett från generella säkerhetsregler som står i lagen).
Om vi vill ha höga hus mot vattnet, vilket är en lysande idé, kan man kanske ha en stadsbyggnadsregel som säger att minimihöjd i vattenfronten är låt oss säga 15 våningar. Men själva utförandet av detta tycker jag, för variationens skull, bör överlåtas åt byggherren att bestämma.
Men jag ändrar gärna kvartersindelningen om vi tycker att det är värt att ta den striden med kommunen. Vårt förslag är ju hur som helst knappast tänkt att antas i fullmäktige.
Axel: fyll gärna på med fler kvarter! Det är inte bra med för mycket bebyggelsegränser heller, säger Jacobs; då uppstår gränsvacuum. Stadsdelar bör därför vara tjocka.
Senast ändrad 12 augusti 2009 17:10