Eric, jag tycker nog vi kommer någon vart. Men vissa historiska skeenden är så pass komplexa att de inte går att sammanfatta i en enkel formulering. Att våra städer byggdes ut som de gjordes är förståeligt mot bakgrund av dåtidens idémässiga kontext. Men jag är ingen strukturell determinist. Det hade kunnat bli mycket bättre (och mycket sämre också för den delen) än det blev.
Hur ska vi förhålla oss till det idag? Vad kan vi lära? Vad gäller modernistisk stadsplanering tror jag dessvärre att de flesta lärdomar är av negativ art - hur man inte ska göra. De positiva lärdomarna gäller kanske ffa den funktionella analysen av bostaden.
Problemet är att den planideologi som modernistisk stadsplanering bygger på är så extrem och så fel ute, att även en balanserad position måste avfärda den totalt. Men eftersom modernismens extremism blivit norm, framstår en balanserad position som extrem.
Det här är kärnan i dagens förvirrade stadsplaneringsdiskussion. För att exemplifiera: Framhåller man de empiriskt belagda fördelarna med slutna kvarter - om man till äventyrs skulle motsätta sig att alla nya kvarter ska vara uppbrutna - kallas man extremist/reaktionär etc. Det är svårt att hantera en diskurs som är så förvriden.
Senast ändrad 21 augusti 2008 14:04