H G skrev:
Den mesta transportinfrastrukturen i Sverige ägs av staten genom Vägverket, Banverket och Luftfartsverket. Infrastruktur är en naturlig monopolverksamhet, där ett system fungerar bäst när det bara har en ägare, som kan använda hela systemet med maximal effektivitet.
Apropå diskussionen om Norvik, så undrar man om detsamma inte borde gälla för hamnar. Stockholms hamnar (inklusive de i Kapellskär och Nynäshamn) ägs av Stockholms stad. De flesta svenska kommersiella hamnar är kommunägda. Bland undantagen finns Malmö hamn, där kommunen äger 55% och resten ägs privat.
Idag finns risken att hamnarna styrs med lokala sysselsättnings- och industripolitiska mål, och att miljö- och ekonomifrågor kommer i andra hand.
Borde inte Sveriges hamnar styras av svenska staten genom Sjöfartsverket, i stället för enskilda kommuner?
Nja. Ägandefrågorna är lite mer komplicerade än vad det verkar. Det må vara så att själva anläggningen (kajer och vägar) oftast är kommunägda, men till detta så tillkommer sådant som kranar, lager och stuveriverksamheter. Inte sällan ägs eller drivs dessa delar av hamnen av bolag med privata intressenter eller en kombination av privata och kommunala intressenter.
Exempel:
Det privatägda aktiebolaget Kilenkrysset bygger kombiterminal i Rosersberg tillsammans med aktiebolaget Scandinavian Ports & Terminals som ägs av aktiebolaget Gävle Containerterminal. Gävle Containerterminal driver containerhamnen i Gävle och ägs i sin tur av det privatägda aktiebolaget Gestrike Invest, det kommunala aktiebolaget Gävle Stadshus, det kommunala aktiebolaget Göteborgs Hamn, det privatägda aktiebolaget Svecon Freight (stuveriföretag) och det privatägda aktiebolaget Fredriksskans Hamnmagasin (lagerföretag). Gävle kommun äger kajerna, Gävle containerterminal kranarna och Fredriksskans hamnmagasin lagren. Utöver de uppräknade bolagen finns en rad mindre bolag som verkar i någon av Gävles tre hamnar (Fredriksskans, Granudden och Karskär). Flera av de ovan uppräknade privata aktiebolagen har intressen i mindre hamnar och godsterminaler i Sverige. Går det mot bakgrund av detta att entydigt säga att Gävle hamn är kommunal?
Och förresten, varför skulle staten vara en bättre garant för en affärsmässig drift än kommunen?
Anders
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Senast ändrad 18 september 2009 12:43