Utskrift från www.yimby.se
....

 > Städer
 > Nacka

Kvarnholmen

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Ort: Stockholm (Enskede), Gick med: Februari 2008
De här planerna som finns för Kvarnholmen måste väl vara bland de mest spännande att komma från Nacka Kommun på väldigt länge? Vilket iofs inte säger sådär jättemycket

Några höjdpunkter:
- 4500 boende (på 31 hektar, ungefär 15 000 pers/km², jämförbart med Södermalm som väl ligger kring 17-18? Rätt bra för en brant klippa!)
- 3000 arbetsplatser
- Blandning av bostäder och arbetsplatser i varje delområde
- Grundskola för 700 elever, simhall, idrottsanlägning
- Mark reserveras för framtida spårbunden kollektivtrafik (I Nacka liksom, busskramaren #1). Det rör sig nästan om en premetro då det är många tunnlar och t o m en underjordisk station. Man gör iofs väldigt tydligt att spår inte är nåt som ska byggas i första taget.
- Återskapande av det igenlagda Hästholmssundet mellan Kvarnholmen och Henriksdal.
- Ny högbro till Nacka C, dvs att det inte är en renodlad enklav, de tänker på samband. Och ja, det är spårreservat inritad på den också
- De nämner faktiskt att byggnader ska varieras i höjd på iaf ett ställe
- Utbyggnaden förslås ske etappvis över lång tid med färdigställande till 2025
- Massor av problem att bygga, riksintressen, strandskydd, gränsar till nationalstadsparken, byggnader med kulturhustoriskt värde etc. Bland annat kvarnen Tre Kronor.
- Verkar vara beroende på att Danvikslösen byggs
- Parkeringsnorm 0.9 + 18 platser/1000 kvm kontor. Parkeringshus under jord + korttidsparkering på gatan

OBS! Google Maps har fel om var Kvarnholmen ligger. Sök på Tre Kronors väg så kommer ni rätt.
Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Ort: Stockholm (Enskede), Gick med: Februari 2008
Nu hittade jag det här också: Entré Sickla. Tydligen en långsiktig stadsplan på gång för området närmast Stockholm. Intressant, även om jag inte riktigt förstår hur det ska bli.
Martin Danell
232 Inlägg
Ort: Stockholm (Sofo), Gick med: Augusti 2009
Daniel Jonsson skrev:

De här planerna som finns för Kvarnholmen måste väl vara bland de mest spännande att komma från Nacka Kommun på väldigt länge? Vilket iofs inte säger sådär jättemycket

Håller med om att det här ser lovande ut. Jag tycker dock att just Nacka kommun är bland de mer progressiva Storstockholm när det gäller stadsplanering. Där har byggts flera intressanta områden på senare år med olika karaktär: Saltsjö-Kvarn, Järla Sjö, Sickla Köpkvarter etc. Dessutom är man generös på bygglovssidan för villor vilket har lett till att det har byggts många villor med spännande arkitektur i Nacka på senare år.
__________________
Jag har en användare hos Yimby för att jag sympatiserar med delar av Yimbys åsikter och tycker om att diskutera stadsplanering.

Senast ändrad 22 september 2009 18:29
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008

Om Sickla köpkvarter hade försetts med bostäder och andra arbetsplatser över affärsvåningarna hade jag också kallat det "progressivt" (nej förresten, det ordet säger inte mycket, jag hade kallat det "framsynt"). Och om det hade integrerats med stråk till närliggande stadsdelar i Nacka hade jag hållit upp det som ett föredöme.

Som det nu är... tja...
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Det finns ju tecken åt rätt håll, även om just Järla Sjö är ett område som jag finner ganska trist... Ett tillrättalagt och isolerat bostadsområden utan överaskningar. (Usch vad gnällig jag låter nu ;)
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Martin Danell
232 Inlägg
Ort: Stockholm (Sofo), Gick med: Augusti 2009
Sickla köpstad är ett köpladeområde och ska jämföras med andra sådana vilka jag tycker att det överglänser. Här finns kontor, nattliv i form av bio, teater, restauranger etc. Områden går att promenera i även efter stängningsdags. De gamla industribyggnaderna har bevarats och integrerats i den nya miljön på ett lyckat sätt. Det finns en hantverkargata med intressanta småföretag. Läget är väl valt med goda kommunikationer även utan bil och det finns gott om bostäder inom gångavstånd. Visst finns det alltid förbättringspotential, man kunde gräva ner p-platserna och bygga bostadshus med lokaler i bv där det nu är parkeringar.

Anders: Föredrar du verkligen funktionaliska hus i park liknande nästan alla andra förortsområden framför Järla Sjö?
__________________
Jag har en användare hos Yimby för att jag sympatiserar med delar av Yimbys åsikter och tycker om att diskutera stadsplanering.
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
I Nacka finns också Nya Forum Nacka som är ett rejält bygge och nu finns både affärer kontor och bostäder på samma ställe.
http://www.forumnacka.se/

Och i närheten av Järla Sjö på Ekuddsvägen ska det byggas två 16 våningshus med 136 lägenheter. Är det någon som vet om de har börjat byggt?

http://www2.peabbostad.se/intro.aspx?guid=3J125OK090VF8VVM&typ=CMNyProd&county=Stockholm&municip=Nacka
Senast ändrad 22 september 2009 20:02
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Martin Danell skrev:

Anders: Föredrar du verkligen funktionaliska hus i park liknande nästan alla andra förortsområden framför Järla Sjö?


Nej.
Jag föredrar täta levande innerstadsdelar. Varför nöja sig med något som bara är lite bättre när man istället kan få något som är riktigt bra?
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Martin Danell
232 Inlägg
Ort: Stockholm (Sofo), Gick med: Augusti 2009
Anders: Jag anser att Järla Sjö är ett område med stadskaraktär. Där finns både arbetsplatser, bostäder, butiker och restauranger. Till strukturen finns det många likartade områden centralt belägna i storstäder som New York och Tokyo, för att inte tala om London.

Om området är isolerat beror väl det på att det ligger inklämt mellan Saltsjöbanan/Värmdövägen, Järlaleden, Järlasjön och ett modernistiskt område (Ekuddsvägen).

Alla stadsmässiga områden måste väl inte se ut som Midtown Manhattan?
__________________
Jag har en användare hos Yimby för att jag sympatiserar med delar av Yimbys åsikter och tycker om att diskutera stadsplanering.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Martin Danell skrev:

Anders: Jag anser att Järla Sjö är ett område med stadskaraktär. Där finns både arbetsplatser, bostäder, butiker och restauranger. Till strukturen finns det många likartade områden centralt belägna i storstäder som New York och Tokyo, för att inte tala om London.

Om området är isolerat beror väl det på att det ligger inklämt mellan Saltsjöbanan/Värmdövägen, Järlaleden, Järlasjön och ett modernistiskt område (Ekuddsvägen).

Alla stadsmässiga områden måste väl inte se ut som Midtown Manhattan?


Du pekar på problemet i ditt inlägg. Områdets isolation. Det gör det också tyvärr i dagsläget helt ointressant för mig. Området är helt enkelt för geografiskt begränsat för att fungera som stad. Kan man bygga ut järna sjö, och knyta samman det bättre med omkringliggande områden, kan det nog bli hyfsat.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Martin Danell
232 Inlägg
Ort: Stockholm (Sofo), Gick med: Augusti 2009
Sådana planer verkar ju just vara vad som är på gång enligt projektet Entre Sickla, som Daniel länkade till ovan. Bland annat planerar man tydligen bygga bostäder och kontor längs Värmdövägen och göra denna promenadvänlig, samt att koppla Järlaleden till Värmdövägen redan vid Finntorp. Sedan finns det väl planer på att konvertera Saltsjöbanan till tvärbanestandard, då borde det ju gå att samtidigt göra den lite enklare att korsa för fotgängare.

Inte heller Rom byggdes på en dag. Men även om ett område ligger isolerat vidhåller jag vid att det är otroligt mycket bättre om det byggs med stadskaraktär och blandning av verksamheter än om det byggs modernistiskt.

För mig är Järla Sjö till skillnad från de flesta modernistiska områden intressant att besöka trots att jag inte bor där. Prisnivån i området visar också att det inte bara är jag som tycker att det området är trevligt.

Arkitekter och andra arkitekturförståsigpåare brukar reflexmässigt kritisera den här typen av områden som har småstadskaraktär och inte är minimalistiska. Jag tycker att det är tråkigt om Yimby ska ställa sig till den klagokören.
__________________
Jag har en användare hos Yimby för att jag sympatiserar med delar av Yimbys åsikter och tycker om att diskutera stadsplanering.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Martin Danell skrev:

Sådana planer verkar ju just vara vad som är på gång enligt projektet Entre Sickla, som Daniel länkade till ovan. Bland annat planerar man tydligen bygga bostäder och kontor längs Värmdövägen och göra denna promenadvänlig, samt att koppla Järlaleden till Värmdövägen redan vid Finntorp. Sedan finns det väl planer på att konvertera Saltsjöbanan till tvärbanestandard, då borde det ju gå att samtidigt göra den lite enklare att korsa för fotgängare.


Det är helt klart en positiv utveckling! Jag har inte hunnit titta på planerna än, men det som du beskriver låter utmärkt.

Martin Danell skrev:

Inte heller Rom byggdes på en dag. Men även om ett område ligger isolerat vidhåller jag vid att det är otroligt mycket bättre om det byggs med stadskaraktär och blandning av verksamheter än om det byggs modernistiskt.


Oh ja! Problemet om man bygger modernistiskt är ju just att det blir låst i den planeringen för överskådlig tid. Bygger man stadsmässigt kan man sedan expandera på den strukturen, och koppla samman på ett helt annat sätt.

Martin Danell skrev:

För mig är Järla Sjö till skillnad från de flesta modernistiska områden intressant att besöka trots att jag inte bor där. Prisnivån i området visar också att det inte bara är jag som tycker att det området är trevligt.


Själv tilltalas jag personligen inte så mycket av småstaden så det handlar nog mer om personlig preferens. Jag gillar mer den lite stökiga, oväntade och brokiga storstaden. Men det innebär självklart inte att vi bara ska bygga sånt. Dels för att olika människor gillar olika saker, men också ur personlig synvinkel kan jag säga att jag gillar sådana områden som Järla Sjö om de finns med i en helhet och bidrar till variation. Det är kontrasterna jag gillar.

Martin Danell skrev:

Arkitekter och andra arkitekturförståsigpåare brukar reflexmässigt kritisera den här typen av områden som har småstadskaraktär och inte är minimalistiska. Jag tycker att det är tråkigt om Yimby ska ställa sig till den klagokören.


Den typen av reaktionär och modernismkramande arkitekturkritik har jag inte så mycket till övers för... (Att hänga kvar i modernismen, trots att folk inte vill ha den, är oerhört reaktionärt).
Mitt problem med Järla sjö är just dess fysiska isolering och att jag upplever det som lite för tillrättalagt. Och det är saker som kommer bli bättre om man kan inlemma området bättre med sin omgivning.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Mattias Melin
4 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juni 2010
Skrivs oerhört lite om just Nacka i Forumet tycker jag. Danvikslösen och att knyta ihop sjöstaden mot Sickla, Finntorp, Värmdövägen mot centrala Nacka, Kvarnholmen och den planerade bron över till Nacka Forum via Nacka Strand etc. etc. Utvecklingen österut från Danvikstull och Sickla via Kvarnholmen och mot Nacka Centrum är ju storskaligt!!

Här kan man ju verkligen se att viljan finns att binda samman staden och de befintliga enklaver som finns i centrala Nacka och skapa en dynamik! Att så få har åsikter om just utvecklingen ut mot Nacka här på Yimby är något märkligt i mina ögon.
Senast ändrad 17 augusti 2010 20:18
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Mattias Melin skrev:

Att så få har åsikter om just utvecklingen ut mot Nacka här på Yimby är något märkligt i mina ögon.


Själv har jag dålig koll på det området då jag bor långt ifrån och sällan rör mig där. Gissningsvis bor det inte så många aktiva Yimbyiter i den sektorn. Men det kanske vore värt en promenad, givetvis ledd av någon som har någorlunda koll.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Ska vi försöka oss på en promenad i området? Utgå från nybyggena i sjöstan o sedan vidare. Förslagsviss lett av ngn med koll på området som sagt.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Martin Danell
232 Inlägg
Ort: Stockholm (Sofo), Gick med: Augusti 2009
Jag har hyfsad koll på området, skulle nog kunna guida lite ifall jag får ledigt från familjeförpliktelserna.
__________________
Jag har en användare hos Yimby för att jag sympatiserar med delar av Yimbys åsikter och tycker om att diskutera stadsplanering.
Per-Ola Karlsson
19 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2008
Jag har skrivit om området några gånger i olika trådar. Kort tycker jag Sickla Köpkvarter är förfärligt. Ljungberggruppen som köpte området av Atlas Copco har ju inte alls tagit tillvara områdets möjligheter utan bara tryckt in affärer och parkeringshus lite hur som helst. Området har blivit för utspritt och separeras av den enorma parkeringsplatsen. På ett seminarium som en bekant var på erkände det tydligen det själva. Boende i Sjöstaden gillar iof sig området pga läget men många är kritiska till att det saknas koppling via gångvägar och att det är svårt, för att inte säga livsfarligt att promenera med barn i området pga alla bilar. Sjöstadsbor tar helt enkelt bilen hit och handlar trots att det är så nära.

Som boende på gränsen mellan Stockholm och Nacka tycker jag att Nacka riktigt uselt när det gäller stadsplanering. Det är väl snarare bilplanering som gäller där. Visserligen har ju den nytillträdda kommunarkitekten uttalat att hon skulle vilja se förbättringar vad gäller området mellan Sickla köpkvarter och Sjöstaden och jag tror att Sickla entré pekar åt det hållet. Hon öppnade också för möjligheten att bygga bostäder på Atlas gamla tillverkningshallar. Samtidigt uttalade hon något kryptiskt om att området var alldeles för kuperat för att kunna innehålla stadskvarter om jag minns det rätt. Säkert kommer de hänvisa till att nybyggnation i området inte får avvika från områdets karaktär, vilket ju är modernistiskt 60-tal i all sin prakt. Några utspridda gråa punkthus lär väl således bli resultatet av Sickla entré.
Per-Ola Karlsson
19 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2008
Vad gäller kvarnholmen är jag inte så insatt i planerna men jag förutspår att det kan bli enorma protester mot den planerade nybyggnationen vad det lider. Jag vet att den fd länsantikvarien varit mycket kritisk mot planerna. Varför? Jo för på kvarnholmen ligger dels KFs gamla kvarnanläggning tre kronor som är ett väldigt tidigt och intressant byggnadsminne. Redan nu vill protestgrupper till och med bevara de gamla silobyggnaderna trots att de är förfallna och inte går att använda till ngt annat. Vidare ligger här landets första funkisradhus som KF lät uppföra som arbetarbostäder. All närliggande tänkt bebyggelse lär effektivt blockeras när funkismaffian piskar upp stämningarna i Svenska Dagbladet. Ingenting får ju förstöra områdets karaktär.
Profilbild
Zeth L
10 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: December 2008
Det finns massor av material om hur området ska bli på Nacka kommuns hemsida: http://www.nacka.se/web/bo_bygga/planering/utbygg..

Tyvärr blir det bara semiurbant, men planerna för att bygga om den vackra tegelsilon och flera av de andra äldre husen till bostäder ser lovande ut. De runda silobyggnaderna ersätts delvis med nya hus med liknande form.

Det udda upp-och-nedvända funkishuset återställs delvis till ursprungligt utseende.

Det är riktigt synd att planerna inte är mer urbana. Detta område ligger så vackert vid vattnet att det i framtiden skulle kunna bli ett mål i sig och på så vis få en del folkliv. Nu tror jag mest det blir en plats för de som kommer bo där.
Senast ändrad 19 augusti 2010 14:21
Thomas Persson
79 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: September 2008
Daniel Jonsson skrev:


- Mark reserveras för framtida spårbunden kollektivtrafik (I Nacka liksom, busskramaren #1). Det rör sig nästan om en premetro då det är många tunnlar och t o m en underjordisk station.
- Ny högbro till Nacka C, dvs att det inte är en renodlad enklav, de tänker på samband. Och ja, det är spårreservat inritad på den också


Ja, ovanligt positivt inslag i stadsbyggnaden
...men Tvärbanan från Gullmarsplan borde enligt min mening fortsätta till Nacka C via Finnboda och Kvarnholmen istället för att gå in till Slussen.
Sida 1 av 2
12>

 > Städer
 > Nacka
Kvarnholmen

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter