Utskrift från www.yimby.se
....

Norra Stationsområdet.

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
har vi inte redan en tråd om detta? sökte men hittade inget..

tänkte att dessa bilder som vår superhjälte Boscorelli på scyscrapercity.com har rotat fram måste finnas här också.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

fler bilder kan ni hitta här

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=449245&page=263

ja finns det redan en tråd om detta område som jag inte kunde hitta får ni gärna flytta inlägget dit

Senast ändrad 1 oktober 2009 21:51
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008

Efter att ha skummat igenom tjänsteutlåtandet är det med glädje man ser att de står på sig angående exploateringsgraden (trots kritiken). För några månader sedan kom det ut att Tors torn fick mycket kritik för sin gestaltning var jag så rädd att det skulle filas ner eller kanske försvinna helt.

Jag undrar hur det hade sett ut om YIMBY inte funnits, eller om vi inte hade ansträngt oss att lämna in våra två yttranden till stöd för ökad exploateringsgrad. Idogt arbete ger resultat.

När rädslan för det höga så sakteliga försvunnit hos allmännheten kan vi nå nya höjder i Värtan - Och då med fler än två skyskrapor
3334 Inlägg
Wow!
Det här var helt klart ett steg i rätt riktning. Mycket spännande.
Det positiva med förändringen av tors torn som jag ser det är i huvudsak twå saker.

1. De ser nu ut att vara högre. Jag vet inte om det beror på att de är högre eller på att gestaltningen ger det intrycket, men de har ett slankara uttryck helt enkelt.

2. Det är mycket välkommet med en avsmalnande topp. Det är väldigt vanligt med förslag på höghus som är helt fyrkantiga lådor. Denna trappstegsform gör en stor skillnad till det bättre.
24 Inlägg
Har inte övriga hus också mer varierad höjd än tidigare förslag, ungefär som YIMBY själva föreslog? Mycket glädjande i så fall, det här vågade man knappast hoppas på!

Däremot verkar det som om det fortfarande är högst tveksamt om tunnelbanan kommer dit. En spårvägslinje är inget man slänger ut på kort tid, så risken är att det bara lär bli buss till detta nya område?
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Nya Tornen ser mycket bra ut.
Om någon klagar på Stockholms "förändrade" Silhuett finns argument på sidan 15: "Stockholms silhuett från Södermalm. Tors Torns trappformade volymer samspelar med stadens kyrktorn."
Sug på den alla silhuett letare.

Håller med om att det var bra att Yimby fick in ett positivt yttrande.

Men det är brottom med planerna:
Sid 17:"Tidplanen är kritisk eftersom överdäckningen måste påbörjas i rätt skede i förhållande till Norra länkens utbyggnad, medan väg- och järnvägstrafiken flyttas till temporärt läge inom planområdet. Utställning av detaljplanen planeras därför till oktober-november och godkännande i stadsbyggnadsnämnden i december 2009. Antagande i fullmäktige kan ske efter årsskiftet."

http://planer.sbk.stockholm.se/SBKPlanTemplates/DocumentDownload.aspx?FileId=1361814&FileName=Tjansteutlatande%2c.PDF&DataSource=2
Senast ändrad 2 oktober 2009 09:30
Lars Hansson
18 Inlägg
Helt rätt med avsmalnande topp. Men i övrigt tycker jag förslaget är blä. Snacka om brutal nyfunkis. Påminner mycket om skyskrapor som byggdes i USA på 60- och 70-talen. Varför inte bygga något vackert och sensuellt? Om vi för första gången på många decennier ska bygga skyskrapor/höghus i innerstaden borde vi inte ställa mycket höga krav? Ge några av de bästa arkitektkontoren i världen uppdrag att ta fram förslag. Det är helt säkert en mycket god investering.
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
hittade inte tråden om t-banan till karolinska så kör här, snack om spårvagn istället

http://www.dn.se/sthlm/sl-karolinska-tunnebanan-sparvag-utredning-1.971641

inte mig emot faktiskt
157 Inlägg
Mats:
Det är väl alltid OK att starta en ny tråd om man inte hittar den gamla.

Kanske Nya Tors torn kan få genomslag? De tidigare tornen var kanske lite "svårplacerade". Lite svåra på något sätt....
De nya verkar högre och ger således ett pampigare välkomnande till innerstan ifall man kommer från Solna. Hoppas att Nimbysarna håller sig lugna i detta samråd.

Jag läste det tidigare och tror på t-banegrenen trots allt. Stockholms t-bana är inte färdigbyggd!

Senast ändrad 10 oktober 2009 21:58
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
har varit moderator på för många forum för att inte kunna urskäkta mig själv när jag inte letar upp trådar som jag alltid klagar på att annat folk inte gör

men till ämnet, skulle också föredra tunnelbanan, men som boende i området skulle jag välkommna en spårvagn också, trotts kostnaderna tror jag att en spårvagn lättare går igenom eftersom jag tror dom flesta inbillar sig att det är billigare, vad det igentligen kostar är rätt ointressant för dom flesta (tror jag) så ett alternativ som ser billigare ut har nog en större chans att bli genomförd... så länge vi får bättre lokaltrafik så blir jag nöjd!
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Spårvagn kommer naturligtvis också att behövas, när 3:an konverteras.

Självklart behövs t-bana. Annars kan man säga adjöss till visionen om ett t-banenät.

Man nämner att t-bana kanske kommer i framtiden. Jag tror inte det. Med tanke på hur svårt t-bana till Nacka har svårt att slå ut bussarna så blir det svårt. Dessutom: Utan t-bana kommer incitamenten att exploatera norrut mot Solna C att minska eftersom linjen inte kommer att klara det trycket. Dessutom så har t-banan en förmåga att höja värdet på marken.

Så:
Endast spårvagnslinje -> Mindre incitament att bygga ihop Solna C med Vasastan med tät stad.

Dålig och gles sammabindning med Vasastan -> Ej underlag för t-bana (i framtiden)

Satsar vi inte på t-bana nu kommer det aldrig någon sådan pga den onda spiralen. Visionslöst är ordet.
533 Inlägg
Det var i och för sig ingen dum idé att förlänga tvärbanan till en slutstation vid Odenplan.

Fast i så fall i tunnel och med samma fordon som på resten av tvärbanan. De har dubbelt så stor kapacitet som vanliga spårvagnar och det går mycket fortare att köra planskilt än att trängas med bilar på gatorna.

Odenplan-Solna behöver nog både tunnel och stadsspårvagn på Solnavägen.

Senast ändrad 11 oktober 2009 09:45
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Vill bara tipsa om att Hyresgästföreningen på Norrmalm lite okritiskt ställt sig bakom en namninsamling mot tornen. Namninsamlingen, betitlad "Skyskräpor - nej tack", har startats av en privatperson som formulerar sig på följande vis i sitt upprop:

"Tors Torn kommer att dölja solen och deras slagskuggor kommer att nå långt in i den världsberömda trädgårdsstaden Röda Bergen. Så våldför sig dagens stadsplanerare på det under 1920-talet stadsplanerade unika värdet i Röda Bergens utemiljö med parker och trädgårdar! Varför!?"

En enkel titt på kartan ger vid handen att ett typiskt västerfönster i Röda Bergen drabbas av detta "döljande av solen i slagskuggorna fråm Tors Torn" endast under ca 10 minuter på kvällen och endast under sommarmånaderna.

Om man sedan googlar lite på uppropsinitiativtagarens namn (ignorera pseudonymen "Ester Sand" och använd namnet i mejladressen) finner man att hon av allt att döma själv är bosatt i området, som inom parentes inte direkt är känt för sitt rika utbud av hyresrätter, och antalet medlemmar i Hyresgästföreningen där är troligen rätt begränsat.

Ester fortsätter med brösttonerna:

"Röda Bergen byggdes då Stockholm växte och pga bostadsbrist av stiftelser, boföreningar och bosparkassor, för tuberkolosdrabbade hushåll, lägre tjänstemän och för äldre såsom i Blomsterfonden. Lägenheterna är anspråkslösa, de flesta är små och ofta enkelvända. De drabbas också av tornens skugga. Utemiljön har sedan 1920-talet kompenserat den lilla boytan och att vistas ute är ett omistligt värde. Det är just det värdet som är kulturskyddat enligt lag. Detta vill nu stadens beslutsfattare demolera genom valet av placering av Tors Torn! Varför!?"

Visst, Röda Bergen byggdes då Stockholm växte, en process som tydligen denna (förmodligen inte speciellt tuberkulosdrabbade) bostadsrättsinnehavare därstädes anser avslutad. Att husen genom sin höga belägenhet la en god del av den redan byggda omgivningen i skugga - permanent skugga - är en faktum som åtminstone jag finner ironiskt.

För fans av vår egen Lena Johanssons sluggersakliga debattstil (räkna mej dit, big time) kan jag varmt rekommendera denna bloggsida, där Ester, trots eldunderstöd av sig själv i inte mindre än tre upplagor med varsin pseudonym, får se sina lufthaltiga icke-argument sjunka ihop något i förpackningen.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Lena Johansson är hård men rättvis (gammalt asfaltsdjungelordspråk). Jag förstår fortfarande inte varför LJ lackade ur så på Magnus artikel, men bortsett från det så är ju LJ:s argumentationsteknik förkrossande. Men det är inte en sluggerstil egentligen. Mer "float like a butterfly sting like a bee". Jag är imponerad och kommer att göra allt jag kan för att hålla mig på LJ:s goda sida...
533 Inlägg
Men det är sant. Även en ful skyskrapa fyller sin funktion. Men man måste ju inte rita fula skyskrapor.

Tors torn påminner en aning om standardstilen för höghus i Stockholm...

Tors torn har i och för sig en helt annan design. Gallren och rektanglarna är representerade, men de tar inte upp hela fasaden.
Här kommer en ny Facebookgrupp som är FÖR tornen.

Med tanke på att det pågår en namninsamling mot Tornen så kände jag att det behövdes en grupp för Tornen...

Senast ändrad 2 december 2009 11:39
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Med anledning av anti-TT-uppropet jag nämnde ovan skrev jag till Hyresgästföreningen med lite fakta om saken, och de skickade min mejladress vidare till Ester Sand/Ylva Larsson, initiativtagaren till uppropet. På hennes direkta uppmaning ägnade jag två dagar åt att göra en studie av hur stort skuggtillskottet skulle bli på innergårdarna i Röda Bergen-området. Resultatet blev att femton av sjutton gårdar/småparker inte berörs av några skuggor över huvud taget och att de två som gör det bara förlorar 6,4% respektive 4-5% av sina soltimmar.

Tyvärr ignorerar Ylva Larsson dessa fakta när de presenteras för henne och faller tillbaka i retorik om "katastrofer" som "hårt drabbar" "barn som leker" och "tuberkulossjuka". Hon har heller inte lyckats förklara hur de representanter för dessa utsatta grupper som bor runt de övriga femton innergårdarna, som redan nu har väsentligt färre soltimmar, är i mindre behov av sol och varför hon i så fall inte för deras talan med upprop om att riva de "felpacerade" husen i Röda Bergen som gör att "solen går förlorad för evigt".

Jag skulle i den fortsatta diskussionen ha nytta av att kunna länka till studien, men bildfilen är ca 1 MB och för stor för Flickr som jag brukar använda. Finns det möjlighet att lägga upp den på Yimby?
Kristian Funk
18 Inlägg
Tack, Herbert!

Det är bara att konstatera att hennes argumentation är svag och inte direkt håller, för det är ju ganska solfattigt nu i mörka och gråa november 2009...
Per Malmberg
6 Inlägg
Någon som sett kvällsbilder på Tors Torn?
Skulle vara riktigt snyggt om de kunde lysa upp varje avsats uppåt så att säga.
Tänk toppen av Emire State Building och hur den är belyst kvällstid.
Mattias Källman
55 Inlägg
Daniel Andersson
62 Inlägg

Grundproblemet är att kostnaden för överdäckningen anses skall bäras av byggnationen. Självklart skall den i huvudsak bäras av de som nyttjar väg/järnväg! Allt annat är en vansinnig subvention av transporter.
Sida 1 av 2
12>

Norra Stationsområdet.

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter