Martin o Niklas.
Här skriver Solna stad om Huvudstaleden som man menar är "nödvändig för att möjliggöra en fortsatt förtätning i den nordvästra regiondelen samt för att trafikavlasta Uppsalavägen och Tranebergsbron". De skriver också att en sådan lösning minskar trafiken i Huvudsta (antagligen främst Storgatan/Armégatan) samt Frösundaleden och Solnavägen och ger möjlighet till förtätning i Huvudsta.
Övergången från pendeln till t-bana tror jag inte funkar som argument då båda stannar i Sumpan så man kan byta där ist. Däremot skulle säkert många hoppa av i huvudsta för att promenera upp till Solna C när det området blivit mer attraktivt (Solna City-planerna och allt det).
Jag håller helt med Martin om argumentet att många som ska till Solna givetvis bor utmed pendeltågslinjen och i dag tvingas gå från Sundbyberg eller åker in till Centralen och byter till T-bana. Det måste givetvis också till en dynamisk beräkning av hur många pendlingar
möjliggörs av en lösning, inte bara hur många som sker i dag.
Jag håller också med Niklas om att Solnavägen inte bara kan, utan
måste bli en attraktiv stadsgata. Det är ju den enda riktiga länken mellan centrala Solna och Sthlm innerstad/Norra Stns-området och den måste vara attraktiv om regionkärnan ska vidgas norrut.
Även om man närmar sig "vilda-kollektivtrafikidéer-som-aldrig-kommer-att-komma-längre-än-ett-forum-på-YIMBY"-territorium så skulle man ju kunna dra ut den planerade city-spårvägen från (ta fram kartan kids, för nu blir det åka av) den planerade ändpunkten på NV Kungsholmen, över till Pampas (där man kan bygga mycket när väl besked i trafikfrågan/Huvudstalänken kommer), Armégatan, Huvudstagatan med stopp vid pendeltågsstationen vid bron, Solna C, på tvärbanans spår till Solna Stn, över på bangårdssåren mot Ör, under gamla E18/Enkp-vägen (antingen vid Sjövägen eller längre västerut), genom nya Järvastaden och Ursvik (som därigenom kan planeras helt annorlunda och med fler människor och färre bilar) och så koppla ihop med tvärbanans Kistagren nånstans i Rinkebytrakten.
Kostnaden borde inte bli enorm med tanke på att spår redan kommer att finnas mellan Solna C och Enköpingsvägen även om de måste utrustas med signalsystem efter Solna Stn. Ett antal trafik situationer borde påverkas positivt:
- Östra Huvudsta kopplas bättre i hop med det förtätade NV Kungsholmen.
- Övergång mellan spårvagn mot innerstden och pendeltåg. Perfekt om man bor i Järfälla och jobbar i Stadshagen, Solna C eller i Arenastaden. Till exempel.
- Förbättrar både Solna C och Solna Stn som kollektivtrafikshubbar.
- Förbättrar kommunikationen till och från Nationalarenan vilket lär behövas vid landskamper, derbyn etc.
- Station mellan Råstahem och Ör skulle en första spårbunden länk till den förstnämnda och ett komplement till t-banan för den senare. Dessutom planeras det byggnationer där tennishallen ligger i dag (som ska bli norra entrén till Arenastaden), dessa kan skalas upp.
- Nya möjligheter för Järvastaden samt Ursvik.
- Sammankoppling av de två tvärbanesträckningarna i norr utan att behöva åka ner till Ulvsunda.
Långt sidospår men vad tycks?