Utskrift från www.yimby.se
....

> Infrastruktur

Fler centrala pendeltågsstationer

Sida 1 av 3
Martin Danell
232 Inlägg
Pendeltåget har väldigt glest mellan hållplatserna även när det går genom tättbefolkade områden. Exempelvis stannar Bålstalinjen inte en enda gång i Solna trots att den passerar kommunens centralaste delar och att den kommunen är tättbefolkad och har ett mycket stort antal arbetsplatser.

Principen borde vara att där pendeln går genom Stockholms tätort borde det vara gångavstånd mellan stationerna precis som med tunnelbanan. För en låg kostnad borde det gå att förbättra Stockholms kommunikationer betydligt genom att bygga perronger, samt i vissa fall fyrspår och därmed öka antalet stationer och tillgängligheten/användbarheten för den spårbundna trafiken. Exempelvis känns tunnelbanelinjen till Norrtullsområdet överflödig om man instället lägger en pendeltågsstation vid Karolinska, som pendeln idag rusar förbi (detta borde kunna ske till en bråkdel av kostnaden för tunnelbana).

Stationer som jag tycker bör skapas på detta sätt:

På Bålstalinjen: Karolinska (gemensam med Märstalinjen), Solna Centrum (byte till T-bana, Solvalla och Bromstens idrottsplats
På Nynäslinjen: Östberga (Gemensam med Gnestalinjen), Rågsved (byte till T-bana, Fagersjö och Länna.

Känns det inte märkligt att dessa stationer inte redan finns? Snacka om lågt hängande frukter, eller?
111 Inlägg
Denna länk, ger en del av svaren:

http://www.angelfire.com/my/spartrafik/overgivna...

Jag tycker själv att med en Spårväg Syd som fortsätter österut från Älvsjö mot Högdalen-Gubbängen-Skarpnäck ; så borde en pendeltågsstation antingen återanläggas på bron mellan Rågsved och Högdalen, eller i Fagersjö. Har svårt att se att båda blir av tyvärr.

Vet inte var jag läste det, men Fagersjö station lades ned p.g.a. för litet antal påstigande; något som skulle kunna bättras en del med en Spårväg Syd förbi där.

Kolla gärna in mitt förslag mot slutet i "Tvärbana Syd"-tråden och kommentera. OBS! det är inte upplagt ännu, kommer inom kort.

Senast ändrad 11 oktober 2009 12:19
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
En pendeltågsstation projekterades vid Slussen men ströks ur Citybaneprojektet av olika skäl. Centralare blir det väl knappast.
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
ett pendeltåg är ju egentligen till för folk som bor längre bort och ska pendla in till stan, blir det för många stationer skulle det inte bli tidseffektivt. . karolinska känns riktigt onödigt när karlberg är 5 min gångväg därifrån..

däremot borde det självklart ligga en station nånstans bakom polishuset i solna.. föär den linjen har väääldigt glest med stationer där.
Mats, min tanke var att Karolinska har 15000 anställda och 1,5 miljoner besök årligen. Det kan ju till äventyrs finns folk som bor längre bort som ska just till Karolinska. Sen tror jag att det tar lite längre tid än 5 minuter att promenera från Karlberg. Man har ju till och med diskuterat att dra ny tunnelbana dit. Då är det väl enklare att bygga nya perronger till pendeln.

Göran, tack för länken, det var intressant läsning! Stationerna las ner på 60-talet. Då ansågs det omodernt med spårtrafik. För få påstigande var nog bara ett svepskäl. Man hade ju då inte alls tänket att en stad ska vara ett nätverk utan modernismens ideal var ju att folk skulle bo i förorter ordnade i pärlband och pendla in till stan där arbetsplatserna skulle vara belägna. Följaktligen la man exempelvis ner stationen i Högdalen trots att den avsevärt skulle förbättra tvärförbindelserna i södra Stockholm.

Herbert, Slussen ligger nog lite väl nära Stockholm S, jag anser nog att det redan är gångavstånd mellan Stockholm S och Stockholm C, så det skulle nog bli lite onödigt tätt.
973 Inlägg
En nackdel blir ju längre restider, eftersom tågen måste bromsa, stå still och accelerera vid varje station.

Men man borde införa expresslinjer, som bara stannar vid ett fåtal hållplatser. När Citybanan öppnar, så ser jag utrymme för en linje Södertälje Syd - Flemingsberg - Älvsjö - City - Helenelund - Arlanda. Jag kan tänka mig att folk är beredda att betala extra för månadskort på en sådan linje.

Det sägs ha funnits en pendeltågsstation vid Högdalen. Fattar inte varför man inte återöppnar den - det skulle ge en mycket värdefull tvärförbindelse.
232 Inlägg
Jo expresslinjer skulle kanske behövas åtminstone i rusningstid. Men jag tror även att den något längre restiden på pendeln skulle uppvägas av många skulle få pendel närmare sin arbetsplats och fler bytesmöjligheter. Exempelvis Karolinska, Solna C och Kista är ju områden med väldigt många arbetsplatser som skulle bli betydligt lättare att nå med pendeln (Kista nås med byte till t-bana från Solna C).

De fler stationerna skulle sannolikt ge fler resenärer vilket kanske även skulle ge underlag för högre turtäthet. Idag går ju inte alla tåg till ändstationerna.
Martin Danell skrev:

Slussen ligger nog lite väl nära Stockholm S, jag anser nog att det redan är gångavstånd mellan Stockholm S och Stockholm C, så det skulle nog bli lite onödigt tätt.
Ja, det faktum att den projekterade stationen ströks kan väl ses som ett argument mot fler centrala pendeltågsstationer. Men den såg väldigt cool ut på ritningarna, man hade t ex integrerat den gamla oanvända 1800-talstunneln som en gångförbindelse.
Oscar B
35 Inlägg
En pendeltågsstation i Huvudsta (mellan Karlbergs och Sundbybergs Stn)vid Huvudstagatan/Bangatan/Huvudsta torg känns både värdefull och enkel att genomföra. Norra Huvudsta har ingen spårbunden trafik (däremot fungerar spåren som en barriär mellan Huvudsta och Skytteholm/Råsunda) och en station där skulle kunna ge möjlighet att bygga mycket nytt och med lägre p-kvoter i centrala Huvudsta - dåligt utnyttjad mark finns det massor av.

Samtidigt ligger Solna centrum tillräckligt nära för att man ska kunna promenera uppför Skytteholmsvägen till tunnelbanan eller centrumet(ca 400 m). Skyttholmsvägen skulle kunna bli ett litet promenadstråk med ett nytt hus med butiker i bottenvåningen där det nu är en parkeringsplats mitt emot ABF eller vad det är längst ner på gatan.
Martin Danell
232 Inlägg
Herbert, jag tycker inte riktigt att det är jämförbart slussen ligger bara 500 m gångväg från Stockholm S och till Centralen tar man sig på 2 minuter med tåg som i princip går i ett.
Oscar Bergman skrev:

En pendeltågsstation i Huvudsta (mellan Karlbergs och Sundbybergs Stn)vid Huvudstagatan/Bangatan/Huvudsta torg känns både värdefull och enkel att genomföra. Norra Huvudsta har ingen spårbunden trafik (däremot fungerar spåren som en barriär mellan Huvudsta och Skytteholm/Råsunda) och en station där skulle kunna ge möjlighet att bygga mycket nytt och med lägre p-kvoter i centrala Huvudsta - dåligt utnyttjad mark finns det massor av.

Samtidigt ligger Solna centrum tillräckligt nära för att man ska kunna promenera uppför Skytteholmsvägen till tunnelbanan eller centrumet(ca 400 m). Skyttholmsvägen skulle kunna bli ett litet promenadstråk med ett nytt hus med butiker i bottenvåningen där det nu är en parkeringsplats mitt emot ABF eller vad det är längst ner på gatan.
Tror både SL och banverket har avstyrkt tyvärr, jag skulle gärna se att Huvudsta blev en station igen. Den gamla stationsbyggnaden från Tomteboda station (också nerlagd) plockades ner i bitar häromåret som ett alternativ till rivning (den låg just där Citybanans tunnelmynning byggs just nu) just i syfte att tjäna som stationsbyggnad i Huvudsta. Synd att den inte kommer till användning.

@Martin D: Nacka- och Saltisborna hade säkert uppskattat en pendeltågsstation vid Slussen, men jag kan hålla med om att den annars känns lite överflödig.
Oscar B
35 Inlägg
Herbert, Tingesten skrev:

Tror både SL och banverket har avstyrkt tyvärr, jag skulle gärna se att Huvudsta blev en station igen. Den gamla stationsbyggnaden från Tomteboda station (också nerlagd) plockades ner i bitar häromåret som ett alternativ till rivning (den låg just där Citybanans tunnelmynning byggs just nu) just i syfte att tjäna som stationsbyggnad i Huvudsta. Synd att den inte kommer till användning.

Intressant, vet du om utredningen ligger uppe någonstans?
Oscar B
35 Inlägg
Oscar Bergman skrev:

Hmm, hittade själv bara det här

Synd att man inte gick vidare med idén.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Oscar Bergman skrev:

"SL har i dagsläget inga planer på att stanna pendeltågen i Huvudsta. Området är redan försörjt av tunnelbana och ett extra stopp skulle leda till förlängda restider för övriga resenärer." (SL- Yttrande över Banverkets järnvägsutredning)

Banverket har nog inte avstyrkt som jag hade fått intryck av, men anser Huvudstastationen " svår att åstadkomma" och till "negativ nytta för resenärerna." Allt hopp är väl dock inte ute.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Jag tror allt detta kan ändras den dag Solna/Sundbyberg och innerstaden växer ihop till en sammanhängande innerstad. Avståndet mellan de centrala stationerna Sundbyberg och Karlberg är det drygt 4 kilometer. Detta kan jämföras med avståndet på mindre än två kilometer mellan de mer perifera stationerna Rotebro - Norrviken - Häggvik - Sollentuna - Helenelund.
Niklas Öhrström skrev:

Jag tror allt detta kan ändras den dag Solna/Sundbyberg och innerstaden växer ihop till en sammanhängande innerstad. Avståndet mellan de centrala stationerna Sundbyberg och Karlberg är det drygt 4 kilometer. Detta kan jämföras med avståndet på mindre än två kilometer mellan de mer perifera stationerna Rotebro - Norrviken - Häggvik - Sollentuna - Helenelund.

helt klart finns det ett case för att öppna en station i Huvudsta igen men sammanväxten du nämner Niklas, kommer inte att ske av sig själv. Dessutom måste Solna växa i hop med sig själv, utkastat som det ligger mellan motor- och järnvägar. Huvudsta har en viktig roll att spela här eftersom det finns massor med dåligt planerad och glest bebyggd mark i stadsdelen. Solna stads inställning verkar vara att innan mer bebyggelse kan ske i Huvudsta så måste trafiksituationen lösas som får bort genomfartstrafiken från området. Alltså den gamla idén om Huvudstaleden. Eftersom den knappast kan dras i ytläge pratar vi om en svindyr motorvägstunnel som VV inte ens har på kartan vilket väl innebär att det ligger ett antal decennier bort...suck. Eller vad tror ni?
Senast ändrad 15 oktober 2009 12:05
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Oscar:

Du har förstås helt rätt angående sambandet mellan stationsöppnandet och ihopläkningen. Skulle man i så fall kunna åstadkomma någon form av bytesmöjlighet till Akallalinjen? Någon ny station är väl inte aktuellt, då Västra Skogen och Solna C ligger på inte allför långt avstånd ifrån varann. Stationsavstånden skulle vara runt 500 meter. Ett rullband (300 meter) kanske skulle lösa det?

Vad gäller Solnavägen och Huvudstalänken (?). Vad gäller Solna city, menar de att frösundaledens trafik ska minska. Jag är osäker på om de öht talar om att flytta om trafik till något annat ställe. Men om trafiken på Försundaleden minskar bör den göra det även på Solnavägen. Själv anser jag att man kan åstakomma en bra stadsgata på Solnvavägen, även om trafikmängderna inte minskar så mycket. I dagsläget är det jämförbart med trafikmängderna på Strandvägen. Skillnaden är väl att man i allmänhet kör i 60-70 km/h på Solnavägen, medan hastigheten på Strandvägen är 30-40 km/h i allmänhet.
Enligt Wikipedia:
# I Solna finns fler arbetstillfällen än invånare, nästan 63 000 arbetsplatser fördelat på cirka 8 000 arbetsställen.
# Cirka 55 000 personer pendlar in till Solna varje dag.

I ljuset av ovanstående fakta ter sig SL:s åsikt nedan ganska märklig. Känns som att man lever kvar i ett modernistiskt tankemönster med en endimensionell syn på resandet där allt resandebehov inskränker sig till att resa till och från T-Centralen:
"SL har i dagsläget inga planer på att stanna pendeltågen i Huvudsta. Området är redan försörjt av tunnelbana och ett extra stopp skulle leda till förlängda restider för övriga resenärer."

Kan det inte hända att en del av de 550000 som dagligen pendlar in till Solna faktiskt bor längs pendeln?

Niclas, Jag tycker att sträckan på 400-500 meter mellan T Solna Centrum och pendeln skulle innebära bytesmöjlighet, men visst kan man tänka sig att på sikt förbättra bytesmöjligheterna med ett rullband. Jag tror att bättre kommunikationer mellan Solna och Sundbyberg är en förutsättning för att det ska växa ihop, inte tvärt om. Förr fanns en spårvagnslinje som knöt samman dessa städer.

Jag håller med om att det vore en bra idé att ge Frösundaleden känslan av en Boulevard.
Martin o Niklas.

Här skriver Solna stad om Huvudstaleden som man menar är "nödvändig för att möjliggöra en fortsatt förtätning i den nordvästra regiondelen samt för att trafikavlasta Uppsalavägen och Tranebergsbron". De skriver också att en sådan lösning minskar trafiken i Huvudsta (antagligen främst Storgatan/Armégatan) samt Frösundaleden och Solnavägen och ger möjlighet till förtätning i Huvudsta.

Övergången från pendeln till t-bana tror jag inte funkar som argument då båda stannar i Sumpan så man kan byta där ist. Däremot skulle säkert många hoppa av i huvudsta för att promenera upp till Solna C när det området blivit mer attraktivt (Solna City-planerna och allt det).

Jag håller helt med Martin om argumentet att många som ska till Solna givetvis bor utmed pendeltågslinjen och i dag tvingas gå från Sundbyberg eller åker in till Centralen och byter till T-bana. Det måste givetvis också till en dynamisk beräkning av hur många pendlingar möjliggörs av en lösning, inte bara hur många som sker i dag.

Jag håller också med Niklas om att Solnavägen inte bara kan, utan måste bli en attraktiv stadsgata. Det är ju den enda riktiga länken mellan centrala Solna och Sthlm innerstad/Norra Stns-området och den måste vara attraktiv om regionkärnan ska vidgas norrut.

Även om man närmar sig "vilda-kollektivtrafikidéer-som-aldrig-kommer-att-komma-längre-än-ett-forum-på-YIMBY"-territorium så skulle man ju kunna dra ut den planerade city-spårvägen från (ta fram kartan kids, för nu blir det åka av) den planerade ändpunkten på NV Kungsholmen, över till Pampas (där man kan bygga mycket när väl besked i trafikfrågan/Huvudstalänken kommer), Armégatan, Huvudstagatan med stopp vid pendeltågsstationen vid bron, Solna C, på tvärbanans spår till Solna Stn, över på bangårdssåren mot Ör, under gamla E18/Enkp-vägen (antingen vid Sjövägen eller längre västerut), genom nya Järvastaden och Ursvik (som därigenom kan planeras helt annorlunda och med fler människor och färre bilar) och så koppla ihop med tvärbanans Kistagren nånstans i Rinkebytrakten.

Kostnaden borde inte bli enorm med tanke på att spår redan kommer att finnas mellan Solna C och Enköpingsvägen även om de måste utrustas med signalsystem efter Solna Stn. Ett antal trafik situationer borde påverkas positivt:

- Östra Huvudsta kopplas bättre i hop med det förtätade NV Kungsholmen.
- Övergång mellan spårvagn mot innerstden och pendeltåg. Perfekt om man bor i Järfälla och jobbar i Stadshagen, Solna C eller i Arenastaden. Till exempel.
- Förbättrar både Solna C och Solna Stn som kollektivtrafikshubbar.
- Förbättrar kommunikationen till och från Nationalarenan vilket lär behövas vid landskamper, derbyn etc.
- Station mellan Råstahem och Ör skulle en första spårbunden länk till den förstnämnda och ett komplement till t-banan för den senare. Dessutom planeras det byggnationer där tennishallen ligger i dag (som ska bli norra entrén till Arenastaden), dessa kan skalas upp.
- Nya möjligheter för Järvastaden samt Ursvik.
- Sammankoppling av de två tvärbanesträckningarna i norr utan att behöva åka ner till Ulvsunda.

Långt sidospår men vad tycks?
Martin Danell
232 Inlägg
Oscar Bergman skrev:

Martin o Niklas.

Här skriver Solna stad om Huvudstaleden som man menar är "nödvändig för att möjliggöra en fortsatt förtätning i den nordvästra regiondelen samt för att trafikavlasta Uppsalavägen och Tranebergsbron". De skriver också att en sådan lösning minskar trafiken i Huvudsta (antagligen främst Storgatan/Armégatan) samt Frösundaleden och Solnavägen och ger möjlighet till förtätning i Huvudsta.

Inte mig emot, men jag tycker inte att vi behöver vänta med att bygga fler pendeltågshållplatser tills det har hänt, för då får vi vänta länge.

Oscar Bergman skrev:

Övergången från pendeln till t-bana tror jag inte funkar som argument då båda stannar i Sumpan så man kan byta där ist. Däremot skulle säkert många hoppa av i huvudsta för att promenera upp till Solna C när det området blivit mer attraktivt (Solna City-planerna och allt det).

Solna Centrum ligger till skillnad från Sumpan på Akallalinjen och bytet skulle alltså bla möjliggöra att alla som bor längs pendeln exempelvis enklare kunde nå de 31000 arbetsplatserna i Kista utan att behöva åka in till Centralen för att byta.

Oscar Bergman skrev:

Jag håller helt med Martin om argumentet att många som ska till Solna givetvis bor utmed pendeltågslinjen och i dag tvingas gå från Sundbyberg eller åker in till Centralen och byter till T-bana. Det måste givetvis också till en dynamisk beräkning av hur många pendlingar möjliggörs av en lösning, inte bara hur många som sker i dag.

Jo, det har du definitivt rätt i.

Oscar Bergman skrev:

Jag håller också med Niklas om att Solnavägen inte bara kan, utan måste bli en attraktiv stadsgata. Det är ju den enda riktiga länken mellan centrala Solna och Sthlm innerstad/Norra Stns-området och den måste vara attraktiv om regionkärnan ska vidgas norrut.

Tycker jag också på sikt, Frösundaleden känns dock mer akut eftersom går mitt genom centralaste Solna och delar av centrala Råsunda från Solna Centrum.

Oscar Bergman skrev:

Även om man närmar sig "vilda-kollektivtrafikidéer-som-aldrig-kommer-att-komma-längre-än-ett-forum-på-YIMBY"-territorium så skulle man ju kunna dra ut den planerade city-spårvägen från (ta fram kartan kids, för nu blir det åka av) den planerade ändpunkten på NV Kungsholmen, över till Pampas (där man kan bygga mycket när väl besked i trafikfrågan/Huvudstalänken kommer), Armégatan, Huvudstagatan med stopp vid pendeltågsstationen vid bron, Solna C, på tvärbanans spår till Solna Stn, över på bangårdssåren mot Ör, under gamla E18/Enkp-vägen (antingen vid Sjövägen eller längre västerut), genom nya Järvastaden och Ursvik (som därigenom kan planeras helt annorlunda och med fler människor och färre bilar) och så koppla ihop med tvärbanans Kistagren nånstans i Rinkebytrakten.

Kostnaden borde inte bli enorm med tanke på att spår redan kommer att finnas mellan Solna C och Enköpingsvägen även om de måste utrustas med signalsystem efter Solna Stn. Ett antal trafik situationer borde påverkas positivt:

- Östra Huvudsta kopplas bättre i hop med det förtätade NV Kungsholmen.
- Övergång mellan spårvagn mot innerstden och pendeltåg. Perfekt om man bor i Järfälla och jobbar i Stadshagen, Solna C eller i Arenastaden. Till exempel.
- Förbättrar både Solna C och Solna Stn som kollektivtrafikshubbar.
- Förbättrar kommunikationen till och från Nationalarenan vilket lär behövas vid landskamper, derbyn etc.
- Station mellan Råstahem och Ör skulle en första spårbunden länk till den förstnämnda och ett komplement till t-banan för den senare. Dessutom planeras det byggnationer där tennishallen ligger i dag (som ska bli norra entrén till Arenastaden), dessa kan skalas upp.
- Nya möjligheter för Järvastaden samt Ursvik.
- Sammankoppling av de två tvärbanesträckningarna i norr utan att behöva åka ner till Ulvsunda.

Långt sidospår men vad tycks?

Nordvästra Kungsholmen är ju redan förbundet med Västra skogen och Solna Centrum via blå linje så jag tycker inte att det känns som en högprioriterad investering. Känns klart viktigare att pendeln får hållplatser vid Karolinska och Solna Centrum/Huvudsta, tycker jag :-)

> Infrastruktur
Fler centrala pendeltågsstationer

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8637 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
21 April 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter