Utskrift från www.yimby.se
....

> Infrastruktur
 > Övrigt

Kollektivtrafiken i förorten - kraftigt eftersatt

Sida 1 av 2
12>
Det diskuteras mycket om huruvida man ska bygga spårväg i innerstan eller ej, men det verkar som att den allenarådande idén ändå handlar om att transportera folk utifrån staden, in till dess mitt - och sedan runt i mitten - och sen ut igen.

Nästan alla spårvägar går in och ut från stadskärnan, vilket är bra för dom som jobbar i city och bor i bromma.

Vi som däremot bor i utkanten av länet, som jag som bor i upplands väsby får väldigt sällan se några som helst idéer som rör vår vardag. Våra tvärförbindelser är helt obefintliga och att ta sig mellan kommungränser kan ta en halv dag.

Ett exempel:
Jag bor i Upplands Väsby, men jobbar i Järfälla. För mig tar det 12 minuter med bil hemifrån till jobbet. Enligt SL's reseplanerare skulle det ta mellan 50-60 minuter och 3 byten innan jag kommer fram kollektivt. Detta är naturligtvis inget alternativ - och cykelvägar finns det inte heller.

Ytterligare ett exempel:
En av mina kollegor bor på ekerö och pendlar till järfälla varje dag. Skulle han ha en båt hade det gått på 15 minuter, men med kollektivtrafik skulle han behöva resa kl 05:30 för att komma fram kl 07 på jobbet. Det är 1 1/2 timme.

Staden bör naturligtvis förtätas, något jag finner är mycket önskvärt, för just nu är staden rätt "stor" och svullen, men vi måste också jobba progressivt med kollektivtrafiken, som exempelvis trådbussar som går i cirklar runt staden och matar folk mellan de stora hållplatserna.

Jag kastar upp den här bollen och hoppas att någon greppar den, för alla här inne på yimby kan väl inte bo på kungsholmen, right?
Profilbild
Göran Deurell
111 Inlägg
Här har du mig, bor på Mälaröarna precis som din kollega...

Från Ekerö till Botkyrka finns en trevlig vägfärja, man kan åka för en 5 eller 10 kr riktningen. Men det finns ingen buss, som låter mig nå den från bägge hållen. Skulle du slå upp det i reseplaneraren: En resa från Ekerö till Fittja (Röda linjen-Norsborg), så får du en resa på ca 1,5 timme runt och in i stan och ut igen. Att cykla till färjan går som snabbast (lite annan väg) på 15 min och färjan tar 15.

Det finns en buss här på ön som efter flera omvägar efter 35 minuter "lyckas" ta sig de 4,5km det är till färjan, men den är inte tajmad, så man vet inte om man kommer med färjan eller inte.

På Botkyrka sidan är det oftast sedan 1700m att gå till Tunnelbanan; om inte bussen som går någon gång i timmen ibland, skulle råka titta förbi hundra meter från färjelaget (lagom).

Teoretiskt borde hela resan; Ekerö till Fittja tunnelbanestation, med buss i varje ände kunna gå på 30 min. blankt.

Det fungerar inte, om man ska jobba, plugga eller passa tåget till Göteborg i Flemingsberg. Man måste kunna lita på sina kommunikationer...

Senast ändrad 11 oktober 2009 11:59
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ekerö kommer ju i alla fall att få eminenta kommunikationer med Järfälla när förbifarten byggts klar (gissningsvis 10 minuter eller så med buss om det inrättas en linje som följer motorvägen).
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Det känns som ett oerhört svårt problem att lösa. En del tvärbindelser finns väl i planerarnas tankar, såsom att forsätta tvärbana Kista förbi Häggvik till Täby.

Men mycket mer än så behövs.

Denna situation kan vi skylla gårdagens planerare förut, som spred ut Stockholms tätorter på en enorm yta. De ytor och avstånd vi nu har, motiverar kanske ett storstadsområde på närmare 10 miljoner invånare (att jämföra med dagens 1,9-2,2 beroende på hur man räknar). Att det blir glest för kanske framtid är något vi kommer att få leva med. En förtätning här och där kommer knappast i sig att motivera en spårväg Rotebro-Stäket.

Den lärdom vi kan dra är väl att inte forsätta sprida ut staden, utan att i första hand bygga ut innerstaden (ni vet väl redan vad jag tycker om det dock). Det kommer man mycket långt på.

Vi kommer nog få leva med att de allra längst ut kommer att vara bilberoende även i framtiden.

Freddan:
Det finns en tråd om förbindelse mellan Stäket och Upplands väsby. Man får då ha i åtanke att en del vill bygga denna tvärlän längre söderut, förbi Kista.

Göran:
Angående båtförbindelse. En sådan skulle kunna funka mellan Ekerö och Järfälla. Problemet är att Järfällas västkust är nedlusat naturreservat (som Söderlind uttryckt det). Det blir svårt att dra vägar dit. Jag skulle absolut kunna tänka mig ett färjeläge nere vid Sandvik-Baset och vägförbindelse genom Vattenverksvägen/Hummelmoravägen (buss dit).
Men då är det ett antal som skulle gå i taket.
2101 Inlägg
Göran:
Bor du på Svartsjölandet kommer man i vilket fall som helst att behöva åka ner till Tappström först
111 Inlägg
Jag gick på ett samrådsmöte i Maj /tror jag det var) angående färja mellan Färingsö och Lövsta typ.

Detta är aktuellt efter Slagstafärjans dundersuccé...
Problemet i det här fallet är vägförbindelserna, främst på Färingsö.
De befintliga vägarna till är klart underdimensionerade för uppgiften: transport till färja. Dessutom går vägen rätt genom Svartsjö samhälle utan vägren eller gång/cyckelbana. ska säga att det var flera olika möjliga färjelägen, men att Lövsta var det ända praktiska på Hässelby-sidan.

Folk vill ha förbindelsen, men inte rätt genom samhället. Då måste man bygga ny väg och det vill man vänta med tills man vet om färjan blir lyckad. Alla är inte övertygade att den behövs. Nån utbrast förvåning om att vägverket inte ännu gjort en behovsanalys, utan diskuterade var den skulle gå...

Senast ändrad 11 oktober 2009 13:20
Profilbild
Anders Anttonen
157 Inlägg
Jag tror att invånare i en del kommuner i Stockholms närhet kanske har lite sig själva att skylla. "Skattesänkarkommunerna" Lidingö, Nacka, Ekerö har väl historiskt sett röstat nej till att tillhöra det spårburna nätet i Storstockholm.
Och nu när man senare kommit på bättre tankar har byggandet blivit för dyrt.
En del av dessa "skatteparadis" runt om i länet skulle säkert vilja ha spårburet, men vill inte betala sin del av kostnaden. utan ropar på landsting och stat.
Grufman:
Jag vet inte hur det funkar i din kommun enligt min teori.
Det är egentligen underligt att spårlinjerna norr om stan inte har knutits ihop på något sätt när de ändå ligger så pass nära varandra. Det är ju faktiskt lite av getingmidja om man tittar på kartan:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

EDIT: Bostadsområdet i Barkarby tillagt på kartan för att förtydliga Jakobsbergsförlängningens primärsyfte.
Senast ändrad 11 oktober 2009 15:50
Profilbild
Göran Deurell
111 Inlägg
Här är en bild: gällande färja Färingsö-Hässelby...

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

111 Inlägg
Gillar skarpt den gula biten i din bild Herbert, den har en bra krökning perifert och får gärna fortsätta på detta sätt mot hässelby/Vällingby.
Sedan ner med den i Förbifarten...

Men jag får nog säga att hellre bygga vidare på Akalla linjen till Sollentuna eller häggvik, än hela långa vägen under grönskan till Jakobsberg.

Varför inte Hjulsta-linjen till "jakan" via barkarby, man kan ju nästan bygga bägge mina kopplingar till pendeltågen, för samma längd tunnelbana, som mellan Akalla och Jakan.

Senast ändrad 11 oktober 2009 15:10
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Priset för att behålla lantligheten, gissar jag. Undrar hur kommunikationerna hade varit om valet hade fallit på Skå-Edeby istf Halmsjön (nuv Arlanda) som platsen för Stockholms nya storflygplats på 60-talet? Motorväg, tunnelbana och järnväg dit via Lovön och troligen förbindelse över Ekerö också. Så hade väl korna gått och betat i Upplands-Väsby...
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Göran Deurell skrev:

Jag får nog säga att hellre bygga vidare på Akalla linjen till Sollentuna eller häggvik, än hela långa vägen under grönskan till Jakobsberg.

Varför inte Hjulsta-linjen till "jakan" via barkarby?

Den banan har redan förbindelse med Mälarbanan i Sundbyberg, och drar man banan från Kista istället så kan man lägga T-stationen i nya bostadsområdet på Barkarbyfältet mera centralt. Och så funkar ju arrangemanget ypperligt som tvärbanesegment, som min karta visar...
Profilbild
Göran Deurell
111 Inlägg
TA GÄRNA BORT DETTA INLÄGG, då det blev en kopia av tidigare redan skrivet!!!

Senast ändrad 11 oktober 2009 15:23
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Göran Deurell skrev:

Gillar skarpt den gula biten i din bild Herbert, den har en bra krökning perifert och får gärna fortsätta på detta sätt mot hässelby/Vällingby.
Sedan ner med den i Förbifarten...

Skissade lite förut på hur "guleböjen" skulle fortsättas, och en tanke jag lekte med var att (om det hela implementeras som tunnelbana, vilket väl inte är helt sannolikt) att dra den i en båge söderut mot Rinkeby, där den skulle utnyttja existerande parallellplattform och gå på existerande spår via Rissne fram till en avgrening mot Brommafältet och eventuellt en ny pendelstation där, om fältet bebyggs tätt och folkrikt. Därefter via Beckomberga-området upp på TUB-spåret igen strax söder om Vällingby, där banan kan få slutstation eller förtsätta mot Hässelby Strand.

Men den här biten är egentligen överkurs, det som ger mest utdelning ur hopknytningssynpunkt är förbindelsen Kista-Mörby. Fem helt olika spårsystem (TUB3, Märstapendeln, TUB2, Roslagsbanan plus resten av tvärbanan) att knyta ihop på fjuttiga 5 km.
Senast ändrad 11 oktober 2009 15:42
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

En del tvärbindelser finns väl i planerarnas tankar, såsom att forsätta tvärbana Kista förbi Häggvik till Täby.
Tycker banan förlorar lite av sin tvärbanekaraktär om den följer järnvägen en halvmil. Edsviken är mindre än tvåhundra meter på smalaste stället, kan man inte bara bygga en bro istället för att gå runt? Bygger man den med en GC-sektion så skulle det ge Danderydsborna direktkontakt med Ulriksdal och skogen på andra sidan viken, vilket kanske kompenserar för intrånget i naturen man måste göra med bron.
Peter D
329 Inlägg
Tvärbana syd har ju blivit fördröjd av nån anledning. Bygg igår säger jag!
Profilbild
Göran Deurell
111 Inlägg
Anledningen verkar var 27 miljarder till förbifarten...
2101 Inlägg
Herbert, Tingesten skrev:

Tycker banan förlorar lite av sin tvärbanekaraktär om den följer järnvägen en halvmil. Edsviken är mindre än tvåhundra meter på smalaste stället, kan man inte bara bygga en bro istället för att gå runt? Bygger man den med en GC-sektion så skulle det ge Danderydsborna direktkontakt med Ulriksdal och skogen på andra sidan viken, vilket kanske kompenserar för intrånget i naturen man måste göra med bron.

Jag skulle gärna se en sådan bro, fast med en annan tvärbanesträckning: Vällingby - Spånga - Rinkeby - Kista - Helenelund - Silverdal - Mörby

Menar man allvar med att låta Sollentuna/Tureberg vara en del av en framtida Kista-kärna är det viktigt att det upprättas en spårförbindelse åtminstone mellan Tureberg och Kista. Stadsplaneringsmässigt sköter sig Sollentuna mycket bra och enbart en tvärbana förbi de södraste delarna skulle inte gagna dessa ambitioner.
973 Inlägg
Om vi talar om nordväst, så har jag nämnt en idé om en järnvägslinje mellan Stäket och Väsby: http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=40

En T-bana från Hjulsta till Barkarby borde också vara en no-brainer.
1366 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Jag skulle gärna se en sådan bro, fast med en annan tvärbanesträckning: Vällingby - Spånga - Rinkeby - Kista - Helenelund - Silverdal - Mörby
Absolut, sträckan Vällingby - Kista är en naturlig fortsättning på "guleböjen" om den implementeras som tvärbana. Det blåa på min karta är den föreslagna fortsättningen av tunnelbanans Akallalinje mot Jakobsberg över Barkarbyfältet, som fyller delvis samma hopknytningsfunktion och verkar ligga närmare förverkligande.

Menar man allvar med att låta Sollentuna/Tureberg vara en del av en framtida Kista-kärna är det viktigt att det upprättas en spårförbindelse åtminstone mellan Tureberg och Kista. Stadsplaneringsmässigt sköter sig Sollentuna mycket bra och enbart en tvärbana förbi de södraste delarna skulle inte gagna dessa ambitioner.
Det ligger nog en hel del i det. Fast tvärbanan blir betydligt mindre tvär och får ta en omväg på en mil (första halvan parallellt med tåget) för att knyta till sig Roslagsbanan. Tunnelbanans Mörbygren ansluts inte alls om inte Tvärbanan gör en halvmilslång krök söderut igen, parallellt med Roslagsbanan. Grundidén med Tvärbanan var ju just att förbinda kollektivtrafikhubbar med varandra.
Sida 1 av 2
12>

> Infrastruktur
 > Övrigt
Kollektivtrafiken i förorten - kraftigt eftersatt

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9603 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky