Det känns som ett oerhört svårt problem att lösa. En del tvärbindelser finns väl i planerarnas tankar, såsom att forsätta tvärbana Kista förbi Häggvik till Täby.
Men mycket mer än så behövs.
Denna situation kan vi skylla gårdagens planerare förut, som spred ut Stockholms tätorter på en enorm yta. De ytor och avstånd vi nu har, motiverar kanske ett storstadsområde på närmare 10 miljoner invånare (att jämföra med dagens 1,9-2,2 beroende på hur man räknar). Att det blir glest för kanske framtid är något vi kommer att få leva med. En förtätning här och där kommer knappast i sig att motivera en spårväg Rotebro-Stäket.
Den lärdom vi kan dra är väl att inte forsätta sprida ut staden, utan att i första hand bygga ut innerstaden (ni vet väl redan vad jag tycker om det dock). Det kommer man mycket långt på.
Vi kommer nog få leva med att de allra längst ut kommer att vara bilberoende även i framtiden.
Freddan:
Det finns en
tråd om förbindelse mellan Stäket och Upplands väsby. Man får då ha i åtanke att en del vill bygga denna tvärlän längre söderut, förbi Kista.
Göran:
Angående båtförbindelse. En sådan skulle kunna funka mellan Ekerö och Järfälla. Problemet är att Järfällas västkust är nedlusat naturreservat (som Söderlind uttryckt det). Det blir svårt att dra vägar dit. Jag skulle absolut kunna tänka mig ett färjeläge nere vid Sandvik-Baset och vägförbindelse genom Vattenverksvägen/Hummelmoravägen (buss dit).
Men då är det ett antal som skulle gå i taket.