Fredrik Grufman skrev:
Tvärbanan gick ju bättre än förväntan? Sen kan man ju säga att om man bygger en spårväg genom ett område med färdig detaljplan för bostadsbyggande så hjälper man ju området på traven att exploateras.
Fast tvärbanan löper genom den inre delen av det halvcentrala bandet.
Här finns en länk över folktätheten i Stockholms kommun- och stadsdelar.
Tvärbanan löper genom S. Hammarbyghamnen (85 inv per ha), Johanneshov-Årsta (50-60 inv per ha), Liljeholmen (40 inv/ha), St. Essingen (55 inv/ha), Alvik (34 inv/ha, fast med ett närliggande industriområde med massor av arbetsplatser).
Upplands Väsby tätort har förvisso 25 inv/ha (
källa), men om man ska binda ihop tätorten med Kallhäll eller Täby/Vallentuna, kommer banan få löpa igenom nästan helt obebodda områden (till skillnad från dagens tvärbana). Det är med andra ord svårt att uppnå ett gott underlag för spårtrafik med den glesheten.
Du har dock en stor poäng med att områden mår bra av fullgod kollektivtrafik redan från början. Ett tråkigt exempel är Södra Järva, som färdigställdes runt 1970, men fick t-bana först fem år senare. Dessförinnan var de tvungna att ta buss.
Ett annat exempel där man bör satsa bättre på kollektivtrafik redan från början är Norra Stationsområdet. Om området inte får t-bana från början kommer marken inte värderas lika högt och incitamentet för att bygga riktigt tätt uteblir.
Bra exempel: N.V Kungsholmen, som får språvagn redan från början.
Vi får se hur det blir med Värtan (som ska bebyggas riktigt tätt). Jag tror inte att en spårvagnslinje ut dit är tillräckligt. För att det ska funka bra bör man bygga klart tvärbaneringen.
__________________
När får vi se Lindhagen II?