Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

Kollektivtrafiken i förorten - kraftigt eftersatt

Sida 2 av 2
<12
Martin Ek
302 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2008
Herbert, Tingesten skrev:

Det blåa på min karta är den föreslagna fortsättningen av tunnelbanans Akallalinje mot Jakobsberg över Barkarbyfältet, som fyller delvis samma hopknytningsfunktion och verkar ligga närmare förverkligande.


Vore det inte bättre att dra blåa linjens andra gren till Jakobsberg istället? Då får man stationer där det finns något annat än skog på vägen. Hjulsta, Barkarby, Veddesta, Jakobsberg. Din föreslagna sträckning får gärna också byggas, så att det blir lite mer av ett nät där uppe. Men om man bara ska bygga en av dessa tycker jag att det är vettigare att dra sträckningen där det finns folk.
Profilbild
Göran Deurell
111 Inlägg
Ort: Nyköping (Ekerö), Gick med: September 2009
Herbert, Tingesten skrev:

Absolut, sträckan Vällingby - Kista är en naturlig fortsättning på "guleböjen" om den implementeras som tvärbana...

Tvärbanan blir betydligt mindre tvär och får ta en omväg på en mil (första halvan parallellt med tåget) för att knyta till sig Roslagsbanan. Tunnelbanans Mörbygren ansluts inte alls om inte Tvärbanan gör en halvmilslång krök söderut igen, parallellt med Roslagsbanan. Grundidén med Tvärbanan var ju just att förbinda kollektivtrafikhubbar med varandra.


Hela tanken på Kista-grenen som tvärbana är lite främmande för mig. Den är dock en utmärkt sammanbindningsbana, inför någonting bättre; en Tvärbana Norr, precis som redan nämnd "guleböj", från roslagsbanan till gröna linjen.
En stad är ofta radiell och Stockholm är det definitivt.
Tvärbana ska gå i perifer riktning; för det fina är ju att var du en hoppar på, så är det ungefär lika långt in till stan eller ut till förort.
__________________
Jag eftersträvar en stad som hänger samman, är rörlig och livlig och har plats för alla som vill.

Senast ändrad 12 oktober 2009 16:57
Profilbild
Johan Olofsson
21 Inlägg
Ort: Köpenhamn (Frederiksberg), Gick med: September 2009
Fredrik Grufman skrev:

Det diskuteras mycket om huruvida man ska bygga spårväg i innerstan eller ej, men det verkar som att den allenarådande idén ändå handlar om att transportera folk utifrån staden, in till dess mitt - och sedan runt i mitten - och sen ut igen.

Nästan alla spårvägar går in och ut från stadskärnan, vilket är bra för dom som jobbar i city och bor i bromma.


Jag vill bara påminna om att detta är ett rätt så allmängiltigt problem. Det är på det här sättet i många storstadsområden - mer eller mindre.

I någon mån tror jag att man måste acceptera att underlaget för trafik mellan en storstads förstäder, förorter och kranskommuner ofta inte är tillräckligt stort för att motivera kollektivtrafik med attraktiv turtäthet.

Så då frågar man sig: Hur blir det med resandeunderlag i det här fallet?
Johan Olofsson skrev:



Jag vill bara påminna om att detta är ett rätt så allmängiltigt problem. Det är på det här sättet i många storstadsområden - mer eller mindre.

I någon mån tror jag att man måste acceptera att underlaget för trafik mellan en storstads förstäder, förorter och kranskommuner ofta inte är tillräckligt stort för att motivera kollektivtrafik med attraktiv turtäthet.

Så då frågar man sig: Hur blir det med resandeunderlag i det här fallet?


Tvärbanan gick ju bättre än förväntan? Sen kan man ju säga att om man bygger en spårväg genom ett område med färdig detaljplan för bostadsbyggande så hjälper man ju området på traven att exploateras.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Martin Ek skrev:



Vore det inte bättre att dra blåa linjens andra gren till Jakobsberg istället? Då får man stationer där det finns något annat än skog på vägen. Hjulsta, Barkarby, Veddesta, Jakobsberg. Din föreslagna sträckning får gärna också byggas, så att det blir lite mer av ett nät där uppe. Men om man bara ska bygga en av dessa tycker jag att det är vettigare att dra sträckningen där det finns folk.

Barkarbyfältet, som ligger precis mellan Akalla och Jakobsberg, ska bebyggas, så man slår ju så att säja två flugor i en smäll. Ska man dra Hjulstagrenen dit får den göra en böj österut igen efter Barkarby station. Dessutom har Hjulstagrenen redan förbindelse med Mälarbanan, i Sundbyberg.

Och så kan ju alltid ett par tub-stationer vara ett bra argument när det diskuteras hur tät Barkarby-bebyggelsen ska bli...
Senast ändrad 12 oktober 2009 17:28
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Fredrik Grufman skrev:



Tvärbanan gick ju bättre än förväntan? Sen kan man ju säga att om man bygger en spårväg genom ett område med färdig detaljplan för bostadsbyggande så hjälper man ju området på traven att exploateras.


Fast tvärbanan löper genom den inre delen av det halvcentrala bandet. Här finns en länk över folktätheten i Stockholms kommun- och stadsdelar.

Tvärbanan löper genom S. Hammarbyghamnen (85 inv per ha), Johanneshov-Årsta (50-60 inv per ha), Liljeholmen (40 inv/ha), St. Essingen (55 inv/ha), Alvik (34 inv/ha, fast med ett närliggande industriområde med massor av arbetsplatser).

Upplands Väsby tätort har förvisso 25 inv/ha (källa), men om man ska binda ihop tätorten med Kallhäll eller Täby/Vallentuna, kommer banan få löpa igenom nästan helt obebodda områden (till skillnad från dagens tvärbana). Det är med andra ord svårt att uppnå ett gott underlag för spårtrafik med den glesheten.

Du har dock en stor poäng med att områden mår bra av fullgod kollektivtrafik redan från början. Ett tråkigt exempel är Södra Järva, som färdigställdes runt 1970, men fick t-bana först fem år senare. Dessförinnan var de tvungna att ta buss.

Ett annat exempel där man bör satsa bättre på kollektivtrafik redan från början är Norra Stationsområdet. Om området inte får t-bana från början kommer marken inte värderas lika högt och incitamentet för att bygga riktigt tätt uteblir.

Bra exempel: N.V Kungsholmen, som får språvagn redan från början.

Vi får se hur det blir med Värtan (som ska bebyggas riktigt tätt). Jag tror inte att en spårvagnslinje ut dit är tillräckligt. För att det ska funka bra bör man bygga klart tvärbaneringen.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Niklas:

OM man kikar på det där med spårväg och tunnelbana. Jag skulle vilja nämna två saker som har med spårvagn och tunnelbana att göra.

1) Spårvagnen är långsam eftersom den ofta samsas med övriga trafikslag
2) det ena behöver inte utesluta det andra

Titta tex. på gröna linjen. Som de flesta vet föregicks den av en spårväg som hade en vändstation vid islandstorget.



Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Bara för att man börjar med att bygga spårväg, så kan ju behovet växa och bli till tunnelbana inom 15 år?
Martin Ek
302 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2008
Herbert, Tingesten skrev:


Barkarbyfältet, som ligger precis mellan Akalla och Jakobsberg, ska bebyggas, så man slår ju så att säja två flugor i en smäll. Ska man dra Hjulstagrenen dit får den göra en böj österut igen efter Barkarby station. Dessutom har Hjulstagrenen redan förbindelse med Mälarbanan, i Sundbyberg.

Och så kan ju alltid ett par tub-stationer vara ett bra argument när det diskuteras hur tät Barkarby-bebyggelsen ska bli...


Tackar för informationen. Hade helt missat att Barkarbyfältet skulle bebyggas.
Senast ändrad 12 oktober 2009 18:47
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Det här är ett ytterst angeläget ämne, fortsätt och diskutera om det! Låt inte den här tråden "dö".
Sida 2 av 2
<12

 > Infrastruktur
 > Övrigt
Kollektivtrafiken i förorten - kraftigt eftersatt

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9605 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky