Något slog mig att Spånga pendeltågsstation är lite konstigt planerad. Kommer man från Bromsten eller Södra Järva med buss, måste man först åka över viadukten, för att sedan vika av
ner mot bussterminalen. Därifrån ska man sedan
upp igen på en gångviadukt för att sedan kunna ta sig till spärrarna och
ner på perrongen som sträcker sig i nordvästlig riktning. Den nordvästligaste delen av perrongen är sålunda väldigt lågutnyttjad.
Mitt förslag är att man flyttar perrongerna längre åt sydöst, så och att en entré till stationen finns i anslutning till Spångaviadukten. Eventuella bussresenärer slipper då de extra minuterna det tar att åka omvägen förbi bussterminalen. Dessutom kan man i samma vev lägga lite energi på att göra Spånga kyrkväg mer stadsmässig (+ gärna tvärbana mot Vällingby och Kista). Kvarter kan byggas vid brofästet och gärna mittemot Spånga IP, samt mot Tensta
Med detta förslaget är det ingen som får längre resväg jämfört med idag, eftersom den tidigare entrén få ligga kvar.
__________________
När får vi se Lindhagen II?