Per-Ola Karlsson skrev:
Här tycker jag vänstern verkligen gått bort sig. Visserligen tycker jag att spårväg syd också ska byggas men Wirténs, Raattamaas, Bradleys med fleras lösning är ju enormt futtig. Argumenten lyder: eftersom det bor många människor i förorterna måste vi sluta kalla dessa områden för förorter för annars kränker vi människorna. Kallar vi förort för stad behövs ju heller inte mer stad. Och slutar vi använda staden innanför tullarna som norm för stad behöver det ju inte heller finnas några problem med "staden" utanför tullarna. Allra bäst är väl om vi börjar använda "staden" utanför tullarna som norm för stad, för då behöver vi ju inte förändra något alls, och staden innanför tullarna kan vi med gott samvete enbart avfärda som nostalgi, för det är ju ingen riktig stad!
Tack och lov finns ju kloka vänsterpersoner som vår egen yimby-Johannes i Göteborg som motvikt till dessa stolligheter.
Hej Per!
Jag förstår vad du menar. "Förort" och "Stad" är arkitektoniska begrepp, att sopa saker under mattan som dessa författare gör, lura folk om att de inte bor i en förort bara för att det är kränkande (!) är så absurt så jag tar mig för pannan.
"Stad" och "förort" är arkitektoniska begrepp, och de av alla borde veta det bättre. Det är som om jag över en natt skulle kalla bybor i Sverige för stadsbor för jag har fått mig (!) att de tänker att det är kränkande att bli kallad för just bybo. Dessa författare gör förortsborna en fet björntjänst i det här pk-vurmandet De lurar sig själva och försöker lura förortsbor, faktum är att de stigmatiserar dem ännu mer med det här "omdöpandet". JAG är själv förortsbo och jag känner inte en enda förortsbo som känner sig kränkt av att bli kallad för förortsbo, , oavsett om de bor i ett höghus eller en villa från miljonprogrammet. Det är en realitet. De vaknar upp på morgonen och vet, ser, känner att de bor i en förort. Och?
De lever, arbetar, handlar i förorten. Ska de över en natt bara få för sig att tycka att "nej, det här med förortsbo är en kränkande epitet" .
Det här är inget annat än förmynderi.