Utskrift från www.yimby.se
....

Lumafabriken

Albin Törnberg
52 Inlägg
I de delar av Lumafabriken som inte utnyttjas som kontor ska man nu rusta upp och bygga lägenheter. Oscar Properties har köpt lokalerna av Fabege och ska tillsammans med Thomas Eriksson Arkitekter (vars webbplats inte verkar funka) ordna lyxiga lägenheter, samt bygga radhus (?) nedanför fabriken, mot vattnet till.

Jag vandrade runt en del i fabriken innan projektet startade, och lokalerna var mycket nedgågna, men med hög potential. Högt i tak, stora rum, stora fönster osv.

Tyvärr finns knappt någon info om projektet att tillgå. Bra att fabriken utnyttjas, och att det blir en blandning av kontor och bostäder. Förhoppningsvis öppnar man för andra verksamheter också.

Är det någon som har tillgång till mer information? Vad planerar man för lägenheter? Jag antar att det bara blir större bostadsrätter, men det vore kul att veta mer. En tillbyggnad på taket hade ju också varit fint. Närområdet saknar ju urbanitet fullständigt, med det stora "torget" (trafikplats med döda ytor runt) vid tvärbanans station. Lite mer folk och några mindre byggnader i närheten kanske kan hjälpa till lite i alla fall.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Radhus
Det verkar ju.... inte sådär jättelysande..
Läge att ligga på med ett yttrande här när det blir så dags.
52 Inlägg
Jag tror tyvärr att det är för sent. På Oscar Properties hemsida verkar det som att allt redan är klart. Lägenhetsbyggandet är i alla fall i full gång, de röjer på som fan här i huset.
Mikael From
12 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Visst stämmer det att det ska bli radhus i Luma men det är inte hela sanningen. Radhusen kommer att ligga i de lägre befitliga delarna invid vattnet vilka inte får rivas. Det kommer att bli ett rätt tufft tillskott av bostäder i Sjöstan. Själv hade jag självklart sett att hela komplexet rivits och gett plats för något mer urbant men det lär ju inte ske på eoner. Att inreda bostäder i gamla industrilokaler tycker jag är ett kul grepp som ska premieras.
Albin Törnberg
52 Inlägg
Mikael:

Vad menar du med "de befintliga delarna"? Den lilla slänten ner mot vattnet. Jag har inget emot att man bygger där, det används ju inte. Men radhus känns så opassande bara.
Karl Zetterholm
34 Inlägg
Mikael:
Varför är det självklart att det borde rivas?
Jag tycker det verkar helt snurrigt.
Ibland är det tur att det finns K-märkningar som skyddar mot klåfingriga rivningsfingrar...
Profilbild
Erika N
122 Inlägg
Jag tror att det blir jättecoolt! En liten kontrast till det vita funkis-helvetet där ute. Har också kollat in Oscar Properties gamla grejer och det ser ganska fint ut.
Senast ändrad 7 augusti 2008 15:47
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Glas-"tornet" på Luma gillar jag starkt:

Nej, verkligen inte riva! Däremot får man gärna bygga till med lite glas o så för att shapa upp det urbana. Jag gillar när man använder gamla byggnader som bas men sedan utökar och bygger till dem.

Senast ändrad 7 augusti 2008 14:03
Profilbild
Erika N
122 Inlägg
Om ni har sett dett oerhört unkna programmet "Grannfejden" (el. likn.) på TV har ni kanske märkt att de använt just det glastornet som studio? Aschberg har där tillsammans med sina konfliktexperter suttit och diskuterat veckans fall.
Albin Törnberg
52 Inlägg
Strix television och ett par andra MTG-bolag sitter i huset. Och MTV flyttade hit för ett tag sen.
Profilbild
Erika N
122 Inlägg
Det ska bli åtta radhus och 50 bostadsrätter, allt från 1:or - 5:or. Försäljningsstart nu i oktober, då även en visningslägenhet ska vara klar. Inflyttning slutet av 2009.

Nu verkar Thomas Erikssons sajt funka igen. Dock inte mycket info att hämta där.

Lumafabriken

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter