Thomas Persson skrev:
Inne på liknande tanke, men jag skulle vilja redan nu ta hänsyn till slutmålet. Ska Stockholm fortsätta växa nästa sekel kanske man vill bygga
utåt medan denna tunnelbanelinje växer
inåt redan vid Rågsved. Jag föreslår därför att man överväger att efter Högdalen dra linjen mot den nya pendeltågstationen i den nya stadsdelen som sträcker sig ned mot viken i Magelungen. Därifrån kan man bygga vidare mot Kynäs eller Högmora i framtiden. Rågsved och Hagsätra då? Dessa stadsdelar ligger perfekt i linje för en tvärbana syd med Ormkärr (pendel) och Långbro mm västerut och jättebra utbyggnadsmöjligheter österut mot Sköndal och Skarpnäck österut
Håller med men ser ett problem med "villa-parken" söder om Hagsätra/Rågsved. Huddinge motsätter sig väl fortfarande(?) att det byggs tunnelbana i kommunen. Om jag inte missminner mig så är "kröken" pga att Huddinge motsatt sig t-bana, liksom den avhuggna fruängslinjen, men jag kan ha fel.
Men helt klart att det bör planeras för framtiden, inte samtiden.
Jag skissade upp
min idé om en ringlinje med Älvsjö-Hagsätra-Rågsved i tankarna förut, men uteslöt då en ny pendelstation vid Rågsved/Fagersjö (vet inte riktigt varför

)
Om jag skulle revidera min idé skulle Fagersjö T-station flyttas till pendellinjen med integrerad station och utbyggnad av stad strax norr om sjön.
Angående avståndet, höftar man på kartan från Rågsved till pendellinjen är det ca 400 m(förutsatt att det finns en ny nordlig upp-nedgång), och det kan jämföras med t.ex. bytet vid Mariatorget-Södra station, som är 300 m längs Swedenborgsgatan, kanske inte optimalt men långt ifrån olidligt.

Senast ändrad 29 oktober 2009 14:44