Charterresandet bygger på att resebyrån långt i förväg bokar hotellrum och hyr (chartrar) ett flygplan. Biljetterna säljs sedan långt i förväg och om de inte lyckas sälja allt så reas de sista platserna ut (s.k. sista minuten-resa). Om försäljningen går allt för dåligt i början av bokningsperioden kan hela resan ställas in. Därför kan vi nog räkna med att charteravgångarna går så gott som fulla.
Om vi gör tankeexperimentet att varje svensk i snitt åker på charter ungefär en gång vart femte år så innebär det följande:
- varje år åker ungefär två miljoner svenskar
- varje vecka åker ungefär 40 000 svenskar
- 40 000 svenskar är ungefär 0,4 % av befolkningen
- en regional flygplats som Kallax eller Romme har kanske 500 000 invånare i upptagningsområdet och 0,4 % av det är 2000 resenärer - per vecka.
Med 2000 resenärer per vecka, teoretiskt och potentiellt, så är det nog inte särskilt svårt att fylla ett par flygplan per vecka till olika destinationer även från mindre flygplatser.
Även om vi skulle anta att svensken åker på charter en gång per årtionde (ungefär som mitt snitt hittills i livet) så skulle underlaget bli 1000 resenärer per vecka och 500 000 invånare.
Reguljärflyget flyger under helt andra förutsättningar. De måste ha tätare tidtabeller (går det att ha färre än 1 avgång per vardag och ändå upprätthålla en attraktiv trafik?) och kan inte ställa in avgångar bara för att de inte har sålt alla platser. (Även om det ryktas att vissa flygbolag brukar få "tekniska fel" när bokningen gått dåligt...)
Anders