Herbert, Tingesten skrev:
Många (de flesta?) av Calatravas broar är just för den sortens trafik. Har inte kollat, är hängbroar avsevärt dyrare än andra brotyper när man snackar spann på 500 meter +?
Enligt vad som gällde för Öresundsbron, så måste din bro bli en Snedkabelbro. En hängbro skulle påverkas för mycket av de rullande tågen, men rätta mig om jag har fel. Öresundsbrons huvudspann är förresten 490 m, så att du får ett sammanhang på din spannlängd.
Absolut, jag gillar både den och nya Årstabron. Den här bron ska dock avbildas på tusentals olika vykort och turistbroschyrsomslag, så här måste det till en internationell arkitekttävling så att inte designen blir gjord av någon ingenjör på gatukontoret som tycker att råa betongfasader är snyggt och slitstarkt (tänk Essingeleden). Jag tror också att minnet lever kvar av Tjörnbrokatastrofen 1980 och att man är restriktiv med att tillåta bågbroar (som ju broar av Alviksbrontyp är en form av) som ligger så att fartyg kan kollidera med delar av dem, speciellt i en vältrafikerad hamn där båtar manövrerar mycket.
Jag tror vi är rörande överens om att vi inte vill ha någon ny Essingebro som landar på Djurgården, utan en vacker och unik och smal bro.
Om man höjer upp bron tillräckligt mycket så, gör inte bågformen så mycket; men jag förstår vad du menar... När det står att en bro har 25 meters segelfri höjd, så finns där ca 0,5-2 m säkerhetsmarginal vid medelhögvattenstånd, varierande med den förväntade "sjöhävningen", alltså vågverkan i området.
Nya Tjörnbron (snedkabelbro), kostade 157 milj, 1981; Alviksbron gick på 180 milj, 1998.
Jag misstänker att båtfolket har synpunkter... det här rör sig om Sveriges mest trafikerade farled trots allt och de tycker nog att det är trångt redan nu.
Nu är det så här att du och jag tänker broar på olika ställen, bild kommer någon gång framöver... Har beskrivit högre upp var jag tänkte mig min bro, men du har rätt särskilt brett är det inte.
Busenkelt i Photoshop, antingen Stroke under Editmenyn för att göra det permanent eller Stroke som lagereffekt om man vill kunna modifiera (såväl linjen som kantens tjocklek, transparens eller färg).
Tack så mycket!
Senast ändrad 7 november 2009 12:07