Utskrift från www.yimby.se
....

 > Allmänt

Ullareds kunder släpper ut 80 000 ton CO2 per år

Profilbild
Tore Kullgren
972 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Varuhuset Gekås i Ullared, som är aktuellt med en egen TV-serie, har 3,7 miljoner kunder per år. Deras genomsnittliga resväg är 15 mil i vardera riktning.

Om man räknar med att det i genomsnitt är två kunder per bil, att 90% av resenärerna reser i bensinbil, och att bilarna i genomsnitt släpper ut 160 gram koldioxid per kilometer, så kommer man enkelt fram till att det blir 80 000 ton per år.

Vägtrafik i hela Sverige släpper ut 17 (EDIT: Det stod 170) miljoner ton koldioxid per år. Kundtrafiken till Gekås (och då räknar man inte de anställdas pendlingstrafik, eller varuleveranserna) ger alltså upphov till en halv procent av Sveriges totala koldioxidutsläpp från vägtrafik.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 12 november 2009 10:08
David A
24 Inlägg
, Gick med: November 2008
Jasså. Men det går inte att avskaffa biltrafiken. Det här är ett problem som går att lösa genom miljövänligare bilar, inte urbanare stadsbyggnad skulle jag säga. Ingen vill nog se ett GeKås på sin back yard, det kan jag lova. Samtidigt verkar 3,7 miljoner människor varje år vilja se ett GeKås.
Daniel Andersson
62 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2009
@H G:
Jag får det till 160000 ton per år från Ullared om man antar en person per bil. Eller menar du att resvägen är 15 mil fram och tilbaks? Men det är nog troligt att många åker tillsammans på denna typ av resa (och det går bussturer) så din siffra kanske är rimlig.

Men 80k av 170M är en halv promille, inte en halv procent. Visst kan man tycka det är mycket, men med tanke på antalet besökare är det inte helt orimligt. Även om man kan tycka olika on värdet med den typen av helgresor till destinationer på landsbygden, är det rimligen ändå pendlingsresor (och andra kortare resor) i (stor)stadsområden som utgör den största delen och är förknippad med de största olägenheterna (men också nyttan) av biltrafiken.

Vill man komma åt utsläppen av koldioxid är jag skeptisk till att subjektivt utse olika poster som 'onödiga' och brännmärka dem. Att informera om den ekonomiska och ekologiska kostnaden av denna typ av resor är förstås inte fel; kanske kommer då fler åka tillsammans, eller åka färre gånger per år tex.
Snarare bör man då använda generella metoder. Utveckla alternativen (tex elbilar eller kolfria bränslen som väte och ammoniak), och höj kostnaden för koldioxidutsläpp om det behhövs som styrmedel.
Senast ändrad 12 november 2009 10:17
Profilbild
Tore Kullgren
972 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Den genomsnittliga Ullaredskunden bor 15 mil bort, och åker alltså 30 mil för att handla. Som sagt räknar jag med två kunder per bil.

Svensk vägtrafik släpper ut 17 miljoner ton CO2 per år, vilket jag räknade med, fast jag råkade skriva 170 miljoner.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Relay .
6 Inlägg
Ort: Växjö, Gick med: December 2009
David A skrev:

Jasså. Men det går inte att avskaffa biltrafiken. Det här är ett problem som går att lösa genom miljövänligare bilar, inte urbanare stadsbyggnad skulle jag säga. Ingen vill nog se ett GeKås på sin back yard, det kan jag lova. Samtidigt verkar 3,7 miljoner människor varje år vilja se ett GeKås.

Inte alla tycker det är idioti att köra en lång sträcka bara för att handla. Men så blir det i ett glesbefokat Sverige fullt med rädda bönder och gnälliga rättshaverister till bakåtsträvare.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Problemet kommer nog att lösa sig åtminstone delvis med peak oil. Det blir helt enkelt för dyrt att köra bil i onödan.

Och tro inte på nya fantastiska energilösningar - energin ska utvinnas också. Det fantastiska med oljan, som har gjort att vi har kunnat slösa med den, har ju varit att dess EROEI (energy return on energy input) har varit så fantastisk hög - fem till tio gånger högre än allt annat med undantag för vattenkraft. Olja har helt enkelt varit en unikt välpackad energi.

Oavsett hur mycket energi det finns i solkraft, vågkraft etc etc etc måste den alltså utvinnas. Och ju mer energi man måste stoppa in i den processen desto dyrare blir den.
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
De har över fyra miljoner kunder om året. Så det finns uppenbarligen en brist på bra shopping i stadskärnorna i sydvästra Sverige. De har inte ens några riktigt stora tätorter därnere. Det är nog väldigt svårt att åtgärda.

Man kanske borde bygga ett järnvägsspår från Varberg till varuhuset så att man kunde köra tågcharter.
__________________
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

De har över fyra miljoner kunder om året. Så det finns uppenbarligen en brist på bra shopping i stadskärnorna i sydvästra Sverige. De har inte ens några riktigt stora tätorter därnere. Det är nog väldigt svårt att åtgärda.

Man kanske borde bygga ett järnvägsspår från Varberg till varuhuset så att man kunde köra tågcharter.


Ullared är inte ett vanligt externt köpcentrum utan är snarare att jämföra med Barkarby, dvs. ett unikt koncept som lockar besökare från en stor del av Sverige. Barkarbys koncept är lagerutförsäljning av märkeskläder, Ullareds extrem lågprisförsäljning av allt möjligt. Ingetdera koncepten finns i en vanlig stad eller ett vanligt köpcentrum och både Barkarby och Ullared har därför ett upptagningsområde som vida överstiger det normala. Barkarby har ett upptagningsområde med minst 20 mils radie (och när konkurrenterna Arlandastad och Södertälje Syd lades ned hette det att en dylik outletby behöver ett upptagningsområde om minst 2,5 miljoner invånare för att bära sig) och Ullareds upptagningsområde sträcker sig minst 50 mil bort. (Skillnaden i upptagningsområde beror förmodligen på att shoppingturism med övernattning är en integrerad del av servicen i Ullared medan den nästan saknas i Barkarby. Möjligen är det också så att Barkarbys kunder inte är campingtypen, men det skulle inte förvåna mig om även Barkarby är ett viktigt turistmål för långväga Stockholmsturister och har ett upptagningsområde med 40-50-mils radie.)

Förekomsten av sådana extremt specialiserade köpcentrum har alltså väldigt lite att göra med handelsstrukturen i närområdet utan mer om att etablera sig först och bli störst, eftersom ett land av Sveriges storlek inte kan härbärgera mer än ett, eller möjligen två, sådana. Mycket riktigt så finns ingenstans i Sverige några konkurrenter till varken Ullared eller Barkarby, trots att det ena funnits i över 40 år och det andra i över 10 år, vilket i köpcentrumsammanhang är att betrakta som evigheter. För ungefär 10 år sedan fanns långt framskridna planer på att etablera en outletby för märkeskläder utanför Landskrona, men det faktum att den inte blivit verklighet ens i det expansiva sydvästra Skåne kan vara ett tecken på att det bara får plats ett sådant köpcentrum i Sverige.

Anders
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Du menar att folk åker ända från Göteborg, ända från Malmö? Jag tycker att det finns tillräckligt med utbud i Linköping av varor som är av så kass kvalitet att jag nästan skulle vilja ha betalt för att bära hem dem, men jag underskattar nog dragningskraften av en massa skräp på samma ställe.

Som sagt: järnvägslinje? Det behövs bara 25-30 km enkelspår från västra stambanan.
__________________
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Om inte spår till Ullared behövs för shoppingturisterna (svårt att få med sig hem allt på tåget) så kanske ett enkelspår vore en bra lösning för godstransporterna till Ullared? Visserligen är det personbilarna mellan affär och hem som är den långt mest nersmutsade delen av vägen för nästan alla varor, men en liten förbättring vore det väl med förre lastbilar på vägarna?
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm

Senast ändrad 3 januari 2010 18:38
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Ja kanske det. Om de kan köpa in hela järnvägsvagnar med varor och sedan använda vagnarna som lager under några dagar så kanske det skulle vara ekonomiskt. Vet inte vad det kostar att ha en järnvägsvagn stående.

Det är nog inga problem att ta med varor på chartrade persontåg. Bara att hänga på en bagagevagn, som man gjorde förr i tiden. Problemet är som vanligt de sista fem-tio kilometrarna mellan järnvägsstationen och hemmet. Om man tar en minibuss-taxi sista biten så har man väl förlorat mycket av det som man har sparat på att köpa varorna, antar jag.
__________________
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Du menar att folk åker ända från Göteborg, ända från Malmö? Jag tycker att det finns tillräckligt med utbud i Linköping av varor som är av så kass kvalitet att jag nästan skulle vilja ha betalt för att bära hem dem, men jag underskattar nog dragningskraften av en massa skräp på samma ställe.


O ja. Minst. 50 mils radie är bara vad jag _vet_, det kan vara mer. Har du inte märkt det förut så beror det på att du rör dig i fel kretsar. Linköping är dessutom inte längre bort än att man borde kunna åka till Ullared över dagen.

Anders
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Apropå långväga resenärer till Ullared: Swebus startar busslinjer från Malmö och Göteborg. http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=5253..
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Take (Knol) Aanstoot
28 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Juni 2011
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Du menar att folk åker ända från Göteborg, ända från Malmö? Jag tycker att det finns tillräckligt med utbud i Linköping av varor som är av så kass kvalitet att jag nästan skulle vilja ha betalt för att bära hem dem, men jag underskattar nog dragningskraften av en massa skräp på samma ställe.


Jag känner åtminstone en handfull linköpingsbor som åker till gekås nån gång om året för att släpa hem lågpriswhatever.

 > Allmänt
Ullareds kunder släpper ut 80 000 ton CO2 per år

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8632 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Hjälp! Jag håller på att bli en Nimby!
8 Oktober 2020 19:07 av Trevor Bower
Politikerveckan Järva
8 Oktober 2020 19:06 av Trevor Bower
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter