Martin Ek skrev:
Hittills är nog förslag 6 det som ligger mig närmast om hjärtat. Detta pga två orsaker. Den första och viktigaste är att den gör så att ingen t-banelinje har fler än 2 grenar, vilket i sin tur möjliggör högre turtäthet i söderort. Den andra orsaken är att den ger oss ännu en sationer med möjlighet till byte mellan alla linjer. Ifall man slipper rullband och istället lägger blåa i nära anslutning till röda/gröna, kanske det till och med blir bättre omstigningsmöjlighet än vid centralen. Dessutom vore det troligt att man i denna plan bygger rulltrappor nedåt från båda plattformarna vid slussen, så att man inte behöver gå upp via spärrarna vid byte mellan de två redan befintliga plattformarna.
Håller helt med om att det har ett stort egenvärde att omstigningarna blir snabba och enkla. Det är egentligen ett suveränt system vi har på TUB 1 och 2 - alla linjer borde ha minst två parallella stationer med en station för båda riktningarna på tvärs-över-plattformen-linjen.
Jag skrev i bildtexten till alternativ 6 att station Slussen kan läggas "så grunt som 10-20 meter under markytan" - det finns givetvis inget hinder för att lägga den vid eller t o m över markytan heller, om övriga installationer tillåter (Saltsjöbanan, Katarinagaraget). Idealet vore ju om stationerna låg parallellt i två olika plan, med rulltrappsförbindelse från perrong till perrong, som TCE 1 och 2. Snedvinkel funkar också men då får förstås bara en rulltrappa plats.
Hur djupt ligger blåa vid centralen i dag?
Leos siffra är korrekt, -23,80.
Här finns en lista.
Patric Nilsson skrev:
Den bör finnas på KB i Humlegården, om den inte blivit stulen förstås.
Tack för tipset, borde ha tänkt på det.
Skulle föredra Blårött banbyte 2 med ändringen att Station Djurgården ligger ligger under vattnet mellan Skeppsholmen och Djurgården så att man kan ha en uppgång mot Moderna Museet också.
God tanke, och fullt genomförbar.
Gustav Svärd skrev:
vilket får mig att tänka tanken att dra banan i en lite förlängd version av Alternativ 5:
>-Kungsan-Skeppsholmen/Djurgården-(stor sväng)-Vikingterminalen-Folkungagatan-Medis-Mariatorget-<
Vad jag fortfarande saknar då är kontakt med Södra Station. Vilket får mig att minnas min gamla idé om att förlänga Saltsjöbanan dit från Slussen, eller varför inte lägga Blåas Medis-station med sin östra ände vid Grönas station och västra änden mot Södra Station? fast då blir det ju knas med Mariatorget.
Ja, jag var lite inne på den tanken också, fast det är ju trots allt närmare 500 meter mellan Medis och Södra, så det blir långa rullband, men funkar det på flygplatser så... Saltsjöbanan till Södra Station är en intressant idé, bygget borde kunna samordnas med nya tunneln till Slussen. Tunneln måste dock korsa både TUB 1 och TUB 2 (två gånger) samt Citytunneln, stambanetunneln och Söderledstunneln.
Anders Anttonen skrev:
Åh, Herbert, vad jag älskar dina linjekartor!
Du verkar vara samma linjekarts-"bög" som jag.
Vi har en ännu "värre" linjekartsritare; Robert Schwandl från Berlin.
Han är dessutom förläggare. Hans sida heter urbanrail.net
Jag hjälpte honom lite med hans bok "U-Bahnen in Skandinavien" med Stockholms- och Helsingfors-kapitlen. Jag informerar honom kontinuerligt vad som händer i Stockholm.
Tack för infon (och berömmet)! Den sajten fick bokmärke direkt.
Niklas Öhrström skrev:
En fråga som inte hör till denna frågan: Du verkar sitta på en del uppgifter om geologiska förhållanden.
I en annan tråd har jag slängt ut en frågan om hur det ser ut på Ulvsundasjöns botten. Är det berggrund, dy eller något annat? Har du koll på det?
Tyvärr inga specialistkunskaper här, min info är huvudsakligen bara framgooglad. Stockholm Vatten har en bra sajt med bottenkartor (Ulvsundasjön
här) och har även info om bottenförhållanden. SGU har info om geologin, men tar grymt betalt för den än så länge. (Intressant tråd förresten, ska läsa den grundligt).