Utskrift från www.yimby.se
....

> Infrastruktur

Utbyggnad av TUB 3: De åttio alternativen

Sida 11 av 20
Martin Ek
302 Inlägg
Den största fördelen med det senaste förslaget tycker jag är att man får ner mycket av tunnelbanan i Söderort i tunnel. Detta öppnar upp för mycket nya möjligheter, man skulle väl exempelvis kunna lägga de nya spåren i mitten av en gata, och sedan få igång förtätningen av söderort ordentligt. Spårväg är väl också betydligt mycket enklare att komma över än t-bana, då man kan ha bommade övergångar, vilket i sin tur leder till att det hinder som t-banan idag utgör i söderort försvinner.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Dagens variant:

Utbyggnad av TUB 3: Spårvägsrenässans + Skarpnäcksoptionen B

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Om TUB 3 tar över Skarpnäcksgrenen istället för Hagsätragrenen täcks samtliga stationer med 6000+ resande in, alltså även Kärrtorp och Hammarbyhöjden. Nackdel: Ingen omstigningsmöjlighet mellan TUB 1 och TUB 3 söder om Slussen.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Spårvägsrenässans + Farsta Blå

Stationer med under 6000 påstigande återkonverteras även här till spårväg medan nya tunnlar byggs för tunnelbanan som ger ytterförorterna snabbare förbindelse med innerstaden. Genom att korsa blå och grön linje vid Blåsborg uppnås omstigningsmöjlighet mellan systemen. TUB 3 tar i den här varianten över Farstagrenen medan den inverterade Hagsätragrenen förblir en del av TUB 1. Station Globen behålls medan station Kärrtorp nybyggs i ytligt underjordsläge. Den återuppståndna Örbybanan korsar över tunnelbanan på befintlig eller ny bro väster om station Globen och ansluter antingen till Tvärbanan eller till Gullmarsplan via Årstas gatunät.

EDIT: glömde kryssen igen, fixat.
Senast ändrad 15 januari 2010 14:50
Profilbild
Dan Edholm
152 Inlägg
Här finns visst överlapp med planerna för Spårväg syd. Kanske värt att föra ihop de diskussionerna. Jag gillar förslaget med tunnelbana till Älvsjö, via Årstafältet. Det möjliggör för helt annan exploatering för Årsta och är viktigt för att undvika en situation likt den vid Norra station.

En kostnadsaspekt är också viktig. Vi kan inte bygga hur mycket spår som helst. Att en del T-stationer idag har för lite på- och avstigning behöver inte betyda att de alltid kommer ha det. Förtätningar av dessa områden är troligtvis billigare än att dra en massa nya spår till mer täta områden. Jag föreslår att T-bana ligger kvar där den redan ligger och att Spårväg Syd får uppgiften att samla ihop linjerna söder om Tvärbanan, och också nå ut till Tyresö.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Dan Edholm skrev:

En kostnadsaspekt är också viktig. Vi kan inte bygga hur mycket spår som helst. Att en del T-stationer idag har för lite på- och avstigning behöver inte betyda att de alltid kommer ha det. Förtätningar av dessa områden är troligtvis billigare än att dra en massa nya spår till mer täta områden. Jag föreslår att T-bana ligger kvar där den redan ligger och att Spårväg Syd får uppgiften att samla ihop linjerna söder om Tvärbanan, och också nå ut till Tyresö.

Jag håller helt med om detta. Det är bättre att förtäta smart än att gradera ned den spårburna kollektivtrafiken för så stora områden. Mitt favvo-alternativ (Blå delar sig i efter Sofia och tar Farstagrenen) måste (självklart) komineras med en fullt utbyggd Tvärbana Syd (Skarpnäck-Skärholmen-..) och med tiden kanske en Tvärbanelinje som ligger mellan dagens och Syd?
1366 Inlägg
Dan Edholm skrev:

Här finns visst överlapp med planerna för Spårväg syd. Kanske värt att föra ihop de diskussionerna. Jag gillar förslaget med tunnelbana till Älvsjö, via Årstafältet. Det möjliggör för helt annan exploatering för Årsta och är viktigt för att undvika en situation likt den vid Norra station.
Sant. Jag har valt att helt bortse från Spårväg Syd-diskussionen här så att konceptet ska bli så klart som möjligt. För att få en fortsättning på de konverterade TUB-grenarna har jag bara dragit dem till de mest logiska platserna, Örby/Älvsjö/(Telefonplan) och Sköndal/Skarpnäck, men jag är medveten om att just de sträckningarna diskuterats för delar av Spårväg Syd.

Kom ihåg att det är l å n g t till Tyresö C, ca 7-8 km från Skarpnäck. Pendeltågsavstånd snarare är spårväg alltså, och antalet invånare är också mer pendeltågs- eller tunnelbanemässigt. Idag åker de allra flesta av dem motorvägsbuss till Gullmarsplan och de skulle få en direkt försämring i restid med spårvagn.

Själva anläggningskostnaden för tub i ytläge och spårväg är väl också i stort sett densamma, i alla fall om man som här drar spåret parallellt med en motorväg genom en skog. Enda problemet med tubalternativet är att det medför antingen en tvär knix mellan Skarpnäck och Flatenreservatskorridoren, eller också en tunnel under samma område. Eller så bygger man helt enkelt en ny bana och låter den komma in västerifrån, som i alternativet som presenteras imorgon. Nya banor kostar mycket pengar men öppnar också många möjligheter.
Profilbild
Dan Edholm
152 Inlägg
Ang Tyresö

Jag köper att Tyresö borde ha mer P-tågsmässiga kommunikationer. Man kan förlänga T-banan från Skarpnäck mot Tyresö i ytläge och låta Spårväg Syd angöra Skarpnäck som ändhållplats för byte. Det alternativet kan jämföras med alternativet Spårväg Syd till Tyresta och då Tyrestaborna byter till t-bana i Skarpnäck.
Senast ändrad 15 januari 2010 18:03
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
En faktor som talar till Tyresöspårvägens fördel är förstås att Tyresö C är ganska stort. Om man får, säg, femton spårvägshållplatser för samma pris som en tub-station så skulle de flesta Tyresö C-bor (inklusive Krusboda) kunna få en på kort gångavstånd vilket skulle kompensera att vägen genom Flatenskogen tar några minuter längre tid med spårvagn.

Men så är det ju det där med byte... med spårvagnsalternativet blir det ju egentligen ingen skillnad mot dagens motorvägsbuss mer än att man byter vid Skarpnäck istället, en station med väsentligt mindre trafik än Gullmarsplan. Nej, det är nog dags för en direkt spårförbindelse med stan.
Profilbild
Dan Edholm
152 Inlägg
Fast med Spårväg Syd från väster, fortsättning mot öster och tunnelbana till stan kommer nog Skarpnäck få den roll som Gullmarsplan har idag. Bussar till Skogås/Trångsund, eller spårbunden koppling till Haninge/Handen/Jordbro kommer anlägga här. Det skapas en knutpunkt med allt vad det innebär; förtätning, affärer, service osv.

Trafiken blir inte tätare med tunnelbana hela vägen, eftersom samma gren ändå ska försörja samma klienter. Mellansteget med Spårväg Syd gör det väsentligt lättare att arbeta i länets sydvästra delar (t ex Flemingsberg, Skärholmen/Kungens kurva) för de som bor i Tyresta. Lägg sedan till fördelarna för alla andra på Södertörn som får en tvärförbindelse. Tyresta är inte något metropol, bara ett hyffsat tätbefolkat område i länet som man kan tycka bör ha tillgång till spårbunden kollektivtrafik. Det finns områden i Södertälje som har mer trafik än vissa vi diskuterar här, ska de också ha spår?
Senast ändrad 15 januari 2010 23:50
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Dan Edholm skrev:

Fast med Spårväg Syd från väster, fortsättning mot öster och tunnelbana till stan kommer nog Skarpnäck få den roll som Gullmarsplan har idag. Bussar till Skogås/Trångsund, eller spårbunden koppling till Haninge/Handen/Jordbro kommer anlägga här. Det skapas en knutpunkt med allt vad det innebär; förtätning, affärer, service osv.

Trafiken blir inte tätare med tunnelbana hela vägen, eftersom samma gren ändå ska försörja samma klienter. Mellansteget med Spårväg Syd gör det väsentligt lättare att arbeta i länets sydvästra delar (t ex Flemingsberg, Skärholmen/Kungens kurva) för de som bor i Tyresta. Lägg sedan till fördelarna för alla andra på Södertörn som får en tvärförbindelse. Tyresta är inte något metropol, bara ett hyffsat tätbefolkat område i länet som man kan tycka bör ha tillgång till spårbunden kollektivtrafik. Det finns områden i Södertälje som har mer trafik än vissa vi diskuterar här, ska de också ha spår?

Svar ja! Men det får bli i en annan tråd.

Vi har då, förutom nollalternativet (motorvägsbuss till Gullmarsplan), två huvudalternativ för Tyresö C:
• Spårvagn till Skarpnäck och vidare västerut mot Flemingsberg, med bytesmöjlighet till t-bana för dem som ska in till stan
• Tunnelbana hela vägen till stan, med bytesmöjlighet i Skarpnäck för dem som ska västerut mot Flemingsberg.
Det är rimligen, iaf för överskådlig tid, en majoritet som ska in till stan så det är den trafikantgruppen som bör prioriteras och inte bestraffas i onödan med byten. Dessutom kommer nog Skarpnäcksborna att slåss med näbbar och klor mot den där bussterminalen...
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Herbert:

Dina förslag är roliga att läsa. Fortsätt att ladda upp dem.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

Herbert:

Dina förslag är roliga att läsa. Fortsätt att ladda upp dem.

Tackar! Vi har inte ens sett hälften ännu...

Spårvägsrenässans + blå Farsta via Skarpnäck

TUB 1-sträckor där stationerna har under 6000 påstigande konverteras tillbaka till spårväg och Örbybanan återskapas. TUB 3 tar över återstoden av såväl Farsta- som Skarpnäckgrenen. Hagsätragrenen förblir en TUB 1-gren men vänds enligt Inverterad Hagsätra-optionen. TUB 1 får också en gren mot Tyresö som kan läggas i ytläge parallellt med motorvägen i den smala korridoren genom Flatenreservatet, något som inte är möjligt med Skarpnäcksgrenen.

Två tredjedelar av tunneln mellan Gullmarsplan och Skarpnäck kan byggas i öppet schakt (under Arenavägen och Gamla Tyresövägen) om så önskas.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Här är den sista varianten av Spårvägsrenässans på ett tag:

Spårvägsrenässans + grön Farsta/Tyresögaffel

TUB 1-sträckor med underutnyttjade stationer konverteras tillbaka till spårväg både söder om Gullmarsplan och väster om Alvik, och spåren kopplas samman via en bro mellan Axelsberg och Bromma. Farsta- och Skarpnäcksgrenarna slås ihop och förses med en avgrening mot Tyresö C söder om Bagarmossen vilket möjliggör utnyttjande av Flatenreservatskorridoren. TUB 3 tar över Hagsätragrenen enligt Inverterad Hagsätra-optionen.
L-Å H
115 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen (Nybohov)), Gick med: Augusti 2008
Jag gillar tanken på en förbindelse mellan Tvärbanan och Telefonplan, via E4:ans sträckning. Vill då ha en station på en överdäckad Essingeled mitt mellan Nybohov och Aspudden. (Skulle hamna mycket nära min bostad.) Skulle också avlasta den tidvis mycket överbelastade Nybohovshissen.

För övrigt så är det många intressanta förslag du kommer med, Herbert.
Senast ändrad 19 januari 2010 13:01
Michael Lindgren
34 Inlägg
Såhär hade jag tänkt tunnelbanenätet söder:

Gjorde den nyss, och tyckte det blev ett fint nät Tvärbanefärgerna är spårväg, resten tunnelbana. Älskar att rita tunnelbanenät, men kanske inte är lika bra på att komma på reella lösningar som är samhällsekonomiska, men dessa är linjerna jag tänkte mig:

L10/11 Hjulsta/Akalla - Nacka/Farsta Strand
L13/14 Norsborg/Fruängen - Ropsten/Mörby Centrum
L15/16 Värtahamnen - Älvsjö/Hökarängen (fr Värtahamnen ner till Nacka kanske?)
L17/18 Hässelby Strand - Älvsjö/Tyresö

S1 Kärrtorp - Hökarängen
S2 Skärholmen - Hökarängen

TB1/2: Sickla - Solna/Sollentuna
Michael Lindgren skrev:

Såhär hade jag tänkt tunnelbanenätet söder:

(Linjekarta, se ovan)

Gjorde den nyss, och tyckte det blev ett fint nät Tvärbanefärgerna är spårväg, resten tunnelbana. Älskar att rita tunnelbanenät, men kanske inte är lika bra på att komma på reella lösningar som är samhällsekonomiska, men dessa är linjerna jag tänkte mig:

L10/11 Hjulsta/Akalla - Nacka/Farsta Strand
L13/14 Norsborg/Fruängen - Ropsten/Mörby Centrum
L15/16 Värtahamnen - Älvsjö/Hökarängen (fr Värtahamnen ner till Nacka kanske?)
L17/18 Hässelby Strand - Älvsjö/Tyresö

S1 Kärrtorp - Hökarängen
S2 Skärholmen - Hökarängen

TB1/2: Sickla - Solna/Sollentuna

Snyggt. Har försökt överföra förslaget till formatet jag använder själv så det ska bli lätt att jämföra, säg till om jag missförstått något:

Problemen jag ser är följande:

• Inga stationer på östra Södermalm eller Hammarby Sjöstad trots fyra (fem) nya grenar och ett helt nytt tubsystem
• Gul linje passerar inte City (smaksak, jag vet, men fråga t ex Hagsätraborna vad de tycker om att tvingas byta)
• Svår spåromläggning vid Gullmarsplan - skulle man kunna tänka sig att låta grön linje köra på som vanligt på Hagsätra- och Farstalinjerna och istället dra gul till Älvsjö och Tyresö?

Måluppfyllnad enligt kriterierna här: 70-75% beroende på hur länge TUB 1 måste vara stängd söder om Gullmarsplan för spårarbetet. Om någon av banorna tar en sväng över östra Södermalm och banbytet läggs på hyllan blir måluppfyllnaden 90%, eller 100% om man tycker Citykontakten är oväsentlig.
Michael Lindgren
34 Inlägg
1) Hade tänkt Att gul linje skulle åka på de nuvarande Skärmarbrink-spåren med station även i Skanstull, Hornstull och Marieberg (kanske onödig sträckning?). Även Värtabanan kan ju användas i och för sig och då kanske dras genom city på nåt annat sätt. Jag tycker inte att det är relevant att gul linje går genom city då den ändå passerar Västra Söder samt Fridhemsplan. Dessutom går även pendel i närheten.

2) Hade tänkt blå linjens sträckning ungefär Sofia-Slussen-Kungsträdgården, men skissade lite dåligt!

3) Gul till Tyresö låter också som en klokare idé faktiskt

4) Annars hade jag skissat annorlunda men du förändrade det till det bättre ;)

Senast ändrad 19 januari 2010 23:29
Profilbild
Dan Edholm
152 Inlägg
Den gula linjen ovan ligger alltså ett par hundra meter från befintliga spår, missar mirakulöst nog Odenplan och de områden man (kanske) hellre skulle vilja se utbyggd med spårbunden kollketivtrafik, eftersom de saknar detta och ska bebyggas. Finns det någon som på allvar menar att det finns pengar till nya tunnlar in absurdum skulle jag lättsamt men ändå seriöst yttra: "varför gå över ån för vatten"...
Senast ändrad 20 januari 2010 00:51
Michael Lindgren
34 Inlägg
Gjorde en (mycket) snabb lite noggrannare skiss som är mycket felaktig på vissa sträckor som jag bara drog (man förstår hur jag tänkt det), men på de viktigare tror jag det går fram.

Dan Edholm skrev:

Den gula linjen ovan ligger alltså ett par hundra meter från befintliga spår, missar mirakulöst nog Odenplan och de områden man (kanske) hellre skulle vilja se utbyggd med spårbunden kollketivtrafik, eftersom de saknar detta och ska bebyggas. Finns det någon som på allvar menar att det finns pengar till nya tunnlar in absurdum skulle jag lättsamt men ändå seriöst yttra: "varför gå över ån för vatten"...

"Älskar att rita tunnelbanenät, men kanske inte är lika bra på att komma på reella lösningar som är samhällsekonomiska [...]" skrev jag. Hoppas du inte är lika dryg i riktiga livet.

> Infrastruktur
Utbyggnad av TUB 3: De åttio alternativen

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9597 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky