Michael Lindgren skrev:
Såhär hade jag tänkt tunnelbanenätet söder:
(Linjekarta, se ovan)
Gjorde den nyss, och tyckte det blev ett fint nät

Tvärbanefärgerna är spårväg, resten tunnelbana. Älskar att rita tunnelbanenät, men kanske inte är lika bra på att komma på reella lösningar som är samhällsekonomiska, men dessa är linjerna jag tänkte mig:
L10/11 Hjulsta/Akalla - Nacka/Farsta Strand
L13/14 Norsborg/Fruängen - Ropsten/Mörby Centrum
L15/16 Värtahamnen - Älvsjö/Hökarängen (fr Värtahamnen ner till Nacka kanske?)
L17/18 Hässelby Strand - Älvsjö/Tyresö
S1 Kärrtorp - Hökarängen
S2 Skärholmen - Hökarängen
TB1/2: Sickla - Solna/Sollentuna
Snyggt. Har försökt överföra förslaget till formatet jag använder själv så det ska bli lätt att jämföra, säg till om jag missförstått något:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Problemen jag ser är följande:
• Inga stationer på östra Södermalm eller Hammarby Sjöstad trots fyra (fem) nya grenar och ett helt nytt tubsystem
• Gul linje passerar inte City (smaksak, jag vet, men fråga t ex Hagsätraborna vad de tycker om att tvingas byta)
• Svår spåromläggning vid Gullmarsplan - skulle man kunna tänka sig att låta grön linje köra på som vanligt på Hagsätra- och Farstalinjerna och istället dra gul till Älvsjö och Tyresö?
Måluppfyllnad enligt kriterierna
här: 70-75% beroende på hur länge TUB 1 måste vara stängd söder om Gullmarsplan för spårarbetet. Om någon av banorna tar en sväng över östra Södermalm och banbytet läggs på hyllan blir måluppfyllnaden 90%, eller 100% om man tycker Citykontakten är oväsentlig.