Rasmus Öhrstig Bratt skrev:
Herbert, jag vill inte svära i kyrkan eller kapa din tråd, men ditt kartritande har fått mig att tro att pengarna gör mer nytta på annat håll.
Nej, jag bara skojade. Men allvarligt talat så skulle jag vilja se alternativ där linjen mellan Kungsträdgården-Slussen-Sofia-Sickla är en tunnel med kortare stationer (typ 60-90 meter) som trafikeras av Tvärbanan och Saltsjöbanan. Blir det billigare att bygga? Hur kan linjen fortsätta från Kungsträdgården och norrut?
Hm, det var en ny tanke. Tror inte själva tunneln blir billigare bara för att man kör spårvagnar i den, och sedan ska man ju ha upp dem till ytan igen vid Kungsträdgården, och det blir inte heller billigt - eller menar du att hela T-blå ska nergraderas till spårväg? Fortsättningen ut till Saltis blir naturligtvis billigare på samma banvall och det finns ju redan beslut på att göra om den till spårväg men som jag har förstått det är inte Nackaborna odelat entusiastiska över det.
Vi diskuterade lite kort att dra nya Saltsjöbanan-tunneln (som ändå ska byggas) i en
böj så att man kan göra Folkungagatan till en station på den linjen. Baktanken var förstås att det hela skulle uppgraderas till tunnelbana så småningom, som skedde med de övriga Söderspårvagnslinjerna.
Edit: Från Sickla skulle man kunna bygga planskild bana i ytläge som följer Värmdöleden ända ut till Gustavsberg. Det finns gott om plats.
Edit2: Det är fin geometri på Värmdeöleden också. Hur snabba spårvagnar finns det?

Upp till 100 knyck har jag hört, men det finns nog andra som studerat den frågan bättre. Om vi snackar höga hastigheter så har Nacka kommun undersökt möjligheten att dra en
pendeltågslinje där, och personligen tycker jag det är en rätt bra idé med tanke på de långa avstånden mellan stationerna öster om Nacka Strand.
Tekniskt sett inte en utbyggnad av TUB 3 men relevant nog för att få ett löpnummer bland de nittio i alla fall:
36. Pendeltågsalternativet

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
En ny pendeltågsgren byggs i tunnel från strax söder om Årstabron. Stationstätheten blir väsentligt större än på en vanlig pendeltågslinje. Linjen kan fortsätta mot Gustavsberg på sikt. En gren mot Saltsjöbaden är också tänkbar som ersättare för Saltsjöbanans mer perifera delar.
Fördelar: Inga nya förbindelser över Saltsjö-Mälarsnittet behöver byggas. Högre hastigheter gör utbyggnad österut mer realistisk.
Nackdelar: Södermalms tunnelbanebehov tillgodoses inte. Sämre omstigningsmöjligheter än med övriga alternativ. Station Gullmarsplan blir extremt djup.
Varianten som Nacka kommun skisserat:
Nackapendeln (+ Tyresö C)

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Nackas kollektivtrafikbehov tillgodoses genom en ny pendeltågslinje med avgrening strax söder om Söderströmstunneln. Banan följer i huvudsak Värmdöleden i ytläge och antalet stationer är väsentligt lägre än något av de övriga spåralternativen. Som en bonus kan en gren dras öster om Nackareservatet till Tyresö C.
Tyresögrenen finns inte i studien men väl en möjlig koppling norrut via Centralen till den föreslagna nya pendeltågsbanan Roslagspilen.