Dan Edholm skrev:
Hmm. Inte så dumt kanske. Grön Hammarbygren skulle kanske kunna gå på bro ihop med GC-trafik mellan Sofia och Sjöstaden. Ligger ju ytligare vilket får andra redan nämnda fördelar. Frågan är om trafiken mot Gullmarsplan tunnas ut, vilket kan hindra stadsutvecklingen där. Skärmarbrink tar över lite av Gullmarsplans nod-funktion vilket kanske inte är helt önskvärt.
En bro över Hammarbysjön skulle vara trevligt, och varför inte i så fall även utnyttja den för spårvagn. Ett problem är att den måste vara antingen rätt hög eller öppningsbar med tanke på båttrafiken.
Men man behöver inte vänta på Österleden för att dra om gröna linjen. Man kan ju också tänka sig att etappvis dra en ny linje (kanske till del baserad på Saltsjöbanan) i öst-västlig riktning över Södermalm (bl a via Medis) och vidare mot Fridhemsplan, Norra station, sedan mot Solna och/eller mot Värtan. Kan bli ring i samband med Österleden, då man även drar ner blå antingen för att förstärka Nacka och/eller östra Södermalm och/eller någon av grenarna på gröna och/eller Årsta/Östberga/Älvsjö.
Har lekt lite med tanken på en renodlad TUB 1-lösning, delvis ungefär som den du beskriver:
40. Grön splitt

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
TUB 1 delas i en nord- och en sydgående gren vid Kristineberg. Den södra delas i en Nackagren och en Hagsätragren enligt ursprungsplanen. Var tredje tur på den befintliga Hässelbygrenen går söderut. Motsvarande tredjedel av turerna norrut får slutstation vid Fridhemsplan.
Fördelar: Ingen östlig Saltsjö-/Mälarsnittsförbindelse behöver byggas.
Nackdelar: Obefintlig Citykontakt för ett stort antal resande. TUB 1 avlastas inte fullständigt men utrymme för en Karolinskagren skapas.
EDIT: Missade det först, men det här alternativet ska egentligen ha 10 minuspoäng till för att det inte finns möjlighet till direktbyte till TUB 3 någonstans på den nya sträckan.
EDIT 2: Och 10 minus till för bristen på 10-vagnarskapabilitet...
Senast ändrad 2 februari 2010 10:06