Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Utbyggnad av TUB 3: De åttio alternativen

Sida 14 av 20
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Dan Edholm skrev:

Hmm. Inte så dumt kanske. Grön Hammarbygren skulle kanske kunna gå på bro ihop med GC-trafik mellan Sofia och Sjöstaden. Ligger ju ytligare vilket får andra redan nämnda fördelar. Frågan är om trafiken mot Gullmarsplan tunnas ut, vilket kan hindra stadsutvecklingen där. Skärmarbrink tar över lite av Gullmarsplans nod-funktion vilket kanske inte är helt önskvärt.

En bro över Hammarbysjön skulle vara trevligt, och varför inte i så fall även utnyttja den för spårvagn. Ett problem är att den måste vara antingen rätt hög eller öppningsbar med tanke på båttrafiken.

Men man behöver inte vänta på Österleden för att dra om gröna linjen. Man kan ju också tänka sig att etappvis dra en ny linje (kanske till del baserad på Saltsjöbanan) i öst-västlig riktning över Södermalm (bl a via Medis) och vidare mot Fridhemsplan, Norra station, sedan mot Solna och/eller mot Värtan. Kan bli ring i samband med Österleden, då man även drar ner blå antingen för att förstärka Nacka och/eller östra Södermalm och/eller någon av grenarna på gröna och/eller Årsta/Östberga/Älvsjö.

Har lekt lite med tanken på en renodlad TUB 1-lösning, delvis ungefär som den du beskriver:

40. Grön splitt

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



TUB 1 delas i en nord- och en sydgående gren vid Kristineberg. Den södra delas i en Nackagren och en Hagsätragren enligt ursprungsplanen. Var tredje tur på den befintliga Hässelbygrenen går söderut. Motsvarande tredjedel av turerna norrut får slutstation vid Fridhemsplan.

Fördelar: Ingen östlig Saltsjö-/Mälarsnittsförbindelse behöver byggas.
Nackdelar: Obefintlig Citykontakt för ett stort antal resande. TUB 1 avlastas inte fullständigt men utrymme för en Karolinskagren skapas.

EDIT: Missade det först, men det här alternativet ska egentligen ha 10 minuspoäng till för att det inte finns möjlighet till direktbyte till TUB 3 någonstans på den nya sträckan.
EDIT 2: Och 10 minus till för bristen på 10-vagnarskapabilitet...
Senast ändrad 2 februari 2010 10:06
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008

Bygget av denna linje skulle kunna samordnas med Kungsholmenbana (som nämndes tidigare) för pendeltåg.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Niklas Öhrström skrev:


Bygget av denna linje skulle kunna samordnas med Kungsholmenbana (som nämndes tidigare) för pendeltåg.


God tanke. På bilden går banan i Västerbrons sträckning vilket tillåter att man bygger en parallellbro, men det finns inga hinder för ett tunnelbygge heller - möjligen med undantag för station Marieberg som i så fall blir 40-50 meter djup.
Profilbild
Dan Edholm
152 Inlägg
Ort: Huddinge, Gick med: Juni 2008
Herbert. Jag tänkte lite på det där med brohöjden redan när jag skrev. Exakt hur viktigt är det att kunna ta in höga båtar via kanalen? Den tyngre transporten mellan Mälaren och Östersjön sker ju redan idag via Södertälje. Man kan ju tänka sig en lägre bro som öppnas också, men inte under rusningstid.

Om man går vidare på ditt senaste förslag (40) så krävs det ändå någon kompensation för att man leder bort en tredjedel av tågen på gröna från citysträckningen mot Hornstull. Det känns som om city-sträckningen är motiverad och troligen alltid kommer ligga i kapacitetstaket. Om Hagsätragrenen kopplas ihop med Älvsjö är just dragning 40 inte den bästa.

Jag skulle hellre se en helt ny linje från Nacka till Värtan, via Södermalm, Fridhemsplan och Norra Station. Den kan ringkopplas senare, när Österleden byggs och då med tvärbanering (annan dragning än T-ringen men givetvis många gemensamma stationer). Då finns möjligheten att dra blå söderut och/eller österut beroende på behoven i denna framtid.
Profilbild
Göran Deurell
111 Inlägg
Ort: Nyköping (Ekerö), Gick med: September 2009
Dan Edholm skrev:

... Exakt hur viktigt är det att kunna ta in höga båtar via kanalen? Den tyngre transporten mellan Mälaren och Östersjön sker ju redan idag via Södertälje. Man kan ju tänka sig en lägre bro som öppnas också, men inte under rusningstid.

Alla sedelbåtar som passerar genom staden då. De som är unikt för vår stad, är ju just vattnet, att kunna komma med båt och ta sig runt bland stadens öar. Möjligheten att gå med segelbåt i Hammarby kanalen kan inte inskränkas. Den som ska till norra skärgården får en himla omväg förbi Nynäshamn om dem måste ut i Södertälje. Öppningsbar bro tror jag dock på, Hammarbyslussbron öppnas inte heller i rusningen, har jag för mig.
__________________
Jag eftersträvar en stad som hänger samman, är rörlig och livlig och har plats för alla som vill.

Senast ändrad 2 februari 2010 01:40
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Dan Edholm skrev:

Om man går vidare på ditt senaste förslag (40) så krävs det ändå någon kompensation för att man leder bort en tredjedel av tågen på gröna från citysträckningen mot Hornstull. Det känns som om city-sträckningen är motiverad och troligen alltid kommer ligga i kapacitetstaket. Om Hagsätragrenen kopplas ihop med Älvsjö är just dragning 40 inte den bästa.

Jag skulle hellre se en helt ny linje från Nacka till Värtan, via Södermalm, Fridhemsplan och Norra Station. Den kan ringkopplas senare, när Österleden byggs och då med tvärbanering (annan dragning än T-ringen men givetvis många gemensamma stationer). Då finns möjligheten att dra blå söderut och/eller österut beroende på behoven i denna framtid.


Litegrann av de tankarna finns uttryckta i varianten nedan, som även kommer tillrätta med flera av nackdelarna i Grön Splitt-alternativet. Det kan ju vara en smaksak om man kallar grenen en del av TUB 1 eller en helt ny bana med ny färg, men det känns som en fördel att långa sträckor är parallella så att omstigningen blir enkel. Kombinerar man den med A-alternativet får man en behändig ring, som du föreslår.

Idén med Kungsträdgården som korsningsstation har jag lånat av Rasmus Öhrstig Bratt. Liksom i hans förslag kan TUB 3 förlängas mot Värtan/Lidingö om så önskas.

41 Grön splitt B

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Samma som Grön Splitt men med förgreningen mellan S:t Eriksplan och Odenplan. Varannan tur österut på den befintliga Hässelbygrenen tar den nya banan medan varannan tur norrut får slutstation vid Karolinska eller Odenplan.

Fördelar mot Grön Splitt: Fler omstigningsplatser framförallt till TUB 3.
Nackdelar: En ny östlig Saltsjö-/Mälarsnittsförbindelse måste byggas.

EDIT: Detta förslag bör också ha viss minuspoäng därför att kravet på omstigning till pendeltåg inte är 100% tillgodosett. Om tågen går växelvis kan man givetvis bara vänta på nästa om man befinner sig t ex vid Alvik och ska till Odenplan. Ropstenslinjen saknar också anslutning men en omstigningsstation kan byggas vid Östermalmstorg (vilket är rätt självklart egentligen, vet inte riktigt varför jag inte la in den).
Senast ändrad 3 februari 2010 10:02
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Den idén är en favorit, helt klart. Men måste inte vart annat tåg vända vid Sveaplan också? Annars blir det trångt på Hässelbygrenen.

Jag tror också att det finns fördelar med att bygga det som två separata tunnelbanor som inte delar tåg med varandra. Det blir färre direkttåg visserligen, men mindre störningskänsligt och lättare att förstå sig på.
__________________
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Den idén är en favorit, helt klart. Men måste inte vart annat tåg vända vid Sveaplan också? Annars blir det trångt på Hässelbygrenen.

Jo, det har du helt rätt i. Kapacitetsöverskottet kan kanske komma till nytta om man bygger den där ringlinjen.

Jag tror också att det finns fördelar med att bygga det som två separata tunnelbanor som inte delar tåg med varandra. Det blir färre direkttåg visserligen, men mindre störningskänsligt och lättare att förstå sig på.

Sant, överskådlighet är en så viktig faktor att jag ett tag t o m funderade på att införa minuspoäng för alltför tillkrånglade förslag, men fann inget sätt att objektivt bedöma det. Jag har också generellt försökt undvika lösningar som involverar en helt ny TUB 4 i den här tråden, men en TUB 1-baserad lösning som den här är ju också egentligen gränsfall.
Profilbild
Dan Edholm
152 Inlägg
Ort: Huddinge, Gick med: Juni 2008
En annan plats i city som kan behöva förstärkning är ju Västra city, i höjd med Barnhusbron/Dalagatan t ex. Du levererar många förslag Herbert, kul. Mycket att ta ställning till.
Profilbild
Dan Edholm
152 Inlägg
Ort: Huddinge, Gick med: Juni 2008
Med DN idag kom en annonsbilaga från Stockholms stad. I den finns en framtidsvision av kommunikationer i Stockholm som var ganska intressant. TUB 3 splittas efter T-centralen till en gren mot Kungsträdgården och vidare mot Djurgården och ändstation Gustavsberg. Den andra grenen direkt söderut över Gamla stan, Slussen, Tjärhovsplan, Sofia, och vidare mot Saltsjöbaden.

Kartan var väldigt liten i tryck och svår att avläsa. Jag undrar om någon har en aning om vad denna vision grundar sig på och var det finns mer att läsa om den.

Annat var ny t-bana (gul) från Tyresö C (som även fått grön dragning ifrån Skarpnäck) via Stureby, Örby, Årsta, Södra station, Hornstull, Thorildsplan, Stadshagen och mot Solna station.

Spårväg syd gick Älvsjö - Kungens kurva - Skärholmen. Röda från Fruängen var förlängd till Kungens kurva via Segeltorp. Och Hagsätra var förlängd till Älvsjö.

Jag kan inte hitta info om detta, är det någon som kan?
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Mycket intressant, tack för tipset. Ska köpa och kolla.

42. Via Österleden + TUB 1/B

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Variant av Via Österleden + TUB 1 där den nya TUB 1-grenen från Slussen dras till Nacka i stället för Hagsätra.

Fördelar framför Via Österleden + TUB 1: Bättre omstigning mellan TUB 1 och TUB 3.
Nackdelar: Avlastar inte TUB 1 mer än marginellt. En gren av TUB 3 kan ta över Farsta- eller Skarpnäckgrenen men sträckan Gullmarsplan-Medborgarplatsen betjänas då bara av en linje.
Profilbild
Göran Deurell
111 Inlägg
Ort: Nyköping (Ekerö), Gick med: September 2009
Dan Edholm skrev:

Med DN idag kom en annonsbilaga från Stockholms stad. I den finns en framtidsvision av kommunikationer i Stockholm som var ganska intressant. TUB 3 splittas efter T-centralen till en gren mot Kungsträdgården och vidare mot Djurgården och ändstation Gustavsberg. Den andra grenen direkt söderut över Gamla stan, Slussen, Tjärhovsplan, Sofia, och vidare mot Saltsjöbaden.

Kartan var väldigt liten i tryck och svår att avläsa. Jag undrar om någon har en aning om vad denna vision grundar sig på och var det finns mer att läsa om den.

Annat var ny t-bana (gul) från Tyresö C (som även fått grön dragning ifrån Skarpnäck) via Stureby, Örby, Årsta, Södra station, Hornstull, Thorildsplan, Stadshagen och mot Solna station.

Spårväg syd gick Älvsjö - Kungens kurva - Skärholmen. Röda från Fruängen var förlängd till Kungens kurva via Segeltorp. Och Hagsätra var förlängd till Älvsjö.

Jag kan inte hitta info om detta, är det någon som kan?


Vision 2030 på Stockholm Stads hemsida, verkar ha information åt det hållet:
http://www.stockholm.se/OmStockholm/framtidens-st..

Ladda ner PDF:n "Framtidsguiden 2030" och bläddra längst ned, där finns en gulfärgad karta, med flera planerade spår; vilka inte hörts mycket om, som spårväg över Norra Barkarbyfältet osv.
__________________
Jag eftersträvar en stad som hänger samman, är rörlig och livlig och har plats för alla som vill.

Senast ändrad 3 februari 2010 16:27
Profilbild
Dan Edholm
152 Inlägg
Ort: Huddinge, Gick med: Juni 2008
Hej Göran.

Tack, men den planen du hänvisar till är känd och skiljer sig markant från den i bilagan till DN igår. Någon som vet mer? Jag har mejlat Staden.
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
Herbert om du letar fram pappers DN från den 3 Februari så finns det en annons tidning från Stockholms stad och på sidan 13 punkt 7. Tvärbanans förlägning norrut finns en karta med framtids vision av kommunikationer i Stockhom. Tar man fram ett förstorings glas ser man att blå linjens två slut stationer är Gustavsberg och Saltsjöbaden. Plockar man fram ett mikroskop kanske man kan se resten av stationerna.

Tyvärr har de tagit bort kartan här.
http://www.stockholmbudget.se/fileadmin/inpress_stockholmbudget/user_files/images/mittuppslag.jpg

Eftersom de tagit bort den på internetsidan kanske det är något fel.
Senast ändrad 5 februari 2010 21:47
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Alf . skrev:

Herbert om du letar fram pappers DN från den 3 Februari så finns det en annons tidning från Stockholms stad och på sidan 13 punkt 7. Tvärbanans förlägning norrut finns en karta med framtids vision av kommunikationer i Stockhom. Tar man fram ett förstorings glas ser man att blå linjens två slut stationer är Gustavsberg och Saltsjöbaden. Plockar man fram ett mikroskop kanske man kan se resten av stationerna.

Tyvärr har de tagit bort kartan här.
http://www.stockholmbudget.se/fileadmin/inpress_stockholmbudget/user_files/images/mittuppslag.jpg

Eftersom de tagit bort den på internetsidan kanske det är något fel.


Har lokaliserat kartan nu, efter lite detektivarbete.

Den är helt fräckt norpad från Malte R på SSS Inga credits! Kanske därför den är borttagen.
Profilbild
Göran Deurell
111 Inlägg
Ort: Nyköping (Ekerö), Gick med: September 2009
I den här tråden tas bilagan från Stockholms stad upp och länkas:

http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=764&page..
PDF:en har faktiskt kartan kvar!!!
http://www.stockholmbudget.se/fileadmin/inpress_s..
__________________
Jag eftersträvar en stad som hänger samman, är rörlig och livlig och har plats för alla som vill.

Senast ändrad 6 februari 2010 15:43
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Göran Deurell skrev:

I den här tråden tas bilagan från Stockholms stad upp och länkas:

http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=764&page..
PDF:en har faktiskt kartan kvar!!!
http://www.stockholmbudget.se/fileadmin/inpress_s..


Ja minsann, där är den (på sidan 13). Kul för Malte R med så mycket mediauppmärksamhet, men jag undrar fortfarande om han verkligen blivit tillfrågad.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
43. Via Österleden/ring

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Samma som alternativet Via Värtastaden-ring (lång version), men med förbindelsen via Värtastaden ersatt med en tunnel enligt Via Österleden-alternativet. Spårvagnsspåret mellan Stora Essingen och Gröndal modifieras för tunnelbanebruk. Fyra grenar ansluter till ringen vilket tillåter 5-minuterstrafik på varje gren om varannan tur går medurs och varannan moturs med ett fullbordat varv, med utrymme för ytterligare två grenar. Triangelspår kan byggas om tågvändning eller automatiserade tåg inte önskas. Stora och Lilla Essingen liksom Reimersholme och Gröndal får gemensamma stationer.

Problemet med pseudoringlinjer som denna är (som påpekats av bl a Daniel S på SSS) att även om turtätheten i ringen är, säg, 2,5 minuter så blir turtätheten för en viss given linje i en viss given riktning bara 10 minuter inne i slingan. Exempel: Du står på stn Folkungagatan och ska till Hagsätra. Tågen från Hagsätragrenen kommer in på slingan var femte minut men eftersom vartannat går åt "fel" håll från dig sett så blir den effektiva turtätheten bara hälften. Problemet minskar med antalet stationer på slingan och eftersom denna variant har 7 stationer färre än Via Värtastaden-ring (lång version) blir det mindre tidsförlust om man hoppar på tåget åt "fel" håll. Alternativt kan man hoppa på vilket tåg som helst åt "fel" håll (alltså österut i vårt exempel), åka en station förbi avgreningen (alltså till Ersta) och där chansa på att väntetiden för ett Hagsätratåg blir kortare. Med bra destinationsdisplayer kan man t o m få information om vilket taktik som är förmånligast.

Fördelarna kvarstår, att varje station på ringen får samma funktionalitet som T-centralen (dvs att man kan byta till varje annan linje som trafikerar ringen, åt båda hållen), och att proppar löser upp sig själva med automatik. Dessutom kan upp till sex grenar hakas på utan att man behöver bygga mer än två S/M-förbindelser - fler om ett signalsystem inhandlas som klarar mer än 2-minuterstrafik.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
44. Via Österleden-ring, kort

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Samma som alternativet Via Österleden-ring (lång version), men med förbindelsen via Essingeöarna ersatt med en tunnel under Riddarfjärden. En ny plattform kan byggas vid station Rådhuset eller också en helt ny station med gångtunnelförbindelse. Mariatorget och Södra Station knyts också ihop med en uppgång i varje ände av den nya stationen däremellan, som därmed inte behöver några nya förbindelser med ytan.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
44b. Via Österleden-ring, kort/B

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Samma som alternativet Via Österleden-ring (kort version), men med en direktförbindelse från Nacka till Österledstunneln utan omvägen via Södermalm. Nackagrenen trafikerar alltså inte stationerna Ersta och Danvikstorget i någondera riktningen och turtätheten på dessa stationer blir motsvarande lägre (femminuterstrafik vid femminuterstrafik på Akalla- och Hjulstagrenarna på ringen). Station Sickla får 10-minuterstrafik.
Sida 14 av 20

 > Infrastruktur
Utbyggnad av TUB 3: De åttio alternativen

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter