Utskrift från www.yimby.se
....

> Infrastruktur

Utbyggnad av TUB 3: De åttio alternativen

Sida 15 av 20
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
45. Via Österleden-ring / kort (utbyggd)

Ett av många tänkbara sätt att bygga ut ringsystemet. Se även alternativet Sexekrad Ring.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Liksom övriga ringalternativ med ett antal grenar som går ett varv genom den gemensamma ringen kan alternativet Via Österleden-ring/kort förses med upp till 10 grenar med 10-minuterstrafik, tätare med ett uppgraderat signalsystem.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Herbert, Tingesten skrev:

Ett av många tänkbara sätt att bygga ut ringsystemet. Se även alternativet Sexekrad Ring.

Liksom övriga ringalternativ med ett antal grenar som går ett varv genom den gemensamma ringen kan alternativet Via Österleden-ring/kort förses med upp till 10 grenar med 10-minuterstrafik, tätare med ett uppgraderat signalsystem.

Väldigt få åker hela varvet runt. Skulle man inte kunna tänka sig att en linje åker in i cirkeln och sedan ut efter ett par "ekrar"? Detta skulle öka turtätheten i ekrarna.

Man skulle kunna dela tub3 in i följande delar:
Vit: Akalla - Fridhemsplan - Hagsätra
Svart: Hjulsta - T-centralen - Lidingö
Orange: Ekerö - Medborgarplatsen - Finntorp
Röd: Årstafältet - T-centralen - Gustavsberg
Blå: Lidingö - Danvikstorget - Skarpnäck
Ljusblå: Värtastaden - T-centralen - Tyresö
Indigo: Södra Station - Medborgarplatsen - Finntorp

Detta innebär att det konstant är tre linjer som löper i cirkeln (2 minuterstrafik). I de yttre ekrarna skulle det vara en linje (6 minuterstrafik) och i de inre delarna av ekrarna, 2-3 linjer (2 eller 4 minutertrafik).
533 Inlägg
Jag tror nog också mer på ett nät än en ring. Då kan man passa på att planera TUB 4 och TUB 5 direkt.

Ett möjligt krav på TUB 3: Inga förgreningar i den gamla innerstaden, "innanför tullarna".

Innanför tullarna håller redan på att utvecklas mot ett enda stort city där man behöver tät trafikering.
Niklas Öhrström skrev:

Väldigt få åker hela varvet runt. Skulle man inte kunna tänka sig att en linje åker in i cirkeln och sedan ut efter ett par "ekrar"? Detta skulle öka turtätheten i ekrarna.

Man skulle kunna dela tub3 in i följande delar:
Vit: Akalla - Fridhemsplan - Hagsätra
Svart: Hjulsta - T-centralen - Lidingö
Orange: Ekerö - Medborgarplatsen - Finntorp
Röd: Årstafältet - T-centralen - Gustavsberg
Blå: Lidingö - Danvikstorget - Skarpnäck
Ljusblå: Värtastaden - T-centralen - Tyresö
Indigo: Södra Station - Medborgarplatsen - Finntorp

Detta innebär att det konstant är tre linjer som löper i cirkeln (2 minuterstrafik). I de yttre ekrarna skulle det vara en linje (6 minuterstrafik) och i de inre delarna av ekrarna, 2-3 linjer (2 eller 4 minutertrafik).

Precis sådana linjer kan man inrätta med det här systemet, när tiden är mogen. Tror dock att det än så länge är fler som har City eller någon annan punkt i innerstaden som resmål än de som åker från en speciell gren till en annan, men sådant kan ju förändras på några decenniers sikt, och det är definitivt redan nu fler än de som har samma gren som resmål, efter ett varv i slingan. Man kan ju också tänka sig ett system där varje tur lämnar loopen efter ett nästan fullbordat varv, på grenen innan grenen man startade ifrån.

Det är sant att det borde gå att klämma in några ytterligare turer med partiella istället för fullbordade varv, så det är absolut ett argument för ditt förslag. Det kräver lite mer precis koreografi, men inte mycket. Frågan är om man kan kalla det ringlinje då? Många av fördelarna kvarstår förstås, som att slingan fortsätter att fungera som en "ringformig T-central" och att man bara behöver bygga två Saltsjö/Mälarsnittsförbindelser för upp till tio-tolv grenar.
Senast ändrad 12 februari 2010 22:43
Martin Ek
302 Inlägg
Hur skulle turtätheten i ekrarna se ut ifall ringen förseddes med tre eller fyra spår?
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Martin Ek skrev:

Hur skulle turtätheten i ekrarna se ut ifall ringen förseddes med tre eller fyra spår?

Fyra spår, alltså två separata parallellbanor i samma tunnel, dubblar kapaciteten så att man med samma tvåminuterstrafik i ringen kan ha tio grenar med femminuterstrafik, eller tjugo(!) grenar med tiominuterstrafik om man så vill. Omstigningen blir förstås lite besvärligare med tre plattformar istf två. Tror mer på uppgraderat signalsystem som tillåter 1-minutstrafik, men man kan ju förbereda ringen för ytterligare ett par spår när man ändå bygger.
Thomas Persson
79 Inlägg
Den här typen av ringlinje var det bästa jag sett på länge. Var denna linje ska gå blir dock en oerhört viktig fråga. Det är runt denna ringlinjen stadens skärpa kommer att etableras. När man skissar på det ska man nog i ett tidigt skede sudda alla befintliga linjer för att inte missa den kommande stadens balans och geografi med hänsyn till nuvarande kluster och möjliga utveckingsområden. De enda givna platser för en sån ring som jag kan komma på nu skulle vara T-centralen och Österledstunneln. Vilka fler skulle man kunna tänka sig?
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Thomas Persson skrev:

Den här typen av ringlinje var det bästa jag sett på länge. Var denna linje ska gå blir dock en oerhört viktig fråga. Det är runt denna ringlinjen stadens skärpa kommer att etableras. När man skissar på det ska man nog i ett tidigt skede sudda alla befintliga linjer för att inte missa den kommande stadens balans och geografi med hänsyn till nuvarande kluster och möjliga utveckingsområden. De enda givna platser för en sån ring som jag kan komma på nu skulle vara T-centralen och Österledstunneln. Vilka fler skulle man kunna tänka sig?

Södermalm fullkomligt tigger om en öst/västlig förbindelse tycker jag, så ringlinjer dras med fördel den vägen. Västra Nacka är en up-and-coming-zon som bör inkluderas, men det får man s a s på köpet med en dragning via Österledstunneln. Västra City blir eventuellt värt en egen station som i så fall bör ligga någonstans vid Barnhusbron. Sedan hittar man väl inga fler givna expansionsområden innanför tullarna... om man inte (hädiska tanke) börjar snegla på en viss överdimensionerad hundrastplats väster om Kaknästornet. Kanhända värt kostnaden att förbereda för spår hela vägen längs Österledstunneln för den dagen paradigmskiftet sker.

45b. Via Österleden-ring kort (utbyggd/B)

Utveckling av Niklas Ö's förslag ovan:

Samma som Via Österleden-ring/kort (utbyggd) med skillnaden att varje linje har slutdestination på en annan gren än den den startade från och alltså inte fullbordar ett helt varv i ringen.

Fördel: Triangelspår ej nödvändiga.

(Fick droppa Lidingögrenen också för tydlighetens skull eftersom det var ett ojämnt antal grenar på alternativ 45. Man skulle förstås kunna tänka sig en ny Bromma- eller Täbygren).

EDIT: Och det bör nämnas att den här konfigurationen bara klarar maximalt 8-minuterstrafik på grenarna, 6-minuters om linje 16 droppas och bara tre grenar körs, Hjulsta-Ekerö, Akalla-Hagsätra samt Gustavsberg-Tyresö.
Senast ändrad 14 februari 2010 19:27
Anders Norén
408 Inlägg
Thomas Persson skrev:

Nja, en ring ska väl gå runt centrum och inte igenom? Centralen-Sergelstorgsområdet är redan välförsörjt av tunnelbanor och järnvägar.

Varför inte Odenplan-Stadshagen-Thorildsplan/Fredhäll-Liljeholmen/Årstadal-Tanto/SÖS-Skanstull-Sofia-Henriksdal-(Österleden)-Frihamnen-Värtan-Ropsten/Hjorthagen-Tekniska högskolan? Binder ihop gamla och nya knutpunkter och stadsutvecklingsområdena med den gamla innerstaden utan onödig parallelltrafik av vare sig befintliga tunnelbanor eller spårvägifierad 4:a. (Inget svar på grundfrågan "vad gör vi av tub 3 efter Kungsträdgården", dock.)

Anders
Anders Norén skrev:

Nja, en ring ska väl gå runt centrum och inte igenom? Centralen-Sergelstorgsområdet är redan välförsörjt av tunnelbanor och järnvägar.

Varför inte Odenplan-Stadshagen-Thorildsplan/Fredhäll-Liljeholmen/Årstadal-Tanto/SÖS-Skanstull-Sofia-Henriksdal-(Österleden)-Frihamnen-Värtan-Ropsten/Hjorthagen-Tekniska högskolan? Binder ihop gamla och nya knutpunkter och stadsutvecklingsområdena med den gamla innerstaden utan onödig parallelltrafik av vare sig befintliga tunnelbanor eller spårvägifierad 4:a. (Inget svar på grundfrågan "vad gör vi av tub 3 efter Kungsträdgården", dock.)

Anders
Misströsten icke - även en sådan ring kan utvecklas evolutionärt från grundmaterialet vi har att jobba med. Den sortens ring som alternativen 31 och 44/45a representerar, där ringen utgörs av sammanflätade separata linjer, tjänar dock på att vara tämligen kort, eftersom det då spelar mindre roll vilket håll man åker åt även om turerna går i alternerande riktningar. För dem som åker på den från en förort är det sannolikt också en pluspoäng att den går förbi City. Ringlinjens fördelar försvinner inte för att ringen passerar Centralen, t ex avlastas Centralen genom att byte kan ske till både TUB 1, TUB 2 och pendeln på Södermalm, och till de övriga TUB 3-linjerna på samtliga stationer i ringen (med ett par undantag i alt. 45b).

Ärligt talat tror jag inte Stockholm, för överskådlig tid, är stort nog för en renodlad ringlinje, och den blir svår att bygga också med sina två ofrånkomliga Saltsjö/Mälarsnittsförbindelser. Den här klassen av TUB 3-utbyggnadsalternativ ska ses som en kompromiss mellan den klassiska ringlinjekonfigurationen och Stockholms traditionella radialsystem: Vi bygger två grenar som ändå var planerade, lägger till ytterligare en eller två, och får en pseudo-ringlinje på köpet - som dessutom tillåter oss att häkta på ytterligare grenar utan att vi behöver bygga fler S/M-förbindelser.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Nu har vi tittat på ett otal varianter av Österledsalternativet. Vad händer om man plockar bort Österleden ur t ex alternativet med kort ring?

46. Blått T

Nacka- och Hagsätragrenarna byggs som en tredje och fjärde västlig gren från T-centralen. Detta gör att kapacitetstaket nås på sträckan T-centralen - Kungsträdgården vid tiominuterstrafik på grenarna. Genom ett triangelspår möjliggörs utökning av turtätheten genom trafik som inte passerar T-centralen men ändå erbjuder omstigning till båda de andra TUB-systemen och pendeln (vid Medborgarplatsen och Mariatorget/Södra Station).
Banan kan byggas ut österut/norrut från Kungsträdgården enligt t ex Värtagrensalternativet.

Fördelar: T-Centralen avlastas och centraliseringen bryts. Tunnelbygget blir väsentligt enklare än med en dragning under Saltsjön. Kortare restid Nacka/Hagsätra - Fridhemsplan och norrut.
Nackdel: Station Rådhuset får maximalt 5-minuterstrafik. Detta kan avhjälpas med en ny underjordisk plattform (som möjliggör en ny uppgång vid Norr Mälarstrand).
Senast ändrad 16 februari 2010 16:22
Thomas Persson
79 Inlägg
Hej! Nu dyker jag upp efter några dagars betänketid.
I min bild av ett framtida Stockholm kan man inte "plocka bort Österleden". Jag vill förutsätta att det handlar om var och när den kommer.
"Den här typen av ringlinje var det bästa jag sett på länge" skrev jag entusiastiskt häromkvällen med en förnimmelse av att kunna utveckla idén till något bra.
Tyvärr kommer jag inte på nåt bra. Först håller jag med Herberts "Ärligt talat tror jag inte Stockholm, för överskådlig tid, är stort nog för en renodlad ringlinje". Även denna sammnflätade ring är en ringlinge. Det måste vara bättre att utveckla "ekrarna" i nätet för att få kortaste vägen. Dock! viktigt att börja förstärka andra nav än TC!, och framförallt bygga ut nya Saltsjö/Mälarsnittsförbindelser!
Jag har iallafall ett förslag (det bästa jag kunde komma på):
Tänk en tub-ringlinje som följer Essingeleden - parallellt strax norr om södra länken (Årstadal, Årstablick, Gullmarsplan, Hammarby sjöstad) - Österleden (var nu den blir, hoppas på Finnboda) - Norra länken (Husarviken??)och sluter cirkeln. Fyra avstickare; en inåt (från Valdemarsudde mot TC och Hjulsta) och tre utåt (från Sickla mot Skarpnäck, från Nybohov mot Fruängen samt från Pampas mot Akalla.
Ena linjen skulle alltså gå ex.vis Hjulsta-Kungsan-Österledstunneln-medsols halvvarv och ur i Pampas-Tomteboda-Solna till Akalla.
Den andra linjen Fruängen Kransen-Nybohov-medsols halvvarv och ur i Sickla-Axvall-Kärrtorp till Skarpnäck.
Den skulle dra med sig många strategiska utveclingsområden, möta samtliga tub-ekrar och ge en balans i kampen mellan vädersträcken. Det är bara en linje utom vid "M/S-snitten" där det är två, men kan senare byggas på med fler avstickare/linjer. Alltså en sammanflätad ring med en linje i mitten för att få med sig TC utan att behöva byta tåg. TC-Västra skogen skulle också kunna ha en alternativ dragning via Västra city-Karlberg och Tomteboda...
...Men som sagt, drömma kan man ju alltid. Att knö in en sån här lösning känns orealistisk, i alla fall under vår livstid.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Thomas Persson skrev:

Hej! Nu dyker jag upp efter några dagars betänketid.
I min bild av ett framtida Stockholm kan man inte "plocka bort Österleden". Jag vill förutsätta att det handlar om var och när den kommer.
"Den här typen av ringlinje var det bästa jag sett på länge" skrev jag entusiastiskt häromkvällen med en förnimmelse av att kunna utveckla idén till något bra.
Tyvärr kommer jag inte på nåt bra. Först håller jag med Herberts "Ärligt talat tror jag inte Stockholm, för överskådlig tid, är stort nog för en renodlad ringlinje". Även denna sammnflätade ring är en ringlinge. Det måste vara bättre att utveckla "ekrarna" i nätet för att få kortaste vägen. Dock! viktigt att börja förstärka andra nav än TC!, och framförallt bygga ut nya Saltsjö/Mälarsnittsförbindelser!

Håller med, och som jag sa i en annan tråd, det bästa är att erbjuda dessa alternativa nav, det sämsta är att tvinga folk att använda dem genom att ta bort möjligheter som de haft i ett halvsekel. Vad tror du om upplägg som Blått T, där tågen mellan Akalla/Hjulsta och Kungsträdgården går som vanligt, men förstärks med linjer som inte passerar T-centralen under högtrafik? Även om man inte orkar vänta 2 minuter på "sitt" tåg och "tvingas" ta ett tåg på en sådan linje har man möjlighet att byta till pendel och de andra två TUBerna, fast på Söder istf vid T-centralen. På sikt växer antalet trafikanter som väljer knutpunkten vid Mariatorget/Medborgarplatsen/Södra Station och den blir ett fullvärdigt alternativ till T-centralen (minus fjärrtrafiken). Utan att man behövt beröva trafikanterna ett enda tåg från den befintliga trafiken på TUB 3. Linjen som inte passerar T-centralen kan förstås även köras under icke-högtrafik, med turer var 10:e minut eller så.

Jag har iallafall ett förslag (det bästa jag kunde komma på):
Tänk en tub-ringlinje som följer Essingeleden - parallellt strax norr om södra länken (Årstadal, Årstablick, Gullmarsplan, Hammarby sjöstad) - Österleden (var nu den blir, hoppas på Finnboda) - Norra länken (Husarviken??)och sluter cirkeln. Fyra avstickare; en inåt (från Valdemarsudde mot TC och Hjulsta) och tre utåt (från Sickla mot Skarpnäck, från Nybohov mot Fruängen samt från Pampas mot Akalla.
Ena linjen skulle alltså gå ex.vis Hjulsta-Kungsan-Österledstunneln-medsols halvvarv och ur i Pampas-Tomteboda-Solna till Akalla.
Den andra linjen Fruängen Kransen-Nybohov-medsols halvvarv och ur i Sickla-Axvall-Kärrtorp till Skarpnäck.
Den skulle dra med sig många strategiska utveclingsområden, möta samtliga tub-ekrar och ge en balans i kampen mellan vädersträcken. Det är bara en linje utom vid "M/S-snitten" där det är två, men kan senare byggas på med fler avstickare/linjer. Alltså en sammanflätad ring med en linje i mitten för att få med sig TC utan att behöva byta tåg. TC-Västra skogen skulle också kunna ha en alternativ dragning via Västra city-Karlberg och Tomteboda...
...Men som sagt, drömma kan man ju alltid. Att knö in en sån här lösning känns orealistisk, i alla fall under vår livstid.

Bara så att jag förstått rätt, menar du så här?

Senast ändrad 17 februari 2010 19:27
Profilbild
J L
10 Inlägg
Jag gillar idéerna med en ringlinje modell större!(och verkar vara allmänt mer positiv till att en sådan kommer till(?))
Ett annat alternativ skulle kunna vara liksom förslaget med en cirkel med ekrar är en liknande lösning men låta cirkeln (som beskrivet i ett annat inlägg, fast då mindre) gå igenom stan/centralen i befintligt nät, sedan gå ut i ringen.
Har för mig att det nämnts(?) men kan inte hitta det nu, ber om ursäkt om det redan finns.

Skissartat exempel liknande Thomas Perssons förslag:
Gröna från söder går ut från Odenplan->Karolinska ->Stadshagen >Thorildsplan >Essigenöarna> Gröndal>Liljeholmen>Årstaberg
Röda norrifrån Ropsten svänger av från Liljeholmen> Årstaberg>Årstafältet> Arenastaden> Hammarby hamnen >Sickla (bef. Fruängen-Ropsten tuben stannar vid Östermalm eller lämpligast plats efter T-centralen, ökad trafik liljeholmen-östermalm)
Blåa förlängs (liknande tidigare förslag) från Kungsträdgården > Djurgårdsbron >Berwaldhallen/Sjöhistoriska> Värtan > Hjorthagen > KTH > Bellevue > karolinska ... och fortsätter med Gröna till Thorildsplan (eller längre)
Blåa söder från Kungsträdgården > (slussen) > Sofia > Sickla ut mot Nacka (Forum/Strand)

Ringen blir klippt mer som en hästsko (hel ring om det läggs spår i österleden), men alla befintliga linjer behåller sin centrala knutpunkt. "Ringen" kan fyllas på med en "egen" linje utöver redan befintliga svansar/ekrar från förlängningarna, och turer förlängas eller förkortas beroende till behovet.
Jag ser gärna en decentralsiering, men med tanke på att behovet/önskan att kunna ta sig till City verkar vara så stort så blir det som ovan.

F.ö en sak jag funderat på, måste det verkligen vara 6 körfält på essingeleden med förbifarten?... lägge att smälla på två spår där?

Edit; måluppfyllnad har jag inte mycket koll på :S
Senast ändrad 19 februari 2010 16:01
Martin Ek
302 Inlägg
Herbert, skulle du kunna lägga upp den karta som du har som grund? Så att man inte behöver göra om allt jobb som redan är gjort.
Thomas Persson
79 Inlägg

Håller med, och som jag sa i en annan tråd, det bästa är att erbjuda dessa alternativa nav, det sämsta är att tvinga folk att använda dem genom att ta bort möjligheter som de haft i ett halvsekel. Vad tror du om upplägg som Blått T, där tågen mellan Akalla/Hjulsta och Kungsträdgården går som vanligt, men förstärks med linjer som inte passerar T-centralen under högtrafik? Även om man inte orkar vänta 2 minuter på "sitt" tåg och "tvingas" ta ett tåg på en sådan linje har man möjlighet att byta till pendel och de andra två TUBerna, fast på Söder istf vid T-centralen. På sikt växer antalet trafikanter som väljer knutpunkten vid Mariatorget/Medborgarplatsen/Södra Station och den blir ett fullvärdigt alternativ till T-centralen (minus fjärrtrafiken). Utan att man behövt beröva trafikanterna ett enda tåg från den befintliga trafiken på TUB 3. Linjen som inte passerar T-centralen kan förstås även köras under icke-högtrafik, med turer var 10:e minut eller så.

Hmm...bästa är att erbjuda, det sämsta är att tvinga folk.
Där kanske jag har nåt att lära ;) men ser ännu inte riktigt konkret vad det skulle innebära.

Faktiskt ser "Blått T" ut att vara riktigt praktisk, men jag har svårt att acceptera det "estet-logistiska" med en linje som vänder m.m.
Kanske det skulle hjälpa om man passade på att dra sträckan mellan Västra skogen och T-centralen via (Tomteboda) Karlberg och Nya Västra City istället.

Tack för den fina linjekartan du tolkade ur min text!
Så här såg min bild ut. Stor skillnad?

För att bygga en sådan här ringlinje krävs nog att ytterligare några ekrar byggs först. Linjens sträckning går genom alldeles för mycket obebyggd mark, som då den bebyggs tillför stad motsvarande kanske ett helt Malmö! Det skulle ta allför lång tid att få linjen att kännas riktigt motiverad, vilket vore orättvist. För visst borde man sträva efter att utvidga innerstaden?
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Martin Ek skrev:

Herbert, skulle du kunna lägga upp den karta som du har som grund? Så att man inte behöver göra om allt jobb som redan är gjort.

Visst, här. Ignorera skavankerna, lägger upp en bättre sen.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Thomas Persson skrev:

Hmm...bästa är att erbjuda, det sämsta är att tvinga folk.
Där kanske jag har nåt att lära ;) men ser ännu inte riktigt konkret vad det skulle innebära.

Faktiskt ser "Blått T" ut att vara riktigt praktisk, men jag har svårt att acceptera det "estet-logistiska" med en linje som vänder m.m.
Kanske det skulle hjälpa om man passade på att dra sträckan mellan Västra skogen och T-centralen via (Tomteboda) Karlberg och Nya Västra City istället.

Ja, Tomteboda är ett område med stor framtidspotential. Stor knutpunkt, hyfsat centralt, massor med obebyggd mark bl a pga reservat för en motorväg som rimligen aldrig blir byggd.

Tack för den fina linjekartan du tolkade ur min text!
Så här såg min bild ut. Stor skillnad?

För att bygga en sådan här ringlinje krävs nog att ytterligare några ekrar byggs först. Linjens sträckning går genom alldeles för mycket obebyggd mark, som då den bebyggs tillför stad motsvarande kanske ett helt Malmö! Det skulle ta allför lång tid att få linjen att kännas riktigt motiverad, vilket vore orättvist. För visst borde man sträva efter att utvidga innerstaden?

Det bör absolut planeras så att en ringlinje blir möjlig att bygga i framtiden och där behövs visioner och smarta lösningar så att ringen kan byggas "organiskt", alltså utifrån existerande linjer. Nackabanan ligger närmare i tiden (borde ha byggts redan på 70-talet) och är motiverad redan idag.

För att diskutera kartans detaljer: jag är lite tveksam till att "degradera" Liljeholmen till 1-linjesstation, men det kanske är priset man får betala för att lösgöra Fruängsgrenen från TUB 2. Vidare berövar man både Fruängs- och Skarpnäcksborna inte bara kontakten med City utan med hela innerstaden. Bättre att ge dem optionen att ta tåget som vanligt (spåren finns ju redan) och bara fylla upp spårkapaciteten med nya tåg som kör slingan över Karo-Värtan (erbjuda nya möjligheter kontra tvinga). Ser ut som om du eventuellt tänkt så redan med Skarpnäcksgrenen?
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
J L skrev:

Jag gillar idéerna med en ringlinje modell större!(och verkar vara allmänt mer positiv till att en sådan kommer till(?))
Ett annat alternativ skulle kunna vara liksom förslaget med en cirkel med ekrar är en liknande lösning men låta cirkeln (som beskrivet i ett annat inlägg, fast då mindre) gå igenom stan/centralen i befintligt nät, sedan gå ut i ringen.
Har för mig att det nämnts(?) men kan inte hitta det nu, ber om ursäkt om det redan finns.

Finns några varianter med mindre ring här bl a:
http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=684&page=5#fp10635http://www.yimby.se/forum/threadreply.aspx?id=684&sender=updated#fp11447http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=684&page=13&sender=updated#fp11464

Skissartat exempel liknande Thomas Perssons förslag:
Gröna från söder går ut från Odenplan->Karolinska ->Stadshagen >Thorildsplan >Essigenöarna> Gröndal>Liljeholmen>Årstaberg
Röda norrifrån Ropsten svänger av från Liljeholmen> Årstaberg>Årstafältet> Arenastaden> Hammarby hamnen >Sickla (bef. Fruängen-Ropsten tuben stannar vid Östermalm eller lämpligast plats efter T-centralen, ökad trafik liljeholmen-östermalm)
Blåa förlängs (liknande tidigare förslag) från Kungsträdgården > Djurgårdsbron >Berwaldhallen/Sjöhistoriska> Värtan > Hjorthagen > KTH > Bellevue > karolinska ... och fortsätter med Gröna till Thorildsplan (eller längre)
Blåa söder från Kungsträdgården > (slussen) > Sofia > Sickla ut mot Nacka (Forum/Strand)

Ringen blir klippt mer som en hästsko (hel ring om det läggs spår i österleden), men alla befintliga linjer behåller sin centrala knutpunkt. "Ringen" kan fyllas på med en "egen" linje utöver redan befintliga svansar/ekrar från förlängningarna, och turer förlängas eller förkortas beroende till behovet.
Jag ser gärna en decentralsiering, men med tanke på att behovet/önskan att kunna ta sig till City verkar vara så stort så blir det som ovan.

Teoretiskt finns det väl plats för en gren till på TUB 2, klarar TUB 1 tre grenar söderut så... men det är ingen långsiktig lösning, det fyller spårkapaciteten upp till max redan idag. Det känns väl inte helt som en ringlinje heller, med 3 byten för att åka hela varvet i hästskon, och då går det oftast fortare att åka till T-centralen och byta om man ska från ena sidan av ringen till den andra. Men det skulle onekligen ge fler innerstadsytterkantsområden tub än vad som är möjligt med den traditionella stjärnkonfigurationen.

F.ö en sak jag funderat på, måste det verkligen vara 6 körfält på essingeleden med förbifarten?... lägge att smälla på två spår där?

He he, på lång sikt kanske, 20-25 år eller så. Man kan ju också göra som med Tvärbanan och bygga en parallell bro. Tvärbanans bro mellan Gröndal och Stora Essingen utnyttjas också bara till 1/5 av sin kapacitet och borde lätt kunna moddas för tunnelbanebruk (två nya spårramper och en strömskena).

Edit; måluppfyllnad har jag inte mycket koll på :S

Har bara satt upp mål för TUB 3-utbyggnaden, och de är hur som helst ganska subjektiva. Skulle nog säga att måluppfyllnaden blir runt 100%, med det vanliga avdraget för byggriskerna med dragning via Saltsjön och beroende på hur djupt stationerna hamnar.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ännu ett bokstavsalternativ:

47. Alternativ "V"

En tunnel byggs parallellt med Citytunneln mellan Söderström och Norrström. Tågen vänder vid Kungsträdgården, som annars fungerar som i ursprungsplanen.

Fördelar: Något enklare tunnelbygge än under Saltsjön och mindre höjdskillnader på Söder.
Nackdel: Tågföraren måste gå från ena änden av tåget till den andra vid Kungsträdgården. Tänkbara lösningar är automattåg eller förarrotation vid plattformen.

Detalj:

Sida 15 av 20

> Infrastruktur
Utbyggnad av TUB 3: De åttio alternativen

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9597 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky