Jag gillar idéerna med en ringlinje modell större!(och verkar vara allmänt mer positiv till att en sådan kommer till(?))
Ett annat alternativ skulle kunna vara liksom förslaget med en
cirkel med ekrar är en liknande lösning men låta cirkeln (som beskrivet i ett annat inlägg, fast då mindre) gå igenom stan/centralen i befintligt nät, sedan gå ut i ringen.
Har för mig att det nämnts(?) men kan inte hitta det nu, ber om ursäkt om det redan finns.
Skissartat exempel liknande Thomas Perssons förslag:
Gröna från söder går ut från Odenplan->Karolinska ->Stadshagen >Thorildsplan >Essigenöarna> Gröndal>Liljeholmen>Årstaberg
Röda norrifrån Ropsten svänger av från Liljeholmen> Årstaberg>Årstafältet> Arenastaden> Hammarby hamnen >Sickla (bef. Fruängen-Ropsten tuben stannar vid Östermalm eller lämpligast plats efter T-centralen, ökad trafik liljeholmen-östermalm)
Blåa förlängs (liknande tidigare förslag) från Kungsträdgården > Djurgårdsbron >Berwaldhallen/Sjöhistoriska> Värtan > Hjorthagen > KTH > Bellevue > karolinska ... och fortsätter med Gröna till Thorildsplan (eller längre)
Blåa söder från Kungsträdgården > (slussen) > Sofia > Sickla ut mot Nacka (Forum/Strand)
Ringen blir klippt mer som en hästsko (hel ring om det läggs spår i österleden), men alla befintliga linjer behåller sin centrala knutpunkt. "Ringen" kan fyllas på med en "egen" linje utöver redan befintliga svansar/ekrar från förlängningarna, och turer förlängas eller förkortas beroende till behovet.
Jag ser gärna en decentralsiering, men med tanke på att behovet/önskan att kunna ta sig till City verkar vara så stort så blir det som ovan.
F.ö en sak jag funderat på, måste det verkligen vara 6 körfält på essingeleden med förbifarten?... lägge att smälla på två spår där?
Edit; måluppfyllnad har jag inte mycket koll på :S
Senast ändrad 19 februari 2010 16:01