Dan Edholm skrev:
Vi har ju diskuterat detta förrut, men nu var jag inne på en helt annan dragning som lämnar NSP orörd. Helt nytt spår från Värtan till centralen (med möjlighet att dra vidare till Lidingö, om de bestämmer sig för att bygga stad). I princip samma dragning som dina och andras skisser på förlängning av TUB 3 från Kungsträdgården. Skillnaden är att man nu inte behöver passa in Kungsträdgården. Man kan, precis som man kan passa in med Karlaplan och/eller Östermalmstorg, men man kan också gå via en helt ny och separat dragning.
Men lämnar man inte Kungsträdgården som en blindtarm då? Det stör mig lite, speciellt om man ändå drar en linje till destinationer som ligger rakt öster om T-centralen.
Knixet jag talade om handlar om hur man korsar övriga linjer vid T-centralen. Därifrån låter man linjen komma upp i bangården under Västra city (också station) och köras på befintliga spår som sedan kommer att överdäckas. Nästa station Karberg som då får finnas kvar, vidare via Värtan-spåret mot Norra station/KI/KS. Sedan får man välja om linjen ska vidare mot Solna, mot Universitetet, tillbaka till Värtan (via tunnel genom NSP), eller annan dragning.
Det ska gå att koppla T-centralen 3 till Västra City (vid Barnhusbron) via en böj norrut, och det ser ut som om en vidare böj västerut skulle kunna leda upp banan på jvg-spåret utan att underskrida 400m-radiebegränsningen, men jag får erkänna att jag inte har mätt upp det ännu. Intressant idé. Tänker du dig alltså en sluten ring T-centralen-Värtan?
Fördelarna är att man då har möjlighet att bygga stad i Värtan och med station Garnisonen kan få ett vettigt utnyttjande av Gärdet. Dessutom förser man Västra city med T-bana samt Karolinska. En viktig detalj är att man då kan leda TUB 3 mot söder, via östra Södermalm, en gren mot Nacka och en mot Årsta/Älvsjö eller mot någon av TUB 1 grenarna i söder.
Ja, station Garnisonen skulle öppna en del långsiktiga möjligheter när ett paradigmskifte vad gäller Gärdet kommer till stånd och är i sig en god anledning att ge Värtastadengrenen den här sträckningen.
Har faktiskt skissat lite på en delvis likartad lösning, som en utveckling av
Värtabanetråden jag länkade till ovan.
51. Järnvägsalternativet

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Förutsätter att en förbifart över Kungsholmen byggts för godstågtrafiken och att befintliga spår genom innerstaden kan modifieras för tunnelbanebruk. Även Värtabanan kan anslutas till denna “TUB 4”.
Nackdelar: Dålig koppling till övriga TUB-linjer utom eventuellt vid Slussen. Blandtrafik med tunnelbana och fjärrtåg på samma spår över “getingmidjan”. Enkelspår på större delen av Värtabanan.
Fördelar: Centrala områden som inte tidigare nåtts av tunnelbanan kan täckas in. Befintliga spår gör projektets nordliga del billigt per kilometer.
Järnvägsalternativet är egentligen inte en utbyggnad av TUB 3 heller, även om det tar hand om Nacka- och TUB 1-avlastningsproblematiken (och teoretiskt skulle kunna ta över en av TUB 3-grenarna via Tomtebodagrenen), men det får vara med bland de 80 i alla fall. Som Dan påpekar kan man välja att bygga tunnel på problematiska delsträckor i stället för att utnyttja befintligt spår, t ex genom NSP.
Dagens "reguljära" alternativ (som påminner lite om Dans förslag iom att det innebär en sluten slinga):
52. Bakvägen + TUB 1 + blå åtta

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Samma som
Bakvägen + TUB 1-alternativet men med TUB 3 sluten till en slinga i stället för dragningen mot Nacka och Värtastaden. Slingan kan dras på många olika sätt (inklusive via Värtastaden) och kan valfritt slutas även i norra änden till en 8-formad ringlinje.
Fördelar mot
Bakvägen + TUB 1-alternativet: Nya omstigningsmöjligheter. Sträckan Fridhemsplan-T-centralen överlastas inte och tillåter 2-minuterstrafik. Alternativt kan Hagsätragrenen anslutas till Nackagrenen enligt ursprungsplanen och kapacitetsproblemet flyttas då från sträckan Gullmarsplan-Odenplan till den kortare sträckan Fridhemsplan - T-centralen.
Se även alternativet
TUB 2 + Blå Åtta.