Jag hade inte tänkt mig någon åtta. Men visst. Frågan är hur pass underlaget ser ut vid Edsberg. Det är två SCAFT:ade områden (Kärrdal och Edsberg) + spridd villabebyggelse. En åtta skulle vara konsekvent med rosa linje och mörkblå söderut, som då blir av med ändhållplatser (och därmed blir effektivare). Röd fortsätter till Täby. Mörkblå avviker vid Nora, med stationer vid Kärrdal/Sjöberg, Edsberg, Häggvik - (delar med förbifartstunneln) - Akalla etc.
Avkokadogrön linje skulle då fortsätta norr mot Flotiljområdet och Jakan.
Vad gäller numreringen skulle den vara kunna ändras, precis som linje 3 i Helsingfors spårvagnsnät.
Vad gäller Mälaröarna skulle man kunna tänka sig ytterligare en linje: Skarpnäck - Hökarängen - Bandhagen - Alvsjö - (delar spår med som mörkblå) - Fruängen - Bredäng - Kärsön - Brommaplan - (delar spår med ljusgrön) - Mariehäll - (Delar spår med gul) - Loudden.
Om Gul ska kopplas ihop måste det till en bro ;).
__________________
När får vi se Lindhagen II?