Blå går mot Nacka Forum (eller ännu längre) samt tar över farsta eller skarpnäck från grön
Grön linje väster om fridhemsplan --> röd linje. vid fridhemsplan så fortsätter den mer rakt mot Tcentralen (typ längsunder kungsholmsgatan och och klarabergsgatans riktning), sedan mot ropsten eller mörby centrum
Röd linje mellan fruängen och liljeholmen blir grön linje. Från liljeholmen knyter man ihop den med fridhemsplan och öglan norrut, antingen via hornstull och sedan rakt norrut eller en mer krokig väg där man lägger en station under vattnet mellan långholmen, reimersholme och södermalm (station "dunder och snus"

)(Uppgångar på alla tre) och sedan en till UV-station mellan lilla essingen och kungsholmen med uppgångar på bägge och sedan mot fridhemsplan. Från fridhemsplan norrut som förr. Knyt sedan ihop grön mellan fruängen och hagsätra (kanske i älvsjö) och dra ut en grön sträcka mot karolinska och solna station.
Kan man sedan sluta tvärbanans ring och premetrofiera den lite (bort med gatuspår) så skulle man fått två ringar i nätet
Edit: Kanske bör nämna att det här förslaget kommer ur funderingar om hur man skulle kunna komma in snabbare till centrum från västerort, utan att få alltför skarpa kurvor och alltför många stora projekt. ett "budget"-variant avovanstående skulle kunna vara:
Grön till fruängen slutar där(Spårväg syd till älsjö om man vill dit), går direkt från hornstull till fridhemsplan (ev station vid rålambshov), Linje 5 stadsspårväg utgår, linje 1 stadsspårväg dras över essingeöarna,(bytesmöjlighet till tvärbanan). Hagsätragrenen tas över av blå från gullmarsplan och dras ut till älvsjö. Grön dras ut till solna station från odenplan, tvärbanan premetrofieras där det går (Högbana/tunnel där den nu går i gatutrafik), men ringen sluts ej.
Sammanfattning: Grön, två linjer (Farsta-fruängen & Skarpnäck solna station), Röd, två linjer (Hässelby strand - mörby centrum, Norsborg - ropsten), Blå linje, två linjer (Akalla - Älvsjö & Barkaby - Nacka)
Senast ändrad 4 februari 2013 14:06