Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Utbyggnad av TUB 3: De åttio alternativen

Sida 20 av 20
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Banprofiler och sådant är det inga problem med (TUB 2 ligger på +1 meter vid Mariatorget), och man kan lägga samtliga nya stationer rätt ytligt, även Slussenstationen tack vare den långa stigningen under Stadsgården, och det med bergtunnlar hela vägen. Det var det som motiverade extraböjen via Djurgården i "Rödblått banbyte 2", som även återfinns i Veidekkes förslag, fast de slarvar tyvärr bort den fördelen genom att lägga bytesstationen vid Folkungagatan och inte Slussen. Den blir därmed lika djup som tidigare, åtminstone på TUB 3.

En annan illavarslande sak är att Veidekke inte tycks ha märkt att vägtunnelavgreningen redan är förberedd direkt norr om Stadion. De har ritat in den ute i Värtahamnen och då får man anledning att tvivla på hur väl de har studerat förutsättningarna.

Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Marcus Bokvist skrev:



Saltsjösträckan hänger nog ihop med att österleden, i Veidekkes förslag, går precis på samma ställe. Lite fult kanske, men en österled under dessa premisser är acceptabelt. Lite fult kanske att prersentera det som en lösning på Nacka-tunnelbana, men med tanke på att regeringen kanske pushar på för en österledlösning, så är dte bra att de gör det bästa av situationen.

Det jah undrar dock är om hur stora skillnader det är mellan blå och röd i byggnad (Det kan ju fördyra ett linjebyte).


Antar att du har rätt och att det är österleden som spökar.
Sträckan Kungsträgården-Söder ger ju i princip ingen nytta överhuvudtaget utöver utökad norr-söder kapacitet. Det blir bättre förbindelser till Djurgården (där vi nyss byggde en väldigt dyr spårvagn), annars kunde linjen precis lika gärna vara ett nytt paralellspår längs nuvarande sträckning av TUB 1/TUB 2. Att förse Djurgården med tunnelbana för minst 4-5 miljarder verkar ganska felprioriterat...

Herbert har ju gett minst 20 andra förslag som alla är förnuftigare och skulle ge bättre samhällsekonomi.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
@Martin: Men i de fall regeringen kanske bara betalar för tunnell så är väl detta bättre än de tidigare. Om man inte har bröd får man käka limpa osv.
Profilbild
Göran Deurell
111 Inlägg
Ort: Nyköping (Ekerö), Gick med: September 2009
När jag tittar på detta med att dra röd linje till Hammarby Sjöstad och sedan ta över en av de gröna linjerna, så tycker jag det borde vara Farstagrenen. Skulle detta var möjligt? Hagsätragrenen ligger väll bättre till kurv- och stigningsmässigt, med Tvärbanan som backar upp glappet; men upplevs det inte som en mindre omväg om man har byte i Skärmarbrink/Blåsut istället och övertar Farstagrenen? Vad talar för och emot?

EDIT
Ser nu att jag redan för länge sedan frågat om detta (sidan 1), sammankopplingen med Hammarby Sjöstad som det talas om i en annan tråd just nu, skulle bli mer logiskt tunnelbaneunderbyggd då. Att skicka dem som bor på andra sidan Nynäshamnsvägen i stor båge, ja jag vet inte, kanske bra för att överbringa barriären som leden innebär.
__________________
Jag eftersträvar en stad som hänger samman, är rörlig och livlig och har plats för alla som vill.

Senast ändrad 3 maj 2013 15:37
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Kanske eventuella byten till gröna från hagsätra (och Älvsjö sen) blir jämnare fördelade om det sker på en punkt där linjerna gått ihop?
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Nackdelen med att ta bort Farstagrenen (eller Skarpnäck) är att man dels tappar koppling mellan dagens tre gröna linjer, dels att den bortkopplade grenen tappar kontakten med Gullmarsplan och busstationen där. Det senare gör att även en koppling via Skärmarbrink-Globen (ursprungsplanen) blir svårgenomförd.

Gullmarsplan har vuxit till som knutpunkt sen 60-talet och alla idéer om att leda en av dagens gröna linjer på annat sätt än via Gullmarsplan kräver väldigt god argumentationsförmåga och uthållighet, två saker politiker ofta saknar. Hur rationellt det än vore tror jag med andra ord att det inte kommer hända.

Då (om man accepterar att man har ovanstående begränsningar) återstår lösningar att få en ny blå gren att få kontakt med Gullmarsplan - kanske som underjordsstation där - och sen vidare, och med de begränsningarna finns bara Hagsätraalternativet kvar, på något knepigt sätt.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
@herbert: Du hade efter förslag 20 ett förslag med en tub 4 där tub gick spikrakt från Älvsjö till slussen och vidare. hur skulle den se ut med det föreslagna banbytet?
Johan Palmaer
2 Inlägg
Ort: 23, Gick med: Maj 2013
Tror att TUB3/4 kanske bör sättas in i ett större sammanhang.

Med en ökande befolkning i Nacka-Värmdö verkar det rimligt att en ordentlig "tåg"-förbindelse finns från Gustavsbergs in mot City.

Man kan fundera på vilket som är det bästa sättet att göra det på.

Om vi antar en tunnelbane-förbindelse förefaller en anslutning via Kundgträdgården och Blå linje vara ett attraktivt alternativ.

På bilden ett förslag som innebär att en tunnelbana huvudsakligen läggs utmed Värmdöleden (antingen i luften ovanför vägen, eller på med ett spår på vardera sida om vägen, alternativt under vägen.)

Men man kan då iof fundera på om inte ett bättre alternativ skulle kunna vara att bygga en pendeltågsbana. Om man gör det skulle det snarare vara intressanta att titta närmare på hur den kan ansluta till Citybanan.
Senast ändrad 27 maj 2013 00:01
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Att planera så att den kan dras vidare ut mot Gustavsberg ser jag som ett måste. Inte att bygga ut dit idag, men hur den första etappen avslutas måste vara anpassat för en sådan förlängning.

Att dra den längs motorvägen tror jag dock vore ett mycket stort misstag. Motorvägar har mycket stora bulerzoner runt sig där det "naturligt" blir glest bebyggt. Tunnelbana behöver mycket tätt bebyggt kring stationerna. Det går inte ihop. Tbanan bör läggas så att stationerna hamnar på relativ rak linje plus att stationslägena ska ha potential till att bli riktigt tätbebyggda. Stationer i villområden är inget som kommer byggas i framtiden om inte kommunen fastlägger en plan för hur villorna ska ersättas med täta kvarter inom relativt kort tid efter öppnandet av Tbanan.
Hagastan förväntas ha många tusen invånare och arbetare och ändå är det itne klart att den stadsdelen får Tbana...
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm

Senast ändrad 27 maj 2013 06:43
Sida 20 av 20

 > Infrastruktur
Utbyggnad av TUB 3: De åttio alternativen

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9594 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky