Marcus Bokvist skrev:
Saltsjösträckan hänger nog ihop med att österleden, i Veidekkes förslag, går precis på samma ställe. Lite fult kanske, men en österled under dessa premisser är acceptabelt. Lite fult kanske att prersentera det som en lösning på Nacka-tunnelbana, men med tanke på att regeringen kanske pushar på för en österledlösning, så är dte bra att de gör det bästa av situationen.
Det jah undrar dock är om hur stora skillnader det är mellan blå och röd i byggnad (Det kan ju fördyra ett linjebyte).
Antar att du har rätt och att det är österleden som spökar.
Sträckan Kungsträgården-Söder ger ju i princip ingen nytta överhuvudtaget utöver utökad norr-söder kapacitet. Det blir bättre förbindelser till Djurgården (där vi nyss byggde en väldigt dyr spårvagn), annars kunde linjen precis lika gärna vara ett nytt paralellspår längs nuvarande sträckning av TUB 1/TUB 2. Att förse Djurgården med tunnelbana för minst 4-5 miljarder verkar ganska felprioriterat...
Herbert har ju gett minst 20 andra förslag som alla är förnuftigare och skulle ge bättre samhällsekonomi.