Här kommer en binge alternativ i samlad formation igen eftersom jag åker bort några dagar. Temat den här gången är
Västlig S/M-förbindelse via Fridhemsplan, ett koncept jag först stiftade bekantskap med här på forumet. Ett par av alternativen är mer eller mindre exakt efter förslagsställarens specifikationer:
13. Avgrening vid Fridhemsplan
![](http://farm3.static.flickr.com/2612/4120342965_8371f28e73_b.jpg)
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Nackagrenen implementeras som en bana med avgrening vid Fridhemsplan. Kungsträdgården förblir en stump (som kan förlängas t ex till Värtastaden) och sträckan däremellan trafikeras av endast en linje. En tunnel byggs under Riddarfjärden med omstigningsstation vid Zinkensdamm, alternativt dras banan i en S-slinga över Långholmen vilket gör djupskillnaden mindre om tunneln utförs som bergtunnel.
14. Fridhemsplanförgrening via Slussen
![](http://farm3.static.flickr.com/2779/4120342971_923a137b67_b.jpg)
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Variant av
Avgrening vid Fridhemsplan där Slussen passeras. Liksom i övriga alternativ med förgrening väster om T-Centralen medför detta minskad turtäthet öster om förgreningen och sträckan Fridhemsplan - Kungsträdgården trafikeras här bara av en linje, samtidigt som sträckan Västra Skogen - Fridhemsplan når kapacitetstaket. En västlig Saltsjö/Mälarsnittsförbindelse skapas dock och kan utnyttjas av framtida linjer.
15. Västlig avgrening + TUB 1
![](http://farm3.static.flickr.com/2659/4120342975_ecda45e41d_b.jpg)
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
En förbindelse Fridhemsplan-Hornstull byggs parallellt med Västerbron och en av TUB 3:s grenar tar över Hagsätragrenen. TUB 1 får den nya Nackagrenen med Slussen som grenstation. Kungsträdgården förblir slutstation (eller förlängs till Värtastaden). Förbindelsen Fridhemsplan - Liljeholmen kan utföras som tunnel (med Marieberg som extrem djupstation) eller som bro parallellt med Västerbron.
Nackdelar: Fyra innerstadsstationer graderas ner och trafikeras nu av endast en linje. Tvär knix söder om Fridhemsplan om broalternativet väljs. Svår spåranslutning norr om Skanstull (pga Söderledstunneln). Hagsätralinjen har ingen kontakt med stadens centrala delar och omstigning till TIB 2 blir svårare.
Fördelar: En västlig tvärförbindelse skapas vars spår eventuellt kan utnyttjas av en framtida ringlinje.
16. Avgrening i Västra Skogen
![](http://farm3.static.flickr.com/2790/4120342977_18288d75f1_b.jpg)
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Nackagrenen implementeras som en bana med avgrening i Västra Skogen. Sträckan Västra Skogen - Kungsträdgården trafikeras av endast en linje och Kungsträdgårdengrenen kan förblir en stump eller vikas av norrut (som i Värtanalternativet) eller söderut (som i Älvsjöalternativet). En bergtunnel byggs mellan Långholmen och Lilla Essingen, där även en djupstation kan förläggas, med Marieberg som ett östligare alternativ. Parallellplattformar kan byggas vid Hornstull och Södra Station.
17. Avgrening i Västra Skogen via Gröndal
![](http://farm3.static.flickr.com/2702/4120342979_4a1d6c80bb_b.jpg)
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Samma som
Avgrening i Västra Skogen, men med en sydligare sträckning över Gröndal och Liljeholmen. Stationsläget på Lilla Essingen förskjuts västerut mot de mer tättbefolkade omrädena. Liljeholmen, Kristineberg, Lilla Essingen och Gröndal utformas som djupstationer.
Nackdel: Dubblerar tvärbanan mellan Lilla Essingen och Liljeholmen.
Slutligen en variant som kombinerar
Västlig S/M-förbindelse via Fridhemsplan med det vid det här laget välbekanta
TUB 2-alternativet:
18. TUB 2-bypass
![](http://farm3.static.flickr.com/2536/4121118714_2b848c4e4b_b.jpg)
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
![](http://farm3.static.flickr.com/2492/4121118708_f70feab67d_o.jpg)
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Genom att skapa en alternativ linjesträckning mellan Liljeholmen och Östermalmstorg frigörs kapacitet för en tredje gren på TUB 2. En förbindelse byggs parallellt med Västerbron samt en tunnel mellan T-Centralen 3 och Östermalmstorg (som ligger på exakt samma djup). Vartannat tåg på TUB 2 kan nu köra den nya förbindelsen. Arrangemanget förutsätter att ledig kapacitet motsvarande en linje finns på TUB 3.
Fördelar: Högre flexibilitet på TUB 2. Den nya Saltsjö-Mälarsnittsförbindelsen kan även utnyttjas för framtida TUB-linjer eller spårvagn.
Nackdelar: Kapacitetstaket nås för sträckan mellan Fridhemsplan och T-Centralen. Ett extra dubbelspår kan byggas när mer kapacitet behövs. Lägre turtäthet mellan Hornstull och Slussen.