Michael Lindgren skrev:
Gillar alternativet med hypotetisk tub 4, fast då att blåa även tar över Hagsätra-grenen. Och när gröna går mot Norra station/Karolinska så får vi 2-2 på alla linjer! (Och 1-1 på Tub 4.)
Rackarns, jag tycks mycket riktigt ha missat att lägga in Hagsätragrenen på
TUB 4-integrationsstudien.
Här är två andra utvecklingar av
Värtagrensalternativet:
22. Nacka via Värtastaden-alternativet, var.1
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Saltsjö/Mälarsnittsförbindelsen läggs här mellan Blockhusudden och Augustendal på bro eller i tunnel. Banan får slutstation vid Slussen.
Fördelar: Tillåter bergtunnel under Saltsjön. Kan byggas ut till ringlinje.
Nackdelar: Sämre Citykontakt än i alternativ med förbindelse via Skeppsholmen, men bättre än den nuvarande Saltsjöbanans. Fortsättningen mot Orminge blir mer problematisk.
23. Nacka via Värtastaden-alternativet, var.2
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Saltsjö/Mälarsnittsförbindelsen läggs här mellan Blockhusudden och Kvarnholmen på bro eller i tunnel.
Fördelar: Tillåter bergtunnel under Saltsjön. Kan byggas ut till ringlinje.
Nackdelar: Förlängd restid till City från Hagsätra. Obefintlig kontakt med Södermalm.
Senast ändrad 14 december 2009 17:51