Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Utbyggnad av TUB 3: De åttio alternativen

Sida 5 av 20
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Herbert, Tingesten skrev:



23. Nacka via Värtastaden-alternativet, var.2

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Saltsjö/Mälarsnittsförbindelsen läggs här mellan Blockhusudden och Kvarnholmen på bro eller i tunnel.




Detta förslag gillar jag mycket, men det skulle vara bra om Nackagrenen slapp ta omvägen via Danvikslösen.
__________________
När får vi se Lindhagen II?

Senast ändrad 15 december 2009 18:17
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Jan Wiklund skrev:

Man ska väl inte börja välja mellan alternativen förrän alla är presenterade - men frågan är om vi har några gränsvillkor, dvs villkor som absolut måste uppfyllas för att förslaget/n ska vara bra.

För min del gillar jag bäst de förslag som gör det möjligt att öka turtätheten på gröna linjen söderut, dvs låter Hagsätrabanan (eller någon annan gren!) fortsätta norrut på något annat vis än via Götgatan. Jag tror att det är ett gränsvillkor för min del.

Målen, kanske något godtyckligt uppsatta, finns beskrivna här, och avlastning av TUB 1 genom att ta över en gren söderut är ett av dem.

Jan Wiklund skrev:

Vidare är det klart mest attraktivt för Stockholms alltför övercentraliserade struktur med linjer som inte passerar T-centralen, och gynnar innerstadstillväxt utanför de nuvarande tullarna.

Har du några såna förslag, Herbert?

Absolut, här finns fem stycken. Jag skulle dock inte vilja vara den som ska stå upp och övertyga Akalla-eller Hagsätraborna att just deras linje i fortsättningen inte ska gå till T-Centralen. Bygger man helt nya linjer (som den här skissen till en TUB 4) är det förstås en annan sak. Som det är passerar ju TUB 3 redan Centralen så det är inte så mycket att göra åt.


Niklas Öhrström skrev:

Herbert, Tingesten skrev:



23. Nacka via Värtastaden-alternativet, var.2



Detta förslag gillar jag mycket, men det skulle vara bra om Nackagrenen slapp ta omvägen via Danvikslösen.


Du tänker dig något sånt här?

24. Nacka via Värtastaden-alternativet, var. 3

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Utveckling av Värtagrenalternativet. Saltsjö/Mälarsnittsförbindelsen läggs här från öster om Waldemarsudde till Kvarnholmen på bro eller i tunnel. Om bergtunnelalternativet väljs blir den eventuella station Finnboda extremt djup.

För- och nackdelar: Som i Via Värtastaden-alternativet/2.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
1. Jo jag såg alla målen - men är det något eller några du betraktar som icke förhandlingsbart?

2. Har du något på lut som inte går genom nuvarande innerstad alls (men däremot förstås genom kommande)? - Ja, du behöver inte visa dem nu, jag kan vänta tills du visar dem i reguljär ordning.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Jan Wiklund skrev:

1. Jo jag såg alla målen - men är det något eller några du betraktar som icke förhandlingsbart?

Nej, vart och ett är likvärdigt med de andra och renderar varje förslag som inte uppfyller det tio minuspoäng. Mycket få alternativ uppfyller samtliga, men de kommer, jag lovar.

Du undrar om jag kan tänka mig att droppa något från listan? Alla tycker ju inte det är viktigt med Citykontakt t ex. Det står dem fritt att lägga till de tio poäng jag dragit bort från alternativ där Citykontakten är obefintlig. Det är ju ingen melodifestival det här utan en jämförelse av meriterna hos de olika alternativen och var och en kan ju välja de kriterier som passar bäst.

Jan Wiklund skrev:

2. Har du något på lut som inte går genom nuvarande innerstad alls (men däremot förstås genom kommande)? - Ja, du behöver inte visa dem nu, jag kan vänta tills du visar dem i reguljär ordning.


Ganska få, mest för att TUB 3 som sagt redan går genom innerstaden. I uppföljaren till den här tråden, "TUB 4: De sexhundranittiofyra alternativen" lovar jag att dyka djupare i ämnet. ;)
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Jag gjorde en överslagsräkning på hur många alternativ man kan hitta på för TUB4 inom vissa rimliga gränser. Det finns flera tusen olika alternativ, alla mer eller mindre rimliga. Lycka till...
__________________
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Herbert, Tingesten skrev:



Detta förslag gillar jag mycket, men det skulle vara bra om Nackagrenen slapp ta omvägen via Danvikslösen.


Du tänker dig något sånt här?

24. Nacka via Värtastaden-alternativet, var. 3

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



[/QUOTE]


Nja. Bättre. Men jag skulle vilja att HAgsätragrenen skulle gå längs med kvarnholmen för att korsa Tvärbana Öst vid Danvisklösen. Anledningen är fler bytespunkter och att kvarnholmen på ett bättre sätt blir försörjt av kollektivtrafik, vilket ger bättre förutsättning för förtätning.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Niklas Öhrström skrev:

Nja. Bättre. Men jag skulle vilja att HAgsätragrenen skulle gå längs med kvarnholmen för att korsa Tvärbana Öst vid Danvisklösen. Anledningen är fler bytespunkter och att kvarnholmen på ett bättre sätt blir försörjt av kollektivtrafik, vilket ger bättre förutsättning för förtätning.


Då förstår jag. Vi får dumpa Sickla men det området är ju redan anslutet till Saltsjöbanan.

23b. Nacka via Värtastaden-alternativet var. 2b

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Variant av Via Värtastaden-alternativ 2. Nacka Strand-grenen får här direktare kontakt med City genom att station Sickla utgår och banan dras direkt från Finntorp till Loudden.

För- och nackdelar: Samma som Via Värtastaden-alternativ 2, men färre får förlängd restid.

EDIT: Järla bör uppgraderas till säker station så att resande från Nacka Strand (och senare Orminge/Gustavsberg) får möjlighet att byta till Saltsjöbanan.
Senast ändrad 16 december 2009 07:50
Profilbild
J L
10 Inlägg
Ort: Stockholm (Gröndal), Gick med: Juni 2009
Jag gillar de senare alternativen Herbert. Förlängning av blå linjen, som i nuläget är avhuggen, och det ger viss möjlighet till början på en ringlinje, dels så ger det en ordentlig kommunaltrafikstomme i Nacka, dels så kan det avlasta den "proppen" som alla tusentals bussar kommer att skapa i slussen inom en snar framtid.

En sak jag gärna skulle se dock är den dragning som går söder över via gröna linjen. Snart kommer Nya Söderstadion mellan Blåsut - Enskede och jag tror att det skulle vara bra med en dragning där om möjligt. Kanske även möjligheten att förlänga denna senare till röda linjen.

En sak jag kan hålla med om är att "decentralisera" mera, inte knyta ihop nya linjer med redan tungt belastade knytpunkter (förvisso har det sina fördelar), men jag skulle gärna se en ny "approach" till det vi har nu med alla linjer går till centrum(vi behöver fler centrum, eller inget centrum, beroende på hur man ser det.).

F.ö vill jag bara instämma i de som sagt att det är fantastisk utförliga och bra bilder!
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
J L skrev:

Jag gillar de senare alternativen Herbert. Förlängning av blå linjen, som i nuläget är avhuggen, och det ger viss möjlighet till början på en ringlinje, dels så ger det en ordentlig kommunaltrafikstomme i Nacka, dels så kan det avlasta den "proppen" som alla tusentals bussar kommer att skapa i slussen inom en snar framtid.

En sak jag gärna skulle se dock är den dragning som går söder över via gröna linjen. Snart kommer Nya Söderstadion mellan Blåsut - Enskede och jag tror att det skulle vara bra med en dragning där om möjligt. Kanske även möjligheten att förlänga denna senare till röda linjen.

En sak jag kan hålla med om är att "decentralisera" mera, inte knyta ihop nya linjer med redan tungt belastade knytpunkter (förvisso har det sina fördelar), men jag skulle gärna se en ny "approach" till det vi har nu med alla linjer går till centrum(vi behöver fler centrum, eller inget centrum, beroende på hur man ser det.).

F.ö vill jag bara instämma i de som sagt att det är fantastisk utförliga och bra bilder!


Tackar! Ska fundera på idén med röd linje till nya Söderstadion. Vad gäller decentraliseringen i ett trafiksystem så hänger det intimt samman med kraven på enkel omstigning. Vi har egentligen bara två sätt att ordna omstigning mellan alla linjer i systemet med max 1 byte:

• En central knutpunkt där alla linjer löper samman (som det är ordnat i Stockholm). Möjliggör omstigning mellan alla linjer med max 1 byte, men vägen till bytespunkten kan bli lång. En fördel är att systemet är oöverträffat lättbegripligt.
• Varje linje korsar varje annan linje i minst en punkt med en omstigningsstation (som det är ordnat i t ex Moskva). Möjliggör omstigning mellan alla linjer och ger ofta kortare resväg än centralpunktsalternativet.

En ringlinje skulle uppfylla både decentraliseringsönskemålet och målsättningen med enkel omstigning eftersom den genom sin natur korsar alla andra linjer i ett radiellt system. Som du säger kan Via Värtastadenalternativet utvecklas till en slags ringlinje (eller åtta, som alternativet "Blå Åtta"):

25. Via Värtastaden-slingan

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Utveckling av Via Värtastadenalternativet. En förbindelse byggs mellan Folkungagatan och Västra Skogen som sluter banan till en slinga. Båda TUB 3:s linjer trafikerar slingan, en åt vardera hållet.

Nackdelar: Som Via Värtastadenalternativet. Halverad turtäthet på slingan vilket dock kan lösas med fler tåg. Alternativt kan en renodlad ringlinje byggas men får då kapacitetsproblem om trafiken på nuvarande TUB 3 ska bibehållas.
Senast ändrad 16 december 2009 21:22
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Intressant alternativ, men skulle man inte kunna spara mycket pengar på att avgrena vid Rådhuset istället? Fortsättning via Zinkensdamm och Södra station i så fall.
__________________
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Intressant alternativ, men skulle man inte kunna spara mycket pengar på att avgrena vid Rådhuset istället? Fortsättning via Zinkensdamm och Södra station i så fall.


Jo, naturligtvis. Det blir kapacitetsproblem på sträckan Rådhuset-Västra Skogen om man vill köra med full turtäthet på ringavsnittet (dvs dubbla antalet turer mot nu), men det kanske går att ordna så att man kan vända vid Rådhuset. Elegansen i 8-konfigurationen ligger i att linjerna aldrig delar spår någonstans. Kanske inte nämnde att Akalla och Hjulsta skulle kopplas ihop också.


En annan invändning mot den här lösningen är att TUB 3 inte kan fortsätta mot Orminge. Här är ett förslag till hur man löser det problemet (som jag hörde om i andra eller tredje hand på puben - är det någon som vet mer om det förslaget, t ex vem som framlagt det och hur den exakta linjesträckningen var tänkt?)

Orminge via Lidingön/2

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



• TUB 3 får två nya grenar varav en tar över Mörbygrenen från TUB 2 och den andra dras till Nacka via Värtastaden med slutstation vid Slussen
• Ropstenslinjen förlängs till Lidingö och vidare mot Orminge/Gustavsberg samt eventuellt Fisksätra/Saltsjöbaden
• Måluppfyllnad: 90% (ingen avlastning av TUB 1)

Fördelar: Tillåter djupa bergtunnlar för Saltsjö/Mälarsnittspassagerna. Kan byggas ut till ringlinjer.
Nackdelar: Långa transportsträckor genom o- eller glesbebyggda områden. Två Saltsjö/Mälarsnittspassager måste byggas.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Ser att jag gått händelserna lite i förväg och presenterat variant 2 före ettan:

26. Orminge via Lidingön/1

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



• TUB 3 får två nya grenar varav en dras via Värtastaden över Lidingön och vidare mot Orminge/Gustavsberg
• Måluppfyllnad: 80-90% (ingen avlastning av TUB 1, riskabel byggprocess om den västra Saltsjö/Mälarsnittsförbindelsen byggs enligt ursprungsplanen)

Utveckling av Värtagrenalternativet. Båda tunnlarna till Lidingö kan utföras som bergtunnlar. Den andra grenen (mot Nacka) kan dras enligt valfritt alternativ.

Fördelar: Kortare väg till City från Orminge (räknat i antal stationer) än Nackaalternativet. Lidingö får en direkt tunnelbaneförbindelse med innerstaden.
Nackdelar: Långa transportsträckor genom o- eller glesbebyggda områden. Förtätning kan delvis avhjälpa problemet. Två Saltsjö/Mälarsnittspassager måste byggas, plus en under Värtan.
Thomas Persson
79 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: September 2008
Här tänks det så att det syns!
Det är jätteroligt att följa, jag skriver mer nån gång när andan faller på..
Profilbild
Göran Deurell
111 Inlägg
Ort: Nyköping (Ekerö), Gick med: September 2009
25. Via Värtastaden-slingan

Detta förslag gillar jag starkt!!!


Både Nacka och Södra station får Tunnelbana, underbart. Jag har suttit ooch funderat på hur en linje skulle nå Fridhemsplan efter passage bredvid västerbron, men det var svårt! Du löser det mycket bättre, bytesstation Torildsplan.

Kanske kan slingan utmynna i en gemensam fortsatt dragning längre österut.

Det blir ingen slinga längre, men fundera på det...
__________________
Jag eftersträvar en stad som hänger samman, är rörlig och livlig och har plats för alla som vill.

Senast ändrad 18 december 2009 17:38
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
En följdfråga till min förra fråga om avgrening vid Rådhuset. Kan man inte ha fyra linjer med två cirkellinjer? För att minska problemet med överbelastning mellan Rådhuset och Västra skogen alltså.

Till exempel en som går från Akalla, svänger ner mot Zinken och Södra, kör slingan runt och fortsätter ut tillbaka till Akalla.

En som går från Hjulsta, kör raka vägen till T-Centralen, kör slingan runt och fortsätter tillbaka till Hjulsta.

En som kör medsols i slingan (runt, runt, dygnet runt ).
En som kör motsols.
__________________

Senast ändrad 18 december 2009 17:45
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Jag håller med. Slingan är snudd på genialisk. Vill man ha mindre tät trafik på grenarna kan man köra var tredje tåg från Solna C till Sumpan (2 minutersintervall i slingan och 3 minutersintervall i förgreningarna). Med tiden förtätas området ut till Kista och då kan man köra med innerstadstäthet längs med hela sträckan.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

En följdfråga till min förra fråga om avgrening vid Rådhuset. Kan man inte ha fyra linjer med två cirkellinjer? För att minska problemet med överbelastning mellan Rådhuset och Västra skogen alltså.

Till exempel en som går från Akalla, svänger ner mot Zinken och Södra, kör slingan runt och fortsätter ut tillbaka till Akalla.

En som går från Hjulsta, kör raka vägen till T-Centralen, kör slingan runt och fortsätter tillbaka till Hjulsta.

En som kör medsols i slingan (runt, runt, dygnet runt ).
En som kör motsols.


Ringlinjen (en medsols, en motsols) vill man ju gärna kunna köra med full turtäthet, åtminstone i högtrafik, 24-30 tåg i timmen eller ett var 2-2,5:e minut. Problemet är att ringlinjen delar en sträcka (Rådhuset - Kungsträdgården eller var man nu vill lägga slutstationen) med två andra linjer där samma sak gäller, och då blir det kapacitetsproblem eftersom 2-minuterstrafik är max med nuvarande signalsystem.

Man kan ju tänka sig ett smartare signalsystem, i Moskva har man visst 1,5-minutstrafik i högtrafik har jag hört. Det kanske är billigare att köpa in ett nytt system från ryssarna än att bygga parallellspår hela sträckan. Men det räcker ändå inte för 2-minuterstrafik.

Egentligen inget argument mot ditt alternativ, bara ett som renderar det 10 minuspoäng enligt grundkravslistan i början av den här tråden, och det finns ju alternativ som går ner mot 50 poäng av 100 som jag funnit det mödan lönt att rita upp.

EDIT: Såg just att jag missförstått lite, fick för mig att vi snackade om en renodlad ringlinje (alltså där tågen kan köra runt runt utan att vända) som skulle samsas med nuvarande två linjer på TUB 3. Jo, som jag sa här så skulle ditt upplägg funka utomordentligt om man kör hälften av turerna som en ringlinje med tågvändning vid Rådhuset och den andra hälften som nuvarande 10 + 11 åt varsitt håll i slingan. Alltså 2,5-minuterstrafik i innerstan och femminuterstrafik på grenarna efter Västra Skogen, precis som nu.
Senast ändrad 18 december 2009 23:09
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Göran Deurell skrev:

25. Via Värtastaden-slingan

Detta förslag gillar jag starkt!!!


Både Nacka och Södra station får Tunnelbana, underbart. Jag har suttit ooch funderat på hur en linje skulle nå Fridhemsplan efter passage bredvid västerbron, men det var svårt! Du löser det mycket bättre, bytesstation Torildsplan.

Kanske kan slingan utmynna i en gemensam fortsatt dragning längre österut.

Det blir ingen slinga längre, men fundera på det...


Menar du i riktning Karolinska från Hornsberg, eller en avstickare från Nacka österut?
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
För min alternativa avgrening vid Rådhuset tänkte jag nog att det skulle finnas en planskild avgrening öster om Rådhuset och ett vändspår väster om Rådhuset.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Men man skulle väl kunna ha växlar direkt öster om Rådhuset också så att tågen kan vända direkt vid plattformen. Och två stycken vändspår brevid varandra väster om Rådhuset som extra resurs. Då borde man få man ökad flexibilitet i hur man trafikerar banan. Här utgår jag från att man har förarlösa tåg så att man inte behöver krångla med förare som ska byta förarhytt.
__________________

Senast ändrad 19 december 2009 15:31
Erik Engholm
41 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Mars 2009
Erik Engholm skrev:


Mitt förslag:
Kungsträdgården - Danvikstull - Sickla - Finntorp - Forum Nacka.


Och här kommer kartan:


Tegelviksplan och Henriksdal får varsin entré till en och samma station, "Danvikstull".
Möjlig förlängning från Forum Nacka till Ektorp - Björknäs - Orminge C.
I västra änden knyts Hjulsta- och Akallagrenarna ihop över Barkarbyfältet.
Sida 5 av 20

 > Infrastruktur
Utbyggnad av TUB 3: De åttio alternativen

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter