Rasmus Öhrstig Bratt skrev:
En följdfråga till min förra fråga om avgrening vid Rådhuset. Kan man inte ha fyra linjer med två cirkellinjer? För att minska problemet med överbelastning mellan Rådhuset och Västra skogen alltså.
Till exempel en som går från Akalla, svänger ner mot Zinken och Södra, kör slingan runt och fortsätter ut tillbaka till Akalla.
En som går från Hjulsta, kör raka vägen till T-Centralen, kör slingan runt och fortsätter tillbaka till Hjulsta.
En som kör medsols i slingan (runt, runt, dygnet runt
![](/gfx/smilies/smile.gif)
).
En som kör motsols.
Ringlinjen (en medsols, en motsols) vill man ju gärna kunna köra med full turtäthet, åtminstone i högtrafik, 24-30 tåg i timmen eller ett var 2-2,5:e minut. Problemet är att ringlinjen delar en sträcka (Rådhuset - Kungsträdgården eller var man nu vill lägga slutstationen) med två andra linjer där samma sak gäller, och då blir det kapacitetsproblem eftersom 2-minuterstrafik är max med nuvarande signalsystem.
Man kan ju tänka sig ett smartare signalsystem, i Moskva har man visst 1,5-minutstrafik i högtrafik har jag hört. Det kanske är billigare att köpa in ett nytt system från ryssarna än att bygga parallellspår hela sträckan. Men det räcker ändå inte för 2-minuterstrafik.
Egentligen inget argument mot ditt alternativ, bara ett som renderar det 10 minuspoäng enligt grundkravslistan i början av den här tråden, och det finns ju alternativ som går ner mot 50 poäng av 100 som jag funnit det mödan lönt att rita upp.
EDIT: Såg just att jag missförstått lite, fick för mig att vi snackade om en renodlad ringlinje (alltså där tågen kan köra runt runt utan att vända) som skulle samsas med nuvarande två linjer på TUB 3. Jo, som jag sa
här så skulle ditt upplägg funka utomordentligt om man kör hälften av turerna som en ringlinje med tågvändning vid Rådhuset och den andra hälften som nuvarande 10 + 11 åt varsitt håll i slingan. Alltså 2,5-minuterstrafik i innerstan och femminuterstrafik på grenarna efter Västra Skogen, precis som nu.
Senast ändrad 18 december 2009 23:09