Dan Edholm skrev:
Om man tänker sig förlängning av blå från Kungsträdgården och att den ska gå under saltsjön, bågen via Skeppsholmen/Djurgården tas ut så man hamnar rätt i höjd för station Folkungagatan/Ersta/Tjärhovsplan. Nästa station är Medis och här binder stationsläge blå samman Medis med Södra station. Därefter tar blå över nuvarande röda linjen så att det blir Akalla-Fruängen och Hjulsta-Norsborg.
Röda läggs om, och nu har vi bara förbrukat en enda dyr saltsjötunnel även om tunneldragning i befintlig bebyggelse är dyr den också. Röda tar gamla j-vägstunneln till Södra station (eller strax under den i vilket fall denna tunnel kan användas som rullband). Därefter Södersjukhuset och split. Ena tråden går Sofia, Sjöstaden, Sickla, Nacka osv. Andra tråden kan gå Årsta och sedan antingen mot Gullmarsplan och Skärmarbrink där den tar över den gröna mot Skarpnäck. Eller så gör man ny linje mot Älvsjö via Årstafältet, Österberga och Örbyslott.
Typ
så här, fast via Södra Station istf Folkungagatan. Jag tror gamla jvg-tunneln ligger minst 10 meter över TUB 2-tunneln där de korsar varandra så det blir trixigt att leda in röda i den.
Så här blir sydgrenarna enligt ditt alternativ (fast i just det här alternativet med blå bana ist f röd och förgrening redan vid Slussen för att möjliggöra station Folkungagatan):
28. Årsta över Årstbron B
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Variant av alternativet
Årsta via Årstabron. I den beslutade tunnelbaneplanen av år 1941 fanns fem stationer i Årsta, med 2000-talets krav finns bara underlag för en (och ytterligare två om omfattande förtätningar görs). Skarpnäcksgrenen övertas från TUB 1 istället för ursprungsplanens Hagsätragren. Som ett alternativ kan Årstagrenen utformas som en TUB 1-gren och ge partiell avlastning söderut från Slussen.
Dan Edholm skrev:
Ringlinje bör finnas men förslag 27 känns inte helt rätt. Ringen bör vara mer central, mindre mot Djurgården till. I den mån det blir något i Värtan finns faktiskt spårvagn samt t-bana Ropsten. Jag hade valt att lägga en ring kring innerstaden i gränslandet mellan innanför tull ovh utanför tull. Stationer eller områden som bör inkluderas är t ex
Odenplan/Norra station,
Fridhemsplan/Horsberg/Alvik,
Stora Essingen/Lilla Essingen,
Hornstull/Liljeholmen,
Årsta/Årstafältet (koppling till p-tåg),
Gullmarsplan,
Sjöstaden
Sickla/Henriksdal
Djurgården
Garnisonen/Radiohuset
Värtan
Tekniska högskolan
Tub till Värtastaden gör att det kan byggas tätare där, men det räcker måhända med spårvagnen, eventuellt förstärkt med en ombyggd Värtabana in till Centralen. Det finns många varianter på ringlinjer och alla har sina för- och nackdelar. Att låta Centralen ingå i ringen (på en bana som redan finns) gör t ex att den får bifunktionen att tjäna som en direkt förbindelse mellan City och stadsdelarna den passerar, vilket antagligen uppskattas av de som bor där. Men som du säger, en mer perifer dragning har sina fördelar också. Mer därom senare.