Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Utbyggnad av TUB 3: De åttio alternativen

Sida 6 av 20
Profilbild
Göran Deurell
111 Inlägg
Ort: Nyköping (Ekerö), Gick med: September 2009
Herbert, Tingesten skrev:

Göran Deurell skrev:

25. Via Värtastaden-slingan

Detta förslag gillar jag starkt!!!

Både Nacka och Södra station får Tunnelbana, underbart. Jag har suttit ooch funderat på hur en linje skulle nå Fridhemsplan efter passage bredvid västerbron, men det var svårt! Du löser det mycket bättre, bytesstation Torildsplan.

Kanske kan slingan utmynna i en gemensam fortsatt dragning längre österut.

Det blir ingen slinga längre, men fundera på det...


Menar du i riktning Karolinska från Hornsberg, eller en avstickare från Nacka österut?

Jag glömde skriva "från Nacka", det var de jag menade...
__________________
Jag eftersträvar en stad som hänger samman, är rörlig och livlig och har plats för alla som vill.

Senast ändrad 20 december 2009 00:10
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Göran Deurell skrev:


Jag glömde skriva "från Nacka", det var de jag menade...


Mot Orminge? Borde gå, i teorin... se nedan om ringlinjer med radiella grenar.
Profilbild
Dan Edholm
152 Inlägg
Ort: Huddinge, Gick med: Juni 2008
Saltsjöbanan förlängs via slussen till Södra station, Södersjukhuset, via ny gc-bil-spårbro till Årsta (Linde), Årstafältet, Östberga, Örbyslott/Liseberg och slutstation Älvsjö. Gamla spårtunneln mellan slussen och Södra station används. (Det finns ju även ett gammalt spår som skulle kunna användas mot Danvikskanalen som spårvagnsspår.)

Ny röd på Södermalm skulle kunna gå väster om alternativ 5 och 6, och därmed ha hållplats (efter Slussen) vid Södra station (N) /södersjukhuset (S), sedan Skanstull, Sofia, Split: 1) Hammarby sjöstad... Globen samt en av de gröna söderlinjerna, 2) Sickla, Nacka, Orminge. Poängen härmed att förbinda Södra station med tunnelbanenätet. Nya röda kan sedan gå via bro över mot Nacka/Hammarby sjöstad vilket sänker kostnaderna rejält.

Kvarstår hur blå ska över saltsjön...men den ligger djupt där den ligger för detta syfte. Exakt hur och var får man väl överlåta till de som kan. Synergi med Österleden vore trevligt för plånboken, men den kanske sammanfaller med ”tvärbanan” och ligger kanske ännu längre fram i tiden. Snabbast möjliga korsning av saltsjön, med bibehållen säkerhet och plånbok är det som eftersträvas. Jag tror på de enkla lösningarna. Väl på Södermalm handlar det om att (i detta scenario) koppla på spåren på nuvarande röda. Kanske kommer stigning att tvinga detta till först vid Hornstull – so be it. Lär ändå bli billigare än alternativen. Det måste gå att tolerera djupa stationslägen vid slussen och Mariatorget (som kan ha förbindelse med nya röda). Accelererande rulltrappor, bättre och mer synliga ingångar i mer centrala lägen är en lärdom från station Rådhuset. Man kan också tänka sig att Maria torget tillhör nya röda medan Zinkensdam tillhör nya blå efter acceptabel stigning.
Senast ändrad 20 december 2009 01:34
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Erik Engholm skrev:



Och här kommer kartan:


Tegelviksplan och Henriksdal får varsin entré till en och samma station, "Danvikstull".
Möjlig förlängning från Forum Nacka till Ektorp - Björknäs - Orminge C.
I västra änden knyts Hjulsta- och Akallagrenarna ihop över Barkarbyfältet.


Helt genomförbart tror jag. Måluppfyllnaden enligt mina egna godtyckligt valda kriterier blir 90% (minuspoäng för de saknade stationerna på östra Södermalm.) EDIT: Och minus 10 för den saknade Hagsätragrenen också, men den är ju lätt att lägga in med den här dragningen.

Gångavstånden (eller rullbanden) verkar bli ganska långa från uppgång Tegelviksplan och uppgång Henriksdal till station Danvikstull, skulle det inte funka bättre med två separata stationer?
Senast ändrad 20 december 2009 11:05
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Dan Edholm skrev:

Saltsjöbanan förlängs via slussen till Södra station, Södersjukhuset, via ny gc-bil-spårbro till Årsta (Linde), Årstafältet, Östberga, Örbyslott/Liseberg och slutstation Älvsjö. Gamla spårtunneln mellan slussen och Södra station används. (Det finns ju även ett gammalt spår som skulle kunna användas mot Danvikskanalen som spårvagnsspår.)

Jädrar, gamla järnvägstunneln borde faktiskt gå att använda som du beskriver. I den norra delen får man fördjupa den ca två meter så att tågen kan passera direkt under station Slussen (mer om man vill ha plats för kontaktledning på Saltisbanan) och vinkla om tunneln så att den kröker österut. Med spårvagnskurvradier funkar det men med nuvarande vagnar blir kurvan troligen för snäv.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



(Karta: Banverket. Ignorera pendeltågsstationen som är inritad, den blev aldrig av).


Dan Edholm skrev:

Ny röd på Södermalm skulle kunna gå väster om alternativ 5 och 6, och därmed ha hållplats (efter Slussen) vid Södra station (N) /södersjukhuset (S), sedan Skanstull, Sofia, Split: 1) Hammarby sjöstad... Globen samt en av de gröna söderlinjerna, 2) Sickla, Nacka, Orminge.
Länk till alternativ 5 och 6, "Blårött banbyte". Ska rita upp ditt förslag. Personligen tycker jag Folkungagatan är en mer angelägen station än Södra Station/SÖS (men det är jag), och det blir eventuellt problem med nivåskillnader om man drar banan längs södra kanten på Söder, fast man kan ju lägga Skanstullsstationen djupt. Splitten kan som du föreslår läggas mellan Sofia och H-by Sjöstad och då besparas Nackaborna en station på vägen in mot stan. Betrakta det som en option till alla förslag där splitten ligger efter Sjöstaden.

Dan Edholm skrev:

Kvarstår hur blå ska över saltsjön...men den ligger djupt där den ligger för detta syfte. Exakt hur och var får man väl överlåta till de som kan. Synergi med Österleden vore trevligt för plånboken, men den kanske sammanfaller med ”tvärbanan” och ligger kanske ännu längre fram i tiden. Snabbast möjliga korsning av saltsjön, med bibehållen säkerhet och plånbok är det som eftersträvas. Jag tror på de enkla lösningarna. Väl på Södermalm handlar det om att (i detta scenario) koppla på spåren på nuvarande röda. Kanske kommer stigning att tvinga detta till först vid Hornstull – so be it. Lär ändå bli billigare än alternativen. Det måste gå att tolerera djupa stationslägen vid slussen och Mariatorget (som kan ha förbindelse med nya röda). Accelererande rulltrappor, bättre och mer synliga ingångar i mer centrala lägen är en lärdom från station Rådhuset.

Ja, Rådhuset är nästan ett skämt, lite som Ryanairs flygningar där hälften av sträckan tillryggaläggs i buss. Delar inte din oro för att man skulle behöva bygga nya djupare plattformar för Mariatorget och Zinken, med en tillräckligt lång uppfartssträcka (tumregel: drygt 1 km per 50 meters stigning) kommer vi behändigt upp i nivå med Mariatorget, som inte ligger ytligare än 1,5 m ö h (ja, det överraskade mig också en aning) och Slussen kan läggas strax under ytan, säg på 5-6 meters djup. Jag håller med om att Österledsalternativet för Saltsjötunneln är det mest realistiska.
Senast ändrad 20 december 2009 09:51
Erik Engholm
41 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Mars 2009
[QUOTE=Herbert, Tingesten]
Erik Engholm skrev:


Gångavstånden (eller rullbanden) verkar bli ganska långa från uppgång Tegelviksplan och uppgång Henriksdal till station Danvikstull, skulle det inte funka bättre med två separata stationer?


Tack för dina kommentarer, Herbert!
Min huvudtanke med denna dragning var att det skulle bli en så kort resa som möjligt från Nackasektorn till resten av tunnelbanenätet.
Med ytterligare ett stopp mellan Kungsträdgården och Danvikstull (-torg, eller vad det nu kommer att kallas) skulle jag nog förorda en något västligare dragning som föreslås i flera av dina alternativ (Station Folkungagatan).
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Erik Engholm skrev:


Tack för dina kommentarer, Herbert!
Min huvudtanke med denna dragning var att det skulle bli en så kort resa som möjligt från Nackasektorn till resten av tunnelbanenätet.
Med ytterligare ett stopp mellan Kungsträdgården och Danvikstull (-torg, eller vad det nu kommer att kallas) skulle jag nog förorda en något västligare dragning som föreslås i flera av dina alternativ (Station Folkungagatan).


Fast alla Nackabor ska ju inte till City, många ska väl till Söder också och då måste de ta omvägen till T-Centralen och byta. Saltsjöbanan finns förstås kvar som ett alternativ för dem.
Senast ändrad 20 december 2009 11:11
Erik Engholm
41 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Mars 2009
Herbert, Tingesten skrev:



Fast alla Nackabor ska ju inte till City, många ska väl till Söder också och då måste de ta omvägen till T-Centralen och byta. Saltsjöbanan finns förstås kvar som ett alternativ för dem.


Så sant. Kanske en kompletterande öst-västlig TUB?
Forum Nacka - Nacka Strand - Kvarnholmen/Finnboda - Danvikstorg - Nytorget - Medborgarplatsen/Stockholm S. Därefter en gren till Zinkensdamm - Fridhemsplan och en annan till Hornstull - Liljeholmen, alternativt Årsta C - Östberga - Älvsjö.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Erik Engholm skrev:



Så sant. Kanske en kompletterande öst-västlig TUB?
Forum Nacka - Nacka Strand - Kvarnholmen/Finnboda - Danvikstorg - Nytorget - Medborgarplatsen/Stockholm S. Därefter en gren till Zinkensdamm - Fridhemsplan och en annan till Hornstull - Liljeholmen, alternativt Årsta C - Östberga - Älvsjö.


Det är väldigt frestande att dra en kompletterande gren via Kvarnholmen, topografin liksom tigger om det och området ska ju förtätas med massvis av bostäder så underlag borde finnas för en bana även där. Tänker du dig ändstation för norra grenen vid Fridhemsplan?
Erik Engholm
41 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Mars 2009
Herbert, Tingesten skrev:



Tänker du dig ändstation för norra grenen vid Fridhemsplan?


Tanken var att ansluta till TUB3 vid Fridhemsplan, som i ditt alternativ 13. Med sammankoppling mellan Hjulsta och Akalla över Barkarbyfältet skulle man få en "blå åtta", som du varit inne på i andra förslag.
Annars kunde den öst-västliga banan vara helt fristående.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

För min alternativa avgrening vid Rådhuset tänkte jag nog att det skulle finnas en planskild avgrening öster om Rådhuset och ett vändspår väster om Rådhuset.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Men man skulle väl kunna ha växlar direkt öster om Rådhuset också så att tågen kan vända direkt vid plattformen. Och två stycken vändspår brevid varandra väster om Rådhuset som extra resurs. Då borde man få man ökad flexibilitet i hur man trafikerar banan. Här utgår jag från att man har förarlösa tåg så att man inte behöver krångla med förare som ska byta förarhytt.


Testade att rita upp ditt förslag igår, med triangelspår som en extra option även om jag är lite osäker på om de får plats med ramper för planskilda korsningar och allt:


27. Via Värtastaden-ring, kort version

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Utveckling av Via Värtastaden-alternativet. En förbindelse byggs mellan Södra Station och T-Centralen som sluter banan till en ring. Båda TUB 3:s linjer trafikerar slingan, en åt vardera hållet plus en ny ringlinje. Ett triangelspår kan byggas mellan Riddarfjärdstunneln och Rådhuset så att Akalla- och Hjulstalinjerna slipper tågvändning vid T-Centralen. Alternativt kan automatiserade tåg användas på sträckan.

Jag tycks ha varit ute och cyklat en del vad gäller möjligheterna till samtrafik på en ringlinje. Med tågvändning funkar det utmärkt att som du föreslår samköra med en avgrenad bana, oavsett om man bygger som en ring (sluten inåt) eller som en slinga (sluten utåt):

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Ja just det, stationen mellan Mariatorget och Södra stations östra ingång är en rolig idé. Det är mycket kortare mellan dem än man kan tro, så med ett par 50-meters rullband under jord så får man i praktiken ett stort resecentrum mitt på Söder.

En annan idé som jag tänkt på när jag varit inne på Södra station är att man borde ha rullband i mitten av plattformarna om det går att klämma in med värmestugor och annat.
__________________
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Så här skulle stationerna hamna, med gångtunnlar inritade i vitt. På rent djävulskap testade jag att rita dit Dan E:s förslag att använda gamla järnvägstunneln för att dra Saltsjöbanan till Södra Station också. Snacka om knutpunkt, fyra (fem?) tunnelbanelinjer, två pendeltågslinjer, plus Saltsjöbanan.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Profilbild
Dan Edholm
152 Inlägg
Ort: Huddinge, Gick med: Juni 2008
Om man tänker sig förlängning av blå från Kungsträdgården och att den ska gå under saltsjön, bågen via Skeppsholmen/Djurgården tas ut så man hamnar rätt i höjd för station Folkungagatan/Ersta/Tjärhovsplan. Nästa station är Medis och här binder stationsläge blå samman Medis med Södra station. Därefter tar blå över nuvarande röda linjen så att det blir Akalla-Fruängen och Hjulsta-Norsborg.

Röda läggs om, och nu har vi bara förbrukat en enda dyr saltsjötunnel även om tunneldragning i befintlig bebyggelse är dyr den också. Röda tar gamla j-vägstunneln till Södra station (eller strax under den i vilket fall denna tunnel kan användas som rullband). Därefter Södersjukhuset och split. Ena tråden går Sofia, Sjöstaden, Sickla, Nacka osv. Andra tråden kan gå Årsta och sedan antingen mot Gullmarsplan och Skärmarbrink där den tar över den gröna mot Skarpnäck. Eller så gör man ny linje mot Älvsjö via Årstafältet, Österberga och Örbyslott.

Ringlinje bör finnas men förslag 27 känns inte helt rätt. Ringen bör vara mer central, mindre mot Djurgården till. I den mån det blir något i Värtan finns faktiskt spårvagn samt t-bana Ropsten. Jag hade valt att lägga en ring kring innerstaden i gränslandet mellan innanför tull ovh utanför tull. Stationer eller områden som bör inkluderas är t ex
Odenplan/Norra station,
Fridhemsplan/Horsberg/Alvik,
Stora Essingen/Lilla Essingen,
Hornstull/Liljeholmen,
Årsta/Årstafältet (koppling till p-tåg),
Gullmarsplan,
Sjöstaden
Sickla/Henriksdal
Djurgården
Garnisonen/Radiohuset
Värtan
Tekniska högskolan
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Det finns ju inget som utesluter att man bygger två ringar.

Det värsta problemet med alla slingalternativ är att det blir en lång och dyr tunnel under saltsjön/Djurgården som inte har någon egennytta.
__________________

Senast ändrad 20 december 2009 22:52
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009

Så himla lång är den inte, den är faktiskt inte längre än sträckan Kista - Hallonbergen:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Dessutom finns det en fördel med att den går under obebyggda trakter: Man kan bygga dygnet runt om man vill. I Citytunnelnbygget får man ju t ex bara spränga vissa tider på dygnet vilket gör byggprocessen mer långdragen och mycket dyrare. Plus att man inte riskerar att några hus spricker eller skakar sönder.

EDIT: Ja, förutom Kaknästornet och Thielska galleriet då.
Senast ändrad 21 december 2009 00:20
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Dan Edholm skrev:

Om man tänker sig förlängning av blå från Kungsträdgården och att den ska gå under saltsjön, bågen via Skeppsholmen/Djurgården tas ut så man hamnar rätt i höjd för station Folkungagatan/Ersta/Tjärhovsplan. Nästa station är Medis och här binder stationsläge blå samman Medis med Södra station. Därefter tar blå över nuvarande röda linjen så att det blir Akalla-Fruängen och Hjulsta-Norsborg.


Röda läggs om, och nu har vi bara förbrukat en enda dyr saltsjötunnel även om tunneldragning i befintlig bebyggelse är dyr den också. Röda tar gamla j-vägstunneln till Södra station (eller strax under den i vilket fall denna tunnel kan användas som rullband). Därefter Södersjukhuset och split. Ena tråden går Sofia, Sjöstaden, Sickla, Nacka osv. Andra tråden kan gå Årsta och sedan antingen mot Gullmarsplan och Skärmarbrink där den tar över den gröna mot Skarpnäck. Eller så gör man ny linje mot Älvsjö via Årstafältet, Österberga och Örbyslott.


Typ så här, fast via Södra Station istf Folkungagatan. Jag tror gamla jvg-tunneln ligger minst 10 meter över TUB 2-tunneln där de korsar varandra så det blir trixigt att leda in röda i den.

Så här blir sydgrenarna enligt ditt alternativ (fast i just det här alternativet med blå bana ist f röd och förgrening redan vid Slussen för att möjliggöra station Folkungagatan):

28. Årsta över Årstbron B

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Variant av alternativet Årsta via Årstabron. I den beslutade tunnelbaneplanen av år 1941 fanns fem stationer i Årsta, med 2000-talets krav finns bara underlag för en (och ytterligare två om omfattande förtätningar görs). Skarpnäcksgrenen övertas från TUB 1 istället för ursprungsplanens Hagsätragren. Som ett alternativ kan Årstagrenen utformas som en TUB 1-gren och ge partiell avlastning söderut från Slussen.


Dan Edholm skrev:

Ringlinje bör finnas men förslag 27 känns inte helt rätt. Ringen bör vara mer central, mindre mot Djurgården till. I den mån det blir något i Värtan finns faktiskt spårvagn samt t-bana Ropsten. Jag hade valt att lägga en ring kring innerstaden i gränslandet mellan innanför tull ovh utanför tull. Stationer eller områden som bör inkluderas är t ex
Odenplan/Norra station,
Fridhemsplan/Horsberg/Alvik,
Stora Essingen/Lilla Essingen,
Hornstull/Liljeholmen,
Årsta/Årstafältet (koppling till p-tåg),
Gullmarsplan,
Sjöstaden
Sickla/Henriksdal
Djurgården
Garnisonen/Radiohuset
Värtan
Tekniska högskolan

Tub till Värtastaden gör att det kan byggas tätare där, men det räcker måhända med spårvagnen, eventuellt förstärkt med en ombyggd Värtabana in till Centralen. Det finns många varianter på ringlinjer och alla har sina för- och nackdelar. Att låta Centralen ingå i ringen (på en bana som redan finns) gör t ex att den får bifunktionen att tjäna som en direkt förbindelse mellan City och stadsdelarna den passerar, vilket antagligen uppskattas av de som bor där. Men som du säger, en mer perifer dragning har sina fördelar också. Mer därom senare.
Profilbild
Dan Edholm
152 Inlägg
Ort: Huddinge, Gick med: Juni 2008
Citybanan är jätteknepig, förvänta dig inget annat av detta projekt. Tunneln under Riddarholmsfjärden är väsentligt lättare än den under saltsjön (djup, ankring kan helt försummas). I båda fallen ska tunnel drivas under befintliga byggnader, när väl tunneln når fast land eller hur man ska uttrycka det.

Den billigaste övergången är Västerbron, men ska man förlänga blå och samtidigt få koppling till Nacka är det saltsjön som gäller. Kanske ska man låta blå gå från Kungsträdgården till Värtan, men då är djupet så att säga slängt i sjön (eller inte ).

Kan man ta en av de gröna från typ Torhildsplan över västerbron och Hornstull med nya lägen Södra station, Medborgarplatsen, Sofia/Folkungagatan, mot Nacka? En eller två av de gröna i söder kan ha trafik till/via Gullmarsplan (t ex Hagsätra (eller i bästa fall Älvsjö)-Skarpnäck) och således vara "gul" linje.
Senast ändrad 21 december 2009 00:18
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Dan Edholm skrev:

Kan man ta en av de gröna från typ Torhildsplan över västerbron och Hornstull med nya lägen Södra station, Medborgarplatsen, Sofia/Folkungagatan, mot Nacka? En eller två av de gröna i söder kan ha trafik till/via Gullmarsplan (t ex Hagsätra (eller i bästa fall Älvsjö)-Skarpnäck) och således vara "gul" linje.

Ja, faktiskt skulle det funka just med gröna västerut eftersom man kan lägga tabellerna så att ingen speciell gren blir lidande av förlusten av Citykontakten. Man skulle i så fall låta typ vart fjärde tåg på 17, 18 och 19 ta den nya förbindelsen söderut, och vart tredje när Karolinskagrenen öppnas. TUB 1-avlastningskravet uppfylls galant (utom den korta sträckan mellan Thorildsplan och Alvik) och man kan öka turtätheten på befintlig TUB 1 åtminstone fram till Fridhemsplan. Ska rita upp den varianten sen, nu är det sängdags.
Senast ändrad 21 december 2009 00:42
Profilbild
Dan Edholm
152 Inlägg
Ort: Huddinge, Gick med: Juni 2008
För att avlasta T-centralen bör ringen inte passera där. Istället skiftar man fokus och tillåter andra stationer att utvecklas som bytesstationer. Ringlinjen innebär oftast byte men till skillnad från tvärbanan måste det gå väsentligt snabbare för att få effekt. Tvärbana är bara och nosar på vad den skulle kunna göra även om den är populär. Avlastning är syftet, även om alla vägar bär till T-centralen behöver man inte passera eller byta på T-centralen. Snabbaste vägen från Sjöstaden till Alvik är idag via byte till grön vid Gullmarsplan.

T-ring blir ett måste vad det lider, även om man bygger om T-centralen, anställer inknuffare och fixar ståvagnar så är flödena redan idag max vid rusningstid. Det måste till mer t-bana eller en ordentlig utbyggnad av ytspårväg. Problemet är att många resenärer kommer in via p-tåg eller t-tåg och byter till t-tåg på just t-centralen. P-tåg från Huddinge till centralen och byte till t-bana mot Universitetet kan inte räddas med spårväg. Citybanan lättar upp något men problemet kvarstår att Södra station inte har någon spårbunden kollektivtrafik att byta till, också Odenplan har brister. På Södra station måste vi få till t-bana eller spårväg som kan komma att användas. Odenplan borde ha t-bana mot Norra station/KI/KS, spårväg mot Tekniska Högskolan, och/eller Roslagsbanan.

Värtabanan är ett perfekt lågbudgetkomplement. Varför inte Pendeltåg via gamla stambanan mot Älvsjö. Där finns lite halvring som sammanbinder en del i norr.

Jag skulle gärna se mer spår söderöver, i norr och öst finns redan mycket "villabana". Jag tänker mig en ny högbro mellan Årstabron och Skanstull. Kvarterstrafik för bilar, gc och spår. Kanske spårväg mot Årstafältet och slutdestination Älvsjö?

Visst kommer exploateringsgraden i Värtan bestämmas av trafiken, men risken är stor att det blir som med Norra station, d v s väldigt lite av båda. Risken är också stor att det hela rinner ut i sanden pga hamnen och Norvik i Nynäshamn. Men samma argument finns i Årsta och på Årstafältet. Det saknas en del insikt och jävlar anammma hos planerare som mesar ut viktiga stadsutvidgningar och förtätningar. Det blir alltid svårt att göra om punkthusen till stad.
Senast ändrad 21 december 2009 01:03
Sida 6 av 20

 > Infrastruktur
Utbyggnad av TUB 3: De åttio alternativen

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9592 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky