Dan Edholm skrev:
För att avlasta T-centralen bör ringen inte passera där. Istället skiftar man fokus och tillåter andra stationer att utvecklas som bytesstationer. Ringlinjen innebär oftast byte men till skillnad från tvärbanan måste det gå väsentligt snabbare för att få effekt. Tvärbana är bara och nosar på vad den skulle kunna göra även om den är populär. Avlastning är syftet, även om alla vägar bär till T-centralen behöver man inte passera eller byta på T-centralen. Snabbaste vägen från Sjöstaden till Alvik är idag via byte till grön vid Gullmarsplan.
T-ring blir ett måste vad det lider, även om man bygger om T-centralen, anställer inknuffare och fixar ståvagnar så är flödena redan idag max vid rusningstid. Det måste till mer t-bana eller en ordentlig utbyggnad av ytspårväg. Problemet är att många resenärer kommer in via p-tåg eller t-tåg och byter till t-tåg på just t-centralen. P-tåg från Huddinge till centralen och byte till t-bana mot Universitetet kan inte räddas med spårväg. Citybanan lättar upp något men problemet kvarstår att Södra station inte har någon spårbunden kollektivtrafik att byta till, också Odenplan har brister. På Södra station måste vi få till t-bana eller spårväg som kan komma att användas. Odenplan borde ha t-bana mot Norra station/KI/KS, spårväg mot Tekniska Högskolan, och/eller Roslagsbanan.
Värtabanan är ett perfekt lågbudgetkomplement. Varför inte Pendeltåg via gamla stambanan mot Älvsjö. Där finns lite halvring som sammanbinder en del i norr.
Jag skulle gärna se mer spår söderöver, i norr och öst finns redan mycket "villabana". Jag tänker mig en ny högbro mellan Årstabron och Skanstull. Kvarterstrafik för bilar, gc och spår. Kanske spårväg mot Årstafältet och slutdestination Älvsjö?
Visst kommer exploateringsgraden i Värtan bestämmas av trafiken, men risken är stor att det blir som med Norra station, d v s väldigt lite av båda. Risken är också stor att det hela rinner ut i sanden pga hamnen och Norvik i Nynäshamn. Men samma argument finns i Årsta och på Årstafältet. Det saknas en del insikt och jävlar anammma hos planerare som mesar ut viktiga stadsutvidgningar och förtätningar. Det blir alltid svårt att göra om punkthusen till stad.
Jan Wiklund skrev:
Det ska bli kul att se hur dina förslag passar ihop med helt separata ringlinjer, Herbert. Det kanske kommer sedan? Bristen på ringlinjer (och snedlinjer som tangerar tullarna) är ju den största bristen i Stockholms kollektivtrafiksystem.
Särskilt om vi tänker oss att innerstan växer och täcker områden som Liljeholmen, Västra Kungsholmen, Gullarmsplan etc etc blir det behovet alltmer skriande.
Det ligger egentligen utanför trådens tema, men jag har förstås inte kunnat avstå från att spekulera i hur eventuella ringlinjer skulle kunna se ut, så det kommer. Eftersom vi snackar utveckling av TUB 3, som redan går genom innerstan, så är den enda möjligheten att åstadkomma mer perifera ringlinjer av just det råmaterialet att avknoppa dem från utbyggnader av typ Värtastadsgrenen, och då måste de åtminstone initialt passera Centralen. Avlastningseffekten kommer ändå, om ringlinjen bara erbjuder alternativa omstigningsstationer där man kan byta till pendel och andra tub-linjer, som Odenplan och Mariatorget/Södra Station.
Igår tittade vi på kortversionen av
Via Värtastaden-ringen, här är den långa varianten:
29. Via Värtastaden-ring, lång version
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Samma som alternativet
Via Värtastaden-ring kortversion, med den västra förbindelsen via Essingeöarna. Befintligt men underutnyttjat spårvagnsspår mellan Stora Essingen och Gröndal modifieras för tunnelbanebruk. Även i denna variant kan ett triangelspår byggas om tågvändning vid Stadshagen eller automatiserade tåg inte önskas. En ny bro byggs mellan Stora och Lilla Essingen och en gemensam station förläggs där. Ett liknande arrangemang ger Reimersholme och Gröndal både en gemensam station och en gångförbindelse.
Obs att det går bra att hänga på en Hagsätragren också, så det är inte helt korrekt att ett ringalternativ nödvändigtvis utesluter avlastning av TUB 1. Man skulle då få en ring som trafikeras av tre linjer (plus delvis av Tvärbanan), och samtliga linjer kan köra med femminuterstrafik i alternerande riktningar utan att kapaciteten överskrids.
Senast ändrad 21 december 2009 16:57