Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Utbyggnad av TUB 3: De åttio alternativen

Sida 8 av 20
Martin Ek
302 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2008
Jag tycker också att det vore bra att lägga tunnelbanan i södermalmsallégropen. Då blir väl den naturliga placeringen av en station att man lägger den ena änden mot Medborgarplatsen och den andra mot Södra Station. Det enda problemet är väl att man måste passera under gröna linjen vid Götgatan. Hur nära Götgatan kan en sådan station ligga förusatt att den ligger precis under markytan och att spåren ska hinna ner 4m (eller vad som nu krävs för att komma under gröna linjen)?
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Det rimliga är nog att man drar den strax under Gröna linjen och Söderleden.

En idé vore ju att låta förgreningen sedan fortsätta vidare till Hornstull. Vidare skulla man köra Saltsjöbanan (uppgraderad) på båda grenarna med stationer:
Järla - (...) - Hammarby Kanal - Folkungagatan - (...) - Hornstull - Marieberg - Fridhemsplan (delas med gröna) - St Eriksplan - Karolinska (den tidigare planerade sträckningen) - och vidare.

Tanken är att det samtidigt skulle vara en förgrening av gröna linjen.

Med en sådan lösning skulle man komma tillrätta med den låga turtätheten på en del förgreningar. Men det skulle eventuellt vara krångligt att köra en massa olika TUBER på samma spår (något man iof gör i London).
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Martin Ek skrev:

Jag tycker också att det vore bra att lägga tunnelbanan i södermalmsallégropen. Då blir väl den naturliga placeringen av en station att man lägger den ena änden mot Medborgarplatsen och den andra mot Södra Station. Det enda problemet är väl att man måste passera under gröna linjen vid Götgatan. Hur nära Götgatan kan en sådan station ligga förusatt att den ligger precis under markytan och att spåren ska hinna ner 4m (eller vad som nu krävs för att komma under gröna linjen)?

Gatan är väl full av ledningstrummor och rör ner till 4-5 meter gissar jag, men sånt kan man väl flytta på. Turligt nog går ju inte Medborgarplatsens biljetthall under gatan iaf, och eftersom den får plats ovanför spåren så borde väl i teorin en spårtunnel med samma höjd gå att skohorna in. Ett annat problem är nerfarten till Söderledstunneln, och Söderledstunneln själv. Nån som vet hur djupt den ligger vid den här platsen, strax söder om Medborgarhuset?
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Martin Ek skrev:

Jag tycker också att det vore bra att lägga tunnelbanan i södermalmsallégropen. Då blir väl den naturliga placeringen av en station att man lägger den ena änden mot Medborgarplatsen och den andra mot Södra Station. Det enda problemet är väl att man måste passera under gröna linjen vid Götgatan. Hur nära Götgatan kan en sådan station ligga förusatt att den ligger precis under markytan och att spåren ska hinna ner 4m (eller vad som nu krävs för att komma under gröna linjen)?


Avståndet mellan Götgatan och Swedenborgsgatan är 500 meter, och tågen är 140 meter långa. Detta ger bytesgångtunnlar på runt 200 meter. Jag tror nog det bästa är en station vid Medborgarplatsen, och en vid Södra Station (med uppgångar vid Rosenlundsgatan och Ringvägen).

Skulle man kunna tänka sig att förgreningen gick upp på viadukt mellan Östgötagatan och Carl Alberts gränd?
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Martin Ek
302 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2008
Okej, jag tänkte kanske lite väl snabbt (glömde ju helt bort Söderledstunneln t.ex.). Dock tycker jag att detta är en dragning att se lite närmare på. Ifall man lägger stationerna som Niklas föreslår är det ju möjligt att ha station Medborgarplatsen så djupt som alla befintliga tunnlar kräver och låta spåren stiga upp till Södermalmsalléns nivå innan Södra Station.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
För att tillägga: Det är inte helt omöjligt att man först kommer behöva sänka Södermalmsalléns nivå någon meter innan man lägger spår. Redan idag kan man (då man hoppar) från gångbanan snudda vid taket till Swedenborgsgatans bro däröver.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Martin Ek skrev:

Okej, jag tänkte kanske lite väl snabbt (glömde ju helt bort Söderledstunneln t.ex.). Dock tycker jag att detta är en dragning att se lite närmare på. Ifall man lägger stationerna som Niklas föreslår är det ju möjligt att ha station Medborgarplatsen så djupt som alla befintliga tunnlar kräver och låta spåren stiga upp till Södermalmsalléns nivå innan Södra Station.

Såg att jag läste diitt tidigare inlägg lite slarvigt, du föreslog ju passage under TUB 1 (och därmed Söderledstunneln) och inget annat. Fyra meters nivåskillnad = knappt 100 meters bana så om vi höftar till det och säger att Söderleden ligger på 10 m djup och en tunnelbanetunnel med alla tillbehör är 5 meter hög så krävs det mellan 350 och 380 meter. Räknat från Söderledstunneln betyder det att tub-tunnelns tak tangerar gatunivån efter knappt 250 meter, eller just vid Swedenborgsgatan. Där lägger man förslagsvis stationen, med bron som passage över spåren. Biljetthallen blir lite knepigare att passa in. Kanske under stationen, för att vara lite originell? Eller som en ny byggnad ovan jord?
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Niklas Öhrström skrev:

Det rimliga är nog att man drar den strax under Gröna linjen och Söderleden.

En idé vore ju att låta förgreningen sedan fortsätta vidare till Hornstull. Vidare skulla man köra Saltsjöbanan (uppgraderad) på båda grenarna med stationer:
Järla - (...) - Hammarby Kanal - Folkungagatan - (...) - Hornstull - Marieberg - Fridhemsplan (delas med gröna) - St Eriksplan - Karolinska (den tidigare planerade sträckningen) - och vidare.

Tanken är att det samtidigt skulle vara en förgrening av gröna linjen.

Med en sådan lösning skulle man komma tillrätta med den låga turtätheten på en del förgreningar. Men det skulle eventuellt vara krångligt att köra en massa olika TUBER på samma spår (något man iof gör i London).


Värt en karta, så småningom. Överbelastningen som förslaget medför på TUB1 mellan Fridhemsplan och Odenplan kan man kanske fixa genom att köra någon TUB 1-linje i TUB3:s tunnel mellan Fridhemsplan och T-centralen, förbindelsespår finns redan. Som en bonus slipper S:t Eriksplan få lägre turtäthet med det här förslaget.

Dagens alternativ:

35. Räta Linjen

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Variant av Nacka Direkt Extreme. Station Järla behövs här för att möjliggöra omstigning till Saltsjöbanan.

Nackdelar: Försvårar byggandet av en eventuell framtida Österledsförbindelse. Stationerna Djurgården och Finnboda blir extremt djupa om tunneln utförs som bergtunnel. Obefintlig koppling till Södermalm, vilket delvis kompenseras genom att vägen till T-Centralen kortas.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
35b. Räta Linjen + Hagsätra

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Samma som Räta Linjen, men med bättre måluppfyllnad. Hagsätragrenen övertas av TUB 3 enligt ursprungsplanen.

För- och nackdelar: Samma som Räta Linjen. Kortare resväg till City från Hagsätra men kopplingen till Södermalm försvinner.

35c. Räta Linjen + Skarpnäck

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Samma som Räta Linjen, men med bättre måluppfyllnad. Skarpnäcksgrenen övertas av TUB 3 och två ytstationer med litet resandeunderlag ersätts av en gemensam underjordisk.

För- och nackdelar: Samma som Räta Linjen. Kortare resväg till City från Skarpnäck men kopplingen till Södermalm försvinner.
Senast ändrad 5 januari 2010 21:08
Erik Engholm
41 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Mars 2009
En kombination av alternativ 32 och 35c!
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Ja, Skarpnäcksoptionen öppnar onekligen en del nya möjligheter. Den föreslogs av M_M på Spårvägssällskapets forum så jag tar inte åt mig äran av mer än att ha ritat upp hans förslag på kartan.

Skarpnäcksoptionen är just en option, och fungerar med samtliga alternativ som tar över en TUB 1-gren, t ex det du föreslår, Nacka Direkt. Här visas den med "grundalternativet" för enkelhetens skull:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Option till ursprungsplanen där Skarpnäckgrenen överförs till TUB 3 istället för Hagsätragrenen. De nedlagda spåravsnitten kan behållas för vagntransporter och framtida alternativlinjer.

Fördelar: Snabbare väg till City för Skarpnäcksborna och på sikt Tyresöborna.
Nackdelar: Något sämre omstigning till TUB 1 än i Hagsätraalternativet.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Jag tyckte jag sett ett mycket intressant alternativ på Spårvägssällskapets forum som jag inte sett här. Här kom det! Denna är nog det nya alternativ som är jag är mest intresserad av. Denna kombinerad med Hagsätragrene förlängd till Älvsjö, Tvärbana Syd hela vägen till Sparknäck och den inre Tvärbanan som ringlinje (samt troligen något ändrad lokal busstrafik i området) så skapas en helt ny situation i Sydost.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm

Senast ändrad 5 januari 2010 23:38
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Jag passar på att fråga en grej jag undrat över: hur ser topografin ut kring Skarpnäck och är det tekniskt möjligt att dra upp tunnelbanan på högbana längs vägen mot Tyresö/Bollmora?

Det verkar vara en del sjöar och sånt ivägen...
__________________
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Och naturreservat framför allt, Flatenreservatet i det här fallet. Det tycks finnas en remsa icke-reservat mellan Tyresövägen och Ältasjön och där skulle man teoretiskt kunna dra banan i ytläge men det blir en väldigt tvär knix eftersom banan pekar 90 grader fel vid Skarpnäck och den här remsan ligger omedelbart öster om Skarpnäck. Det bantekniskt bästa är att göra en böj mot Älta som passerar just vid Flatensjöns norra spets, men då går man genom naturreservat hela vägen till Älta och tvingas alltså bygga tunnel.

Sköndal ligger bättre till än Älta för en Skarpnäcksförlängning. Men då är man nästan 180 grader fel om man vill dra banan vidare till Tyresö...
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
36: Räta Linjen + Skarpnäck via Söder

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Räta Linjen, försedd med gren till Skarpnäck via Södermalm. Förslaget förutsätter djupa bergtunnlar och bortser helt från stationsdjupsproblematiken. Station Folkungagatan hamnar t ex på >90 m djup från gatuplanet.

För- och nackdelar: Som Räta Linjen-alternativet. Total tunnellängd ungefär samma som ursprungsplanen.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Herbert, Tingesten skrev:

Ja, Skarpnäcksoptionen öppnar onekligen en del nya möjligheter. Den föreslogs av M_M på Spårvägssällskapets forum så jag tar inte åt mig äran av mer än att ha ritat upp hans förslag på kartan.

Skarpnäcksoptionen är just en option, och fungerar med samtliga alternativ som tar över en TUB 1-gren, t ex det du föreslår, Nacka Direkt. Här visas den med "grundalternativet" för enkelhetens skull:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Option till ursprungsplanen där Skarpnäckgrenen överförs till TUB 3 istället för Hagsätragrenen. De nedlagda spåravsnitten kan behållas för vagntransporter och framtida alternativlinjer.

Fördelar: Snabbare väg till City för Skarpnäcksborna och på sikt Tyresöborna.
Nackdelar: Något sämre omstigning till TUB 1 än i Hagsätraalternativet.



I detta alternativ lägger man ner spårsträckningar. Kan man inte istället lägga över den en blåa grenen på Farsta linjen? och låta den korsa Skarpnäckslinjen vid Skärmarbrink?
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Niklas Öhrström skrev:

I detta alternativ lägger man ner spårsträckningar. Kan man inte istället lägga över den en blåa grenen på Farsta linjen? och låta den korsa Skarpnäckslinjen vid Skärmarbrink?


Jo, det är förstås ett alternativ, men böjen blir rätt tvär om man kommer in österifrån via H-by Sjöstad, och så korsar man Södra Länken-tunneln två (EDIT: tre) gånger vilket antagligen gör att man inte kan ha en kontinuerlig stigning (har inte kollat).

En möjlighet som jag ser nu är förstås att man (om man utgår från grundalternativet) grenar av redan i Sofia och kommer in rakt norrifrån istället. Man kommer i så fall faktiskt upp i ytnivå ungefär vid station Blåsut (som ligger lite lägre än stationerna på Skarpnäcksgrenen), medan Skärmarbrink blir en djupstation på 25-30 meter. En möjlighet är också att ersätta Blåsut och Sandsborg, som ligger rätt nära varandra och har jämförelsevis få påstigande, med en gemensam station. Ska rita lite på det.
Senast ändrad 6 januari 2010 14:09
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Herbert, Tingesten skrev:

En möjlighet som jag ser nu är förstås att man (om man utgår från grundalternativet) grenar av redan i Sofia och kommer in rakt norrifrån istället. Man kommer i så fall faktiskt upp i ytnivå ungefär vid station Blåsut (som ligger lite lägre än stationerna på Skarpnäcksgrenen), medan Skärmarbrink blir en djupstation på 25-30 meter. En möjlighet är också att ersätta Blåsut och Sandsborg, som ligger rätt nära varandra och har jämförelsevis få påstigande, med en gemensam station. Ska rita lite på det.


Låter som ett mycket intressant alternativ, i alla fall så här initialt. Skulle man då lägga in en station mellan Sofia och Skärmarbrink? Där vid Tvärbanehållplatsen? Två tunnelbanestationer i området skulle hjälpa till att integrera Sjöstaden med innerstan.
En fördel med att ta över Farstagrenen är att Globenområdets trafik då sprids även till Blåa linjen, vilket skulle minska trängseln vid station Globen...

förresten, kom att tänka på en sak som säkert besvarats någonstans tidigare i tråden: är alla nya stationer raka och 10 (gamla)vagnar långa? vore bra att fortsätta med sådan standard IMO.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm

Senast ändrad 6 januari 2010 15:18
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: November 2009
Herbert, Niklas, Martin, Janne W och andra:

Jag är jätte-impad av alla t-banekartor. Jättetrevligt. Jag skulle gärna hoppas att de blir etthundraåttio alternativ.

Däremot har jag ett par saker jag skulle vilja dryfta med er.
Jag tycker synd om de boende utefter Hagsätragrenen i en del av förslagen.
Ska dom till Gullmarsplan, som kommer att växa som regionalt centrum i framtiden, kommer antingen behöva byta i Skärmarbrink, till T-bana, eller till tvärbana i Globen. Ifall blåa linjens Hagsätragren skulle bli av, vore det inte smart med en avgrening till Gullmarsplan? Där finns t o m vändspår på Skanstullsbron som används av nattågen mellan H-sätra och G-marsplan.
Det verkar bökigt att ta sig till till Gullmarsplan som Enskedebo utefter linje 19 i många av era förslag.

Sträckningen Universitetet-Odenplan-Fridhemsplan-Liljeholmen-Älvsjö RER-station nämns inte alls. Den borde ha högre prioritet när det gäller att avlasta T-centralen.

(med RER syftar jag på pendeltåget som borde döpas om till det Parisiska "RER" eller tyska "S-Bahn")
__________________
Investigate "9.11" now.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008

Fast om Gullmarsplan får centralitet så är det ju ett område som får den centraliteten. Var man hamnar i området spelar kanske mindre roll (jämför med Hamburgs centralstation), så länge som bytesmöjligheterna till olika linjer inte förstörs.

Edit: Skärmarbrink, Gullmarsplan och Globen ligger nära varann. De utgör en triangel med sidor på 400-500 meter.
__________________
När får vi se Lindhagen II?

Senast ändrad 6 januari 2010 23:03
Sida 8 av 20

 > Infrastruktur
Utbyggnad av TUB 3: De åttio alternativen

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8647 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Innovative design, fine grinding
9 April 11:13 av Tom Eem
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter