Gustav Svärd skrev:
Låter som ett mycket intressant alternativ, i alla fall så här initialt. Skulle man då lägga in en station mellan Sofia och Skärmarbrink? Där vid Tvärbanehållplatsen? Två tunnelbanestationer i området skulle hjälpa till att integrera Sjöstaden med innerstan.
En fördel med att ta över Farstagrenen är att Globenområdets trafik då sprids även till Blåa linjen, vilket skulle minska trängseln vid station Globen...
Ja, det är bara ett par minuters promenad från Skärmarbrink. Själva Globen ligger nästan precis mitt emellan Skärmarbrink och station Globen (ja, lite närmare den senare förstås, men inte mycket).
Man borde iaf kunna förbereda för en station mellan Sofia och Skärmarbrink, just nu är väl inte underlaget tillräckligt men det kanske kan bli i framtiden.
Gustav Svärd skrev:
förresten, kom att tänka på en sak som säkert besvarats någonstans tidigare i tråden: är alla nya stationer raka och 10 (gamla)vagnar långa? vore bra att fortsätta med sådan standard IMO.
Ja, alla stationer på TUB 3 har 180-metersplattform. Med dagens vagnar har vi ingen nytta av det men när det gäller tunnelbanor så planerar man ju på 50 års sikt.
@Anders A: RER-tåg är intressant och jag har också funderat lite på sådana lösningar. Det närmaste vi har är ju faktiskt pendeltågen, som snart går i tunnel under hela innerstan, men ett helt nytt system skulle vara flexiblare. Återkommer om det.
Så, på allmän begäran, och speciellt av Gustav:
Farstaoptionen
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Option till ursprungsplanen där Farstagrenen överförs till TUB 3 istället för Hagsätragrenen. Banan avgrenas söder om Sofia och ansluts till befintlig bana strax nprr om Sandsborg. Denna och den näraliggande station Blåsut ersätts av en gemensam.
Fördelar: Något snabbare väg till City för Farstaborna.
(Glömde bort att lägga till en plattformslängd (i Skärmarbrink) när jag gjorde överslagsberäkningen var banan skulle komma upp till ytan, så det blir söder om Blåsut, inte norr som jag sa. I så fall blir det väl nästan givet att lägga ner Blåsut och bygga en helt ny station med en uppgång mot Blåsut och en mot Sandsborg.)