Rasmus Öhrstig Bratt skrev:
He he. Ja, håll tassarna borta från de gamla t-banespåren.
Jag gillar särskillt den sista. Jag tycker nog inte att man ska låta tunnelbanorna avgrena sig inne i de gamla malmarna. Där finns relativt mycket affärer och kontor som behöver täta avgångar.
Den är nog min favorit bland
Inverterad Hagsätra-varianterna så långt också, med den två stationer kortare färdvägen till stan. Att Globen hamnar näst-längst ut på linjen gör ju faktiskt inte så mycket eftersom det finns flera alternativa sätt att ta sig dit: Skärmarbrink (som sagt bara ett par hundra meter längre väg att gå), tvärbana från Gullmarsplan, tub3 med byte vid Gullmarsplan.
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:
Kopplingen till Älvsjös järnvägsstation måste bli verklighet på ett eller annat sätt. Veolia planerar redan att göra det till en station (kanske rentav slutstation?) för sina intercitytåg mot Malmö/Köpenhamn. Älvsjö kommer nog i framtiden bli Stockholms nya södra station, där kanske hälften av den långväga trafiken söderut har start och mål.
Sedärja, en tung hubb i vardande.
Anders Anttonen skrev:
Rasmus Ö&B:
Jag hoppas du har rätt angående Älvsjö station. Flemingsberg lyckades inte axla manteln som Stockholms Syd.
Vad det gäller t-banan: Jag anser att grön linje borde förlängas från Hagsätra till Älvsjö RER/S-Bahn. Därefter byter den färg till röd linje sträckan Älvsjö-Västberga-Liljeholmen-Fridhemsplan-Odenplan-Albano-Mörby C.
Och viceversa söderut, den byter till grön linje 19 i Hagsätra.
I Liljeholmen skulle denna röd-gröna linje ligga underjordisk för att klara djupet mellan Liljeholmen och Kungsholmen.
Början på en ringlinje, och kanske allt vi realistiskt behöver i ringlinjeväg. Men varför vill du göra den till en röd linje, den delar ju faktiskt inte spår med TUB 2 någonstans? Gul är väl coolare?
Martin Ek skrev:
Jag tycker om det senaste allternativet, där blåa gör en loop via Älvsjö. Jag vill dock dra det ett steg längre och låta banan gå hela vägen till Skarpnäck via exempelvis Hökarängen. Det kanske ser verkar lite förvirrande, men det skulle öppna upp för väldigt många nya t-banekopplingar. Tanken är att banorna ska gå ihop åtminstone vid Hagsätra och Skarpnäck. Har jag förklarat tillräckligt förståeligt för att du skall kunna få till en karta på detta Herbert?
Visst, men jag ser inte riktigt poängen med att ge Skarpnäcks- och Farstaborna en alternativ men längre väg in till stan, även om Sköndal skulle få t-bana till sist. Vilka nya kopplingar tänker du dig?