Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer

Yimby Malmö

Sida 2 av 4
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Linda Kummel skrev:

Låter bra! Viktigt är att man skall kunna växla mellan huvudyimby och lokalyimby på ett sätt som känns logiskt!

Vilka kan tänka sig att hålla i det då? Det behövs ju iaf ett par-tre personer som drar igång och som har ambition att lägga lite tid på det för att det ska vara meningsfullt.

Senast ändrad 14 december 2009 23:07
Anders Norén
408 Inlägg
Daniel Andersson skrev:

Funderade lite på detta redan tidigare (Gränserna har ändrats en del sen dess...). Om vi går vidare enligt Skånemodellen med lokalavdelningar för regioner istället för enskilda städer, skulle vi kunna utgå från traditionella nordiska indelningar. Städer med mer än 50000 invånare är utskrivna; de skulle kunna utgöra underavdelningar.
(*Värmland sorterade under Göta hovrätt till tidigt 1800-tal och vill nu ingå i VG-regionen)

(...)

YIMBY Svealand
Stockholm, Uppsala, Västerås, Örebro, Södertälje, Eskilstuna, Täby
YIMBY Norrland
Umeå, Gävle, Sundsvall

Om man ska göra en indelning baserad på en punschdoftande storsvensk (eller storskånsk) nationalism - vilket jag av rätt många skäl tycker är en väldigt dålig idé - så ska Gävle naturligtvis höra till en Svealandsregion och inte till en konstruerad Norrlandsregion.

Tillbaka till det som ändå inte är sakfrågan: hur bäst göra en omorganisation av webbplatsen?

1. Diskussionsforumen slås ihop, oavsett Yimbygrupp. Det finns inga varken tekniska eller organisatoriska skäl att ha Uppsalaforumet, Stockholmsforumet och Göteborgsforumet på varsina webbplatser samtidigt som varje grupp har egna forum för allmänna och orelaterade diskussioner.
2. Hur slå ihop artikeltjänsten utan att riskera att Stockholmsavdelningen dränker och kväver de övriga? Det är ju ändå kanske tio gånger så stor aktivitet på Yimby Stockholm jämfört med Yimby Uppsala. Samtidigt så är inte alla Yimby-artiklar knutna till en viss stad utan många är allmänna och publiceras ofta hos flera grupper. Mitt förslag är att lokala/regionala artiklar märks (jag antar att Yimbys innehållshanterare har en kategorifunktion) som tillhörande sin grupp. Sedan kan jag som läsare antingen t.ex. klicka på Yimby Stockholm (och få upp Stockholmsartiklar + allmänna artiklar) eller Yimby Uppsala (och få upp Uppsalaartiklar + allmänna artiklar) eller välja att få upp alla artiklar samtidigt.
3. De två ovanstående punkterna innebär givetvis att användardatabaserna slås ihop till en gemensam eftersom både forumet och artikeltjänsten blir gemensamma.
4. Medlemsfrågan. Med alla Yimbygruppers webbplatser ihopslagna till en måste formerna för medlemskap göras om eftersom det bara finns en webbplats och en användardatabas, oavsett grupp. Medlemskapen i grupperna måste frikopplas från webbplatsen, till exempel genom att man i sin användares inställning kryssar i vilken eller vilka grupper man vill vara med i. (På så vis skulle man kunna tillfredsställa en sån som mig, som har en användare på Yimby:s huvudwebbplats men inte betraktar sig som medlem i Yimby Stockholm och skulle avstå medlemskap helt om det vore möjligt.)
5. Avskaffa det där j-a skriptet som hänger sig varje gång jag går in på Yimby. (OK, det har inget med omorganisationen att göra, men det är j-t irriterande och jag kan inte göra så mycket mer än att köra absolut senaste Firefox och XP SP3 med alla uppdateringar.)

Vore det, förresten, inte läge att bryta ut de inlägg ur denna tråd som har med Yimbywebbens organisation att göra och låta tråden handla om ett eventuellt Yimby Malmö/Skåne/Öresund?

Anders
82 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Vilka kan tänka sig att hålla i det då? Det behövs ju iaf ett par-tre personer som drar igång och som har ambition att lägga lite tid på det för att det ska vara meningsfullt.

Jag kan hålla i det tillsammans med någon/några andra med bas i Skåne. Jag föreslår att de som vill hänga på och bidra till skånefalangen träffas i mellandagarna eller i januari. Förslag 27 dec eller 17 januari. Mejla mig om vad som passar er bäst!
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Linda Kummel skrev:

Jag kan hålla i det tillsammans med någon/några andra med bas i Skåne. Jag föreslår att de som vill hänga på och bidra till skånefalangen träffas i mellandagarna eller i januari. Förslag 27 dec eller 17 januari. Mejla mig om vad som passar er bäst!

Härligt!
Jag ser till att börja jobba på att få in stöd i systemet för att köra flera olika städer på samma site då (det arbetet är redan påbörjat, men avstannade då inget har hänt med nya yimbystäder på ett tag, men nu är det dags att gräva i det igen! )
66 Inlägg
Linda Kummel skrev:

Jag kommer till Malmö strax efter nyår. 3/1 eller 4/1 är de dagar som funkar för mig.
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Jag tror på YIMBY Malmö för egen del. Som övervakar att det inte blir fler halvgejted områden i Malmö, som Victoria Park, t ex.
Nå, blev det något datum bestämt av de engagerade?
82 Inlägg
Jörgen Sundström skrev:

Jag kommer till Malmö strax efter nyår. 3/1 eller 4/1 är de dagar som funkar för mig.

Sorry, då var jag "hemma" i sthlm. Har du något annat förslag på tid framöver?
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Daniel Andersson skrev om regioner.
”YIMBY Götaland
Göteborg, Linköping, Jönköping, Norrköping, Borås, Karlstad*, Växjö
YIMBY Svealand
YIMBY Norrland
Umeå, Gävle, Sundsvall”

Anders Norén skrev.
"Om man ska göra en indelning baserad på en punschdoftande storsvensk (eller storskånsk) nationalism - vilket jag av rätt många skäl tycker är en väldigt dålig idé - så ska Gävle naturligtvis höra till en Svealandsregion och inte till en konstruerad Norrlandsregion."

Alf skriver.
Linköping och Norrköping ligger i Östergötland men om de inte har en egen region borde de ligga i region Svealand tillsammans med Uppsala, Västerås, Örebro, Eskilstuna och Nyköping möjligtvis också Gävle.
Senast ändrad 13 januari 2010 17:47
Jörgen Sundström
66 Inlägg
Linda Kummel skrev:

Sorry, då var jag "hemma" i sthlm. Har du något annat förslag på tid framöver?

Hur ser vecka 9 ut för dig?
Jag har planer på att eventuellt åka ner till Malmö då men jag kan inte bekräfta det idag.
Jörgen Sundström
66 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Jag tar gärna emot lite input här... Tanken är att alla kommande lokalavdelningar ska hamna under yimby.se, och inte ligga som helt separata siter som yimbygbg o yimby-uppsala. Att de ligger som helt egna är egentligen lite olyckligt och tanken är att utveckla yimby.se så att den kan stödja flera olika städer i samma ramverk.
För att det ska bli bra behövs det dock göras ett lite tänkt kring strukturen på siten så om någon har några idéer så tas det tacksamt emot

Jag tror ändå att det måste bli en egen site, skane.yimby.se. Anledningen är att det ska funka bra att gå in på twingly och pinga ett blogginlägg. Antag t.ex. att Yimby-skåne har skrivit ett blogginlägg som refererar till en artikel som finns på Sydsvenskans nätupplaga. Någon på Yimby-skåne går in på twingly och pingar blogginlägget. Det som händer då är att artikeln på Sydsvenskans nätupplaga uppdateras med två blogglänkar:
1. En direktlänk till blogginlägget.
2. En länk till huvudnivån på Yimby-skånes blogg.

Att båda dessa krav uppfylls är viktigt för möjligheten att synas för Yimby-skåne.

Jag kan inte se något större problem med att olika städer ligger som separata siter. De går ju ändå att nå direkt under fliken "Hem" högst upp.
Anders Norén
408 Inlägg
Jörgen Sundström skrev:

Jag tror ändå att det måste bli en egen site, skane.yimby.se. Anledningen är att det ska funka bra att gå in på twingly och pinga ett blogginlägg. Antag t.ex. att Yimby-skåne har skrivit ett blogginlägg som refererar till en artikel som finns på Sydsvenskans nätupplaga. Någon på Yimby-skåne går in på twingly och pingar blogginlägget. Det som händer då är att artikeln på Sydsvenskans nätupplaga uppdateras med två blogglänkar:

Att båda dessa krav uppfylls är viktigt för möjligheten att synas för Yimby-skåne.

Jag kan inte se något större problem med att olika städer ligger som separata siter. De går ju ändå att nå direkt under fliken "Hem" högst upp.

Förslaget utesluter inte en gemensam artikel- och användardatabas och ett gemensamt diskussionsforum. "Yimby Skåne" blir benämningen på den webbplats som samlar alla Skåneartiklar och alla allmänna artiklar, "Yimby Uppsala" den med Uppsalaartiklar o.s.v. Medlemskapsfrågan löses separat.

Anders
3334 Inlägg
Jörgen Sundström skrev:

Nejdå, det är inget problem. Det blir såhär:

http://www.yimby.se/skane/ <- huvudsida
http://www.yimby.se/skane/2010/01/en-artikel_858.html <- artikelsida
66 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Nejdå, det är inget problem. Det blir såhär:

http://www.yimby.se/skane/ <- huvudsida
http://www.yimby.se/skane/2010/01/en-artikel_858.html <- artikelsida

OK, bara det kommer att funka med twingly så blir jag nöjd. Om web adressen blir www.yimby.se/skane/ eller skane.yimby.se spelar ju ingen roll i sig. Men jag misstänker att det kan visa sig att twingly funkar om så att om huvudsidan är www.yimby.se/skane/ kommer länken i tidningsartikeln i alla fall att bli www.yimby.se.

Innan vi spikar vad web adressen ska heta vore det bra om vi kan prova ut hur det funkar. Däremot med web adressen skane.yimby.se vet vi att allt blir rätt från början. Så varför utesluta det alternativet?

Gemensam artikel- och användardatabas och ett gemensamt diskussionsforum, vilket jag tycker är en bra idé, borde gå att åstadkomma oberoende av hur web adressen ser ut.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Jörgen Sundström skrev:

OK, bara det kommer att funka med twingly så blir jag nöjd. Om web adressen blir www.yimby.se/skane/ eller skane.yimby.se spelar ju ingen roll i sig. Men jag misstänker att det kan visa sig att twingly funkar om så att om huvudsidan är www.yimby.se/skane/ kommer länken i tidningsartikeln i alla fall att bli www.yimby.se.

Innan vi spikar vad web adressen ska heta vore det bra om vi kan prova ut hur det funkar. Däremot med web adressen skane.yimby.se vet vi att allt blir rätt från början. Så varför utesluta det alternativet?

Gemensam artikel- och användardatabas och ett gemensamt diskussionsforum, vilket jag tycker är en bra idé, borde gå att åstadkomma oberoende av hur web adressen ser ut.

Det är av tekniska skäl för att kunna hantera gemensam inloggning. Det går förvisso att hantera så att man sätter en inloggningscookie på *.yimby.se men då kommer det att bråka med de siter som ligger på gbg.yimby.se och uppsala.yimby.se som troligen även fortsatt kommer ligga separat (svårt att integrera i efterhand).

Senast ändrad 16 januari 2010 13:26
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Alf . skrev:

”YIMBY Götaland
YIMBY Svealand
YIMBY Norrland
Umeå, Gävle, Sundsvall”

Anders Norén skrev.
"Om man ska göra en indelning baserad på en punschdoftande storsvensk (eller storskånsk) nationalism - vilket jag av rätt många skäl tycker är en väldigt dålig idé - så ska Gävle naturligtvis höra till en Svealandsregion och inte till en konstruerad Norrlandsregion."

Alf skriver.
Linköping och Norrköping ligger i Östergötland men om de inte har en egen region borde de ligga i region Svealand tillsammans med Uppsala, Västerås, Örebro, Eskilstuna och Nyköping möjligtvis också Gävle.

Något säger mig att storregioner och regionförstorning inte ska stå så högt i kurs på YIMBY. Kring Malmö finns det många orter som ligger på väldigt bra pendlingsavstånd (även för kollektivtrafik). Linköping och Norrköping ligger tillräckligt nära för att fungera som tvillingstäder.

Men resten av Sverige? YIMBY har en uppsättning idéer som passar väldigt bra att applicera på större städer, men som samtidigt är helt orealistiska i de glesare delarna av landet. Bor man i Strängnäs eller Katrineholm så ska man välfå fortsätta göra det utan att bli störd av folk som vill bygga höghus...
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Alf . skrev:

”YIMBY Götaland
YIMBY Svealand
YIMBY Norrland
Umeå, Gävle, Sundsvall”

Anders Norén skrev.

Alf skriver.

Något säger mig att storregioner och regionförstorning inte ska stå så högt i kurs på YIMBY. Kring Malmö finns det många orter som ligger på väldigt bra pendlingsavstånd (även för kollektivtrafik). Linköping och Norrköping ligger tillräckligt nära för att fungera som tvillingstäder.

Men resten av Sverige? YIMBY har en uppsättning idéer som passar väldigt bra att applicera på större städer, men som samtidigt är helt orealistiska i de glesare delarna av landet. Bor man i Strängnäs eller Katrineholm så ska man välfå fortsätta göra det utan att bli störd av folk som vill bygga höghus...

Fast YIMBY handlar ju inte om att bygga höghus. YIMBY handlar om urban, klimatsmart stadsplanering och att bygga trivsamma och intressanta levnadsmiljöer. Det är saker man kan applicera även på mindre orter, även om det förstås ser olika ut beroende på ortens storlek.

Senast ändrad 16 januari 2010 18:08
Jörgen Sundström
66 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Jörgen Sundström skrev:

Det är av tekniska skäl för att kunna hantera gemensam inloggning. Det går förvisso att hantera så att man sätter en inloggningscookie på *.yimby.se men då kommer det att bråka med de siter som ligger på gbg.yimby.se och uppsala.yimby.se som troligen även fortsatt kommer ligga separat (svårt att integrera i efterhand).

OK, så det är för att gemensam inloggning ska funka.
Men om det inte blir rätt med länkningen med twingly?
Det är ju viktigt att länken till huvudnivån blir till www.yimby.se/skane/
och inte till www.yimby.se.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Jörgen Sundström skrev:

Anders Gardebring skrev:

Jörgen Sundström skrev:

OK, så det är för att gemensam inloggning ska funka.
Men om det inte blir rätt med länkningen med twingly?
Det är ju viktigt att länken till huvudnivån blir till www.yimby.se/skane/
och inte till www.yimby.se.

Det lär vi bli varse
Dessutom vore det i så fall inte hela världen. Direkt under yimby.se lär det bli en samlad feed för både sthlm o skåne, o så hamnar sthlm på samma sätt under yimby.se/sthlm
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Alf . skrev:

”YIMBY Götaland
YIMBY Svealand
YIMBY Norrland
Umeå, Gävle, Sundsvall”

Anders Norén skrev.

Alf skriver.

Fast YIMBY handlar ju inte om att bygga höghus. YIMBY handlar om urban, klimatsmart stadsplanering och att bygga trivsamma och intressanta levnadsmiljöer. Det är saker man kan applicera även på mindre orter, även om det förstås ser olika ut beroende på ortens storlek.

Jag tror att det ser väldigt olikt ut i tätorter med mindre än säg 50 000 invånare. Där vill nog de flesta att man bygger smala gator och låga hus, medan byggbolagen och kommunen vill bygga sina vanliga 6-9 våningars punkthus i parkeringsplats.

Men det kan säkert finnas ett intresse för att prata om riktiga småstäder och hur man bygger sådana. Frågan är om Enköpingsborna är intresserade av att engagera sig i Strängnäs utveckling och så vidare. De flesta är nog bara intresserade av sin egen ort och födelseorten.

> Städer
Yimby Malmö

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8635 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter