Daniel Andersson skrev:
Funderade lite på detta redan tidigare (Gränserna har ändrats en del sen dess...). Om vi går vidare enligt Skånemodellen med lokalavdelningar för regioner istället för enskilda städer, skulle vi kunna utgå från traditionella nordiska indelningar. Städer med mer än 50000 invånare är utskrivna; de skulle kunna utgöra underavdelningar.
(*Värmland sorterade under Göta hovrätt till tidigt 1800-tal och vill nu ingå i VG-regionen)
(...)
YIMBY Svealand
Stockholm, Uppsala, Västerås, Örebro, Södertälje, Eskilstuna, Täby
YIMBY Norrland
Umeå, Gävle, Sundsvall
Om man ska göra en indelning baserad på en punschdoftande storsvensk (eller storskånsk) nationalism - vilket jag av rätt många skäl tycker är en väldigt dålig idé - så ska Gävle naturligtvis höra till en Svealandsregion och inte till en konstruerad Norrlandsregion.
Tillbaka till det som ändå inte är sakfrågan: hur bäst göra en omorganisation av webbplatsen?
1. Diskussionsforumen slås ihop, oavsett Yimbygrupp. Det finns inga varken tekniska eller organisatoriska skäl att ha Uppsalaforumet, Stockholmsforumet och Göteborgsforumet på varsina webbplatser samtidigt som varje grupp har egna forum för allmänna och orelaterade diskussioner.
2. Hur slå ihop artikeltjänsten utan att riskera att Stockholmsavdelningen dränker och kväver de övriga? Det är ju ändå kanske tio gånger så stor aktivitet på Yimby Stockholm jämfört med Yimby Uppsala. Samtidigt så är inte alla Yimby-artiklar knutna till en viss stad utan många är allmänna och publiceras ofta hos flera grupper. Mitt förslag är att lokala/regionala artiklar märks (jag antar att Yimbys innehållshanterare har en kategorifunktion) som tillhörande sin grupp. Sedan kan jag som läsare antingen t.ex. klicka på Yimby Stockholm (och få upp Stockholmsartiklar + allmänna artiklar) eller Yimby Uppsala (och få upp Uppsalaartiklar + allmänna artiklar) eller välja att få upp alla artiklar samtidigt.
3. De två ovanstående punkterna innebär givetvis att användardatabaserna slås ihop till en gemensam eftersom både forumet och artikeltjänsten blir gemensamma.
4. Medlemsfrågan. Med alla Yimbygruppers webbplatser ihopslagna till en måste formerna för medlemskap göras om eftersom det bara finns en webbplats och en användardatabas, oavsett grupp. Medlemskapen i grupperna måste frikopplas från webbplatsen, till exempel genom att man i sin användares inställning kryssar i vilken eller vilka grupper man vill vara med i. (På så vis skulle man kunna tillfredsställa en sån som mig, som har en användare på Yimby:s huvudwebbplats men inte betraktar sig som medlem i Yimby Stockholm och skulle avstå medlemskap helt om det vore möjligt.)
5. Avskaffa det där j-a skriptet som hänger sig varje gång jag går in på Yimby. (OK, det har inget med omorganisationen att göra, men det är j-t irriterande och jag kan inte göra så mycket mer än att köra absolut senaste Firefox och XP SP3 med alla uppdateringar.)
Vore det, förresten, inte läge att bryta ut de inlägg ur denna tråd som har med Yimbywebbens organisation att göra och låta tråden handla om ett eventuellt Yimby Malmö/Skåne/Öresund?
Anders